RC , strrafbaarheid/gedoogd veranderd?

L

Lid 152247

Gast
Kan je voor het bezitten en gebruiken van een rc.strafbaar zijn?

Ik zeg ja icm ...... onder invloed, klopt dat?
Maar verder dan onder invloed zijn strafbaar is. Ontsnappen ze de wet. Daar begon hun kracht..is dat nog steeds zo?

Voorbeeld..je word bij feest f geroepen ,gefouilleerd..1 pil xtc en 5 doseringen rc. Word alles.afgepakt of mag alleen die ene pil?

Als ook.de rc's worden afgenomen is dat omdat media en politiek uitstekende reclame hebben gedaan, en iedereen die mee in aanraking komt. Gebruiken of agent. Weet wat het is en doet

Mijn vragen zijn wellicht wat eenvoudig. Excuus daarom probeer.ik.mn kennis wat op te vijzelen na loepen

Zoraa

Wijs gebruiker
Rc zijn legaal mits het voor onderzoek doeleinde wordt gebruikt. Ik denk dat het wel duidelijk is dat je het niet bij hebt om te onderzoeken tijdens een feestje. Daarom lijkt het me niet ondenkbaar dat ze afgenomen zouden worden. Het is dus legaal om het in bezit te hebben voor onderzoek doeleinden. Het is illegaal om het te consumeren. Deel je visie niet dat het door propaganda van de regering komt als het je dan wordt afgenomen.

StraatPiraat

Badass junkie
Toen bij een fouillering 3 zakjes met elk 2.5 gram 3mmc op me werd gevonden, heb ik een hele nacht op het bureau gezeten. In totaal een uur of 7 aan kwijt geweest en uiteindelijk de 3mmc niet terug gekregen.

Kan zijn dat ze anders handelen bij kleinere hoeveelheden, daarnaast was reden voor fouilleren ook een voorgaande geschiedenis met drugs op zak. Het zou me niks verbazen als je er normaliter met minder gedoe vanaf komt.

Nickje

Belezen gebruiker
Interessant, ik volg... lijkt me heel gek dat als een bepaalde RC niet illegaal is, het wel afgenomen kan worden en je het ook niet terugkrijgt. Dan zou de politie in principe ook je fietsbel kunnen confisceren, of je schoenen. Als over RC's wettelijk niks bepaald is, hoe is dan vastgesteld dat aanhouden en confisceren wél kan? Even er van uitgaande dat je op dat moment níet onder invvoed bent en verder niks strafbaars hebt gedaan (als dat al uitmaakt). Ik ben hier heel benieuwd naar...

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
Als je met een stuk hout iemands hoofd inslaat en de politie pakt je, dan krijg je het stuk hout ook niet meer terug. Dus als jij rare dingen hebt gedaan waardoor je bent aangehouden en je was onder invloed van een RC-chemical dan krijg je die ook niet meer terug. Lijkt me ook niet meer dan normaal.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Hoe kun je drugs gebruiken als je geen drugs mag bezitten?
Dus letterlijk mag je 1 xtc pil gebruiken, maar niet in je zak zitten hebben? Wtf.
Je “mag” de drugs bezitten in de vorm van een gedoogde gebruikershoeveelheid. Politie neemt het echter wel in beslag bij aantreffen, maar er volgt geen straf.

@Mrloverdj De politie kan natuurlijk op straat niet testen wat voor middelen iemand bij zich heeft. Als jij een zakje wit poeder hebt wat 3mmc blijkt te zijn, kun je je geld erop inzetten dat ze dit behandelen als bijv. een zakje coke o.i.d. Kans is dus wel aanwezig dat je aangehouden kan worden voor dat zakje, maar dan zal later uit de test blijken dat het 3mmc was en volgt een seponering. Echter.. als je voor een gebruikershoeveelheid aangehouden wordt door de politie is dat meestal niet het enige wat je fout hebt gedaan. De politie gaat zelden over tot aanhouding bij bijvoorbeeld 1 zakje van iets.

Kans is dan eerder aanwezig dat je een uitnodiging gaat ontvangen om later op het politiebureau een verklaring af te leggen.

Je zal in ieder geval altijd wel je RC’s kwijtraken.. zowel bij een politie controle als aanhouding. Bij een festival denk ik ook wel dat je het kwijt bent.

Laatst bewerkt:

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Oooh, beetje zoals ze hier in BE 0,4gr coke gewoon afpakken, maar alles daarboven resulteert in een boete.

