Samenleven met verslaving

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Stitch

Newbie
Beste allemaal,

Het onderste heb ik geschreven vanuit mijn standpunt als naaste van iemand die kampt met een coke verslaving.
Het is misschien een lang stuk dus als je de moeite wilt nemen om het te lezen, leuk en bedankt!
Ik hoop op deze manier zowel met naasten of juist mensen die zelf een verslaving hebben (gehad) in contact te komen en zich hier in kunnen vinden of juist een totaal ander standpunt hebben.

Liefs

Het is lastig om te leven met iemand die lijdt onder een verslaving.
Constant leven tussen hoop en vrees. De goede dingen en de slechte dingen in iemand zien. De oordelen, het onbegrip van je omgeving. Waarom ga je niet weg?
Waarom ga ik niet weg? Een vraag die ik mezelf ook dikwijls stel. Niet altijd weet ik het antwoord. Mensen hebben vaak een standaard beeld, een vooroordeel, over iemand die verslaafd is. Die mensen zijn slecht. Maar die mensen zijn niet altijd slecht. Ze hebben de pech dat sommige keuzes die ze gemaakt hebben een verslaving tot gevolg hebben gehad. Ik denk dat niemand de intentie heeft om verslaafd te raken. Eenmaal diep in de put kost het veel moed en kracht om er weer uit te klimmen.

Het is alleen verdomd lastig. Nu ik dichtbij je sta zie ik het verschil. Het verschil dat ik eerst niet zag. Ik denk beter de verschillende buien te kunnen zien. Opgewekt en rusteloos op maandag. De eerste dag van de week. Het geld is weer binnen. Je gezicht bleek. Ogen donker. Je bent niet vervelend. Integendeel. Je bent in een goede bui. Je rusteloosheid zorgt ervoor dat je juist dingen gaat doen die je anders laat liggen. Je wilt een spelletje doen. Seks erna. Ondertussen veel roken. Veel drank. Vaker dan normaal naar de wc. Meestal blijf je dan tot laat op. Soms slaap je helemaal niet. Woensdag of vrijdag meestal. Dan zie ik weer zo’n bui. als ik er dan ben. Ongetwijfeld ben ik er niet altijd bij. Liever doe je het waarschijnlijk als ik er niet ben. En praat je dan ook weer met andere vrouwen? Mijn hart breekt als ik daaraan denk. De andere dagen lijk je lusteloos. Sneller geïrriteerd. Moe. Vooral heel lusteloos eigenlijk. Ongelukkig?

Het rotte is, ik zie de strijd van binnen niet als die er is. Door mijn ogen zie ik niet dat je ermee bezig bent. Voor mij lijkt dat niet zo, maar misschien ben je er juist elke dag mee bezig. Voel je je rot over de leugens die je hebt verteld. Die als een zware deken over je heen ligt en je verstikt. Constante knoop in je maag. Wanneer komt zo’n leugen weer aan het licht? Wat ga ik zeggen en welke leugens had ik ook alweer verteld? Schaam je je omdat het niet is gelukt. Bang om de mensen te verliezen van wie je houdt.

Terwijl de mensen om je heen jou door hun vingers zien glippen. Er is niks wat meer frustreert dan degene van wie je houdt zichzelf zo in de weg te zien zitten. Soms schreeuw ik tegen je. Helpt niet. Soms huil ik. Helpt niet. Rustig erover praten. Helpt niet. Negeren. Helpt zeer zeker niet. Nog meer frustratie, want de enige oplossing lijkt wel loslaten. Voor jezelf kiezen. Dat betekent niet persé weggaan bij iemand, maar wel dat je jezelf op nummer 1 moet zetten.

Ik probeer het, je loslaten, alleen het is moeilijk. Ik doe mijn best. Jij ook. Ik geloof erin dat je zonder kan. Ik zie iemand die slim is. Die ambitieus is. Voor mensen klaar staat. Die veel gevoel en liefde heeft. Misschien is dat wel niet zo makkelijk voor een man en kan ik me dat als vrouw niet voorstellen. Het beeld in de maatschappij heeft daar denk ik wel een rol in. Mannen huilen niet toch? Mannen hebben het niet over gevoelens. Die moeten grove taal uit slaan en zoveel mogelijk vrouwen kunnen krijgen. Toevallig vind ik het verreweg de meest prachtige eigenschap die je bezit. Je gouden rand. Mijn hoop is dat je het ooit als je kracht inzet.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Prachtig geschreven, echt waar.

Het is voor niemand makkelijk om met verslaving om te gaan. Noch voor de gebruiker noch voor hun naasten.
Als je gelukkig wil zijn moet je inderdaad voor jezelf kiezen, hoe moeilijk het ook kan zijn. Niet iedereen wil geholpen worden.
En mannen kunnen heus wel gevoelens uiten maar er is idd nog wat een stigma rond.

Stitch

Newbie
Prachtig geschreven, echt waar.

Het is voor niemand makkelijk om met verslaving om te gaan. Noch voor de gebruiker noch voor hun naasten.
Als je gelukkig wil zijn moet je inderdaad voor jezelf kiezen, hoe moeilijk het ook kan zijn. Niet iedereen wil geholpen worden.
En mannen kunnen heus wel gevoelens uiten maar er is idd nog wat een stigma rond.
Dankjewel! Ben het met je eens en hoop dat het loslaten steeds beter zal lukken.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan