Psychedelica: nooit meer.

Grimm

Experimenterende gebruiker
Hey allemaal. Hier komt een lang verhaal. Ik weet niet precies wat ik er mee wil zeggen maar ik moet het gewoon kwijt. Ik ben 19 jaar en ik gebruikte tot voor kort af en toe truffels, paddo's, wiet en 2c-b. Daarnaast ook af en toe wat xtc en speed. Tot voor kort dacht ik dat psychedelica, en dan voornamelijk paddo's, niet echt een drug waren maar meer iets dat goed voor je is. Een soort enlightenment-ding, waardoor je de wereld om je heen beter begrijpt. Ik had een paar mooie ervaringen met paddo's en truffels achter de rug. En een hele slechte: een maat van mij kreeg er een psychose door, vrij traumatiserend als je aan het trippen bent. Ik wil daar nu niet dieper op ingaan maar uiteindelijk moest ik een ambulance bellen. Maar die ervaring schreef ik af door te zeggen dat die shit mij niet zou overkomen.

Zodoende besloot ik, bij wijze van xtc vervanger, eens 2c-b te proberen. Dus, 2 weken terug, gooide ik er 15 mg 2c-b in, samen met een maat van me. Na een uurtje merkte ik nog geen effecten, dus snoof ik er 6 mg bij. Vrij pijnlijk, maar ik kreeg er wel een pracht-trip door. Intense visuals, vergelijkbaar met als je 3 a 4 gram paddo's neemt. Ik zag een soort kwallen door mijn kamer zweven. Een mooie trip. De peak duurde een uur of 2, daarna werd het minder. Ik zag tot ongeveer 24 uur later lichte visuals, ook als ik mijn ogen sloot.

De week daarop deed ik 2c-b op een feestje met nog 3 maten. Ik nam 20 mg oraal en snoof 4 uur later 10 mg bij. Het was voor mij een zeer geslaagde avond: het leek voor mij precies op xtc. Ik dacht, dit is voor mij de wonderdrug, weet je wel? Geen kater, geen negatieve gevolgen, precies zoals mdma, lekker chill. Ik rookte op dat feest nog een jointje, dat leek me wel fijn. Ik bleek toen tot ongeveer 72 uur na mijn trip nog visuals te hebben, zowel OEV als CEV: alles had een paars randje. Het was irritant en zorgwekkend, maar niet iets waar ik erg over in zat, omdat het wel steeds minder werd, zeg maar. Na 3 dagen was het bijna helemaal weg.

Een week na mijn 2e 2c-b trip ging ik naar een feestje met 4 maten en gooiden we er xtc in. Ik gebruikte iets teveel, namelijk 0.4 g. Normaliter is dat geen probleem. Ik had een top-avond. Toen ik thuis kwam, toen rookte ik nog een jointje, zodat ik kon slapen. Ik was toen nog licht aan het trippen op de xtc. Ik was op dit punt 24 uur wakker. Ik weet niet of het het roken van het jointje was, of omdat ik teveel xtc op had, maar ik begon opeens als een malle te trippen.

Het was voor mij een onherkenbare trip: het was geen typische paddotrip, 2c-b trip, of mda-trip. Ik had extreem intense CEVs. Het waren zeg maar niet alleen visuals: het waren heuse filmpjes inclusief geluid. Het was alsof er 120p youtube filmpjes op mijn netvlies waren. Maar het was alsof ik het zelf maakte. Maar ik maakte het toch weer niet zelf. Ik kon het sturen, maar toch niet. Het was een soort van delerium. Een soort van dromen terwijl ik nog wakker was. Ik wist wat er ging komen, maar ik kon het niet sturen. Hoewel de filmpjes die ik zag zelf niet eng waren (Het was van alles: disney shit, vliegtuigjes, de meest random dingen die je in dromen ziet), was het extreem beangstigend. Ik kon namelijk niet aan de trip ontsnappen. Als ik mijn ogen open had zag ik shit: als ik mijn ogen dicht deed zag ik 10 keer zoveel shit. En ik wist niet waardoor het kwam. Ik wilde slapen, maar als je wel is geprobeerd heb tijdens een trip te slapen, weet je dat dit onmogelijk is. Normaal weet je van: oh, ik heb paddos op, dit houd op over een paar uur. Maar ik had zegmaar geen tripmiddelen op. De wiet was uitgewerkt, de mdma was uitgewerkt, 2c-b was alweer een week terug. Mijn maten logeerden bij mij en sliepen al, ik kon zelf niet slapen. Dus ik keek zelf wat series. Mijn open eye visuals waren storingen in het zicht. Een soort flitsen. Af en toe regenbogen.