Ja precies. Hier pakken ze eigenlijk altijd alles af. Tot 0.5 gram coke is gedoogd en er volgt na het afpakken geen straf. Hoe precies dat is, hangt ook weer van de agent af denk ik.. want zij moeten een inschatting maken hoeveel er in dat zakje zit voor een eventuele vervolgactie. Lijkt mij dat ze dan 0.7 ook weggooien, want als het op het bureau later 0.5 of minder blijkt te zijn en je bent ervoor aangehouden, dan is al het werk voor niets haha..

Boven die grens kan je een straf krijgen voor het bezitten van drugs.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Toen bij een fouillering 3 zakjes met elk 2.5 gram 3mmc op me werd gevonden, heb ik een hele nacht op het bureau gezeten. In totaal een uur of 7 aan kwijt geweest en uiteindelijk de 3mmc niet terug gekregen.

Kan zijn dat ze anders handelen bij kleinere hoeveelheden, daarnaast was reden voor fouilleren ook een voorgaande geschiedenis met drugs op zak. Het zou me niks verbazen als je er normaliter met minder gedoe vanaf komt.

3 volle zakjes gaat natuurlijk ruim over de gebruikershoeveelheid heen, dat is het verschil. Als dit een half zakje was geweest, dan hadden ze je waarschijnlijk niet meegenomen.

Nickje

Belezen gebruiker
Als je met een stuk hout iemands hoofd inslaat en de politie pakt je, dan krijg je het stuk hout ook niet meer terug. Dus als jij rare dingen hebt gedaan waardoor je bent aangehouden en je was onder invloed van een RC-chemical dan krijg je die ook niet meer terug. Lijkt me ook niet meer dan normaal.
Snap ik, maar de vraag was meer of dat ook kan als je verder níet duidelijk onder invloed bent of iets strafbaars hebt gedaan, dat lijkt me raar. Dat is eigenlijk een soort diefstal. Coke is een ander verhaal, dat is illegaal dus als dat bij je gevonden wordt (of je nou verder iets hebt misdaan of niet) dan wordt het ingehouden. 3-MMC of andere RC's zijn echter (nog) legaal. Dan wil ik gewoon m'n spullen terug :)

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Snap ik, maar de vraag was meer of dat ook kan als je verder níet duidelijk onder invloed bent of iets strafbaars hebt gedaan, dat lijkt me raar. Dat is eigenlijk een soort diefstal. Coke is een ander verhaal, dat is illegaal dus als dat bij je gevonden wordt (of je nou verder iets hebt misdaan of niet) dan wordt het ingehouden. 3-MMC of andere RC's zijn echter (nog) legaal. Dan wil ik gewoon m'n spullen terug :)

Hoezo is dat diefstal? Als de politie een zakje met wit poeder vindt, dan kunnen ze dat niet even vrolijk door een machine halen ter plekke en dan.. oh het is 3MMC ga maar weer en hier is je zakje. Ze kunnen er van uit gaan dat het drugs is. Of je iets strafbaars hebt gedaan of onder invloed bent maakt voor dit helemaal niet uit eigenlijk.

Of ze nemen het op straat van je af of stel je bent aangehouden dan gaan ze het testen en zal je zaak worden geseponeerd.

De politie mag er dan vanuit gaan dat het drugs is. De politie zal dan ook zeker toestemming krijgen om het erna te vernietigen.

