BifiWorst zei:
Hallo beste druggebruikers,
Heb ondertussen m'n eerste aya ceremonie bijgewoond en deze is zeer goed meegevallen, maar dit ter zijde
Nu zou ik graag eens een reisje plannen naar het buitenland, meerbepaald naar Peru (of ander land) waar nog 'echte' ayahuasca ceremonies worden gedaan. Eerst een beetje rondtrekken,...,...
Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee, of zelf nog op reis gaan of of of....
Wat ik opmaak uit info van het internet (documentaires en sites) is dat er grofweg drie soorten ceremonies zijn in Zuid-Amerika:
1: De ´echte´ traditionele ceremonies in the middle of nowhere (lees: een uur vliegen, anderhalf uur in een boot, en een kwartier wandelen :P ) Dat is waarschijnlijk wat je zoekt. Het lijkt mij iig heel bijzonder om zoiets mee te mogen maken.
Maar om met zulke mensen in contact te komen lijkt me niet makkelijk. Ik bedoel, ze hebben geen internet.

Ik persoonlijk heb het wel uit mijn hoofd gezet om daar terecht te komen want ik voel me toch een beetje bezwaard: want wat heb ik hun te bieden? Ik vind het begrijpelijk als andere mensen wel zo diep de jungle in willen duiken (je kunt er immers veel leren), maar voor mezelf heb ik toch het gevoel dat ik ze meer tot last ben, dan dat ze iets aan mij hebben.
2: Dan heb je ook nog de meer moderne rituelen die meer in en rondom stedelijke gebieden worden gehouden, door moderne inidanen of iig mensen die in Zuid Amerika geboren zijn. En dat spreekt mij persoonlijk niet zo aan. Je kunt het natuurlijk heel goed treffen. En wsl ben ik wat bevooroordeeld, maar het trekt mij helemaal niet. Dit komt vooral door de docu: le serpent et moi. Die heb ik met engelse ondertiteling heb gezien op youtube (echt een aanrader!) En daarin laten ze o.a. zien hoe een jongen op zoek gaat naar aya rituelen, en dan in een soort touristische tekpleister terecht komt waar ze aya-rituelen aanbieden alsof het dagtochtjes zijn. En zo werd hij doorverwezen naar een schimmig apartement midden in de stad waar hij een ritueel onderging. En dat beeld is me altijd bijgebleven.
3: En de derde soort die ik zie is de soort die mij wel degelijk aanspreekt. Namelijk, het idee van een soort kuuroord. Vaak wordt dit gerund door zowel westerlingen die daar al jaren wonen, en een aantal lokale mensen. Tenminste dat beeld heb ik zo´n beetje. Dan doe je bv 3 rituelen in 10 dagen. En dat alles in een rustige omgeving in de natuur. Niet perse diep in de jungle, maar wel lekker rustgevend. Aan de ene kant heb je dan te maken met mensen die verstand van zaken hebben, en aan de andere kant hangt er niet die hijgerige touristen sfeer. Als ik ooit is in die contreien ben dan lijkt het mij wel leuk om zoiets is te ondernemen. Is via google wel te vinden. Ik zou wel eerst checken op fora naar ervaringen.
(4: En natuurlijk nog de Santo Daime en UDV ceremonies.)
Maar goed, ik ben er dus nog nooit geweest, en mss zie ik het ook wel niet helemaal helder. Maar vooral dat idee van zo´n touristenoord waar dan allemaal ´sjamanen´ op afroep beschikbaar zijn, daar heb ik een beetje een naar gevoel bij.
Overigens geeft die documentaire, ook een beeld van zo´n soort ´kuuroord´waar die jongen wel iets aan heeft. Daar is echt tijd voor hem, en dat vind ik heel belangrijk.
edit: hmm, lijkt of ze die ondertitelde versie weggehaald hebben. Erg jammer.