Slimheid

jcutter

Badass junkie
Ik kon hier niks over vinden met de zoek knop, maar welke drugs kan ervoor zorgen dat je dom word? Of is het de frequentie?

Funky Monkey

Badass junkie
Dom kan je er niet van worden... maar je kan wel geheugen problemen krijgen van onderanderen: Alcohol, THC, Speed, Coke, MDMA en vast nog wel meer :beer:

jcutter

Badass junkie
Tja, ik probeer een mening te vormen over drugs en daar horen imo dit soort vragen ook bij :wink: Bedankt voor je link btw :wave:

Wacky

Badass junkie
probleem is dat je met dit soort vragen is dat zowel de gebruikers als niet gebruikers weinig objectief kunnen antwoorden. Die antwoorden heb je dan dus ook weinig aan.
Als je een mening wil vromen over drugs buiten de eigen ervaring om, kun je denk ik beter veel omgaan met drugsgebruikers, goede gesprekken met ze hebben en zelf je mening vormen. Nu ziet je hier op DF, dus dat zal ook wel een beetje zijn wat je doet :)

jcutter

Badass junkie
Haha, mensen met wie ik drugs gebruikt; kunnen amper nederlands:P Of roken alleen hasj. Ik ken niemand, maar ook helemaal niemand die ook zo verzot is op psychedelica net zoals ik dat ben. Dankzij LSD ben ik wel bewust van heel veel dingen geworden. Het opent ogen lijkt wel :P Is ook een soort van slimheid toch?

Funky Monkey

Badass junkie
Nee dat is niet slimheid maar wijsheid :wink:

Anyhows... hoezo de hack ga je dingen met mensen doen waar je amper mee kan communiceren? Niet lullig bedoelt maar ik zou echt gek worden als ik met geen van me vrienden / kennisen ff een normaal woordje kon voeren :confused:

Wacky

Badass junkie
Ja, maar zoals je eigen topic "psychotisch" bewijst, moet je er wel een beetje voorzichtig mee zijn.

Anderhalf jaar geleden kende ik niemand die harddrugs gebruikte en wist ik er niets van. Nu ken ik vele recreatieve gebruikers, verslaafden en verslaafden die denken dat ze recreatieve gebruikers zijn. Kan veel veranderen op anderhalf jaar hoor :)

iRational

Newbie
jcutter123 zei:
Tja, ik probeer een mening te vormen over drugs en daar horen imo dit soort vragen ook bij :wink: Bedankt voor je link btw :wave:

Helemaal mee eens.

Van wiet/hash word je niet dommer bij onregelmatig gebruik, het geheugen zou slechter worden maar dat schijnt ook weer op te klaren zodra je stopt met blowen. Verder als je gebruikt met mate kan drugsgebruik niet zo veel kwaad voor je inteligentie op lange termijn. Overkill (te veel drugs) is nooit goed voor de hersenen.

Verder kan je als je op wikipedia kijkt kan je per drug zien of de lange termijn effecten
wazigheid/dufheid/"verlies van intelligentie" bedragen.

azgaza

Badass junkie
Iniedergeval wordt je niet dommer van LSD of paddo's, en van wiet alleen tijdelijk (geheugen zit in IQ tests namelijk, en daar zal je na langdurig gebruik toch wel iets minder goed op scoren dan oorspronkelijk.)

Telefoon

Wijs gebruiker
azgaza zei:
Iniedergeval wordt je niet dommer van LSD of paddo's, en van wiet alleen tijdelijk (geheugen zit in IQ tests namelijk, en daar zal je na langdurig gebruik toch wel iets minder goed op scoren dan oorspronkelijk.)

alles wat je langdurig gebruikt zal je hersenen schaden

alles is schadelijk in minderemate :P

zelfs een fucking sinasappel xD

azgaza

Badass junkie
Telefoon zei:
azgaza zei:

alles wat je langdurig gebruikt zal je hersenen schaden

alles is schadelijk in minderemate :P

zelfs een fucking sinasappel xD

Je hersens slijten ook gewoon, als je op je hoofd klopt, zachtjes, verlies je ook al hersencellen. Gelukkig gaat dat allemaal maar héél traag, dus valt de schade vaak wel mee. En dingen die niet schadelijker zijn dan bv. een sinasappel.. heb ik wel vrede mee :).