Nihilist88

Badass junkie
Met huidige Nederlandse wet, zijn rc's geen illegale middelen, anders zouden de online shops van deze middelen, niet via het gewone internet kunnen functioneren. Kopen mag, voor onderzoeksdoeleinden (wat zijn we met vele chemici en scheikundigen 🙃), maar bezitten niet? Als een middel niet als illegale drug gezien wordt, dan is het even legaal als zout en peper. Ach, wij Belgen zijn al decennia lang, dolletjes, met het soepeler beleid van onze Noorderburen, inzake geestverruimende middelen, stims en consorten, jullie smartshops en coffeeshops. Wiet, magic truffs, kratom, salvia, zijn stuk vr stuk vrij onschuldige psychedelica, maar hier verboden, daar waar een harddrug als alcohol ingebakken zit en we voorop lopen, als het gaat om gebruik van antidepressiva en slaappillen. Vind dat zeer hypocriet. Wij Belgen zijn extra bekrompen en hypocriet conservatief op dat vlak. Je moet mr eens in de groep smijten, dat je een een lijntje snuift of pilletje pakt ipv te zuipen en daar ganse nacht op amuseert, je zult veel scheve blikken geworpen krijgen, van de moraalridders, die op hun beurt zichzelf wel scheel zat zuipen. Ik en zoveel anderen hebben rondom hun, al voldoende ellende gezien, veroorzaakt door een alcoholprobleem en/of afhankelijk zijn aan legale voorgeschreven rotzooi. Als ik mezelf en het uitgaansleven bekijk tussen m'n 18-27j, waar alcohol met liters nr binnen werd gespeeld, bij iedereen, v jong tot oud en dat vergelijk met het uitgaan op een pilletje, dan kan ik toch wel stellen dat de alcohol-feestjes, beduidend meer schade hebben berokkend, dan een xtc of pep feestje, zowel fysiek als psychisch. En neen ik ben niet vr strengere wetgeving vr alcohol, integendeel, ik kots op die hypocrisie en ijver voor het legaliseren van alle drugs met een gecontroleerde verkoop in shops, gedaan met het criminele errond. En dat neemt ook meteen het spannende weg, bij jongeren, om iets te doen dat illegaal is, het geniepige, stoere randje valt volledig weg. En uiteindelijk, moet ieder vr zich uitmaken wat ie tot zich neemt, maar als je kan opteren voor de productie en verkoop van 'veilige' drugs, waar vervuiling, foute doseringen en gemixte stuff gereduceerd worden. Voor wiet is hier een gedoogbeleid, dat 3gr voor eigen gebruik toelaat, maar bij controle, wordt dit altijd in beslag genomen. De wet in België omtrent rc's ken ik eigenlijk niet echt, maar als je de lijn doortrekt, pakken ze het sowieso wel af, al is het maar omdat het op een xtc pil lijkt.

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
Here you go...

CuriousExplorer

DF-koning
Begrijp ik het dan goed dat etizolam niet op de lijst komt? Sorry ben niet zo bekend met de begrippen voor hele drugs groepen. Wie is dat wel ? Miss wil iemand voor een leek op dit gebied zoals ik het nog eens in jip en janneke taal uitleggen. Dankje wel alvast
Het onderhavige besluit voorziet in de plaatsing van verschillende middelen op lijst I behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst I) en lijst II behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst II). Concreet gaat het om de plaatsing van de middelen 4CMC, 4F-MDMB-BINACA, 5F-AMB-PINACA, 5F-MDMB-PICA, AB-FUBINACA, alfa-PHP, crotonylfentanyl, DOC, Nethylhexedron en valerylfentanyl en isotonitazeen op lijst I en de plaatsing van de middelen 3-MMC, etizolam en flualprazolam op lijst II. Daarnaast worden aan het middel mefedron op lijst I extra benamingen toegevoegd, hierbij gaat het niet om een inhoudelijke wijziging. 3-MMC 3-methylmethcathinone of 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof (NPS) die behoort tot de synthetische cathinonen en die sinds enkele jaren op de drugsmarkt wordt aangetroffen. In 2020 zijn signalen ontvangen over een opvallende toename in het gebruik van dit middel en zorgen over de gezondheidseffecten van dit gebruik. Het aantal meldingen van milde tot ernstige incidenten als gevolg van 3-MMC-gebruik is toegenomen, alsmede de vraag naar informatie over het middel. Ervaringen van gebruikers wijzen op verslavingspotentieel van 3-MMC. De gemakkelijke verkrijgbaarheid, lage prijs en legale status verlagen mogelijk de drempel voor gebruik. In verband met het mogelijke gezondheidsrisico als gevolg van het gebruik van 3-MMC heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het Coördinatiepunt Assessment Monitoring nieuwe drugs (CAM) verzocht met spoed een multidisciplinaire risicobeoordeling naar de schadelijkheid van 3-MMC uit te voeren. Deze risicobeoordeling is in mei 2021 afgerond en bevat de aanbeveling om 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet te plaatsen. Het CAM acht plaatsing op lijst II gerechtvaardigd gelet op de toenemende populariteit van dit middel onder met name (jonge) jongeren, signalen die wijzen op verslavingspotentieel van dit middel en een stijging in het aantal gezondheidsincidenten gerelateerd aan 3-MMC-gebruik. Het CAM heeft geconcludeerd dat er op basis van de beschikbare informatie op dat moment niet kan worden vastgesteld dat dit middel een onaanvaardbaar risico oplevert zoals bij harddrugs als cocaïne en heroïne die op lijst I bij de Opiumwet zijn geplaatst. Door plaatsing van 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet wordt de eenvoudige verkrijgbaarheid als gevolg van de legale status tegengegaan en wordt de gebruikersgroep gewaarschuwd voor de negatieve effecten van gebruik van dit middel. De aanbeveling van het CAM is opgevolgd en heeft geleid tot onderhavig besluit waarbij 3-MMC wordt toegevoegd aan lijst II bij de Opiumwet

