pupillen?!

Mr.jiho

Wijs gebruiker
wie weet hoe je die grote pupillen kan kwijtgeraken :hearteyes: ?!
aub geef duidelijke tips en antwoorden want ik denk dat hiermee veel mensen kunnen geholpen worden :)

groeten!

J0rrit

Badass junkie
Bal0n zei:
Omdat je oog dan beschadigt als je overdag rondloopt :P

oh zo, ja is miss teveel voor t oog, maar is dus bijv. x gebruiken slecht voor je ogen overdag omdat ze zo groot zijn?

Bal0n

Badass junkie
Overdag vergroten je pupillen niet zoveel als 's avonds. Mijn pupillen zijn iig overdag niet echt merkbaar groter als ik bijvoorbeeld LSD of paddo's neem.

J0rrit

Badass junkie
bij mij ook nie overdag bij x of speed ofzo? ma hoe komt dat dan want er komt tog overdag neem k aan de zelfde hoeveelheid adrenaline vrij waardoor je pupille dus zon zelfde hoeveelheid moete vergrote?

Misschien omdat het dan inderdaad teveel van het goede wordt en het oog weet dat het beschadigd zo en dus toch weer kleiner wordt?

Maar aan de andere kant, is de pupil nie op elk moment zo groot mogelijk? dus zo groot zodat t net niet beschadigd? want als t savonds wel groter kan zonder beschadiging wrm is t normaal savonds dan niet ook zo heel groot al?

Mr.jiho

Wijs gebruiker
allemaal heel interesant hoor maar iemand ECHTE tips om je pupillen te verkleinen of bestaan die niet? :(
groeten!

Bal0n

Badass junkie
Het balanseert altijd tussen bepaalde drempelwaarden he. In werkelijkheid vergroot/verkleint je pupil altijd. Alleen zijn deze fluctaties heel erg klein.

Dus ik denk dat er bij daglicht een evenwicht ontstaat, zoveel adrenaline/serotonine geeft x stimulatie aan de iris om te vergroten, maar in combinatie met zoveel daglicht wordt dat gereduceerd en zal de pupil verkleinen?

Misschien wat ver gezocht, maar imo redelijk aanneembaar :).

Bal0n

Badass junkie
spacekonijn zei:
Bal0n zei:
als ik bijvoorbeeld LSD of paddo's neem.
die van mij zijn dan echt gigantisch , ook als het licht is.
enig idee hoe dit kan komen?

Kennelijk heeft het een ander effect op jouw pupillen dan op de mijne :). Waar dat aan zou kunnen liggen? Werkelijk geen idee, en volgens mij kan niemand je dat antwoord ook geven. Er is (helaas!) nog veel te weinig bekend over psychedelics en hoe het brein werkt.

Mr.jiho

Wijs gebruiker
dus in de zon/licht lopen verkleint je puppilen?
uhm nog tips? dit zou veel mizerie kunnen ontlopen
groeten

Bal0n

Badass junkie
Ja, voor heel eventjes. Zodra je enkele seconden binnen (binnen zijn ze bij mi jdus wel weer merkbaar groter) loopt zijn ze weer groter. Als je ze echt kleiner wilt hebben zal je toch bij opiaten moeten zijn.

Of dat echter handig is, is een 2e.

Mr.jiho

Wijs gebruiker
enkele makkelijk-verkrijgbare opiaten?....
wel spijtig dat er geen makkelijkere oplossingen zijn... :(

Bal0n

Badass junkie
Nou het punt is, het kan ook gebeuren dat je pupillen dan blijven vergroten en vervolgens weer verkleinen, en weer vergroten, etc etc. Dus of je daar wat aan hebt weet ik niet.

Volgens mij moet je ook ongezond grote hoeveelheden nemen om het grote-pupil-effect van uppers of psychedelica tegen te wille ngaan. Dus als je dan thuis komt bij je ouders, waar je het volgens mij voor doet (?), hebben ze meteen door dat je helemaal gaar bent van de opiaten.

