Ritalin en wiet related

Hey mensen..

ik heb twee vragen.. maar zal eerst de situatie even uitleggen:

ik heb behoorlijk heftig emotie regulatie stoornis (oftewel borderline) en ADHD er bij.. nu kom ik uit een paar zware jaren waarin ik onder andere naar een afkickkliniek ben geweest om van mn alcoholverslaving af te komen (waar ik nu dus sindsdien ook vanaf ben).. omdat ik ook van het blowen af wou ben ik uiteindelijk toch maar naar de huisarts geweest met de mededeling dat ik het via medicijnen toch weer wil proberen, niet alleen van mn wietverslaving af, maar ook om met mezelf fatsoenlijk door de deur te kunnen (sort of speak)..

om een lang verhaal kort te maken.. ik heb nu dus methylfinidaat (ritalin) voorgeschreven gekregen en ik gebruik nu zo'n 50 a 60 mg per dag.. (net iets meer dan een week bezig).. helaas door onverziene gebeurtenissen waardoor mn hele wereld op zn kop staat ben ik toch nog niet gestopt met blowen (goeie vriendin hersenbloeding gehad en nu nog in het ziekenhuis na operatie wat een vriend van me verborgen voor me hield.. :openmouth: ) Dus ja.. ik blow nog..

nu is dus mn eerste vraag.. is het wel veilig om te blowen als je op zo'n hoge dosis methylfenidaat zit? ik ben 1 meter 90 en weeg 72 kilo.. (ben een jongen van 24) en verneem iedere keer (zelfs zonder het blowen al wel) aardig mn hart te keer gaan.. weet het is normaal bij methylfinidaat.. mja blowen verhoogd je hartslag ook.. anybody any comments??

mijn tweede vraag is iets ingewikkelder.. doordat ik continu in een waas zit van de methylfinidaat, is het sowieso al een beetje moeilijk om bij mn gevoel te kunnen komen.. het lukt beter als in dat er geen hele depressie aan vast hangt.. maar toch is het even zoeken omdat ik momenteel mezelf (nog) niet ben.. of in elk geval niet volledig.. mja nu met het hele gedoe met die vriendin van mij.. en het feit dat ik dr bij weg gehouden ben.. voelt heel heel heel erg naar.. ik weet al niet precies wat ik hier mee aan moet, wat ik er precies bij voel (al is het niks positiefs uiteraard).. en dan word je er ook nog bij weg gehouden.. wat me het gevoel geeft dat ik er niks bij mag voelen ofzo..
Ik weet dat een depressie bij ritalingebruik erg hevig kan zijn.. vele malen heviger dan een normale depressie.. en op dit moment is alles bij elkaar opgestapeld me gewoon way to much to handle.. ik voel dat ik t niet meer aankan en ik hulp nodig heb.. ik heb de huisarts gebeld maar die heeft volgende week pas tijd.. vandaar dat ik hier even info probeer in te winnen.. is het misschien verstandig om even te minderen of zelfs tijdelijk te stoppen (na geminderd te hebben)?? puur zodat ik even tot mezelf kan komen en even de druk kan afvoeren from myself?? please let me know..

sorry voor het lange verhaal.. thnx voor wie de moeite neemt het te lezen.. en special thnx to whoever even wat advies kan bieden

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Blowen veroorzaakt ook een enorme berg onrust, ook al geeft het op het moment dat je stoned bent een hoop rust. THC kan je gedachten aardig in de war schoppen en vooral in combinatie met Ritalin kun je er aardig van van de rel raken. Ik raad je absoluut aan om het blowen af te bouwen en uiteindelijk helemaal te stoppen. Zo te horen gebruik je het als een stuk zelfmedicatie maar aan de voordelen kleven helaas ook enorme nadelen.

Lichamelijk gezien is het geen enorm probleem om blowen en Ritalin te combineren, blowen kan je hartslag inderdaad iets verhogen en Ritalin ook. In combinatie kun je dus last krijgen van hartkloppingen maar dit is in principe niet levensbedreigend. Echter geestelijk gezien zou ik de combinatie niet aanraden, helemaal niet vanwege jouw geschiedenis.

Hoeveel blow je momenteel? Misschien is het iets te veel om gelijk helemaal te stoppen, ik verwacht dat je dan wel eens wat slapeloze nachten kunt krijgen omdat je naast stoppen met blowen ook nog eens een hoge dosis Ritalin slikt. Mijn advies zou zijn om overdag helemaal te stoppen met blowen en alleen 's avonds nog wat te roken als je niet kunt slapen. Probeer dan ook niet te laat op de dag nog Ritalin te nemen.

Helemaal stoppen met blowen is een volgende stap maar verwacht wel dat je dan misschien wat slechte nachten gaat meemaken. Het nadeel van blowen is dat je je emoties wegstopt (de grootste reden waarom veel borderliners blowen). Mocht je er dus helemaal mee gaan stoppen moet je er wel op voorbereid zijn dat je naast mogelijke slaapproblemen een enorme stroom aan emoties te verwerken krijgt, wat in combinatie met borderline nog veel heftiger kan zijn.

Take it slow, doe het op je eigen tempo maar werk wel naar een doel toe! Blijf in jezelf geloven, ook als het even teveel wordt. Het is heel moeilijk om met emoties om te gaan als je borderline hebt, maar het is nog moeilijker om ze jarenlang weg te blowen.

Heel veel sterkte ermee en voel je vrij om hier te schrijven!

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Smartie legt het al allemaal goed uit, lichamelijk zijn er weinig gevolgen maar geestelijk is het veel gevaarlijker. Ik sluit me daarom ook volledig bij smartie aan, werk naar een doel. Bespreek dit ook met je professionele begeleider wanneer je de kans krijgt. Nog een weekje volhouden, daarna word je geholpen! Veel succes em sterkte, het komt allemaal goed, je hebt het zelf in de hand.

thnx (Y)

vandaag iets lagere dosis ritalin gehad en nog niet geblowd..
nog klein beetje wiet voor als ik niet kan slapen maar zullen t zien..

:)

maar om de vraag van hoeveel wiet nog te beantwoorden.. gemiddeld 2 tot 4 gram per dag..

mja vanwege de Borderline en alle zooi die gaande is momenteel, merk ik ook gewoon dat de stemmingswisselingen en depressie door de werking van het methylfinidaat heen beginnen te breken..

mja t blowen maakt het vast er niet beter op idd..

(ben ondertussen dus ook drastisch geminderd met blowen.. helaas laat de hulpverlening wel weer heel erg op zich wachten..)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
DutchMarley zei:
gemiddeld 2 tot 4 gram per dag..

Ja dat is wel heel veel. Ik kan je garanderen dat dat de problemen van Borderline erg versterkt, ook al voelt dat tijdens het blowen misschien niet zo. Je klachten zullen alleen beter worden als je vrijwel helemaal stopt met blowen, misschien af en toe in het weekend nog maar dagelijks gebruik levert zeker problemen op. Wiet versterkt je gevoelens, dus ik hoef verder niet uit te leggen wat er dan gebeurd.

Helaas is de hulpverlening inderdaad niet altijd goed. Probeer het rustig af te bouwen en stel jezelf doelen. Als je een doel een keer niet haalt, ga niet bij de pakken neerzitten en maak voor jezelf een nieuwe planning. Probeer het echt wel af te bouwen anders komen er alleen maar meer klachten.

Chem

Newbie
Hallo, ik was hier zelf ook nieuwsgierig naar, maar kon er eerder niet zoveel over vinden, dus ben ik zelf het één en ander uit gaan proberen.
Over mij: ik ben 29 en slik sinds 2 jaar weer methylfenidaat (Ritalin), 50mg over de dag (2 o, 2 m, 1 a). Ik was hier op m'n 17e mee gestopt omdat ik dacht zonder te kunnen, tot ik steeds vaker irritaties en hyperactief gedrag vertoonde. Ik heb ADHD en PDD-NOS.

Bij mij helpt ritalin om m'n emoties beter te doseren.

Sinds een week of 2 zijn mijn vriendin en ik begonnen met het roken van wiet.
In mijn ervaring merk ik dat indica het beste voor mij werkt, ik rook het na een werkdag en in het weekend nu.
Ik heb zowel indica als sativa gerookt om te zien welke soort mij het meest beviel, en ik voel mij prettig met indica.

In het weekend heb ik ook geprobeerd om zonder ritalin te gaan, maar kwam al snel tot de conclusie dat dit niet goed uitpakte.

Hierdoor ben ik ook tot het besef gekomen dat methylfenidaat in mijn geval op een ander level werkzaam is in verhouding tot (indica) wiet, en elkaar niet tegenwerkt, in tegenstelling tot het drinken van bier in combinatie met ritalin.

Wat extra info:
Voor beginners: indica werkt ontspannend en bezorgt je een "stoned" gevoel. Sativa is meer geschikt voor wanneer je zou feesten of creatief bezig wilt zijn, en helpt bij mensen met een angst-stoornis (anxiety) om te kalmeren. Met Sativa ervaar je een high gevoel. Meer info hierover is op diverse sites te vinden.

Ik rook momenteel via een pijp van metaal en hout, ik wil binnenkort een bong gaan gebruiken. Ik combineer het roken wel met ritalin, maar niet met drank.

Let wel op, dit is wat ik ervaar. PDD-NOS is een breed begrip en ieder geval is anders.
Het kan dus zijn dat het bij jou heel anders uitpakt, zelfs als je PDD-NOS en ADHD hebt net als ik.

Als je in hetzelfde schuitje zit als ik, en nog niet eerder hebt geblowd, raad ik je aan om dit rustig op te bouwen. Zorg dat je in een vertrouwde omgeving (bij voorkeur thuis) bent. Neem hooguit 2 á 3 hijsjes, wiet komt vrij hard aan de eerste keren, je voelt het effect vrijwel direct en wordt met een aantal minuten nog wat sterker ook.

Zorg dat je een fles water bij de hand hebt, en chips of iets om van te snacken indien je een "vreetkick" krijgt.

Indien voor jou mogelijk, zorg dat er iemand bij je is die je vertrouwt en een beetje op je kan letten. Vraag ook hoe zij jou ervaarden, wanneer je weer nuchter bent.

Bovenaan