Zou iemand van tien bijvoorbeeld legaal rc's mogen maken en verkopen op internet?
Ik hoop dat je dit als voorbeeld aanhaalt, en dat je niet écht als tienjarige van plan bent een laboratorium op je zolder kamer te gaan bouwen, maar dit zal wel niet het geval zijn.
Ik vroeg me af of iemand weet wat allemaal legaal is met betrekking tot rc's. Kopen mag, maar hoe zit het met handelen en produceren.
In Nederland zijn er verschillende stoffen opgenomen in de zogeheten Opiumwet. In deze lijst staan alle stoffen waarvan het volgens de wet is illegaal om te produceren, verhandelen, bereiden, vervoeren of te vervaardigen. Maar omdat je de de samenstelling vab chemische stoffen zo kunt veranderen kun je deze wet ontwijken omdat het dan technisch gezien niet meer op de Opiumwet staat. Het is dan dus niet "legaal", maar "niet illegaal". (Wat uiteindelijk hetzelfde resultaat heeft.) Dit brengt wel meteen een groot nadeel met zich mee. Omdat het dus om nieuwe chemische niet onderzochte stoffen gaat is het onveilig omdat er simpelweg geen research naar gedaan is. Je blijft dus je eigen proefkonijn.
Maar eigenlijk gaat je vraag verder dan dit, want hoever strekt deze wet? Misschien weet iemand hier meer over?
RC's zijn dus "technisch gezien" niet illegaal, maar geldt dit ook voor productie, handel en logistiek? Het lijkt me toch niet dat RC bedrijven KVK geregistreerd zijn? Zijn het mensen die opereren in het criminele circuit als de "cocaine handel" even niet zo lekker loopt en ze op zoek zijn naar een manier om toch de dealers te kunnen betalen? Het lijkt mij toch dat een rechter je kan vervolgen als je op grote schaal research chemicals verhandeld zonder enige controle of toezicht (leeftijd, etc.)?