Bovendien lijkt me dit een heel slechte motivatie om aan opiaten te beginnen, het zijn niet echt de minst verslavende stoffen, you know :wink:.

J0rrit

Badass junkie
Bal0n zei:
Het balanseert altijd tussen bepaalde drempelwaarden he. In werkelijkheid vergroot/verkleint je pupil altijd. Alleen zijn deze fluctaties heel erg klein.

Dus ik denk dat er bij daglicht een evenwicht ontstaat, zoveel adrenaline/serotonine geeft x stimulatie aan de iris om te vergroten, maar in combinatie met zoveel daglicht wordt dat gereduceerd en zal de pupil verkleinen?

Misschien wat ver gezocht, maar imo redelijk aanneembaar :).

ehm dat klinkt idd logisch. Maar waarom zoude ze savonds wel groter worden? omdat er dan minder licht is idd, maar als dat zo is, wrm kunne ze dan ng groter worden savonds? de pupil is tog altijd zo groot mogelijk of niet?

Klopt het dat, des te groter des te meer licht? want dat betekent als de mens vele grotere had we veel meer licht zoude zien? dit zou tog op een gegeven moment moete stoppe want r is toch geen oneindige hoeveelheid licht?

Mr.jiho

Wijs gebruiker
Bal0n zei:
Nou het punt is, het kan ook gebeuren dat je pupillen dan blijven vergroten en vervolgens weer verkleinen, en weer vergroten, etc etc. Dus of je daar wat aan hebt weet ik niet.

Volgens mij moet je ook ongezond grote hoeveelheden nemen om het grote-pupil-effect van uppers of psychedelica tegen te wille ngaan. Dus als je dan thuis komt bij je ouders, waar je het volgens mij voor doet (?), hebben ze meteen door dat je helemaal gaar bent van de opiaten.

Bovendien lijkt me dit een heel slechte motivatie om aan opiaten te beginnen, het zijn niet echt de minst verslavende stoffen, you know :wink:.

tja zit nix anders op dan gewoon een paar uurtjes langer wegblijven van huis :rolleyes:

Bal0n

Badass junkie
Je pupillen worden optimaal afgesteld, en zeker niet zo groot mogelijk. 's Nachts zijn je pupillen van nature al groter, simpelweg omdat je dan meer kan zien, als je ook nog stoffen toevoegt aan je lichaam die er voor zorgen dat je pupillen kunstmatig vergroot worden, dan zullen je pupillen groter zijn dan zonder het tekort aan licht.

Volg je het nog? :P

J0rrit

Badass junkie
Bal0n zei:
Je pupillen worden optimaal afgesteld, en zeker niet zo groot mogelijk. 's Nachts zijn je pupillen van nature al groter, simpelweg omdat je dan meer kan zien, als je ook nog stoffen toevoegt aan je lichaam die er voor zorgen dat je pupillen kunstmatig vergroot worden, dan zullen je pupillen groter zijn dan zonder het tekort aan licht.

Volg je het nog? :P

ja dat snap k wel zon beetje:P. Maar wat is dat optimaal? optimaal is toch zo groot mogelijk zonder dat het beschadigd wordt? en als je dan x zou neme zouden ze groter worden maar nie beschadigd neem k aan? dan kunne ze net zo goed zo groot zijn zo?

Kan t ook zo zijn dat als je bijv. speed hebt genome en je ziet eig geen verschil aan je pupille maar je ziet wel alles buite alsof de zon schijnt terwijl t bewolkt is? Ik neem aan dat grote pupille de rede is van speed dat je zo helder ziet. Misschien dat ze wel groter zijn ma niet zichtbaar groter? kan t bij zon klein verschil in grootte van pupil dat je dan toch al zon stuk helderder ziet?

Bal0n

Badass junkie
Optimaal is denk ik niet zo groot mogelijk zonder dat het beschadigd, maar eerder wat het beste beeld oplevert. Maar ik weet niet of je ogen beschadigen als je overdag speed of MDMA neemt. Ik denk dat dat best meevalt, maar als je pupillen constant zo groot zouden zijn, dan lijkt het me dat je ogen een stuk minder lang meegaan dan zoals ze dat nu doen.