Dus wordt het behandeld als zijnde softdrugs.
En als ik Google vind ik :

Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan sommige overheden, zoals de Nederlandse, vinden dat ze een toelaatbaar risico meebrengen. De middelen staan genoemd op lijst II van de Nederlandse Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Dus verwacht ik gewoon dat je Etizolam afgepapkt wordt zonder verder verolg.
Als het natuurlijk niet over dealerhoeveelheden gaat.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Het onderhavige besluit voorziet in de plaatsing van verschillende middelen op lijst I behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst I) en lijst II behorende bij de Opiumwet (hierna: lijst II). Concreet gaat het om de plaatsing van de middelen 4CMC, 4F-MDMB-BINACA, 5F-AMB-PINACA, 5F-MDMB-PICA, AB-FUBINACA, alfa-PHP, crotonylfentanyl, DOC, Nethylhexedron en valerylfentanyl en isotonitazeen op lijst I en de plaatsing van de middelen 3-MMC, etizolam en flualprazolam op lijst II. Daarnaast worden aan het middel mefedron op lijst I extra benamingen toegevoegd, hierbij gaat het niet om een inhoudelijke wijziging. 3-MMC 3-methylmethcathinone of 3-MMC is een nieuwe psychoactieve stof (NPS) die behoort tot de synthetische cathinonen en die sinds enkele jaren op de drugsmarkt wordt aangetroffen. In 2020 zijn signalen ontvangen over een opvallende toename in het gebruik van dit middel en zorgen over de gezondheidseffecten van dit gebruik. Het aantal meldingen van milde tot ernstige incidenten als gevolg van 3-MMC-gebruik is toegenomen, alsmede de vraag naar informatie over het middel. Ervaringen van gebruikers wijzen op verslavingspotentieel van 3-MMC. De gemakkelijke verkrijgbaarheid, lage prijs en legale status verlagen mogelijk de drempel voor gebruik. In verband met het mogelijke gezondheidsrisico als gevolg van het gebruik van 3-MMC heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het Coördinatiepunt Assessment Monitoring nieuwe drugs (CAM) verzocht met spoed een multidisciplinaire risicobeoordeling naar de schadelijkheid van 3-MMC uit te voeren. Deze risicobeoordeling is in mei 2021 afgerond en bevat de aanbeveling om 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet te plaatsen. Het CAM acht plaatsing op lijst II gerechtvaardigd gelet op de toenemende populariteit van dit middel onder met name (jonge) jongeren, signalen die wijzen op verslavingspotentieel van dit middel en een stijging in het aantal gezondheidsincidenten gerelateerd aan 3-MMC-gebruik. Het CAM heeft geconcludeerd dat er op basis van de beschikbare informatie op dat moment niet kan worden vastgesteld dat dit middel een onaanvaardbaar risico oplevert zoals bij harddrugs als cocaïne en heroïne die op lijst I bij de Opiumwet zijn geplaatst. Door plaatsing van 3-MMC op lijst II bij de Opiumwet wordt de eenvoudige verkrijgbaarheid als gevolg van de legale status tegengegaan en wordt de gebruikersgroep gewaarschuwd voor de negatieve effecten van gebruik van dit middel. De aanbeveling van het CAM is opgevolgd en heeft geleid tot onderhavig besluit waarbij 3-MMC wordt toegevoegd aan lijst II bij de Opiumwet

Dus wordt het behandeld als zijnde softdrugs.
En als ik Google vind ik :

Softdrugs (ook wel: lichte narcotica of lichte bedwelmingsmiddelen) zijn drugs waarvan sommige overheden, zoals de Nederlandse, vinden dat ze een toelaatbaar risico meebrengen. De middelen staan genoemd op lijst II van de Nederlandse Opiumwet. Juridisch gezien is het bezit en vervaardigen van deze middelen strafbaar. In de praktijk wordt het in bezit hebben van deze drugs in kleine hoeveelheden niet vervolgd.

Dus verwacht ik gewoon dat je Etizolam afgepapkt wordt zonder verder verolg.
Als het natuurlijk niet over dealerhoeveelheden gaat.
Wat zijn dealer hoeveelheden dan.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Wat zijn dealer hoeveelheden dan.

