psychotisch moment?

jonkobeer

Newbie
hallo allemaal

dit is mijn eerste post hier op DF en ik had iets wat me al lange tijd bezig houd misschien dat iemand hier me kan helpen?

Ik ben een jongen van 16 jaar gediagnostiseerd met ADHD.

Ik had een alcohol verslaving (elke dag op school de hele dag dronken/ aangeschoten zijn) op m'n 14e in combinatie met zware depressie en daarvoor uiteindelijk naar De hoop gestuurd toen het helemaal fout liep. Een halfjaar nadat ik klaar was bij de hoop ben ik begonnen met af en toe een jointje roken en dat kon ik in de hand houden totdat mijn relatie uitging en ik hier echt depressief van werd en ik weer ging drinken en heel veel blowen. ik ben toen eigenlijk dag gaan blowen en ook met andere drugs gaan experimenteren. weer een paar maanden verder kreeg ik toen ook dexamfetamine voorgeschreven voor m'n ADHD dit slikte ik braaf elke dag maar wel elke avond een paar jointjes roken (soms in combinatie met andere drugs). maar na een paar maanden gebeurde er iet best wel raars: het was zondag avond en ik was compleet nuchter en had de vorige dag ook niks gebruikt en mijn ouders wilden graag dat ik meeging naar de kerk hier had ik niet zon zin in maar ben toch mee gegaan. eenmaal onderweg in de auto zat begon ik me een beetje raar te voelen, tijd leek langzamer te gaan en ik voelde me best wel rot. halverwege de kerkdienst was dit gevoel sterker geworden en had ik allemaal levens echte hallucinatie achtige flashbacks van erg nare momenten en ik moest erg veel aan mijn ex denken ( ik was er toen nog steeds niet helemaal overheen). Op een gegeven moment kreeg ik een paniekerig gevoel en kon ik niet meer helder nadenken en bleef continu hetzelfde denken. ik wilde tegen mijn moeder zeggen dat het niet zo goed met me ging maar ik kon me niet bewegen alsof ik geen controle over mijn lichaam had uit eindelijk is het me toch gelukt en ben ik naar de wc gegaan en heb daar een tijd op de grond gezeten totdat ik hoorde dat de kerkdienst bijna afgelopen was. eenmaal thuis voelde ik me iets beter maar erg vaag in mijn hoofd en was ik erg verward volgens mijn ouders. Toen ben ik na een paar grote slokken whisky gaan slapen. De volgende dag voelde ik me iets beter maar nog steeds raar en besloot ik dat het een goed idee was om weer te gaan drinken en dan naar school te gaan. verder heb ik me de hele dag een soort zombie gevoeld en was ik erg moe en kon ik me totaal niet concentreren en moest ik steeds terugdenken aan wat er gebeurd was.

Inmiddels gaat het beter met me en heb ik na die zondag gestopt met dex en een paar maanden lang niks gebruikt (alleen af en toe een biertje). ben toen voorzichtig weer gaan blowen maar niet meer zoveel als vroeger en heb ik een halfjaar later per ongeluk lsa gebruikt wat me overigens wel beviel en kreeg ik geen psychose (waar ik wel bang voor was al die tijd) dus ben ik me in psychedelica gaan verdiepen en een nu 3 keer truffels gedaan en een stuk of 10 keer lsa (ook gecombineerd met wiet wat ik persoonlijk een prettige combo vind). Ik heb 3 keer een bad trip gehad en die deden me best wel denken aan die zondag avond. Nu is mijn eigenlijke vraag: kan iemand mij misschien uitleggen wat er toen gebeurd is of hoe dit kan komen?

Sorry voor de lap tekst maar misschien is het goed om te weten.

Ik hoop dat iemand me wat verheldering kan geven hier over

Don Draper

Badass junkie
Als ik het goed lees was je een paar dagen nuchter en toen gebeurde dat, erna niet meer een langere tijd nuchter geweest?

Psychoses kunnen naar boven komen als je gaat stoppen met drugs en nuchter probeert te zijn.

Maar het kan ook zijn dat je door een stevige withdrawal doorheen ging met de combinatie van alles. Ik vind dat nu beetje lastig te oordelen omdat het een ervaring van een dag was. Misschien slecht of niet geslapen toen en erna weer wel?

Laatst bewerkt:

liljazzsinger

Experimenterende gebruiker
Heftig om te lezen zeg, ik heb zelf ooit ook zoiets meegemaakt. Ik merkte dat het beter met mijn stemming ging als ik ging blowen. Dus dat begon ik elke dag te doen, ik wist totaal niet waar ik mee bezig was maar ik voelde me er wel beter door, en daar ging het om. Op een gegeven moment ging ik een boswandeling maken op een stukkie spacecake en ik voelde me net een soort alice in wonderland. Ik weet niet meer precies wat ik allemaal zag of voelde, maar het was zeker geen chille ervaring. Achteraf zie ik dat dit een waarschuwing was om te stoppen met blowen... Maar ik ging rustig door, experimenteerde zelfs nog met truffels en mdma. Soms had ik echt hele rare hallucinaties. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar op het moment geloofde ik er heilig dat alles wat ik dacht waar was. Echt bizar, hoe je hoofd de werkelijkheid zo kan verdraaien.