De dag erna ging ik poolen en dronken we wat pils, stuk of 8-9 glazen. Ik dacht dat ik klaar was met trippen en had wel zin om te stappen, dus ik ging op stap met 2 van mijn maten in Amsterdam. In de trein naar Amsterdam realiseerde ik me dat ik nog aan het trippen was toen ik naar het dak van de trein keek. Ik zag allemaal statische shit. Ik had nog steeds filmpjes als ik mijn ogen dicht deed. Ik begon spijt te krijgen dat ik op stap was gegaan. Ik was nu namelijk al zo'n 16 uur lang aan het trippen, en het leek steeds erger te worden. Welke trip duurt er nou zo lang? Tevens had ik al zo'n 40 uur niet geslapen. Om wakker te blijven pakte ik wat pep. Niet teveel, een of twee sleutelpuntjes per 2 uur om wakker te blijven. De muziek was goed, en de stapavond was mooi, maar ik begon in paniek te raken. Ik begon steeds meer dingen te zien. Er kwam rook van mijn handen. Mensen hadden bloedvlekken en moddervlekken op hun gezicht. Ik zag een heleboel statische storing in mijn beeld. Ik wist op een gegeven moment niet meer welke lichten bij de lichtshow hoorden en wat ik er zelf bij verzon. En ik begon mindfuck te krijgen. Van die delirium gedachten, die ik normaal alleen heb als ik bijna slaap, of als ik koorts heb.

Ik zei tegen me maten ik hou het niet meer vol en om 6 uur gingen we met de trein naar huis. Ik begon steeds meer in paniek te raken omdat ik nu al bijna 24 uur aan het trippen was. Ik begon allemaal angstscenario's in mijn hoofd te krijgen dat ik nooit meer kon slapen omdat ik altijd filmpjes zou zien. Of dat ik gek in mijn hoofd zou worden net als mijn maat met de paddo's maar dan permanent en dat ik naar het gekkenhuis moest. Of dat ik voor de rest van mijn leven zou blijven trippen. Gelukkig stelden mijn maten mij gerust. Ze zeiden dat het kwam door slaapgebrek, en dat als ik lekker ging slapen dat het voorbij was.

Thuis gekomen probeerde ik te slapen. Ik deed mijn ogen dicht. Ik kreeg bijna direct weer van die filmpjes. Toen ik mijn ogen open deed, werd ik negatief verrast. Ik zat opeens midden in wat ik herkende als een 2c-b trip. Alles had paarse auras, ik zag regenbogen, het was heel typisch. Exact zoals mijn eerdere 2c-b ervaringen. Slapen lukte niet en toen ging ik naar het de website tripsit.me. Daar vertelden ze me dat ik toch gewoon moest slapen, en dat ik ademoefeningen moest doen. Omdat ik telkens in paniek raakte als ik mijn ogen dicht deed, en mijn hartslag permanent hoog was, hield ik mijn ogen open, en focuste ik op mijn ademhalen. Ongeveer 2 uur later, rond een uur of 10 s' ochtends, viel ik eindelijk in slaap.

Toen ik wakker werd, was mijn trip grotendeels voorbij. Ik heb me nog nooit zo opgelucht gevoeld. Het is nu alweer 3 of 4 dagen later, en ik heb af en toe lichte CEVs en OEVs, maar zo licht dat ik niet zeker weet of het echt is. Ik ga nooit meer psychedelica doen. Ik hoef geen HPPD (een ziekte waarbij je permanent visuals hebt, deze ziekte kun je krijgen van alle hallucinogene middelen incl. mdma). Ik heb 24 uur lang mogen proeven hoe het is om HPPD te hebben. Als er een hel is, dan ben je daar permanent wakker en heb je HPPD. Ik ben liever blind dan dat ik permanent trip. Ik ben liever dood dan dat ik permanent closed eye visuals heb. Ik prijs mezelf extreem gelukkig dat ik zonder permanente schade ontkomen ben.

