Sinaasappel-likeur

Wordt dit een succes?

• Ja

Stemmen: 14 53,8%
  • Nee

Stemmen: 10 38,5%
  • Anders namelijk...

Stemmen: 2 7,7%

• Totaal aantal stemmers
    26

Pikachu

Wijs gebruiker
Hey, ik ben een projectje begonnen: het leek me interessant en leuk om een keertje zelf een likeurtje te maken. De ingrediënten; wodka, bruine suiker en sinaasappelschillen heb ik in een grote fles gedaan en donker weggezet. Nu is het nog zes weken wachten om te kijken of het lekker wordt.

Mijn vraag aan jullie: zal dit te zuipen worden of meer een ga over je nek drank?

mattskovic

Wijs gebruiker
heb je eerst de sinnaasappel schillen gewassen ?? want sommige winkels en boeren laten deze waxen voor een properder uitzicht

ThaReaper

Bewuste gebruiker
Dit zal niet echt een likeur worden.. eerder een sinaasappelsmaakje aan de vodka geven.

Echte likeur brandje en gooi je de smaakstoffen er op een hoge temp. in en laat je ze vervolgens trekken. Mocht je dit proberen kan ik je Stroh rum aanraden (80%) dan heb je nog een goed promilage over na het branden :beer:

Funky Monkey

Badass junkie
Ik denk het wel, ik wil best in het test squad zitten! :beer:

Zolang je maar niet JCutter erin hangt omdat die oranje is, dan drinken de mensen het vast niet op :mrgreen:
grapje... moet kunnen xD

Eristoff

Experimenterende gebruiker
Ik denk ook dat het resultaat beter zal zijn als je dit met een zeer sterke rum doet en dit verwarmd naar een hoge temperatuur. Maar, we zullen zien :tongueout:

sjaartrol

Bewuste gebruiker
Eristoff zei:
Ik denk ook dat het resultaat beter zal zijn als je dit met een zeer sterke rum doet en dit verwarmd naar een hoge temperatuur. Maar, we zullen zien :tongueout:

door gewoon verwarmen ga de alcohol eruit he slimme...

als ge gaat destilleren is een ander zaak, das niet zomaar verwarmen, das verwarmen en de damp terug laten condenseren.. maar best niet doen, want dan krijgt ge methanol ipv ethanol (= drinkalcohol), das giftig en wordt ge blind van zoals hierboven al iemand zei

nuja, kga zelf binnekort is zelf absinth proberen te maken op eenvoudige wijze; Artemisia Abstinthium hebben we staan in de tuin, en nog andere kruiden die ervoor nodig zijn ook..
die zou ik dan gewoon in een fles rum of andere sterke drank gooien en tijdje laten staan
dus zowat hetzelfde als de topcistarter van plan is maar dan de appelsienenschillen vervangen door kruiden..

Eristoff

sjaartrol zei:
Eristoff zei:

als ge gaat destilleren is een ander zaak, das niet zomaar verwarmen, das verwarmen en de damp terug laten condenseren.. maar best niet doen, want dan krijgt ge methanol ipv ethanol (= drinkalcohol), das giftig en wordt ge blind van zoals hierboven al iemand zei

nuja, kga zelf binnekort is zelf absinth proberen te maken op eenvoudige wijze; Artemisia Abstinthium hebben we staan in de tuin, en nog andere kruiden die ervoor nodig zijn ook..
die zou ik dan gewoon in een fles rum of andere sterke drank gooien en tijdje laten staan
dus zowat hetzelfde als de topcistarter van plan is maar dan de appelsienenschillen vervangen door kruiden..

Met verwarmen, bedoel ik niet koken he :tongueout: Gewoon naar ongeveer 30-40 °C verwarmen zodat de de smaken uit de ingredienten loskomen :wink: De hoeveelheid alcohol die dan ontsnapt is heel miniem, aangezien ethanol een kookpunt heeft van 78 °C

Spor

Wijs gebruiker
Nick de Neger zei:
Ik denk het wel, ik wil best in het test squad zitten! :beer:

Zolang je maar niet JCutter erin hangt omdat die oranje is, dan drinken de mensen het vast niet op :mrgreen:
grapje... moet kunnen xD
Ellesdee zei:
hahahaha ik moest ook gelijk aan jcutter denken toen ik dit topic zag
Is die oranje ?? :P

sjaartrol

Bewuste gebruiker
Eristoff zei:
sjaartrol zei:
Eristoff zei:

Met verwarmen, bedoel ik niet koken he :tongueout: Gewoon naar ongeveer 30-40 °C verwarmen zodat de de smaken uit de ingredienten loskomen :wink: De hoeveelheid alcohol die dan ontsnapt is heel miniem, aangezien ethanol een kookpunt heeft van 78 °C

Ge zegt zelf; Verwarmen naar een HOGE temperatuur... Als ge iets verwarmt naar 30-40 °C is da geen hoge temperatuur lijkt me zo... dat is lichtjes verwarmen.

