Ritalin mijn ervaring

Justremon

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik nu ongeveer 14 maanden ritalin, ik heb ADD dus ik gebruik het om me te kunnen concentreren. In het begin leek het goed te werken en was ik er wel te vreden mee, maar sinds een tijdje leek het steeds minder effectief te gaan werken. In plaats van het slikken van ritalin snuif ik het. Dit werkt wel goed maar veel korter, heb verder ook last van bijwerkingen zoals: Stress als ik het niet gebruik, trillende handjes tijdens het gebruik en het allervervelendste zijn nog wel de hartkloppingen. Soms heb ik letterlijk het gevoel dat mijn borstkas gaat knappen. Hebben meer mensen hier last van? Mensen die ook ritalin gebruiken, deel je ervaring met het middel. Want ik weet zeker dat ik niet de enige ben die problemen ervaart met ritalin.

ooscaar

Wijs gebruiker
Blijkbaar heb je tolerantie opgebouwd voor ritalin. Het is dan een beter idee om niet de ritalin te gaan snuiven of meer te gaan gebruiken, maar juist dit te bespreken met je arts. Waarschijnlijk zal hij je een hogere dosering, concerta, of dexamfetaminesulfaat voorschrijven. Daar ben je meer bij gebaat dan je ritalin snuiven, want hiermee verkloot je je neus en dit is een beetje drugsmisbruik.

Justremon

ooscaar zei:
Blijkbaar heb je tolerantie opgebouwd voor ritalin. Het is dan een beter idee om niet de ritalin te gaan snuiven of meer te gaan gebruiken, maar juist dit te bespreken met je arts. Waarschijnlijk zal hij je een hogere dosering, concerta, of dexamfetaminesulfaat voorschrijven. Daar ben je meer bij gebaat dan je ritalin snuiven, want hiermee verkloot je je neus en dit is een beetje drugsmisbruik.
Bedankt voor je snelle reactie, ik ga binnenkort maar even contact opnemen met mijn arts. En je hebt gelijk over dat het drugsmisbruik is maar ja het werkt wel.

MeejheM

Badass junkie
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt. slik de pillen zoals de dokter voorschrijft. als het de bedoeling te snuiven was had de apotheek je wel poeder meegegeven.

als je bij je arts bent, vertel dan gewoon eerlijk dat je het bent gaan snuiven, die mensen horen dagelijks gekkere verhalen.

Justremon

MeejheM zei:
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt. slik de pillen zoals de dokter voorschrijft. als het de bedoeling te snuiven was had de apotheek je wel poeder meegegeven.

als je bij je arts bent, vertel dan gewoon eerlijk dat je het bent gaan snuiven, die mensen horen dagelijks gekkere verhalen.
Heb over een uurtje een afspraak bij mijn arts, ik ga dan aangeven dat ik toch wel last heb van bijwerkingen en wat ik hier tegen kan doen. Ik weet niet of ik ga vertellen dat ik het af en toe snuif. Aangezien ik zelf al niet meer van plan ben om het te gaan snuiven. :grin:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Snuiven geeft een kortere en sterkere piek dus daarmee maak je het juist slechter, al voelt het waarschijnlijk wel prettiger. Waarschijnlijk ben je meer gebaat bij methylfenidaat aangezien dat veel langer werkt en je dus niet 3x per dag een tablet moet nemen, maar dat zal je arts je wel vertellen.

MeejheM zei:
met snuiven denk ik dat er uiteindelijk minder ritalin in je bloed komt.

Met snuiven komt er meestal meer in je bloed dan met slikken. Als je het slikt heb je te maken met het first-pass effect waardoor een deel dus al wordt afgebroken voor het opgenomen is.

Justremon

SmartieAndMe zei:
Snuiven geeft een kortere en sterkere piek dus daarmee maak je het juist slechter, al voelt het waarschijnlijk wel prettiger. Waarschijnlijk ben je meer gebaat bij methylfenidaat aangezien dat veel langer werkt en je dus niet 3x per dag een tablet moet nemen, maar dat zal je arts je wel vertellen.

Het fijne aan het snuiven is dus juist die sterke piek, voel me na het snuiven wel een stuk vermoeider dan na het slikken maar dat heb ik er dan wel voor over. Het enige probleem aan de methylfenidaat die 12uur lang werkt, is dat het niet vergoed wordt en dat gaat al gauw honderden euro's per maand kosten. Mijn arts heeft trouwens gezegd dat de bijwerkingen die ik heb redelijk normaal zijn en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken :)

ooscaar

Wijs gebruiker
Maar je was ontevreden over het effect? Kan je niet wat anders van je arts krijgen? Want nu heb je nog geen oplossing toch?