Ik zit zelfs te twijfelen of ik nog wel xtc moet doen. Wat denken jullie? Wiet, paddo's, 2c-b, en vergelijkbare rotzooi ga ik in ieder geval nooit meer aan raken. Ik ben zo blij dat ik ik leef, en zo blij dat alles wat ik zie echt is. Dat ik niet hoef te twijfelen of dingen die ik zie wel echt zijn. Deze ervaring, samen met de psychose van mijn maat, heeft mijn ogen geopend: psychedelica zijn wel degelijk drugs, en een stuk gevaarlijker dan al die psychonauten doen vermoeden. Een mooie paddotrip blijft je de rest van je leven bij: een bad trip met paddo's kan je psyche permanent beschadigen. Ik dacht dat de risico's klein waren, maar de risico's zijn gigantisch. Waarom zou je met je hoofd fucken als je normaal al gewoon gelukkig bent? Het is het gewoon niet waard.

Tl;dr: Ik dacht dat paddo's en 2c-b fantastisch waren. Kreeg na xtc en wiet uit het niks een 24 uur lange trip waarvan ik dacht dat het permanent was. Een van de meest enge dingen die ik ooit heb meegemaakt. Nooit meer paddos/2c-b/wiet.

Heftig zeg! Kan me voorstellen dat je er niets meer mee te maken wil hebben. Ik heb een aantal vreemde ervaringen met wiet gehad en heb sindsdien ook nooit meer een joint op gestoken.

Wat je zegt over HPPD maakt me een beetje huiverig of ik nog wel MDMA moet gebruiken. Ik gebruik het maar heel zelden (laatste keer is 10 maanden geleden), maar blijkbaar maakt frequentie en dosering niet veel uit bij de vraag of er een risico is, hm...

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Wow dat klinkt echt ontzettend super eng en klote. Ik dacht daar laatst tijdens mijn 2cb trip ook over na. Was ik zo rond aan het kijken en ik dacht, waaauw kon ik dit nog maar langer zien dan 2 uur. Maar ja, toen dacht ik, daar heb ik niks aan want op die manier kan je niet eens normaal functioneren. Rare enge gedachte dat je zoiets permanent zou hebben.

Wat ik er wel bij wil zeggen is dat je best veel drugs gebruikt. Snap wel dat je een soort waarschuwing af wil geven, maar ik laat zelf altijd een paar weken tussen mijn drugsgebruik in (ook als het dingen zijn die geen kruistolerantie hebben). Want jij neemt 2cb, de week erop weer 2cb, de week erop xtc, de dag erna speed en tussendoor blow je nog een heleboel. Ik bedoel, van blowen kan je ook para worden, en het totaal aan drugs in zo'n korte tijd kan het ook gedaan hebben. Drugs hebben altijd risico's en je moet er gewoon echt voorzichtig mee omgaan. Zie soms ook mensen om me heen die te vaak xtc nemen in een korte tijd en er vervolgens op afknappen, dat ik denk, als je er rustig en normaal mee omgaat kan het je veel langer af en toe plezier bezorgen. Daarnaast kun je geloof ik van truffels en LSD (weet niet hoe het zit met 2cb) altijd het risico hebben op flashbacks. Verder kan je er ook (psychisch) gevoelig voor zijn zonder dat je het misschien van te voren had gedacht.

Ik zou in ieder geval een aantal maanden geen drugs meer aanraken en oppassen met hoe vaak en veel je blowt. Je moet pas iets nemen als je je goed en zeker van jezelf voelt. Dus als je over een jaartje denkt, ja lekker, weer zin in, zou ik het gewoon doen, en als je dat gevoel niet hebt, gewoon stoppen :) Het is jouw leven en je eigen keuze.