Fightforce

Waarom koop je niet gewoon heel simpel een lekkere fles Grand Marnier?

Sterk, lekker, makkelijk en net zo duur :wink:

Melanie1

Belezen gebruiker
Ik denk wel dat dit lekker wordt.. hou zelf alleen niet van sinaasappel
In Italië heb je ook een drankje dat er heel erg op lijkt, Limoncella heette het dacht ik.
Dan is het met citroenschillen
maar ik denk wel dat het lekker wordt!

XF

Newbie
Heb 't zelf een keer gedaan met een Mars, erg lekker! Mars in een fles wodka doen, ff mee laten wassen in de vaatwasser op een graadje of 60, en weer af laten koelen :)

En salmiak is uiteraard ook een aanrader!

Lord Herbal

Belezen gebruiker
mm, ik heb een keer Multivitamine vergeten uit m´n thermoskan te halen. Een week later dronk ik het. Het was behoorlijk gaan gisten, de alcohol overheersde de smaak, maar wat daarna volgde... Het smaakte alsof ik een slok kots had genomen, inclusief stukjes... maar misschien heb jij meer geluk, jij hebt tenslotte enkel sinaasappelschillen. Ik had twaalf soorten fruit met toegevoegde vitamine C...

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
je kan ook eerst een siroop bereiden van suiker, sinaasappel en kruiden

-1 kilo suiker
-5 hele sinaasappels in stukken
-6 kaneelstokje
-3 stukjes steranijs

Dit aan de kook brengen, 72 uur laten staan(koeling) opwarmen tot 64 graden, en dan door de alcohol mengen.

(1 liter stroh 80)

dit in een afgesloten beugelpot, of weckpot stoppen. en dan minimaaal 6 maanden laten rijpen.

alle troebelheid ligt dan op de bodem, hierna voorzichting deksel openen en afgieten in een kan, zodat je er flesjes mee kan vullen

gtje

Bewuste gebruiker
@ loadrunner : 6 kaneel stokjes ???? je bent volgens mij ontzettend in de war !!!

ik ben zelf kok en we experimenteren hier ook wlelis met drank ( absint enz :grin: heel relax :grin: ).

nou heb ik nog nooit sinaasappel likeur gemaakt maar ik kan je vertellen dat wanener je er 6 kaneelstokkies in pleurt je kaneel likeur gewoon krijgt mate .... de sinaas smaak zal ver te zoeken zijn ...

en dan nog is wat ... je zegt 1 kilo suiker en 5 hele sinsaasappels hoeveel water ga je hier aan toevoegen ??? zodat het mengsel ook daadwerkelijk vloeibaar word en zijn smaak kan af geven ??

als je 100 ml water gebruikt , 300 gram suiker sinaasappel zoveel je er msisen kan minstens tog wel 8 denk ik zodat de smaak goed overheerst .... dit aan de kook brengt en goed laat pruttelen... zodra de suiker massa te caramel achtig word gooi je er gewoon weer een hoeveel water bij netzolang tot het stroperige ghb massa word .... danis die goed ... het moet btw niet te dikke stroof zijn !!! want wanneer dit afkoelt zal het nog dikker gaan worden !!!

dit iid lekker laten trekken dan in de koeling en vervolgens de boel door ene bol zeef gooien zodat pitten, velletjes e.d achter blijven ... proef het mengsel eerst !!! het moet overheersend zijn en erg sterk zijn van smaak ( een extract als het ware zoals ze dit noemen ) want zodra je het bij de vodka gooi zal de smaak wat weg vloeien en duss afslappen ...

nu zul je sinaas appel likeur krijgen ... zonder schillen ... zonder dat je een dikke aangekoekte massa onder in krijgt ( wat komt wanneer je te veel suiker gebruikt !!! )....

je hebt wel gelijk dat het rijpen langer duurt dan ene paar weken .... laat die rustig maar minstens 4 maanden staan donker en koel !!! hoelanger hoe beter !!!

succes

ciuspo

Newbie
@pikachu : Ik ben er zeker van dat het de lekkerste vodka is wat je ooit hebt gedronken.
Met schillen van citrusvruchten bekom je ook verassende resultaten. Probeer het niet met het vruchtvlees, en zeker niet koken, want dan krijg je bittere rommel.
Zorg ook dat je schillen zo dun mogelijk zijn en zo weinig mogelijk wit bevatten.
Als je pure alcohol gebruikt, hoef je niet zo lang te wachten en zal de smaak ook veel intenser zijn.
pas wel op met aanlengen, want eens onder de 30% is je drankje niet meer lang houdbaar

Ik wens je nog veel experimenteer en drink plezier!

Bovenaan