Ritain Vs Concert@

maare dus

Newbie
hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw hier.
Ik heb wel eens wat rondgekeken en het lijkt de uitgesproken plek voor deze vraag.

Al vanaf mijn 14e gebruik ik recreatief zo beetje alles wat ik voor handen krijg.
Omdat ik een opleiding geneeskune volgde kwam ik ook veel farmaceuten tegen en had ik de beschikking over van alles en nog wat.
Mocht ik tijd hebben en er interesse zijn kan ik nog wel eens een lijst neerzetten van dingen die gedaan moet hebben.

Een van mijn alltime favorieten was/is Ritalin.
Mijn vriendin heeft ADHD en na de bijsluiter gelezen te hebben was mijn interesse gewekt.
Dit was in de tijd dat dit spul echt nieuw was en we moesten het speciaal uit Duitsland halen omdat de nederlandse apoteken het niet hadden.
Ze kreeg jaren lang bergen van dit spul.
Zoveel zelfs dat ze er na 3 maand de voorgeschreven dosis ingenomen te hebben als een zombie bij liep.
Na zelf de dosis naar beneden aangepast te hebben ging het stukken beter en had ik voldoende Ritalin om lustig mee te expirimenteren.
Mijn ervaring is dat het bij een lage dosering (<50 mg) een grappig speedachtig effect heeft.
Bij een groter dosis (200-300mg) heeft het zelfs een MDEA/MDMA achtig effect. (Hogere dosis in niet aan te raden!!)

Omdat Ritalin voor mijn vriendin een jaar geleden niet (meer) werkte kreeg ze vervolgens Concerta.
Dit is een nieuw medicijn wat dezelfde werkzame stof als Ritalin bevat in hogere dosis maar als "voordeel" heeft dat het langzamer vrij komt in de maag.
Voor iemand met ADHD is dit een verademing omdat het medcijn dan niet in 1 keer vrijkomt en de pieken en dalen waar Ritalin bekend om was hiermee verdwijnen.
Ik ben dan ook blij voor haar dat ze iets gevonden heeft wat wel werkt.
Helaas voor mij betekend dit een einde aan de stroom Ritalin maar dat neem ik graag op de koop toe.
Ik zoek wel wat anders :)

bijkomend nadeel is dat concerta een strikt schema heeft en er normaal dus niks overblijft voor mensen zoals ik.

Uiteraard moest ik Concerta proberen en na lang zeuren mocht ik er 2 hebben.
Mijn conclusies zijn enorm terleurstellend!

Het effect van een lage dosis (<82 mg) is nihill.
Ja, het pepachtige effect is er nog maar komt langzaam op en heeft in geen enkele manier hetzelfde flesh effect als Ritalin.
Ik heb vervolgens de capsule stuk gemaakt om te kijken of het dan sneller opgenomen werd en dit was niet het geval.

Mijn conclusie is dat de werkzame stof ingesloten zit in een matrix die zorgt voor het gereguleerd vrijkomen van de werkzame stof.

Mijn vraag is dus ook of er meer mensen zijn die dit al geprobeerd hebben en dezelfde of andere ervaingen hebben.

reacties graag!!

Armani7

Bewuste gebruiker
Rilatine MR 60mg moet je hebben, als je rilatine niet gewoon bent space je daar lekker van :P ik word daar suuuperrelax van :grin: moet je mij is zien zitten :grin:

Soma

Bewuste gebruiker
Rilatine MR wordt toch in 2 keer afgegeven? Dus dan krijg je twee keer 30 mg binnen ofwa? Dat zijn 3 pillen in 1 keer :confused:, das toch iets teveel, nee?

Eckster C

Bewuste gebruiker
Soma zei:
Rilatine MR wordt toch in 2 keer afgegeven? Dus dan krijg je twee keer 30 mg binnen ofwa? Dat zijn 3 pillen in 1 keer :confused:, das toch iets teveel, nee?