Lektroluv

Bewuste gebruiker
Je moet 't volgens mij zo zien;

Je hebt ongeveer 100 miljard hersencellen, alleen in de vroege jaren na je geboorte groeit 't nog even, hierna is heb je 't er maar mee te doen :).

Een opzichzelf staande cel kan niets meer dan (voor 't gemak) aan of uit staan. Maar door dat er verbindingen bestaan tussen die cellen kunnen ze dingen ingang zetten. Die verbindingen worden "geprogrammeerd", aangeleerd.

Cel nummer 5 gaat "aan" nadat cel 3 "aangegaan" is. Nu cel 5 aanstaan betekend dat 8, 10 en 23 ook aan gaan, maar ook dat 4 en 18 uitgaan... Dit word dus een kettingreactie door je hele brein. Dit zal dus bepaalde handelingen(/gedachten) triggeren.

Je hersencellen worden (grotendeels) aangestuurd door je zintuigen.

Bijvoorbeeld je leest dit, cel 7, 52, 82 en 21 reageren hier op en je komt tot de conclusie dat lektroluv een grappge dude is :beer:

Door dope zullen inderdaad hersencellen afbreken en verbindingen dus verstoren... Door te leren (repeteren) kunnen verbindingen dus versterken, omleiden of hele nieuwe aanleggen. Cellen zijn dus vervangbaar als de pest!

Geheugen is een ander verhaal, je kunt dingen kwijtraken waardoor je dommer lijkt omdat je kennis afneemt. Maar kennis en intelligentie staan inprincipe los van elkaar.

Dus zorg gewoon voor een balans, geniet van je dope... maar denk ook aan je ontwikkeling!

Wat een serieus verhaal op de vroege morgen...
HOEREEEEEEEENNNNNNNNN moest er even uit!

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Hehe, mooie uitleg :mrgreen:

Tja, ten eerste kun je al hele discussies voeren over wat slim eigenlijk is. Ben je slim als je een hoog IQ hebt, maar je sociaal niet kan handhaven? Dat hele IQ is inmiddels ook omstreden, omdat het een hoop belangrijke skills niet test... Zo heb ik bv niet een superhoog IQ (tenminste nooit echt laten testen, maar dat gok ik, omdat ik die voorbeelddingen nooit snap :P ). Ik ben bv superslecht in hoofdrekenen, en ook niet heel goed in ruimtelijk inzicht. Maar maakt dat je dom als je gebruik kunt maken van een rekenmachine? Andere zaken waar ik volgens mij juist goed in ben komen helemaal niet in de test voor (taal). Maar dat maakt wel dat ik zonder een antwoord te weten op een tentamen nog wel punten scoor door een mooie formulering :)

Maargoed... ehm, afgezien van dit allemaal maakt drugs echt wel wat stuk in je hoofd, en het is niet gezond, maar ik denk dat je ook flexibel bent. Je hersenen vinden wel weer andere paadjes waar t goed toeven is. Misschien dat je geheugen wel is aangetast, (zelf merk ik bv dat ik vaker moet zoeken naar een bepaald woord) , maar andere dingen hebben dan juist weer meer ruimte om zich te ontwikkelen :hearteyes:

azgaza

Badass junkie
TechNora zei:
Hehe, mooie uitleg :mrgreen:

