serotonine probleem

ochenne

Newbie
Hallo Drugsforummers!

Ik heb een probleem dat ik graag aan jullie voorleg, in de hoop wat geruststelling/hulp te krijgen.
Sinds een paar maanden heb ik, na het gebruik van XTC, een paniekstoornis ontwikkeld. Ik heb dit al eens eerder gehad ( 7 jaar geleden) ook na het gebruik van XTC. STOM zul je denken om het dan tog nog een keer te gebruiken. Maar ik had zelf een soort van fobie ontwikkeld ervoor. 7 jaar later dacht ik: Ik wil mijn leven niet leiden met een angst, ook al is het voor iets dat ik kan missen als xtc. Dus op een festival besloot ik het gewoon nog eens te proberen. Ik was immers ouder en verstandiger. Maar helaas ik tripte em, en de symptomen die ik vroeger had kwamen terug.
Sinds een maand ben ik maar weer in therapie gegaan voor de paniekstoornis, aangezien mij dat voorheen ook geholpen heeft.
"Normaal" gesproken ben ik helemaal niet zo een labiel persoon, maar nu heb ik het even erg zwaar.

Tijdens het carnaval heb ik namelijk weer eens coke gesnoven. Een halve gram. Toen ik wilde gaan slapen werd ik super paranoia. Nu de dagen erna ( inmiddels 2 weken) zijn mijn paniekaanvallen through the roof! ZEER vervelend en beangstigend. Ik dacht dat ik hartstikke gek werd. Mijn psychologe stelde me gerust dat ze er van verzekerd was dat het een paniekstoornis betrof.. dit heeft me geholpen de angst gedachten te ontkrachten en ik heb goede hoop dat ik er uit kom. Ik heb haar alleen niet durven vertellen over het coke gebruik 2 weken geleden. hierdoor is namelijk alles nog heftiger geworden en heb ik naast de angst gedachten.. dwang gedachten, of obsessieve gedachten. Ik blijf maar MALEN/TOBBEN over dat ik gek aan het worden ben. Ik word er zwaar moedeloos van.

Nu las ik dat door coke je serotonine niveau verlaagd word. Dit is naar mijn mening een goede verklaring voor deze piek in mij angsten. Graag zou ik willen weten hoe lang het ongeveer duurt voordat dat serotonine niveau weer op pijl is. Wel merk ik dat het met de dag de para gedachten IETS minder worden. Maar ik word er zo angstig en moedeloos van. het is moeilijk optimistisch naar de toekomst te kijken.

Graag had ik wat geruststelling van jullie gehad. Het is zo namelijk niet uit te houden. Ook wil ik niet aan de antidepressiva of zo een rotzooi gaan. Ik wil gewoon cold turkey van deze shit af. Zodat ik me iig met een gerust hart op mijn therapie kan richten.( ik heb ook besloten iig voorlopig GEEN drugs meer te gebruiken, geen wiet, geen coke ,geen xtc meer voor mij)

bij voorbaat dank

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Nu las ik dat door coke je serotonine niveau verlaagd word. Dit is naar mijn mening een goede verklaring voor deze piek in mij angsten. Graag zou ik willen weten hoe lang het ongeveer duurt voordat dat serotonine niveau weer op pijl is.

Coke hakt niet zo zwaar in op je serotonine niveau als bijv. XTC/MDMA doet. Na twee weken zou dit ook niet meer merkbaar moeten zijn. Ik denk dat de drugs een "trigger" voor jou zijn om een paniekstoornis te ontwikkelen. En je gebruikt ook niet veel dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Vertel je psycholoog gewoon over je drugsgebruik. Er zijn namelijk meer mensen die dat doen, dus schaam je niet.

Graag had ik wat geruststelling van jullie gehad. Het is zo namelijk niet uit te houden. Ook wil ik niet aan de antidepressiva of zo een rotzooi gaan. Ik wil gewoon cold turkey van deze shit af. Zodat ik me iig met een gerust hart op mijn therapie kan richten.( ik heb ook besloten iig voorlopig GEEN drugs meer te gebruiken, geen wiet, geen coke ,geen xtc meer voor mij)

Gerust stellen kan ik je niet, en of het weggaat zul je vanzelf merken. Antidepressiva hebben ook niet mijn voorkeur en ik denk ook niet dat het je zal helpen. Maar geen drugs meer gebruiken is wel verstandig.

Succes ermee!

ochenne

Newbie
De paniekaanvallen heb ik sinds afgelopen zomer. In mindere maten. Ben daarom ook pas recentelijk hulp gaan zoeken ervoor. Maar dus NA mn eerste bezoek aan de therapeut heb ik weer coke gebruikt, toen werden alle symptomen echt veel heftiger. PLUS ik kreeg die pieker gedachten erbij. Ik piekerde eigenlijk over mijn eigen gedachten, piekeren over dat ik gek aan het worden was. Iedere gedachte van mezelf analyseren, bang zijn dat ik een psychose had.