Justremon

ooscaar zei:
Maar je was ontevreden over het effect? Kan je niet wat anders van je arts krijgen? Want nu heb je nog geen oplossing toch?
Ik heb een soort van oplossing, want ik heb afgesproken dat ik binnenkort een week niks gebruik en dan moet ik kijken hoe mijn lichaam er op reageert. Als ik beter presteer zonder ritalin dan stop ik er gewoon mee. Ik kan geen vervangend middel krijgen omdat dat niet gedekt word door de verzekering en dan ben je ~€400 per maand kwijt aan medicijnen..

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ritalin lijkt me sowieso fijner als backupmedicatie dan dagelijks gebruik. Het creëert uiteindelijk altijd gewenning, uiteindelijk slik je het dus alleen nog om niet achteruit te gaan maar ga je er niet meer op vooruit.

Kun je er beter niet afhankelijk van zijn en gewoon alleen een keertje nemen als je het écht nodig hebt.

ooscaar

Wijs gebruiker
Maar je krijgt concerta/dexamfetaminesulfaat toch vergoed als de dokter ervan overtuigd is dat je het nodig hebt? Of wordt het sowieso betalen?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Volgens mij zit het in een aanvullend pakket tegenwoordig en krijg je het niet meer zonder meer vergoed, maar dat kan ik mis hebben.

Justremon

ooscaar zei:
Maar je krijgt concerta/dexamfetaminesulfaat toch vergoed als de dokter ervan overtuigd is dat je het nodig hebt? Of wordt het sowieso betalen?
Nee, helaas moet je gewoon betalen voor concerta en daar heb ik het geld ook gewoon niet voor over. Als het vergoed zou worden had ik het natuurlijk al lang aangeschaft :grin:

Justremon

SmartieAndMe zei:
Ritalin lijkt me sowieso fijner als backupmedicatie dan dagelijks gebruik. Het creëert uiteindelijk altijd gewenning, uiteindelijk slik je het dus alleen nog om niet achteruit te gaan maar ga je er niet meer op vooruit.

Kun je er beter niet afhankelijk van zijn en gewoon alleen een keertje nemen als je het écht nodig hebt.
Het probleem is dus dat ik het altijd moet gebruiken door de weeks. In het weekend gebruik ik het zo weinig mogelijk en dat probeer ik ook zo te houden. Wat jij zegt over dat je er niet meer echt op vooruit gaat is wel waar, maar als ik het niet gebruik dan krijg ik ongelofelijk veel stress.

MeejheM

Badass junkie
ik ben benieuwd hoelang het patent op concerta/stratera enzo nog geldt. die varianten bestaan al best lang volgens mij, al 10 jaar minstens geloof ik. de meeste medicijnen hebben een patent voor 20 jaar, soms is dat nog te verlengen.

ik heb concerta even opgezocht, maar dat geeft mij niet veel duidelijkheid zonder verder de materie in te zien. ik weet niet zoveel van patenten, en heb geen idee in welke regio's deze gelden.

op dit Url kun je denk ik alles erover vinden. als je bij wikipedia zoekt op pharmaceutical patent of generic drugs is er nog een hoop extra leesvoer te vinden.

ik heb daar nou geen zin in en tijd voor. ik hoop dat je er wat aan hebt.

ooscaar

Wijs gebruiker
Het is wel gelijk een veel heftiger middel, maar als je je precies aan het advies van je dokter houdt (dus niet snuiven of meer nemen dan hij adviseert) is dexamfetaminesulfaat misschien een optie. Je zou dit met je arts kunnen bespreken, maar ik weet ook niet de ernst van je ADD, en ik weet dus ook niet of je dit echt nodig hebt, en of methylfenidaat je echt niet genoeg helpt.