Tja, ten eerste kun je al hele discussies voeren over wat slim eigenlijk is. Ben je slim als je een hoog IQ hebt, maar je sociaal niet kan handhaven? Dat hele IQ is inmiddels ook omstreden, omdat het een hoop belangrijke skills niet test... Zo heb ik bv niet een superhoog IQ (tenminste nooit echt laten testen, maar dat gok ik, omdat ik die voorbeelddingen nooit snap :P ). Ik ben bv superslecht in hoofdrekenen, en ook niet heel goed in ruimtelijk inzicht. Maar maakt dat je dom als je gebruik kunt maken van een rekenmachine? Andere zaken waar ik volgens mij juist goed in ben komen helemaal niet in de test voor (taal). Maar dat maakt wel dat ik zonder een antwoord te weten op een tentamen nog wel punten scoor door een mooie formulering :)

Maargoed... ehm, afgezien van dit allemaal maakt drugs echt wel wat stuk in je hoofd, en het is niet gezond, maar ik denk dat je ook flexibel bent. Je hersenen vinden wel weer andere paadjes waar t goed toeven is. Misschien dat je geheugen wel is aangetast, (zelf merk ik bv dat ik vaker moet zoeken naar een bepaald woord) , maar andere dingen hebben dan juist weer meer ruimte om zich te ontwikkelen :hearteyes:

Nee dat geldt alleen voor van die internet testjes, echte door psychologen gegeven IQ testen bevatten ook geen gewoon stom hoofdrekenen, dat is aanleerbaar en dus helemaal geen goede test. Het bevat ook taal delen, vooral ruimtelijk inzicht, dus dingen met patronen naleggen enzo en ook algemeen begrip van dingen. Maar taal zit er zeker in. Bij een officiele IQ test krijg je ook de losse scores van de losse onderdelen, om zelf te zien waar je goed in bent. Het is veelzijdiger dan kunnen rekenen en een ruimtelijk inzicht hebben, dat is NIET wat het IQ is, dat is wat goedkoop gemaakte slechte nergens op slaande internet testjes zijn.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
@ azgaga : Mee eens, ik weet wel ongeveer wat erin voorkomt, omdat ik op de middelbare school wel eens serieus getest ben, maar dat was een beroepstest waar ook een gedeelte iq in voorkwam. Dus geen gerenomeerde iqtest gedaan, maar wel iets wat daarop is gebaseerd, en een aardig beeld geeft van je iq...

Maar okee, je krijgt inderdaad een gedeelte taal, waar je bv een woord krijgt die je moet combineren met een ander woord, en je krijgt woorden waar je de definitie van moet geven. Dit geeft naar mijn gevoel niet echt een goede weergave van 'hoe goed je met taal bent'. Maar okee, het boeit opzich ook niet, maar ik heb altijd het idee dat die testen een bepaalde vorm van intelligentie testen, namelijk dezelfde intelligentie waarmee je op school hoog scoort, maar dat dit niet alles is.

Ik ken ook veel mensen die absoluut niet kunnen leren, en waarschijnlijk onder gemiddeld zullen scoren op een iq test, maar toch absoluut slim zijn. (ze weten bv altijd alle antwoorden bij triviant, om maar iets te noemen, of kunnen slim met iemand onderhandelen, omdat ze veel mensenkennis hebben.)

Maar okee.... lekker uitgebreid weer... (heb er net toch maar even een lijntje speed ingegooid, en nu gaat t studeren ineens prima, hehe :) )

Special_K

Experimenterende gebruiker
Lektroluv heeft gelijk. Als cellen kapotgaan, verdwijnen ook de verbindingen tussen de cellen. Die verbindingen worden aangemaakt als je iets leert/iets nieuws ervaart. Als ze kapotgaan "vergeet je iets" om het heel simplistisch te stellen. Maar die verbindingen zijn niet voor altijd kapot natuurlijk. Er is zoiets als "plasticiteit van de hersenen", m.a.w., ze bezitten het vermogen om nieuwe verbindingen aan te leggen. Het volstaat dus om gewoon de dingen die je zogezegd vergeten bent (natuurlijk weet je niet juist wat je vergeten bent, anders zou je 't niet vergeten zijn) opnieuw te doen/leren. Voor de recreatieve gebruiker geeft dit dan ook weinig problemen. Op langere termijn kan het misschien wel zijn dat die plasticiteit er zelf op achteruit gaat. Dat weet ik niet...

