salvia plantje

moeshi

Experimenterende gebruiker
hey

ik heb 2,5 weken geleden een stekje besteld bij azarius, het is beetje langer weggebleven dan normaal waardoor de bladeren al helemaal verwelkt waren dus ik had enkel nog maar het stengeltje over.

nu ik geef het stekje 2 tot 3x per dag een redelijke portie water maar mijn blaadjes willen maar niet groeien... voor even dacht ik dat het begonnen was omdat er 4 blaadjes van amper 2-3mm uitkwamen, maar deze zijn nu alweer verdwenen..

geef ik em teveel water ofzo of nog steeds te weinig? redelijke portie is ong 15cl (helft van een cola glas). krijgt hele dag daglicht... enigste waar ik aan kan denken is dat ik een sproeier moet gebruiken ipv hem water te geven de volle lading (15cl, 2 tot 3x per dag) of is die sproeier niet echt nodig?

buiten zetten doe ik ook bijna elke dag

doe ik voor de rest nog iets fout?

Horlepiep

Newbie
De aarde is veel en veel te nat. Ik heb geen verstand van het kweken van salvia, maar denk wel dat een plant een plant is. Zijn de wortels te nat, dan gaan ze rotten en is je plantje dood.
Zet hem eens in de zon, 's ochtends of in de namiddag. De aarde moet een tikkie droger zijn, want anders gaat er schimmel op komen. Planten houden daar meestal niet van. Lukt het niet om de aarde weer in balans te krijgen, dan zou je kunnen overwegen om de aarde te vervangen voor nieuwe.
Het klinkt misschien als de grootste bullshit, maar lief zijn voor planten doet wonderen. Dus probeer af en toe iets bemoedigends te zeggen, dat helpt ( en nee, ik ben niet stoned of wat dan ook ) Mijn oma deed dat ook en die had de mooiste planten.

moeshi

Cuhamlech zei:
De aarde is veel en veel te nat. Ik heb geen verstand van het kweken van salvia, maar denk wel dat een plant een plant is. Zijn de wortels te nat, dan gaan ze rotten en is je plantje dood.
Zet hem eens in de zon, 's ochtends of in de namiddag. De aarde moet een tikkie droger zijn, want anders gaat er schimmel op komen. Planten houden daar meestal niet van. Lukt het niet om de aarde weer in balans te krijgen, dan zou je kunnen overwegen om de aarde te vervangen voor nieuwe.
Het klinkt misschien als de grootste bullshit, maar lief zijn voor planten doet wonderen. Dus probeer af en toe iets bemoedigends te zeggen, dat helpt ( en nee, ik ben niet stoned of wat dan ook ) Mijn oma deed dat ook en die had de mooiste planten.

op elke website staat dat de bodem altijd vochtig moet zijn omdat savlia plantjes zeer veel vochtigheid nodig hebben... dat van die te grote pot kan wel.. daar was k zelf ook al over aan het twijfelen. ik zal straks eens een klein potje gaan halen..

iemand die wel kennis heeft met salvia plantjes, laat het aub horen want het is niet het goedkoopste stekje dat er is :tongueout: hehe.. en wil graag dat het zou bloeien :( :)

moeshi

Cuhamlech zei:
Vochtig is iets anders dan kletsnat...

hij steekt nu in een klein potje van 10-15cm hoog en diameter een 6-7cm dus niet groot. nu verkleurd de stengel ook nog is :( ik had em gistere ook in de zon gelegd en hem iets minder water gegeven en zen laatste mini blaadje was eraf gevallen.. lukt me echt niet blijkbaar :)

heb sinds eergistere ook sproeier gekocht waarmee ik em besprenkel, hoop dat het beter zal lukken maar ziet er niet goed uit..

gamezz

Bewuste gebruiker
plaats er een omgekeerde zak (doorizchtig) boven
dit helpt de luchtvochtigheid omhoog, dit is nodig in het begin bij je salvia stek.
hebje het filmpje bekeken op de azarius website?
dan zou het niet moeilijk moeten zijn.
als de omstandigheden goed zijn zou het stekje terug blad moeten maken lijkt me

moeshi

gamezz zei:
plaats er een omgekeerde zak (doorizchtig) boven
dit helpt de luchtvochtigheid omhoog, dit is nodig in het begin bij je salvia stek.
hebje het filmpje bekeken op de azarius website?
dan zou het niet moeilijk moeten zijn.
als de omstandigheden goed zijn zou het stekje terug blad moeten maken lijkt me

ik heb de instructies perfect gevolgd... ik heb 2 weken lang zon zakje erover gedaan..

ik heb ook al 2x blaadjes gekrege wanneer de zak eraf was na 2 weken, maar deze zijn weer weg.. de plant is nu ook al 2 weken zonder zakje, het zal toch al gewend zijn zonder zak? ik besproei hem ook paar keer per dag..

electergie

Belezen gebruiker
van wat ik weet van planten, ze is toch al een baby'tje, geen embryo

moet je die enkel 's ochtends besproeien en 's avonds
(constante natte boel, zorgt voor leven in de aarde, en dit kan niet optimaal zijn voor je plant)
(zo zag ik ook bij het houden van 80%+ vochtigheid van mijn peyote's dat er schimmels en dergelijke doorzichtige larven :openmouth: in de aarde rondzwemden; nu heb ik 7 cactussen die 't overleeft hebben na enkele malen verpotten enzo... ik besproei ze nu ook enkel 's ochtends en 's avonds, ookal zou ik ze nog altijd in een hoge vochtigheid moeten houden maarja 't zijn namelijk cactussen voor iets en ik wil ze niet in de rivier wegsmijten.)