Ik weet niet of het komt door pupil vergroting dat je scherper ziet, en zou ook niet weten hoe gevoelig je oogzenuw is voor een kleine pupil vergroting. Wel boeiend though, er is vast een leuk experimentje mee op te zetten.

J0rrit

Badass junkie
Bal0n zei:
Optimaal is denk ik niet zo groot mogelijk zonder dat het beschadigd, maar eerder wat het beste beeld oplevert. Maar ik weet niet of je ogen beschadigen als je overdag speed of MDMA neemt. Ik denk dat dat best meevalt, maar als je pupillen constant zo groot zouden zijn, dan lijkt het me dat je ogen een stuk minder lang meegaan dan zoals ze dat nu doen.

Ik weet niet of het komt door pupil vergroting dat je scherper ziet, en zou ook niet weten hoe gevoelig je oogzenuw is voor een kleine pupil vergroting. Wel boeiend though, er is vast een leuk experimentje mee op te zetten.

haha idd kvind t ook wel boeiend eigenlijk. Lijkt me toch dat je scherper ziet door pupilvergroting? Groter betekent meer licht lijkt me. Het kan idd ook zo zijn omdat je je zo energiereik en dus klaar wakker voelt dat daardoor je hersenen je beeld beter filteren en dus dat je alles scherper en helderder ziet? Misschien een combinatie van beide? Bij paddos krijg k ook grote pupillen maar ben dan soms wel moe terwijl k toch grote pupillen heb. Ik zie lichten dan bijv. veel scherper maar heb dan eigenlijk niet het gevoel dat het overdag is savonds ( heb k wel bij x n speed ), dus ik denk dat pupilvergroting niet het enige is wat bijdraagt aan dat je scherper, beter, helderder ziet.

Maar hoeveel licht is er eigenlijk dan? zouden we niet, met de juiste grootte van pupillen ( dus hele grootte ), niet savonds ook heel goed kunnen zien? of is dat onmogelijk met welke grootte pupil dan ook?

Jij zegt wat het beste beeld oplevert? des te meer licht des te beter beeld of zie k dat fout?

Bal0n

Badass junkie
Als jij 10 minuten in het donker staat, dan zijn je pupillen volgens mij op maximale grootte en zie is dat ook de max wat jij kan zien. Te veel licht is natuurlijk ook niet goed, dan lijkt alles wit.

J0rrit

Badass junkie
Bal0n zei:
Als jij 10 minuten in het donker staat, dan zijn je pupillen volgens mij op maximale grootte en zie is dat ook de max wat jij kan zien. Te veel licht is natuurlijk ook niet goed, dan lijkt alles wit.

ja dat snap k maar k bedoel zon grootte pupillen snachts dat je zoveel licht ziet als overdag. Het gene waar k op doel is dus, zou dat wel kunnen of is daar snachts gewoon te weinig licht voor? dus dat we eig met onze pupillen het maximale kunne zien van licht wat er te zien is ( na die 10 minuten natuurlijk )

Bal0n

Badass junkie
Het is niet alleen een kwestie van licht opvangen, maar ook het omzetten van het licht in een zenuwsignaal en de doorgigte van dat signaal. En ik zou mijn god niet weten wat de bottleneck is in dit proces :).

J0rrit

Badass junkie
Bal0n zei:
Het is niet alleen een kwestie van licht opvangen, maar ook het omzetten van het licht in een zenuwsignaal en de doorgigte van dat signaal. En ik zou mijn god niet weten wat de bottleneck is in dit proces :).

dus miss zijn onze hersenen niet ingewikkeld genoeg om zoveel licht om te zetten ( dus zoveel zenuwsignaaltjes ), en dus miss vangen we wel heel veel licht op met grote pupillen savonds, maar wordt t gwn niet allemaal omgezet omdat onze hersenen natuurlijk ook niet perect zijn?

miss dat bijv. speed zorgt voor meer omzettingen en dus meer licht? dus ook met kleine pupillen, zou t althans wel verklaren.

