Ritalin wie gebruikt het en hoeveel?

mm2013

Newbie
Wie gebruiken er Ritalin? Bij mij is het zo dat ik er ook een veel beter humeur van krijg..is dat bij iedereen zo?

Ik heb het in het verleden wel eens gebruikt, 30-50mg meestal. Beetje stimulerend en je wilt er dingen van gaan ondernemen. Maar ik ga me er altijd ongelofelijk kut van voelen naderhand. En ik kan er niet van slapen. :wave:

MellowMarcelloww

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik af en toe 2 x daags 30 mg. Wel neem ik dan 's avonds wat alcohol en wat benzo' s om in slaap te komen. De dag daarna voel ik me wel wat minder...

Realities

Belezen gebruiker
Ik heb het vroeger wel eens gebruik, Rilatine 10 mg, nam dan 4 pilletjes ofzo en gaf wel een leuk stimulerend en licht euforiserend effect, maar zo gevoel van net niet en snel uitgewerkt en kut voelen erna, dan is pep toch een veel beter stimulantium vind 'k :mrgreen:

Ik gebruik ritalin in de tentamenperiodes, meestal tussen de 40-60mg per dag. Met soms een uitschieter naar boven. Dat licht euforische effect herken ik wel! Maar ik doe het vooral voor de focus

xastur

Belezen gebruiker
Ritalin is toch een licht werkende amfetamine zeg maar de lichtere versie pep die gewoon op recept te krijgen is. Dan is het meer dan logisch dat je er niet van slapen kunt. Mensen met adhd krijgen dit om rustig te worden. Maar wat ik niet weet is hoe verslavend is ritalin?de negatieve effecten zullen ze er wel niet uitgehaald hebben toch?

Tufnut

Badass junkie
Ritalin (het merk; concerta is hetzelfde alleen dan met vertraagde afgifte) oftewel methylfenidaat (de stof waar het om gaat) is geen amfetamine. De chemische structuur lijkt er wel op, maar is toch echt ietsjes anders.
Methylfenidaat remt de heropname van dopamine en noradrenaline, wat zorgt voor een hogere hoeveelheid van die stoffen (neurotransmitters) in je hersenen. Voor ADH()D-ers maakt dit dat ze zich beter kunnen concentreren en minder hyperactief zijn. Voor mensen zonder AD(H)D lijkt dit effect op dat van amfetamine, maar minder sterk omdat amfetamine ook nog zorgt voor meer afgifte van de genoemde stoffen. Amfetamine werkt bovendien langer.
Ritaline werkt vrij kort en nadat het is uitgewerkt is er vaak sprake van een soort rebound effect. Bij AD(H)D-ers betekent dit een tijdelijk verergering van de aanvankelijke problemen waarvoor het middel wordt genomen. Bij recreatief gebruik kan dit mogelijk de hierboven genoemde katers verklaren.
Methylfenidaat heeft een vrij lage biologische beschikbaarheid, oftewel de hoeveelheid die werkzaam wordt opgenomen. Daarom is het lastig te zeggen welke dosis de juiste is. In principe zou een startdosis tussen 10 en 30 mg goed moeten zijn.

Bovenaan