Maar nu ik me besef dat het serotonine niveau hersteld moet worden.. Voel ik me gelijk een stuk rustiger. Rustiger dan dat ik me de afgelopen 2 weken heb gevoeld iig. Ik pieker iig momenteel niet meer. Mss is het te vroeg om een vreugde dansje te doen. Maar goed ik denk dat ik het maar gewoon moet uitzitten. Ik zit nog niet aan de 2 weken. Dus ik heb er vertrouwen in dat ik er wel bovenop kom( voor het eerst in 2 weken).

Zouden jullie 5-htp aanraden als supliment om de serotonine aanmaak de boosten? Of beter zonder hulpmiddelen?

dankje!

Tufnut

Badass junkie
Jou neurotransmitters raken blijkbaar snel in de war of je hebt je paniekaanvallen al die tijd onder de oppervlakte verstopt. In beide gevallen is voorzichtigheid met drugs, maar ik denk ook met 5htp wel op z'n plaats. beter pak je je serotoninelevels met gezond eten aan.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Tufnut zei:
Jou neurotransmitters raken blijkbaar snel in de war of je hebt je paniekaanvallen al die tijd onder de oppervlakte verstopt. In beide gevallen is voorzichtigheid met drugs, maar ik denk ook met 5htp wel op z'n plaats. beter pak je je serotoninelevels met gezond eten aan.

Inderdaad en wat sporten (als je dat niet al doet)
Hoop dat het snel de goede kant opgaat! Denk dat het op die manier vanzelf weer goed komt met de niveaus van je serotonine.

ochenne

Newbie
Ik moet zeggen dat het al weer wat beter gaat. Makkelijker relativeren weer. Niet normaal wat een serotonine tekort met je doet. Enge shit. Maar goed ik ga idd weer eens ff lekker naar de sportschool zo meteen. Dit weekend nog ff rustig aan, dan moet het wel weer in orde komen langzaam.

thnx iig

Als ik het goed begrijp krijg je dus alleen paniekaanvallen en sombere gedachten na het gebruik van drugs.
Waarvan kreeg je de aanval van 7 jaar geleden? Ik bedoel, gebeurde er iets, bijv. dat je ergens van schrok of dergelijke? De aanvallen van nu zitten hoogstwaarschijnlijk grotendeels gebeiteld in het onderbewustzijn, die stiekem de angst heeft een aanval te krijgen. Hoe meer je ergens aan denkt, (ook onbewust) hoe groter de kans dat het gebeurt.

Ik denk eerlijk gezegd dat er, zoals Tufnut al zei, misschien nogal wat weggestopt zit bij je. Heel goed dat je nu bij een therapeut zit, hopelijk krijgt die het naar boven. Je moet dingen die je weggestopt hebt namelijk altijd naar boven halen. Eenvoudigweg omdat je nu niet weet wat het is, (niet voor niks weggestopt), en zodra je weet wat het is kun je eraan werken/verwerken. Dan leer je jezelf kennen zegmaar, and there you go, problem solved. Maar daar zit wel even werk bij hoor, geloof me :wink:.

Het is logisch dat je de sombere gedachten krijgt als je drugs, ik houd het nu even op coke, mijn persoonlijke rechterhand, gebruikt. Deze versterkt namelijk (net als zo ongeveer elke drug) het gevoel wat je al hebt voor je je lijntje neemt. En dan komt het allermooiste onderdeel van de mens om de hoek kijken: het onderbewustzijn.
Je wordt je door drugs bewust van je onderbewuste, zogezegd, voila, daar zijn de gedachten die je weggestopt hebt, je angst, etc. Die heb je in het dagelijks leven net zo goed, maar dan kun je verdringen, drugs maakt je emoties net wat heftiger, en zeker coke is mijn persoonlijke ervaring.

Antidepressiva is een omstreden middeltje, óf het helpt perfect, óf het helpt je de verdommenis in. Ik raad het je eerlijk gezegd af, aangezien je al hulp hebt
Bovendien: antidepressiva en drugs is geen goed gezelschap voor elkaar.
Ik slik het nu al 2 jaar, gebruik er wekelijks, zo niet vaak dagelijks cocaine bij, nu gaat dat goed, omdat ik mezelf nu ken.
Maar er kwam een jaar geleden ook een moment dat ik opgenomen werd op de PAAZ afdeling omdat die combi sowieso niet echt flitsend is en ik mijzelf liet leiden door mijn gedachten.
Afijn, daar hebben ze ook van alles uit mijn onderbewuste gesleept, me getest en weet ik wat al niet meer, ik heb nog steeds anti depressiva maar ik heb geleerd mijn gedachten onder controle te krijgen. (vergelijk dit trouwens niet met jezelf, ik heb er borderline en NLD bij, dus het hoeft niet zo dramatisch te verlopen als ik nu beschrijf! :wink: )
Als ik me boos voel o.d. denk ik: en NU voel ik me blij! En voila, als bij wonder.
Ik bedenk me altijd: alles zit tussen je oren, dus je kan het sturen. (hiermee raad ik niet aan om weer drugs te gebruiken, met het idee van: kijken of ik het kan sturen ofzo. dit even hierbij vermeld voordat ik zo overkom :)).