Justremon

ooscaar zei:
Het is wel gelijk een veel heftiger middel, maar als je je precies aan het advies van je dokter houdt (dus niet snuiven of meer nemen dan hij adviseert) is dexamfetaminesulfaat misschien een optie. Je zou dit met je arts kunnen bespreken, maar ik weet ook niet de ernst van je ADD, en ik weet dus ook niet of je dit echt nodig hebt, en of methylfenidaat je echt niet genoeg helpt.
Ik ga zolang ik er niet echt ernstige problemen mee krijg maar gewoon door met methylfenidaat. Ernst van mijn ADD valt ook nog wel mee in mijn beleving, het is niet zo dat ik me nergens meer op kan concentreren maar het is wel veel lastiger om me te kunnen concentreren. Heb wel echt één heel groot probleem met ritalin en dat is dat ik soms gewoon niet kan slapen. Waardoor ik de dag erna nergens meer zin in heb.

MeejheM

Badass junkie
als je nooit normaal geweest bent kun je je moeilijk vergelijken met iemand die neurotypisch is. dat heb je nooit ervaren.

Justremon

MeejheM zei:
als je nooit normaal geweest bent kun je je moeilijk vergelijken met iemand die neurotypisch is. dat heb je nooit ervaren.
Ik weet niet of "normaal" het goede woord is. Tuurlijk kan ik me niet vergelijken met iemand zonder ADD.

ooscaar

Wijs gebruiker
Als je probleem is dat je niet kunt slapen na ritalin, moet je zeker niet aan dexamfetaminesulfaat beginnen, want daar zal het niet-kunnen-slapenprobleem alleen maar groter zijn.

Justremon

ooscaar zei:
Als je probleem is dat je niet kunt slapen na ritalin, moet je zeker niet aan dexamfetaminesulfaat beginnen, want daar zal het niet-kunnen-slapenprobleem alleen maar groter zijn.
Heb ook pas sinds kort die problemen erbij, zeer frustrerend om tot 4 uur naar een plafond te staren wetende dat je morgen gewoon om 7uur op moet staan.

ooscaar

Wijs gebruiker
Geen ritalin nemen na 5 uur in de middag? In slaap komen met behulp van melatonine? Werkem dat soort dingen niet?

Justremon

ooscaar zei:
Geen ritalin nemen na 5 uur in de middag? In slaap komen met behulp van melatonine? Werkem dat soort dingen niet?
Melatonine heb ik nog niet geprobeerd, maar dat met na 5uur geen ritalin innemen helpt niet voor mij. Probeer het zelfs niet meer in te nemen na 4uur en nog kan ik meestal niet slapen.

ooscaar

Wijs gebruiker
Dan is het misschien handig om melatoninepillen te nemen wanneer je na een half uur nog niet slaapt of van die onschuldige slaappillen van de drogist. Ik zou het niet iedere avond sowieso nemen maar alleen als je niet lekker in slaap kan komen.

Justremon

ooscaar zei:
Dan is het misschien handig om melatoninepillen te nemen wanneer je na een half uur nog niet slaapt of van die onschuldige slaappillen van de drogist. Ik zou het niet iedere avond sowieso nemen maar alleen als je niet lekker in slaap kan komen.
Ik ga inderdaad maar melatoninepillen proberen als het probleem zich voortzet.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Zelf gebruik ik al enkele jaren methylfenidaat (ritalin), heb eveneens de diagnose ADHD type 1, ook wel ADD genoemd in de volksmond al hecht ik er zelf niet zoveel waarde aan. In mijn ogen is dit meer een maatschappelijk ding van deze tijd die automatisch wordt toegewezen bij 'schoolproblematiek'. Methylfenidaat (ritalin) werkt net als antibiotica voor vrijwel iedereen hetzelfde.

Iedereen die op dagelijkse basis methylfenidaat (ritalin) gebruikt merkt op den duur dat het minder effectief gaat werken doordat er tolerantie op treed, je lichaam merkt dat er een onnatuurlijk overschot is aan dopamine en compenseert bij in tegenovergestelde richting.

Zodra tolerantie optreed heb je eigenlijk 4 keuzes.
Keuze 1, je last (meer) tussen pauzes in zodat er minder tolerantie optreed.
Keuze 2, je verhoogt de dosering, op de lange termijn zul je echter weer tegen tolerantie op lopen.
Keuze 3, je switcht naar een ander medicijn, deze werken echter meestal op dezelfde receptoren in en zal je tolerantieprobleem uiteindelijk niet oplossen.
Keuze 4, je houdt de dosering gelijk en accepteert dat de effecten minder gewenst zijn dan dat ze waren toen je net begon met je medicatie gebruik.