Put ya hands up for somaa with a lotta dope knowledge

gast333

Experimenterende gebruiker
mushi_mushi zei:
wel eens concerta gehad,
maar kben nog nooit zo gruwelijk irritant geweest als op die avond! :openmouth:

iedereen reageert er anders op. en is ook niet de bedoeling dat je dit als 'gezonde' persoon inneemt.

jcutter

Badass junkie
Zijn er immers al andere medicijnen op de markt voor adhd? Of heeft iemand een idee waar je dat kan zien?

gast333

Niet dat ik weet. Rilatine en concerta zijn de bekendste natuurlijk. voor de rest heb je nog Adderall, Focalin, Dexedrine,... De wetenschap staat al zo ver dat er binnenkort wel nog nieuwe medicatie voor ADHD patiënten zal worden uitgevonden.

kotssmurf

Belezen gebruiker
Ik ga proberen een nuttige reactie neer te typen:

Rilatine geeft idd bij lage dosissen een speedachtig gevoel (wij noemen het daarom Speed light :) ) en is bij hoge dosissen idd niet aan te raden, dan wordt ik helemaal onrustig en zweterig.
Concerta valt onmogelijk te misbruiken naar mijn mening, je kan er 2 van snuiven en je gewoon heeeeel ongemakkelijk beginnen voelen...
En het is een gevoel dat lang blijft. Naar mijn mening is concerta waardeloos om recreatief te gebruiken...

teebo

Bewuste gebruiker
veel bijwerken, kleine piemel :openmouth:
maar wel nog spacen vind ik, lichten zijn anders, de omgeving is wijder
vreemd

jcutter

Badass junkie
Ik ben gedwongen om dat soort troep onvrijwillig tot me in te nemen als adhd patient. Maar dat spul laat je voelen/denken als een robot. Het zou voor rust zorgen in je brain, maar het veregert juist. Je denkt meer dan je lief is en dat is echt zo vervelend. Zelf zo erg dat het invloed heeft op je omgeving. Het zijn rot medicijnen en daarom hoop ik dat er betere alternatieven uit worden gevonden.

gast333

jcutter123 zei:
Ik ben gedwongen om dat soort troep onvrijwillig tot me in te nemen als adhd patient. Maar dat spul laat je voelen/denken als een robot. Het zou voor rust zorgen in je brain, maar het veregert juist. Je denkt meer dan je lief is en dat is echt zo vervelend. Zelf zo erg dat het invloed heeft op je omgeving. Het zijn rot medicijnen en daarom hoop ik dat er betere alternatieven uit worden gevonden.

Is wel vreemd. Ik ken ADHD patiënten die ook rilatine gebruiken en het werkt uitstekend. Anders zijn ze hyperkinetisch en dit medicijn maakt hen echt wel rustiger. Nuja, like I said, iedereen reageert anders op medicijnen.

jcutter

Badass junkie
Ik was een jaar of 13 toen ik was begonnen en dit soort positieve werkingen duren helaas een jaar en daarna begin je steeds meer een afkeer er tegen te krijgen. Maar zoals je zei: Iedereen reageerd anders op medicijnen.

Mike-L S

jcutter123 zei:

Dan zou ik stoppen met je medicatie iom je arts, ik heb nu sinds 6 mndn ritaline en zit nu op een goede dosering, en krijg er cker rust van in mn kop!! Wat jij beschrijft is niet de bedoeling, dan werkt het bij jou niet goed.. En er zijn nog wel wat alternatieven. (check www.psyq.nl Veel info over ADHD en volwassennen.. :wink:)
Het is ook niet dat Ritaline bij iedere ADHD patient goed werkt! Is bij elk persoon verschillend.
Ik hoor wel vaker slechte ervaringen, maar bij mij heeft het wel een goede werking. En helpt het me cker!

Ik stap over een tijdje over op Concerta, ff kijken wat dat doet, het voordeel is dat ik dan alleen sochtens 1 tablet hoef te nemen. Nu moet ik elke 3 uur 1 nemen, eerst deed ik ander half per 4 uur, ma toen had ik erg last van de pieken en dalen.
Werd ik heel rustig en voor ik weer medicatie moest nemen werd ik helemaal gek..

Bovenaan