Drugs zijn sowieso heel meegaand. :P Geloof je er heilig in dat je voor je gevoel zorgeloos bent? Voila, je voelt je zorgeloos. Geloof je dat je bijv misselijk wordt als je gebruikt? Je zal misselijk worden. Your mind is a strong thing :).

Anyway, want ik geloof dat ik nu wel genoeg heb gezegd, ellenlang verhaal, maar ik vind je verhaal fascinerend, omdat ik het herken.
Ik kan je niet geruststellen, dat kun je alleen zelf doen. Bij mij is het goed gelukt, kan bij jou net zo goed, of misschien wel beter lukken. Je moet er alleen wel wat voor doen, jezelf in de ogen kijken, en alles is mogelijk voor hen die willen. :) Je bent zo gelukkig als je jezelf maakt.

Tot slot zal ik even vermelden dat ik bovenstaande uit eigen ervaring en denkwijze heb, dus ik zeg niet dat ik per definitie gelijk heb, het is veelal persoonlijke mening, op de feitjes na dan he :wink: Ik raad je aan jezelf met psycholoog o.d. goed uit te pluizen, alles te zeggen, die mensen vinden namelijk niks gek, maken wel gekkere dingen mee ook, en op onderzoek te gaan naar wat je allemaal dwarszit etc. Hypnose is een aanrader trouwens, maar niet voor watjes vind ik zelf, :P.
Succes iig! Don't worry, be happy. :wave:

ochenne

Newbie
Bedankt voor de reactie. Ik heb daar veel aan.

Het gaat nu ( bijna 3 weken later) een stuk beter. Ik ben iig niet meer constant aan het piekeren. Ik ben een boek aan het lezen over paniekstoornissen en hoe ermee om te gaan. Alleen ben ik nog steeds erg angstig. Voornamelijk om gek te worden of de controle te verliezen.

Ook heb ik het idee dat ik lichte depersonalisatie heb. Maar het kan net zo goed zijn dat ik me dit inbeeld. Constant ben ik bezig mezelf te analyseren om achter mijn kwaal te komen. Terwijl ik me er mss bij moet neerleggen en gewoon moet accepteren dat ik een ansgt/paniekstoornis heb. En dat ik heus niet schizofreen aan het worden ben of whatever. Het woord alleen al maakt me angstig..

Maar goed. Ik ga me morgen eens een kruik melk halen en wat bananen om dat serotonine niveau weer op pijl te krijgen. Hopelijk gaat het steeds beter..

Sinned21

Newbie
Hoi Ochenne,

Ik was aan het zoeken op het internet naar serotonine en toen kwam ik op dit forum in jouw topic terecht. Het is al bijna een jaar geleden dat je een reactie hierop hebt gegeven maar ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat.

Ik heb in het verleden ook veel drugs gebruikt, vaak weekenden achter elkaar. Het ergste is nog dat ik dan ook nog eens te veel in een weekend snoepte. Ik heb in die tijd ook erg last gehad van een soort depressie en angstaanvallen. Alleen wist ik ergens dat het puur door de drugs kwam en durfde ik het tegen niemand te vertellen omdat ik toen 16 was en mijn ouders mochten het echt niet weten :sunglasses: Ik ben toen gestopt en het duurde vrij lang totdat ik weer de oude was maar ik heb het wel gered gelukkig.

Nu heb ik laatst weer een paar pillen genomen op een avond (nu 26 jaar), enorm slecht geslapen en ook nog eens coke gebruikt. Nu voel ik al dagen schokjes door mijn hoofd en lijkt het of mijn evenwicht problemen heeft. Mijn Serotonine gehalte is dus zodanig laag dat mijn geestelijke gesteldheid flipt en ik ben ook totaal niet happy.

Ik ben nu goed op mijn voeding aan het letten, ga meer sporten en stoppen met roken. Maar ik vraag mij dus af hoe lang het bij jou geduurd heeft voordat je lichaam in normale toestand was. Misschien dat andere mensen dit ook kunnen beantwoorden?