Grimm

@AmericanHigh

Same here joh. Als ik gewoon een joint rook, en verder geen drugs op heb, dan gaat het nog wel. Maar ik had laatst een pijpje aangeschaft om wiet/hasj te roken, en man, daar ging ik toch veel te hard op! Als ik dan één hit nam, dan kreeg ik 5 minuten later tintelingen door mijn hele lichaam. Ik voelde opeens al mijn kleren om mijn lijf zitten. Aanraking was intens, op een goede manier. De mindfuck was groter dan met 3/4 g paddos. En ik had hele lichte visuals. Helemaal in de war, ik kon nergens geen touw meer aan vast knopen. Series kijken en achteraf niet eens meer weten naar je waar gekeken hebt, weet je wel!

Maar man, ik werd er angstig en paranoïde van! Het duurt dan een uur voordat ik kan slapen, omdat ik bij het minste of geringste geluid denk dat er monsters onder mijn bed zitten. Er kwam een keer een huisgenoot van me binnen die me wakker maakte om 1 uur s' nachts nadat ik geblowd heb. Ik schoot wakker met een zgn. night terror: zwetend en met het gezicht uit een horror film.

Ik had ook een keer de vergissing gemaakt om wat hasj te roken met paddo's op. Ik had 1.5 g paddos op, en had een hele lichte trip. op T + 5 uur, toen ik al een uur nauwelijks visuals meer had, dacht ik van ik neem lekker wat hasj. Dus ik nam 0.25 g hasj in mijn pijpje, en nam 1 of 2 hits. BAM. Potverdikkeme ik heb nog nooit zo'n grote mindfuck meegemaakt. En de visuals, de visuals! Voordat ik wist wat er aan de hand was, flitste er overal regenbogen en bliksems om me heen, die om mijn hand en vingers kronkelden. Constant! Ik voelde alsof ik niet meer in mijn eigen lichaam zat. Ik had geluk dat ik zo weinig paddo's op had want ik had best veel tripervaring maar zo dicht bij een regelrechte paniekaanval was ik nog nooit gekomen.

Maar achteraf vond ik het een mooie trip. Ik heb na nare paddotrips toch altijd het gevoel van: je hebt het overleefd ouwe! En dan krijg ik een mooie positieve afterglow van een paar dagen.

@ZERO-

Goed advies van je joh, ik heb inderdaad teveel drugs gebruikt in een korte periode. Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk praten, haha. Ja ik kan denk ik niet meer normaal trippen joh. Toen mijn maat een psychose kreeg ging hij op een hele rare manier schreeuwen en babbelen, weet je wel. Ik deed een paddotrip een paar weken later en toen hoorde ik dat geschreeuw constant, terwijl ik het me sober nauwelijks voor de geest kan halen. Ik ben denk ik een beetje getraumatiseerd daardoor want ik heb nou zelf de angst ontwikkeld om psychoses te krijgen als ik drugs gebruik, terwijl ik mezelf toch als een emotioneel stabiel persoon zie. Dat, samen met dat ik nou ook bang ben om HPPD te krijgen, maakt dat ik denk ik van de psychedelica af blijf joh. Van dat doemdenken krijg je badtrips, en van badtrips heb je juist meer risico op lange termijn vervelende effecten. Misschien probeer ik over een paar maanden voorzichtig een blowtje, haha.

Voorlopig houdt ik het bij de conventionele drugs. Alcohol natuurlijk, daar kan ik geen nee tegen zeggen ivm. mijn studentenvereniging waar zuipen de norm is. Voor andere drugs wordt je 4 maanden geschorst of zo, lekker hypocriet heh. Maar lekker alles onderkotsen en vechten is stoer natuurlijk. Alcohol is ook gewoon drugs.

Verder nog coke denk ik, als andere mensen het aanbieden. Nog maar één keer gedaan maar ik voelde me alsof ik voor het eerst in mijn hele leven wakker werd, zo goed voelde dat, zo helder.

Heb nou twee keer speed gebruikt, hele lichte dosissen gesnoven, en ben er wel enthiousast over. Alsof je 3 blikjes energiedrank in je aderen injecteert, alert en helder. Heb nog geen hoge dosissen gedaan.