Die zijn niet precies met getallen vastgelegd, maar ik weet dat ze bij wiet vanaf 25 gram gaan kijken.
Bij harddrugs is 5+ gram vaak een gebruikte hoeveelheid.
Bij harddrugs gaat het vooral ook hoe het verpakt is en de omstandigheden daar omheen.

Fun fact:
Als je gepakt wordt met een mini beetje meer dan een gebruikershoeveelheid bijv. 2 pillen of 0.9 gram coke, dan zit je al gelijk aan 375 euro boete

De Zandman

DF-koning
Interessant, ik volg... lijkt me heel gek dat als een bepaalde RC niet illegaal is, het wel afgenomen kan worden en je het ook niet terugkrijgt. Dan zou de politie in principe ook je fietsbel kunnen confisceren, of je schoenen. Als over RC's wettelijk niks bepaald is, hoe is dan vastgesteld dat aanhouden en confisceren wél kan? Even er van uitgaande dat je op dat moment níet onder invvoed bent en verder niks strafbaars hebt gedaan (als dat al uitmaakt). Ik ben hier heel benieuwd naar...
Noot:
Ik denk dat het kardinale punt in deze kwestie het navolgende is:
Je wordt gefouilleerd.
Men treft zakjes aan met daarin een wit poeder.
Aaaiiiiii.
Men heeft niet de tijd en/of de mogelijkheden om dit poeder verder te analyseren.
Het lijkt op coca, perico dus, en wat doet men dan?

Één ding is zeker.
Je bent je poeder/ pillen direct kwijt.

Nickje

Belezen gebruiker
Noot:
Ik denk dat het kardinale punt in deze kwestie het navolgende is:
Je wordt gefouilleerd.
Men treft zakjes aan met daarin een wit poeder.
Aaaiiiiii.
Men heeft niet de tijd en/of de mogelijkheden om dit poeder verder te analyseren.
Het lijkt op coca, perico dus, en wat doet men dan?

Één ding is zeker.
Je bent je poeder/ pillen direct kwijt.
Dat begrijp ik, maar als ze niet analyseren terwijl ik zeg dat t legaal spul is kunnen ze me m.i. geen drugsbezit aansmeren. Dan moeten ze t maar checken. En netjes teruggeven als t legaal blijkt. Denk ik dan ....

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Dat begrijp ik, maar als ze niet analyseren terwijl ik zeg dat t legaal spul is kunnen ze me m.i. geen drugsbezit aansmeren. Dan moeten ze t maar checken. En netjes teruggeven als t legaal blijkt. Denk ik dan ....

Ja en dat checken doen ze aan het politiebureau, want als ze iedereen op de blauwe ogen moeten geloven.. dat werkt natuurlijk niet echt :)

Dus je spul ben je hoogstwaarschijnlijk kwijt.

Neo-Shulginist

Badass junkie
De politie zal dan ook zeker toestemming krijgen om het erna te vernietigen.
Daarvoor is een wettelijke grondslag voor nodig en als die er niet is dan mogen ze dat helemaal niet. Betekent niet dat het nooit gebeurt, want bij de politie werken genoeg types die gewoon lekker keihard drugs aan het bestrijden zijn en zich dan door de wet gehinderd voelen (oftewel ze draaien de rechtsstaat om).