Ik zelf heb bij hoorcolleges bijvoorbeeld niet het gevoel dat ik methylfenidaat nodig heb en gebruik het dan niet, eveneens stop ik met methylfenidaat gebruik in het weekend. Eveneens gebruik ik nooit meer dan 20mg in 1x met minimaal 3uur tussen bij doseringen (heb zelf een 40mg per dag recept).

Als je het snuift krijg je een sterkere piek maar dus ook meer schommelingen (en dus ongewenste effecten) en zal er sneller tolerantie opbouwen, snuiven is op de lange termijn sterk af te raden.
Sommige mensen ervaren slaapproblemen van methylfenidaat ongeacht het moment van inname op de dag, voor mij werkt een simpele ademhalingstechniek heel goed.
Simpelweg diep inademen, dan je adem een paar seconden vast houden, dan weer langzaam en diep uitademen, adem weer een paar seconden vasthouden, enzovoort.
Als je deze ademhalingstechniek even 3minuten doet zul je heel snel merken dat je hartslag snel omlaag gaat omdat je lichaam nou eenmaal minder zuurstof binnen krijgt, werkt zeer effectief tegen 'hartkloppingen' naar mijn ervaring.

Sowieso even 30minuten geen tv of pc voor het slapen gaan met wat gedimde lichten doet wonderen.

Hopelijk heb je hier iets aan, succes er mee.

Justremon

Jmths zei:
Zelf gebruik ik al enkele jaren methylfenidaat (ritalin), heb eveneens de diagnose ADHD type 1, ook wel ADD genoemd in de volksmond al hecht ik er zelf niet zoveel waarde aan. In mijn ogen is dit meer een maatschappelijk ding van deze tijd die automatisch wordt toegewezen bij 'schoolproblematiek'. Methylfenidaat (ritalin) werkt net als antibiotica voor vrijwel iedereen hetzelfde.

Iedereen die op dagelijkse basis methylfenidaat (ritalin) gebruikt merkt op den duur dat het minder effectief gaat werken doordat er tolerantie op treed, je lichaam merkt dat er een onnatuurlijk overschot is aan dopamine en compenseert bij in tegenovergestelde richting.

Zodra tolerantie optreed heb je eigenlijk 4 keuzes.
Keuze 1, je last (meer) tussen pauzes in zodat er minder tolerantie optreed.
Keuze 2, je verhoogt de dosering, op de lange termijn zul je echter weer tegen tolerantie op lopen.
Keuze 3, je switcht naar een ander medicijn, deze werken echter meestal op dezelfde receptoren in en zal je tolerantieprobleem uiteindelijk niet oplossen.
Keuze 4, je houdt de dosering gelijk en accepteert dat de effecten minder gewenst zijn dan dat ze waren toen je net begon met je medicatie gebruik.

Ik zelf heb bij hoorcolleges bijvoorbeeld niet het gevoel dat ik methylfenidaat nodig heb en gebruik het dan niet, eveneens stop ik met methylfenidaat gebruik in het weekend. Eveneens gebruik ik nooit meer dan 20mg in 1x met minimaal 3uur tussen bij doseringen (heb zelf een 40mg per dag recept).

Als je het snuift krijg je een sterkere piek maar dus ook meer schommelingen (en dus ongewenste effecten) en zal er sneller tolerantie opbouwen, snuiven is op de lange termijn sterk af te raden.
Sommige mensen ervaren slaapproblemen van methylfenidaat ongeacht het moment van inname op de dag, voor mij werkt een simpele ademhalingstechniek heel goed.
Simpelweg diep inademen, dan je adem een paar seconden vast houden, dan weer langzaam en diep uitademen, adem weer een paar seconden vasthouden, enzovoort.
Als je deze ademhalingstechniek even 3minuten doet zul je heel snel merken dat je hartslag snel omlaag gaat omdat je lichaam nou eenmaal minder zuurstof binnen krijgt, werkt zeer effectief tegen 'hartkloppingen' naar mijn ervaring.

Sowieso even 30minuten geen tv of pc voor het slapen gaan met wat gedimde lichten doet wonderen.

Hopelijk heb je hier iets aan, succes er mee.
Heel erg bedankt voor je reactie, heb ik zeker wat aan. Ik ga die ademhalingstechniek uitproberen zodra ik weer hartkloppingen heb.

