Psychoze door Coke ?

migil

Newbie
Hallo,
Ik heb een vraagje maar eerst zal ik even de situatie schetsen :

Ne goeie maat van mij, Cé, deed opeens heel raar. We herkende hem niet meer... We dachten dat hij in zijn hoofd iets had ofzo want het was echt nietmeer normaal... ( Dingen 5x herhalen, vreemd lachen opeens, dingen zeggen dat op niets slaan en zo kan ik nog lang verder gaan ! )

Kheb dan niet echt veel contact meer met hem, maar sindskort hoorde ik dat hij een kiste in zjin hoofd en een psychoze had/heeft...

Nu ze zeggen dat die psychoze door de Coke is...
In die periode voor dat hij raar begon te doen hebben we idd Coke genomen ... Nu is mijn vraag of dit wel degelijk kan door Coke ???

En is dit te verhelpen ? Wordt hij terug de oude ?
Vind het echt jammer voor hem, want ik en mijn andere maten kwamen echt enorm goed overeen indertijd ...

Alvast bedankt

iRational

Newbie
Ja, cocaïne kan je in een psychose brengen.

Het is mogelijk dat je vriend door zijn gebruik van cocaïne in combinatie met aanleg voor bepaalde psychische ziektes schizofrenie heeft opgelopen. Schizofrenie is geen pretje, het is niet waarschijnlijk dat hij er ooit vanaf komt (hoewel psychoses komen en gaan, "kompleet van de wereld zijn" kan over waaien maar kenmerkend voor mensen met schizofrenie komt dit terug). 1 Op de 10 schizofrenen pleegt zelfmoord. Als hij deze aandoening heeft kan je het best aan een psycholoog vragen hoe je daar mee om moet gaan (als je vrienden wilt blijven). Ik kan je iig aanraden deze pagina van wikipedia te lezen (en misschien de engelse ook): http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie

Er zijn dacht ik ook nog een paar andere psychotische stoornissen wie wél over kunnen gaan, in dat geval is het mogelijk om een psychose te hebben en weer beter te worden.

P.S> Ik ben geen psycholoog en kan dus geen definitieve antwoorden geven over welke vraag dan ook mbt psychologie.

acidboy

Badass junkie
Vraag me af of cocaine een cyste kan veroorzaken, cafeine kan dat wel dus waarom niet...

Maar of dat al na eenmalig gebruik zo is of na langdurig gebruik weet ik niet.

Verder is het inderdaad mogelijk dat het door cocaine komt, als het al na één keer is dan heeft je vriend inderdaad veel aanleg voor een psychische stoornis zoals schizofrenie.

migil

Newbie
bedankt voor de reply's !
zal dus wel degelijk door de coke gweest zijn :confused:
erg raar , want was mss de 4e keer dawe dit deden...

groetjes

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
^^Pff, wat een rotverhaal... en dat na 4 keer gebruiken? Dan moet hij er inderdaad al behoorlijke aanleg voor gehad hebben, en wie weet was het zonder die 4 snuifjes ook wel gebeurd? Mensen willen overal altijd graag een verklaring voor, en daar is drugs altijd een goeie voor... Maargoed feitelijk kan het de trigger geweest zijn natuurlijk.

Sterkte met je vriend, ga nog eens bij hem langs, hij heeft je nu vast hard nodig. :wave:

Northawke

Wijs gebruiker
Je kan van drugs ook een kortstondinge psychose krijgen, de drugspsychose. Dat komt wel 'ns voor en hoeft niet persé iemand te zijn die er aanleg voor heeft. Een verontreiniging in de stof of gewoon een gevoeligheid voor drugs kan dat veroorzaken. Die psychose gaat na een tijdje weer over en kan heel goed behandeld worden. Het is natuurlijk de vraag welke vorm van psychose hij heeft. Een 'natuurlijke' psychose is beroerd, want daar komt hij inderdaad niet meer vanaf.

Tony Montana

Belezen gebruiker
yellowmoon zei:
ja het kan wel, maar alleen als die gebruiker daarvoor echt de aanleg voor heeft

Precies... en als je de aanleg hebt dan zou je het niet eens moeten gaan gebruiken want dan graaf je je eigen graf.
Maar dan komt de vraag... hoe weet je of je er aanleg voor hebt? Ik denk door een onderzoek te laten doen. Toch?

Bovenaan