Neo-Shulginist

Badass junkie
Kan je voor het bezitten en gebruiken van een rc.strafbaar zijn?
Gebruik van drugs is in Nederland sowieso niet verboden. Als het eenmaal in je lichaam zit, dan kan je daarvoor niet gestraft worden. Dat is expres zo gedaan omdat mensen anders misschien terughoudend worden bij het zoeken van medische hulp als het mis gaat.
Ik zeg ja icm ...... onder invloed, klopt dat?
Maar verder dan onder invloed zijn strafbaar is. Ontsnappen ze de wet. Daar begon hun kracht..is dat nog steeds zo?
Er kan wel sprake zijn van nalatigheid of een aanvaard risico. Dat speelt bijvoorbeeld bij mensen die in een psychose zijn beland na gebruik van speed ofzo. Justitie houdt die mensen volledig verantwoordelijk voor alles wat ze gedaan hebben in die psychose, omdat ze volgens justitie het risico op een psychose hebben aanvaard door een drug in te nemen die als risico heeft het veroorzaken van een psychose.
(Ik vind dat zelf een beetje een onzin-redenering, want stress is net zo goed een grote risicofactor voor een psychose. Dan kan je net zo goed zeggen dat je bij het aangaan van een liefdesrelaties het risico op een psychose accepteert. Want als relaties uitgaan dan is dat een enorme bron van stress die in een groot aantal van de psychoses aan de basis ligt van het verschijnen. Maar goed, juristen vinden dat natuurlijk een heel ander verhaal want liefdesrelaties zijn wel aanvaardbaar).
Voorbeeld..je word bij feest f geroepen ,gefouilleerd..1 pil xtc en 5 doseringen rc. Word alles.afgepakt of mag alleen die ene pil?
Ligt er een beetje aan wie er fouilleert. Vaak is dat de beveiliging van het feest/festival. Die zullen je de toegang weigeren (meer mogen ze niet) en/of de politie erbij roepen. De politie zal een verdenking van harddrugbezit hebben. In Amsterdam heb je bij 5 doses of minder nog geen probleem want daar hebben die agenten helemaal geen zin in om daar hun tijd aan te verspillen. Ben je in Lutjebroek dan is de kans een stuk groter dat oom agent er wel een probleem van gaat lopen maken. Uiteindelijk zou dan uit analyse van het NFI moeten blijken dat het niet om een harddrug gaat, maar dan ben je nog wel een flinke tijd verder. In principe moeten de overgebleven doseringen van de legale middelen dan geretourneerd worden. Maar of ze dat in de praktijk ook doen? Ik heb niet zoveel vertrouwen in de politie dat ze dat allemaal volgens de letter van de wet gaan doen eerlijk gezegd.

De Zandman

DF-koning
Met huidige Nederlandse wet, zijn rc's geen illegale middelen, anders zouden de online shops van deze middelen, niet via het gewone internet kunnen functioneren. Kopen mag, voor onderzoeksdoeleinden.
Noot:
De vraag van de TS was:
Kan je strafbaar zijn, als je rc's bij je hebt.
Antwoord op deze vraag is:
Ja.
De reden:
Er zijn rc's, die verboden zijn.
Zoals 4 mmc, 4 FMP, en ook ( hoe jammer) vrijwel de hele U 4000 serie. (Opiaten)
Onder invloed verkeren, als je rijdt, of aanstalten daartoe maakt, logisch, foute koek.
Immers in art.8 WvW staat " iedere stof, die de rijvaardigheid k a n beïnvloeden, dus naast drank zou dit ook 2fdck o.i.d. kunnen zijn.
Of 3mmc. Of bkepdb. Of....enz enz.
Dus dan ben je gewoon strafbaar.
Het bezit ervan, wel, dat ligt anders.
Stel, je hebt in een zakje 2 gram 2fdck bij je.
Dit wordt n a.v. een gebeurtenis bij je aangetroffen.
Let op, in 1 zakje.
Dan breekt eerst de pleuris uit, omdat men ongetwijfeld meteen uitgaat van het voorhanden hebben van coke.
Dat blijkt dan later door onderzoek niet het geval te zijn.
Je bent dit zakje wel kwijt.
En je moet mee naar enig politie bureau.

Maar als dealer word je vlgs mij niet beschouwd, als je verder geen typische dealer attributen zoals meerdere zakjes, en een unster of weegschaaltje bij je hebt of in de auto hebt liggen.
Als je clean bent, dan ben je niet strafbaar, omdat 2fdck geen verboden rc is.
Anders kunnen 5 fietsbellen ook van je af worden genomen wellicht omdat men denkt, dat je deze gejat zou kunnen hebben.....( zonder aankoopbon).
Dat houdt nooit van zijn leven stand voor een rechter.
teruggeven van afgenomen rc's?
ik denk niet, dat dit gebeuren gaat.
Officiële inbeslagneming, dat is voor de politie een hele hoop werk, en kostbare tijd verlies.
want officiele inbeslagneming m o e t in een proces verbaal gerelateerd worden.
Dus, wat doet men:
men krijgt de keuze.
Of : een verklaring van vrijwillige afstand ondertekenen, en dan kom je er mee weg,
Of inbeslagneming, en dan volgt er een proces-verbaal, en daardoor kan er een vervolging gaan plaatsvinden.
Vwb een rc, die legaal is, komt die vervolging er zeer waarschijnlijk niet, maar wat je wel krijgt is oooo zoooo veeeeel gezeik en gedoe zoals al vermeld is in deze lap tekst....

Bovenaan