Toen ik ook nog in een nieuwe relatie terecht kwam was dit de druppel. Het ene moment waren we heel close, het andere moment duwde hij me weg. Dit aantrekken en afstoten raakte me zo diep dat mijn symptomen eigenlijk steeds erger werden. Het was niet de oorzaak, maar ik kon het er simpelweg niet bij hebben. Ik begon te denken ik telepatisch kon communiceren met hem, wat binnen een paar weken doorsloeg naar het idee dat mijn gedachten van buitenaf gecontroleerd werden. Doodeng om zoiets mee te maken. Het ding was dat ik wekenlang geen controle had over mijn gedachten, en ook niet over mijn acties. Ik heb vrienden en familie van me flink laten schrikken met rare berichtjes en uitspraken. Toen ben ik begonnen met antipsychotica, medicatie waar je gedachten rustig van worden maar waardoor je je ook letterlijk een zombie gaat voelen. Het duurde een paar maandjes voor ik weer de oude was.

Hele lap tekst haha, maar dit is mijn ervaring en ik hoop voor je dat het bij jou anders loopt. Drugs zijn leuk om te doen af te toe, maar je moet er geen gewoonte van maken anders kan het uit de hand lopen. Zoals de eerdere berichten hierboven zeggen lokken drugs psychoses uit, en daar moet je mee oppassen al helemaal als je eerder al zoiets hebt meegemaakt. Je beschrijft dat je het totaal niet fijn vond om mee te maken (logisch), waarom laat je dat dan niet motivatie voor je zijn om te kappen met drugs? Ik vind je eerlijk gezegd aan de jonge kant om aan de alcohol en drugs te zitten, als je wilt kun je de stap zetten naar professionele hulpverlening. Ik wens je heel veel sterkte met alles!! Als je de behoefte voelt om te praten kun je me altijd een berichtje sturen.

Laatst bewerkt:

Appeltaart1

Newbie
Beetje laat misschien om hier nog op te reageren, maar wat je beschrijft klinkt als een onttrekkingsdelier. Als je lange tijd achter elkaar alcohol (of drugs) gebruikt en dan plotseling stopt (je beschrijft dat je 2 dagen nuchter was), dan kan de kater zulke hevige vormen aannemen dat je gaat hallucineren en (licht) psychotisch wordt. Dit wordt ook wel een delier genoemd en is niet per se ongevaarlijk. Je loopt het risico om in de psychose te blijven hangen. Zeker als je in het verleden al psychische klachten hebt gehad, of mensen met psychische klachten in de familie hebt moet je hier extra alert op zijn. Als dit nog een keer gebeurd raad ik je aan om naar de dokter te gaan. Er zijn medicatie om dit soort klachten te verlichten en professionele hulp na zo’n heftige ervaring is geen overbodige luxe.

hier een website met informatie over het alcoholonthoudingsdelier:

Danny46

Bewuste gebruiker
Beetje laat misschien om hier nog op te reageren, maar wat je beschrijft klinkt als een onttrekkingsdelier. Als je lange tijd achter elkaar alcohol (of drugs) gebruikt en dan plotseling stopt (je beschrijft dat je 2 dagen nuchter was), dan kan de kater zulke hevige vormen aannemen dat je gaat hallucineren en (licht) psychotisch wordt. Dit wordt ook wel een delier genoemd en is niet per se ongevaarlijk. Je loopt het risico om in de psychose te blijven hangen. Zeker als je in het verleden al psychische klachten hebt gehad, of mensen met psychische klachten in de familie hebt moet je hier extra alert op zijn. Als dit nog een keer gebeurd raad ik je aan om naar de dokter te gaan. Er zijn medicatie om dit soort klachten te verlichten en professionele hulp na zo’n heftige ervaring is geen overbodige luxe.

hier een website met informatie over het alcoholonthoudingsdelier:
Heb het zelf altijd na heroine gebruik hoor steeds muziek en denk dat er mensen aan mijn deur staan om mij uit huis te zetten wegens overlast :tilttearlaugh: maar doe geen hero meer te vreemd spul .En woon nog steedsthuis ook geen briefen van de woningbouw dus het zal wel iets lichts psychotisch zijn waar ik dan last van heb .

De Zandman

DF-koning
Zoals reeds geadviseerd is,. Ga hulp zoeken!
Ga naar je huisarts en vertel deze alles, want je bent nog veel te jong om zo in de drugswereld te schieten....je moet nog heel veel jaren verder met je eigen lijf en wat je nu doet, is een vorm van zelfvernietiging.
Kom in actie en ga naar je huisarts!

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Mocht het je iets gerust stellen: klinkt voor mij niet als een psychose. En dat komt van iemand die er tientallen heeft gehad en toen dat over ging studie psychologie heeft afgerond. Dus is niet zomaar een gok van mij :wink: Zoals iemand al zei wss een onttrekkingsdelirium. Echter denk ik dat deze ene middag meer een symptoom is van het grotere geheel dus ik zou me daar niet teveel op focussen.

Het klinkt het wel als een flink schrikmoment voor je en dat kan ik me heel goed voorstellen. Maar ook emoties als angst en schrik kunnen zeer nuttig en goed voor een mens zijn om te ervaren. Suffering creates character.

Ik zie in je verhaal wel asrdig wat "red flags" vrees ik man...maar hier op dit forum daar over schrijven is een eerste stap.

Net als hierboven raad ik prof geestelijke gezondheids hulp aan. Ik weet dat dat een aardig heftige stap kan zijn, dus mocht je dat niet willen mag je mij altijd een pn sturen en vertellen waar je mee zit of vragen stellen over je eigen psyche. Misschien dat dat de drempel wat verlaagd.

Hoe dan ook, hou je koppie omhoog gozer!

De laatste Rohikaan

Bovenaan