Of denk jij dat ik helemaal sober moet blijven, ZERO? Dat zou natuurlijk het verstandigst zijn. Maarja, het leven is natuurlijk wel om van te genieten, vind ik.

Heb nog allerlei psychedelica liggen, maar denk dat ik die gewoon weg ga gooien joh. 2c-b, 25i-NBOME en 25c-NBOME, lsd, paddos. Een hele verzameling van toen ik nog dacht dat het allemaal geen kwaad kon. Ik weet nu wel beter.

Verder bedankt voor de aardige woorden jongens, ik vind het toch fijn dat er mensen zijn om mijn verhaal bij kwijt te kunnen. Heb een lichte xtc dip (lucky joh, ik had een zware depressie verwacht lol) en dan voel je je soms wat eenzaam. :wave:

Grimm

AmericanHigh zei:
Wat je zegt over HPPD maakt me een beetje huiverig of ik nog wel MDMA moet gebruiken. Ik gebruik het maar heel zelden (laatste keer is 10 maanden geleden), maar blijkbaar maakt frequentie en dosering niet veel uit bij de vraag of er een risico is, hm...

Sorry voor de dubbel post maar ik wou dit nog even adresseren. Ik heb een beetje rond gelezen op HPPD forums, en over het algemeen schijnen er twee manieren te zijn waarop mensen HPPD krijgen (als ik me niet vergis):

1. De eerste paar keer dat ze de drug doen lopen ze HPPD op.
2. Ze doen heel veel drugs over een langere periode waarbij ze langzaamaan HPPD symptomen ontwikkelen.

Dus als je al eens xtc gedaan hebt zonder problemen, denk ik dat je niet veel risico loopt. Volgensmij krijg je van xtc risico op HPPD omdat in xtc MDMA zit, en een deel van de MDMA wordt omgezet in MDA, en van MDA ga je trippen. Maar volgens mij als je normaal doet met dosering, dus 200 mg MDMA neemt of minder, dan ga je niet merkbaar trippen, en zijn de risico's niet zo hoog. Ik ga zelf voortaan proberen onder de 150 mg te blijven. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, haha. :rock:

Fool

Badass junkie
Hee, dat is een heftig verhaal zeg, bedankt voor het delen! Ik kan me best voorstellen dat het lastig was om hierover te vertellen, maar de andere kant moet inderdaad ook vertelt worden. Jou is overkomen waar menigeen hier waarschijnlijk grote angst voor hebben: niet meer 'kunnen' trippen.

Gelukkig ben je er nu weer uit, maar als ik jou was zou ik ook wel een tijdje rustig aan doen met MDMA. Niet alleen MDA, maar MDMA is zelf ook een entheogene upper, wil je echt het risico lopen op een psychose? Als ik jou was zou ik een behoorlijke tijd gewoon niets doen, je overgehouden dope aan iemand(meerdere personen) geven die er nog wel van kunnen genieten en lekker chillen met vrienden. Chillen zonder drugs(of nouja, met alcohol soms) is ook heel gezellig, probeer hier meer plezier uit te halen en ik denk dat je dit 'verlies' prima aan zou moeten kunnen.

Sterkte!

PS) Mocht je eigenwijs genoeg zijn toch nog iets te proberen, zorg dan dat je een paar kortdurende, anxiolytische benzo's bij je hebt om je angst wat te remmen. Hierbij moet je wel oppassen met combigebruik, lees je in voordat je met benzo's aan de gang gaat en gebruik dit niet te lang om rustig te blijven! Benzo's zijn verslavingsgevoelig en geen lange-termijn oplossing!

Grimm

@Fool

Thanks joh. Ik denk inderdaad dat ik MDMA inderdaad een tijd mee ga wachten, en als ik het doe heb ik liever een teleurstellende trip dan dat ik veel te hard ga. Benzos is inderdaad een redelijk idee. Heb er zelf nog nooit echt naar gekeken omdat ik normaal totaal niet paniekerig of angstig ben, of moeite heb met slapen. Alhoewel, ik heb de laatste paar dagen best slecht geslapen, maar ik denk dat dat gewoon de MDMA-dip is. Ik heb verder zelf nooit een psychose gehad en volgens mij mijn directe familie ook niet, dus dat is denk ik gewoon een beetje een ongefundeerde angst van me.