't ochtendwater gaat verdampen voor een deel in de zak, doorzichtige zak wel!
dat is genoeg voor de hele dag, en 't avondwater doet 't zelfde voor de nacht.
en zo hoop ik dat je plantje gefixt raakt...

geen ervaring met salvia, maar ik denk dat deze dit nog gaat overleven...

moeshi

electergie zei:
van wat ik weet van planten, ze is toch al een baby'tje, geen embryo

moet je die enkel 's ochtends besproeien en 's avonds
(constante natte boel, zorgt voor leven in de aarde, en dit kan niet optimaal zijn voor je plant)
(zo zag ik ook bij het houden van 80%+ vochtigheid van mijn peyote's dat er schimmels en dergelijke doorzichtige larven :openmouth: in de aarde rondzwemden; nu heb ik 7 cactussen die 't overleeft hebben na enkele malen verpotten enzo... ik besproei ze nu ook enkel 's ochtends en 's avonds, ookal zou ik ze nog altijd in een hoge vochtigheid moeten houden maarja 't zijn namelijk cactussen voor iets en ik wil ze niet in de rivier wegsmijten.)

't ochtendwater gaat verdampen voor een deel in de zak, doorzichtige zak wel!
dat is genoeg voor de hele dag, en 't avondwater doet 't zelfde voor de nacht.
en zo hoop ik dat je plantje gefixt raakt...

geen ervaring met salvia, maar ik denk dat deze dit nog gaat overleven...

hmm ja, ik zal dan maar eens opnieuw de zak nemen dan maar... maar kan toch niet voor altijd dat zakje gebruike :)

nu ik geef het plante vaak ook smorgens en savonds water en in de dag 2x één keer sproeien.. dus is echt niets bijna en hij blijft doodgaan. heb naar azarius gemaild en ze zeiden dat ik niet de enigste was met dat probleem, dat het kwam door het te warme klimaat, maar normaal komen deze planten van een warm klimaat dus ik snap het niet zo goed... krijg over 2 maand een nieuw plantje. hopelijk gaat het daarmee beter lukken :)

alvast bedankt voor je reactie. ik zal de zak er opnieuw overdoen

electergie

Belezen gebruiker
zalig dat je zomaar een nieuwe plant krijgt, ik ga ook een nieuwe cactus vragen dus :P
die middelgrootte was zoals velen ook zeggen tegen de rand gegroeid en zag er niet optimaal uit...

maar zo zie ik dat salvia divinorum niet in het wild voorkomt
en in het weste als tuinplant wordt gebruikt, mss is het net te warm

want in de bergen in Mexico waarschijnlijk achter een rots, wordt deze gekweekt door medicijnmannen (shamans), en houden ze de temperatuur laag

als deze een tuinplant is, dan mag die gerust buiten, onder enkele grotere planten als dekking

kamerlucht en de constante 21graden, is waarschijnlijk niet optimaal voor zo'n plant

veel succes :)

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik zou hem iets minder nat houden dan in de foto's. Verder, zet hem op een redelijk lichte plek, maar absoluut buiten direct zonlicht. Af en toe vernevelen met water vinden ze fijn.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Heb niet elke reactie gelezen, maar DUDE, je hebt alleen nog een stengeltje?

Een salvia stekje hoort er zo echt niet uit te zien.
Wanneer je hem in slechte staat gekregen hebt, kun je azarius makkelijk contacteren en een nieuwe krijgen. Dit is geen service.

Verwacht je dat uit dat 1mm stukje blad nog een plant zal groeien?
Ook staat het plantje ( miezerig stukkie stengel in dit geval) veel te nat, zoals al erg vaak hiervoor gezegd is.

E-mail met foto's naar azarius en je kunt hoogst waarschijnlijk een nieuwe verwachten!
Moet het wel echt tijdens het transport gebeurt zijn!

moeshi

PepTalk zei:
Heb niet elke reactie gelezen, maar DUDE, je hebt alleen nog een stengeltje?

Een salvia stekje hoort er zo echt niet uit te zien.
Wanneer je hem in slechte staat gekregen hebt, kun je azarius makkelijk contacteren en een nieuwe krijgen. Dit is geen service.

Verwacht je dat uit dat 1mm stukje blad nog een plant zal groeien?
Ook staat het plantje ( miezerig stukkie stengel in dit geval) veel te nat, zoals al erg vaak hiervoor gezegd is.

E-mail met foto's naar azarius en je kunt hoogst waarschijnlijk een nieuwe verwachten!
Moet het wel echt tijdens het transport gebeurt zijn!

ey, ja ik heb ze 3 weken geleden gecontacteerd. ik had een stekje gekregen met nog één klein blaadje op, maar echt niet groot en die was eraf gevallen omdat het leek dat die uitgedroogd was terwijl ik hem toch wel wat water gaf (dit was na 3-4 dagen), vandaar dat de grond zo nat is op de fotos.

ik kreeg als uitleg dat ik niet de enigste was die het probleem had, maar dat het stengeltje niet kan groeien door het te warme klimaat plots en ik krijg over 2 maand (nu nog ong 1 maand) een nieuwe... hopelijk zal ik deze zeer mooi ontvangen en zal alles goed lukken..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Kijk, de gebruikelijke service van Azarius:)

Het duurt wel een poosje, maar dat zal uiteindelijk wel voordelen voor jezelf hebben.
Hoewel het nu toch niet meer te warm is om te versturen neem ik aan.

Succes met je kweek, en hou ons op de hoogte!

Bovenaan