Haze

Bewuste gebruiker
De "meer pupil dan oog" ogen zijn idd irritant. Met oud en nieuw thuis eentje gepakt, toen me doppen gezien. Ik flipte em en ik dacht dat mijn ouders het gingen zien, ach ja.

Tegen grote ogen helpt eigenlijk niks.

spacekonijn

Badass junkie
heb als ik gebruik bijna standaard meer pupil dan oog...
niet dat het me veel boeit mn ogen zijn bruin dus het valt niet zo op maar vraag me echt af waarom ik dat zo erg heb

A

Anonymous

Gast
Ach als ik thuiskom liggen me ouders toch al 90% kans te slapen.

Anders doe ik gewoon alsof ik zoo dronken ben dat ik nauwelijks me ogen open kan houden. Ogen flink dichtknijpen, zo hard als je kan, je krijgt ze niet dicht, maar anderen zien het wel moeilijker aan je.

boy

Bewuste gebruiker
even een quote er tegenaan

boy zei:
XTC verhoogt de afgifte van bepaalde neurotransmitters; onder andere serotonine, dopamine en noradrenaline. Normaal bestaat de afgifte van deze stoffen van cel naar cel ook al, maar de MDMA in een XTC-pil verhoogt die afgifte dus.

Zo krijgt ook je noradrenaline-regulatie een oppepper en het hormoon adrenaline krijgt ook een schop onder z'n hol. Deze twee stoffen (noradrenaline en adrenaline) werken in je sympaticus (SNS; Sympatethic Nervous System; onderdeel van je zenuwstelsel). Je sympaticus moet dus als het ware overuren draaien. Hierdoor belandt je lichaam in de zogenoemde 'fight or flight'-status. Neem dit maar letterlijk, want je lichaam bereidt zich voor op actie, sensatie, harde reflexen... je kent het wel.

Door deze status van het lichaam krijgen de vitale onderdelen van het lichaam die bij deze status nodig zijn de hoogste prioriteit. Denk aan dat je geen honger meer hebt of dat je niet kunt eten, dat komt omdat je sympaticus ook de beweging en de flow van de chemicalen in de maag controleerd, en je hele spijsverteringskanaal heeft natuurlijk geen nut als je klaar bent voor actie, dus die wordt als het ware op een laag pitje gezet. Bepaalde spieren zijn daarentegen bijvoorbeeld wel weer van belang; de bloedvaten in die spieren verwijden zich zodat er meer zuurstof en voedingsstoffen binnen kunnen komen, en daar heb je de kaakspanning en de spanning van sommige spieren. Ook je ogen zijn als zintuig erg van belang tijdens deze staat van paraatheid, je moet alles natuurlijk wel kunnen overzien. Je lichaam denkt dan heel simpel: "meer licht kunnen opvangen betekent meer zien." En dus verwijden je pupillen zich zodat ze meer licht opvangen.

En er is vrijwel niks aan te doen, behalve wachten tot het is uitgewerkt. De combo van stimulanten en opiaten lijkt mij ook niet echt een topper.

Psykaholik

Wijs gebruiker
DarkScope zei:
Bal0n zei:

ja dat snap k maar k bedoel zon grootte pupillen snachts dat je zoveel licht ziet als overdag. Het gene waar k op doel is dus, zou dat wel kunnen of is daar snachts gewoon te weinig licht voor? dus dat we eig met onze pupillen het maximale kunne zien van licht wat er te zien is ( na die 10 minuten natuurlijk )
bij xtc of speed overdag(in zonlicht dan wel) blijven mijn pupullen toch gewoon klein
en denk idd da je nie veel anders kan doen dan wa langer weg te blijven of nie te laat nog iets pakken
van die opiaten moet je volgens mij toch zeker nie gaan pakken want das volgens mij vreselijk slecht

Bovenaan