rilatine verslaving

blow1234

Newbie
Hallo, ik lees hier al een tijdje mee maar nu had ik toch zelf een vraagje.
Ik gebruik namelijk al 1.5 jaar rilatine voor mijn add. Dit ging goed het eerste halfjaar,maar na dit halfjaar volgde een jaar van op de werkdagen 's ochtends telkens 50 mg rilatine te nemen(oraal)... Soms was er dan ook een dag in de week dat ik wel eens 100 mg nam puur recreationeel.... Nu plan ik hier gewoon mee te stoppen over enkele dagen (examens gedaan en vakantie) maar ik zit met een angst dat ik mijn lichaam nu onomkeerbaar heb beschadigd,vaak heb ik dat als het uitwerkt dat ik koppijn krijg,pijn aan het hart en paranoia. En moest het nu zijn dat ik bijvoorbeeld mijn hart heb beschadigd,kan dit dan nog genezen als ik er gewoon bij stop? Ben ook nog heel jong (1:sunglasses:. Voor te stoppen vormt ook geen enkel probleem,ik heb al eens 2 keer een maand niks gehad omdat mijn voorschrift vroegtijdig op was en toen ging dat zonder problemen... Al bij al ben ik tot de conclusie gekomen dat al die geneesmiddelen maar een grote bucht is... Ik wil hier nooit meer iets bij te maken hebben en ik kan het dan ook iedereen afraden ooit met rilatine recreationeel te beginnen, het is echt geen pretje...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Vervelend zeg.. Ik denk niet dat je je lichaam echt beschadigd hebt. De hoofdpijn, paranoia en pijn op de borst komen meestal gewoon vanuit gewenning, zijn dezelfde afkickverschijnselen als bij andere pepmiddelen zoals Speed.

Als je geen moeite hebt om uit jezelf te stoppen, gelijk doen. Ik zou het eens twee maanden niet gebruiken en kijken hoe je je dan voelt. Waarschijnlijk is alles weer over, alleen zullen je ADD klachten misschien weer erger worden. Mocht je dan nog steeds last hebben zou ik eens een dokter bezoeken maar ik denk dat het wel meevalt.

Als je je er nu niet prettig bij voelt kun je beter gelijk een dokter bezoeken, maar die zal waarschijnlijk ook zeggen dat je moet stoppen voorlopig.

Succes!

blow1234

Newbie
Bedankt voor de reactie! Ik ben nu ongeveer 1 week gestopt en het gaat heel goed! Van de klachten die ik had heb ik niks meer gemerkt, mijn add is wel verergerd maar dat maakt weinig uit aangezien het nu toch vakantie is en ik niks moet presteren. Alleen heb ik soms wel nog eens last van dat mijn hart dat ineens een stuk sneller begint te slaan zonder enige oorzaak,dit gebeurd altijd heel random. Ik denk dat dat wel zoiets zal zijn dat weg zal gaan na een tijdje...

Tufnut

Badass junkie
Wat veel mensen niet weten is dat er aanwijzingen zijn dat ritaline oftewel methylfenidaat na meer dan twee jaar gebruik niet meer werkt. Zie http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 938pdf.pdf voor meer info. Persoonlijk zou ik adviseren in een weekje af te bouwen, maar als je ook meteen kunt stoppen, waarom niet?
Wat ik me wel afvraag is waarom je alleen in de ochtend een dosis nam? Ritaline moet doorgaans een aantal keer hergedoseerd worden om over de dag heen werkzaam te blijven. Ook vraag ik me af of je geen gedragsveranderingen, zoals verhoogde negativiteit of andere vervelende trekjes, had? Na zo'n hoge dosis (tenminste hoog... het kan zijn dat jij een laag biologische beschikbaarheidpercentage hebt en dan valt 100mg nog best mee -al is het wel bovengemiddeld-) verwacht ik dat je leven er beter uit is gaan zien zonder. Wat overigens niet betekend dat je niet nog steeds iets moet doen om je add te handelen. Dat is een uitdaging voor de rest van je leven. Hartkloppingen kunnen nog wegtrekken, je bent ineens gestopt en daar moet je lichaam ook weer aan wennen. Het kan echter ook een andere oorzaak hebben dus als het na een maandje nog aanhoud zou ik naar de dokter gaan. Of, als je er teveel last van hebt, al eerder.

blow1234

Newbie
Ja ik nam het alleen maar 's ochtends omdat ik dan een heel lange tocht naar school moet maken en ja dit was gewoon gewoonte... Tegen 10 uur kreeg ik dan idd veel negatieve gevoelens en was ik snel geïrriteerd daarom dat ik dan ook voor de rest van de dag juist niks meer wou nemen. Als ik dan smiddag had gegeten zeg maar dan was die "crash" ook voorbij en voelde ik mij weer redelijk normaal. Ik had het meer nodig puur uit gewoonte voor die saaie lange reis naar school iets leuker te maken. Het is alweer 2 dagen geleden dat ik voor het laatst die hartkloppingen had dus ik denk dat dat nog wel goed komt.

Tufnut

Badass junkie
Dat vervelende gevoel is bekend als rebound effect. Maar jeetje, wat een rare manier om te gebruiken.

Bovenaan