Mijn probleem is gewoon dat ik van alcohol een beetje naar wordt, weet je wel. Soms wordt ik er gezellig van, maar ik heb vaak een slechte dronk en dan krijg ik snel ruzie. En ik vind het moeilijk om te stoppen met zuipen als ik een glas in mijn hand en geld in mijn portemonnee heb. Vandaar dat ik naar andere dingen kijk.

MDMA is supervet, ik krijg er supermooie avonden van. Jammer dat je het niet vaak kan doen. Tot dusver heb ik wel positieve ervaringen met speed, maar heb nog nooit hoog gedoseerd, alleen genoeg om wakker en alert te blijven. Een paar sleutelpuntjes.

Aan de andere kant, sober kan feestjes pakken kan ook mooi zijn natuurlijk. Ik ben gewoon geconditioneerd om elke keer dat ik op stap ben high te zijn, of stoned, of dronken of leip. Terwijl de avond eigenlijk om de muziek moet draaien en om de mensen, en niet om de drug.

Thanks for de input, ik zal er zeker wat mee doen. :)

Fool

Badass junkie
Ik doel dan ook op angstremmende benzo's voor meer op onderstaande momenten, niet om alleen in slaap te komen. Als je daarvoor te vaak een benzo gaat pakken heb je best kans op een verslavig.
Ik wist wat er ging komen, maar ik kon het niet sturen. Hoewel de filmpjes die ik zag zelf niet eng waren (Het was van alles: disney shit, vliegtuigjes, de meest random dingen die je in dromen ziet), was het extreem beangstigend. Ik kon namelijk niet aan de trip ontsnappen. Als ik mijn ogen open had zag ik shit: als ik mijn ogen dicht deed zag ik 10 keer zoveel shit. En ik wist niet waardoor het kwam. Ik wilde slapen, maar als je wel is geprobeerd heb tijdens een trip te slapen, weet je dat dit onmogelijk is. Normaal weet je van: oh, ik heb paddos op, dit houd op over een paar uur. Maar ik had zegmaar geen tripmiddelen op.
De muziek was goed, en de stapavond was mooi, maar ik begon in paniek te raken. Ik begon steeds meer dingen te zien. Er kwam rook van mijn handen. Mensen hadden bloedvlekken en moddervlekken op hun gezicht. Ik zag een heleboel statische storing in mijn beeld. Ik wist op een gegeven moment niet meer welke lichten bij de lichtshow hoorden en wat ik er zelf bij verzon. En ik begon mindfuck te krijgen. Van die delirium gedachten, die ik normaal alleen heb als ik bijna slaap, of als ik koorts heb.

Grimm zei:
Mijn probleem is gewoon dat ik van alcohol een beetje naar wordt, weet je wel. Soms wordt ik er gezellig van, maar ik heb vaak een slechte dronk en dan krijg ik snel ruzie. En ik vind het moeilijk om te stoppen met zuipen als ik een glas in mijn hand en geld in mijn portemonnee heb. Vandaar dat ik naar andere dingen kijk.
Het lijkt me inderdaad een heel verstandig idee om van bewustzijnverruimende middelen af te blijven. Misschien kun je juist leren om minder snel te zuipen, dan is alcohol vaak wat rustiger te handelen en hoef je ook niet agressief te worden. Als je agressie aan voelt komen, stop dan gewoon eventjes met alcohol naar binnen gooien. :)

Aan de andere kant, sober kan feestjes pakken kan ook mooi zijn natuurlijk. Ik ben gewoon geconditioneerd om elke keer dat ik op stap ben high te zijn, of stoned, of dronken of leip. Terwijl de avond eigenlijk om de muziek moet draaien en om de mensen, en niet om de drug.
Dat is des te meer reden om te leren dat je ook plezier kunt hebben zonder vanalles te slikken en te snuiven. Je ziet het in ieder geval zelf al in, dat is stap 1!

Thanks for de input, ik zal er zeker wat mee doen. :)
Dat is fijn om te horen! Heel erg veel succes! :)

Bovenaan