De inzichtelijke of spirituele intensiteit van de combinatie durf ik zo niet te benoemen, maar intensiteit staat niet altijd gelijk aan wijsheid gok ik. :')
Maar satire terzijde, ik kreeg het gevoel tussen de zinnen door te lezen dat Hoxyz een stukje intensiteit zoekt. Mensen zijn vrij om daarover te denken wat ze willen. Ik denk echter dat er vroeg of laat grenzen verlegd gaan worden. Het combineren van was niet mijn eerste suggestie maar waar TS verder op in ging. Ik ga er vanuit dat mensen in staat zijn hun eigen keuzes te maken en verantwoordelijk zijn voor hun eigen handelen. Maar de vraag die je stelt vind ik niet onterecht.
Een 'voordeel' van dissociatieven ten opzichte van psychedelica is dat ze zich beter lenen voor dagelijks gebruik natuurlijk. Je gaat er dus fysiek minder snel van naar de klote maar daar zit eerder de keerzijde. Dissociatieven gebruik zal eerder in het ontwikkelen van 'een 3e oog' resulteren, of in ieder geval doen geloven in.
De mensen die ik gekend heb die de combinatie ervaren hadden omschreven deze wel als bijzonder in ieder geval. Ik denk dat de combinatie eventueel relatief snel in een ego dood kan resulteren, maar in hoeverre dat inhoudelijk meerwaarde heeft durf ik echt niet te zeggen. Een hole ervaring op een dissociatief is heel anders dan een hoge dosering psychedelica in ieder geval. Een hole ervaring ontneemt je alle fysieke sensaties. Het begrip holen komt dan ook letterlijk van het gevoel dat je door de grond heen valt (en vervolgens in open ruimte zweeft) zodra de effecten opkomen. Holen voelt aan als ultieme rust en gaat vaak gepaard met een hoog gehalte van acceptatie in de brede zin van het woord. Ik heb wel eens benoemd dat ik het jammer vind dat je van dissociatieven gebruik vrij nihilistisch kunt worden.
Wat dat betreft voelt psychedelica voor mij als een vrij sterk tegenovergestelde. Het vergroot eerder uit wat voor mij belangrijk is waar dissociatieven meer nadruk leggen op berusting waarbij ik van beiden geloof dat ze hier wel lange termijn invloed op kunnen hebben.
De combinatie voelt vrij letterlijk als een combinatie van beiden wat een zeer mooie synergy kan geven in de manier waarop de effecten samen komen. Psychedelische phenylethylamines in combinatie met tryptamines kan al een zeer mooie synergy geven maar voor psychedelica in combinatie met dissociatieven gaat dit nog wel meer op naar mijn ervaring.
De effecten stapelen dus exponentieel op wat al snel resulteert in 1+1=3. Dit heeft voor mij eens ongepland geresulteerd in een ego dood. En in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken ben je op moment van ego dood eerder een wild dier. Het is niet iets waar je als ongelukje aan wilt beginnen in ieder geval.
Dat dissociatieven en psychedelica elkaar exponentieel potentieren kan op bepaalde manier ook praktisch wezen. Je hebt minder nodig van beiden. Maar je kunt sterkere effecten op een kortere duratie bekomen. Ook ontneemt een dissociatief veel fysieke ongemakken die kan samen gaan met psychedelica gebruik.
Maar het grote nadeel aan dissociatieven is ook wel benoemd. A. Shulgin was er altijd vrij stellig in dat dissociatieven geen therapeutische meerwaarde hebben omdat ze een te groot misbruik potentieel hebben. In het VICE interview met meneer die vrijwel alle RC dissociatieven heeft ontwikkelt werd dit nog benoemd en bevestigd. Als mensen iedere dag psychedelica konden gebruiken, dus als er minder tolerantievorming plaats zou vinden en de effecten als minder vermoeiend ervaren zouden worden. Dan zou psychedelica absoluut misbruikgevoelig wezen. En beide aspecten gaan op voor dissociatieven natuurlijk.
En daarbij komt ook wel het grootste nadeel aan de combinatie van psychedelica met dissociatieven kijken. Dissociatieven hebben niet alleen op zichzelf verslavingspotentieel. Maar je kunt met behulp van dissociatieven ook meer effecten uit psychedelica halen en fysieke ongemakken er mee ontnemen. In andere woorden, je voegt en verslavend element toe aan psychedelica die het normaal niet zou hebben. Ik heb mij in het verleden ook fel uitgesproken tegen het combineren van benzodiazepines met psychedelica.
Als je benzodiazepines combineert krijg je wel de euforie van psychedelica, je ontneemt de mogelijkheid op negatieve gevoelens / een bad trip, je ontneemt fysieke ongemakken zoals spierspanning, je ontneemt de sederende aspecten van benzodiazepines, je kunt beiden aanzienlijk hoger doseren en hiermee sterkere euforische effecten opwekken, je koppelt zeer sterke associaties aan beide middelen. Zodra je begint met het combineren van benzodiazepines met psychedelica is de kans zeer groot dat je op korte termijn een zeer aanzienlijke toename in benzodiazepine gebruik en tijdelijk ook psychedelica gebruik zult observeren.
Ik acht de risico's van dissociatieven aanzienlijk lager dan die van benzodiazepines maar ze zijn er zeker en in bepaalde context kunnen deze ook zeker ingrijpend wezen. Ik heb wel een verhaal gelezen van iemand die wat jaren eerder dan ik in de RC wereld actief was en door middel van MXE gebruik zijn studie door het toilet heeft gespoeld. Ik maakte vroeger ook grapjes over 'paddoprofeten', het risico dat je doorslaat op dissociatieven welke een aanzienlijk groter misbruik potentieel hebben is natuurlijk nog sterker aanwezig.
Aja, ik heb 2C-B en 2C-D wel eens gecombineerd met 4-FA, combinatie met 2C-D staat een rapportje van online. Als ik een serotonine releaser neem combineer ik die toch wel vrij standaard met wat psychedelica.
Het zijn de 2C-X met een NBOMe groep aan de staart geplakt waardoor ze zo'n 15x meer potent in gewicht worden, submiligram potent meer precies. De NBOMes lijken plat uitgelegd vrij veel op hun 2C-X tegenpolen. Echter door aanzienlijk sterker agonisme lijken de NBOMes een aanzienlijk breder spectrum aan effecten te produceren. Veel mensen zullen wel stellen dat de NBOMes wel iets meer te bieden hebben ten opzichte van de 2C-X.
De NBOMes zijn echter ook vrij controversieel omdat er sterfgevallen rondom zijn gerapporteerd in het nieuws. De NBOMes hebben een minder solide veiligheidsprofiel dan bijvoorbeeld LSD en zijn gerapporteerd meer dodelijk te wezen op meer extreme doseringen. NBOMes werden korte tijd zeer goedkoop in poedervorm verkocht online en 2mg blotters (25B of 25C-NBOMe) zijn zelfs relatief veel voorkomend wat zich qua intensiteit grof toch wel vertaald naar zo'n 400mcg LSD. Al is sublinguaal doseren onbetrouwbaar en oraal doseren met NBOMes inactief. Er is destijds ook vrij massaal gerapporteerd dat NBOMes als LSD verkocht is.
De NBOMes zijn in verband met wetgeving moeilijk nog te vinden behalve dan op de Darknet. De NBOH series die vergelijkbaar zijn kunnen echter wel al langere tijd online (clearnet) teruggevonden worden.