Yokibeer

Experimenterende gebruiker
Cocaine kan bij veel gebruik/misbruik, zeker de serotonine Receptoren ontregelen, en het dopmine systeem, Nodraline adrenaline, ook, cocaine zou geen schade veroorzaken, maar psychischestoornissen zoals; coke psychose, angststoornis, paranoide, manen, deprssief krijgen de meeste na flink misbruik, en bij base vaak allemaal.

Raak erg nooit verslaafd aan mensen!

Sinned21

Newbie
Het gaat nu wel weer wat beter. Nog steeds een beetje dromerig, alsof ik er niet echt bij ben :rolleyes:

Volgens mij ben ik door mijn gebruik in het verleden behoorlijk gevoelig geworden voor al deze zooi. De dagen daarna ben ik niet te genieten en behoorlijk down. Nu ik dit weet zal ik het nooit meer gebruiken.

Rendeo

Belezen gebruiker
Hi Sinned,

Heb vroeger ook wat teveel drugs gedaan op jonge leeftijd, redelijk wat pillen, slechte ervaring op paddo's & lsd, en hele dagen wiet roken..

Een 2tal jaar geleden kwamen de problemen, heftige paniekaanvallen/angststoornissen/hartkloppingen, wat een hel..
Wou naar een dokter gaan maar leg dat maar eens uit aan je ouders..

Heb sindsdien niets meer genomen van "harddrugs" en gaat al stukken beter nu, kamp alleen nog met veel stress en lichte angststoornissen.

Veel sterkte nog en best blijven we van de drugs weg :wink:

Grtz

Sinned21

Newbie
Hi Rendeo,

Ja de negatieve effecten gaan over het algemeen weer weg en je kan er ook mee om leren gaan. Je weet immers waar het vandaan komt dus mijn instelling is dat als er weer een rotgevoel komt, ik mij niet zo moet aanstellen want het komt door mijzelf.

Als je eenmaal slechte side effects krijgt wordt het echt tijd om helemaal stoppen (eigenlijk nooit beginnen) want ik heb gelezen dat het blijvend kan zijn.

Nu ben ik wel van mening dat sommige sterker in hun schoenen staan en het zelf kunnen verwerken. Andere hebben hulp nodig en een paar komen er niet meer uit. Het ligt dus aan jezelf hoe je er mee omgaat.

Ik heb nu nergens meer last van, behalve dat ik soms een beetje chagrijnig ben. Dat komt ook wel weer goed. Het is gewoon zo dat iedereen weet dat hij/zij verstandig met die zooi om moet gaan, alleen zodra je het ingenomen hebt ben je vaak niet zo verstandig meer :grin:

Hoi,

Ook ik heb last gehad van paniek/angstaanvallen.
Inmiddels gebruik ik wel weer af en toe een pilletje met daartussen natuurlijk meer dan genoeg rust. Veel sporten, af en toe zonnebankje (dat doet wonderen voor mij) en gezond eten.

De heftige aanvallen hebben bij mij een paar maanden geduurd, toen ik gerustgesteld werd dat er lichamelijk echt niets mis met mij was ging er een knop om en ging het vlug beter.
Nee, je krijgt geen hartaanval, ademtekort of andere rare dingen die je je in je hoofd haalt.

Er is gewoon niks aan de hand. Leuke dingen doen waar je blij van word en je hersteld sneller.

Bennie_Kook

Serotonineprobleem geen last van met coke. Van de MDMA/X wel, jezus man! Dikke nachtmerries, paniek en angstaanvallen. 'S nachts gewoon verlamd op je bed, geen spier kunnen bewegen, en dan ineens allemaal rare shit (mensen/aliens) naast je bed zien, en niks kunnen bewegen. Normaal zou je er direct op stompen ofzo.

Een keer, en nooit weer. Coke werkt meer op je dopamine, en adrenaline in. MDMA en tripmiddelen, snap niet wat men daar cool aan vind, hoewel je van coke ook een rare snuiter wordt.

Bennie_Kook

Bennie_Kook zei:
Serotonineprobleem geen last van met coke. Van de MDMA/X wel, jezus man! Dikke nachtmerries, paniek en angstaanvallen. 'S nachts gewoon verlamd op je bed, geen spier kunnen bewegen, en dan ineens allemaal rare shit (mensen/aliens) naast je bed zien, en niks kunnen bewegen. Normaal zou je er direct op stompen ofzo.

Een keer, en nooit weer. Coke werkt meer op je dopamine, en adrenaline in. MDMA en tripmiddelen, snap niet wat men daar cool aan vind, hoewel je van coke ook een rare snuiter wordt.

Rare snuiter haha, is wel een geinige. Die eeuwige loop/bloed neus, en die brokken die er 's middags onder de douche nog uit komen met een lading pus. Houdt wel een week aan soms, keigele harde slierten, brrr.

Bovenaan