Justremon

MeejheM zei:
Al bij de arts geweest?
Ja, tijdje geleden alweer. Moest een soort enquête invullen en dat gingen ze vergelijken met die van een half jaar geleden. Verschil met toen en nu is dat ik toen net onder het niveau van mensen zonder ADD/ADHD zat en tegenwoordig op het niveau van mensen zonder ADD/ADHD zit. Blijkt dat de medicatie wel degelijk werkt Maar ben er nog steeds niet helemaal tevreden mee. Bijwerkingen blijven vervelend :/

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Justremon zei:
MeejheM zei:
Al bij de arts geweest?
Ja, tijdje geleden alweer. Moest een soort enquête invullen en dat gingen ze vergelijken met die van een half jaar geleden. Verschil met toen en nu is dat ik toen net onder het niveau van mensen zonder ADD/ADHD zat en tegenwoordig op het niveau van mensen zonder ADD/ADHD zit. Blijkt dat de medicatie wel degelijk werkt Maar ben er nog steeds niet helemaal tevreden mee. Bijwerkingen blijven vervelend :/

Echt hilarisch dat ze de effectiviteit van de methylfenidaat (ritalin) verklaren aan de hand dat je nu ineens geen ADHD meer zou hebben, stelletje clowns zijn het soms ook, het doet maar wat.

Ik zelf combineer methylfenidaat (ritalin) vaak met 200mg theanine om de scherpe randjes er vanaf te halen, maakt de bijwerkingen wat minder vervelend naar mijn ervaring, wellicht ook een leuke optie voor jou.

ooscaar

Wijs gebruiker
Justremon zei:
Nog ff een vraagje tussendoor, kan je ritalin gebruiken samen met wiet?
Dat zou geen enkel probleem op moeten leveren. Niet meer problemen dan enkel wiet in ieder geval :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
De kans op paranoia of een bad trip zou wel iets vergroot moeten zijn volgens mij, maar of je dat verschil zal merken dat durf ik niet te zeggen. Denk dat het wel meevalt als je normale doses ritalin gebruikt. Als je veel ritalin gaat gebruiken voor het stimulerende effect wordt dat risico wel iets groter.

Volgens mij is het vergelijkbaar met Speed <-> Blowen, kan iemand dat aanvullen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
SmartieAndMe zei:
De kans op paranoia of een bad trip zou wel iets vergroot moeten zijn volgens mij, maar of je dat verschil zal merken dat durf ik niet te zeggen. Denk dat het wel meevalt als je normale doses ritalin gebruikt. Als je veel ritalin gaat gebruiken voor het stimulerende effect wordt dat risico wel iets groter.

Volgens mij is het vergelijkbaar met Speed <-> Blowen, kan iemand dat aanvullen?
Ik denk dat je daar wel een punt hebt. Persoonlijk heb ik nooit problemen met blowen en stimulanten gebruik. De enige combi waarbij ik nog wel eens last heb van paranoia is coke en blowen. Maargoed dat is wellicht ook redelijk persoonlijk. Als je niet vaak blowt heb je denk ik wel een extra groot risico om paranoia te ervaren met blowen tijdens stimulanten gebruik. Niks om je direct zorgen over te maken, maar wel iets om in de gaten te houden.

Net als jij heb ik ook ADD en ik gebruikte ook Ritalin, maar ik ben psychotisch geworden door Ritalin. Ik zou oppassen met het misbruiken van het middel, want je weet bij voorbaat nooit of je een psychotische kwetsbaarheid hebt.

Toen ik nog Ritalin gebruikte merkte ik ook dat ik tolerant werd voor het middel. Om die reden ging ik een steeds hogere dosering slikken met als gevolg dat ik psychotisch ben geworden.

MeejheM

Badass junkie
SmartieAndMe zei:

ik ken genoeg mensen die 24/7 aan de speed zitten, maar die blowen bijna nooit. alcohol zie je wel vaker. bij mn kennissen die 24/7 blowen gebruiken er maar heel weinig vaker dan 1x per week speed...

op zich logisch. volgens mij merk je niet veel leuke effecten van blowen als je speed gebruikt. ik wel, maar ik blow 3 keer in een jaar.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
MeejheM zei:
op zich logisch. volgens mij merk je niet veel leuke effecten van blowen als je speed gebruikt. ik wel, maar ik blow 3 keer in een jaar.
Als ik speed op heb merk ik inderdaad bijzonder weinig van blowen, dan is het vaak meer voor de smaak.

Bovenaan