azgaza

Badass junkie
Mja het is zeker niet de intelligentie waar mee je goed op school scoort. Het is de intelligentie waar mee goed op school scoort bij een IQ tussen de 105 en de 120 om het even simpel te zeggen.
Het test ook geen kennis, en hoe góed je ergens in bent, het is ontwikkeld om de aanleg om die dingen te doen te testen. Iniedergeval; een hoog IQ garandeerd alles behalve succes in een baan. De kans is groot dat mensen met een hoog IQ alles dat ze leren wel snappen, overal wel zien wat er mee moet, maar vaak enorme motivatie problemen hebben en óf 2% óf 10% van de hoogbegaafden maakt zonder probleem een school af. En dan nog niet eens gesproken over wat er daarna nog allemaal mis kan gaan. Mensen denken vaak 'oh die heeft een hoog IQ, die heeft vast een glorieuze toekomst..'. Vaak, helaas, niet waar. Het nooit hoeven doen van moeite in de vroege kindertijd zorgt voor het niet aanleren van wat moeite doen nou eigenlijk is, en dat zorgt dus vaak voor falen later in het leven. Bij mij ook gebeurd dus, van gymnasium naar havo, en nu op de avondschool; en het is zeker niet dat ik het niet kan, het is meer dat ik het niet kan opbrengen.

Ik ben het er trouwens mee eens dat IQ niet de enige intelligentie is, mijn oma heeft bijvoorbeeld een normaal IQ,en mijn opa 150, en ik vind mijn oma op veel punten 'slimmer' dan mijn opa, ze weet en snapt minder.. maar ze heeft inzichten waar mijn opa gewoon blind voor is. Er zijn zó veel aspecten aan de menselijke hersenen, dat een schaal gewoon maar een klein, klein onderdeel is, zoals waarom mijn oma dus op veel punten slimmer is dan mijn opa.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ja precies, is helemaal wat ik bedoel... een studiegenoot van me heeft precies hetzelfde als jij. Ook hoogbegaafd (of mag ik je zo niet noemen), en hij haalt altijd of net een 6, of net een 5... idd omdat hij het dus niet kan opbrengen om te leren, en als hij op college is dan vind hij het zo makkelijk dat hij zich verveelt... Gelukkig ben ik er om hem de hele tijd irritant op te bellen als hij er niet is :mrgreen:

maargoed, we gaan beetje offtopic geloof ik.... :openmouth:

azgaza

Badass junkie
TechNora zei:
Ja precies, is helemaal wat ik bedoel... een studiegenoot van me heeft precies hetzelfde als jij. Ook hoogbegaafd (of mag ik je zo niet noemen), en hij haalt altijd of net een 6, of net een 5... idd omdat hij het dus niet kan opbrengen om te leren, en als hij op college is dan vind hij het zo makkelijk dat hij zich verveelt... Gelukkig ben ik er om hem de hele tijd irritant op te bellen als hij er niet is :mrgreen:

maargoed, we gaan beetje offtopic geloof ik.... :openmouth:

Jep dit is offtopic aan het gaan, maar inderdaad dat klinkt bekend ja, gelukkig voor mij doe ik nu 2 jarige vakken in 1 jaar, waardoor ik 2x zo veel heb, zodat ik iniedergeval het gevoel heb dat ik er iets voor moet doen. Nu nog opbrengen. Jammer trouwens dat er in de wereld zo weinig plek is voor varriatie terwijl varriatie juist alles zo veel interessanter maakt.

En om dit weer ontopic te brengen: Gezien intelligentie dus zo'n veelzijdig begrip is met zo veel verschillende aspecten, is het vrijwel onmogelijk een antwoord te geven of je nou echt dommer wordt of niet van drugs, want alles doet weer net iets anders met alle losse delen van alles.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Die vriend van mij zit de hele dag documentaires over van alles en nog wat te downloaden, en dan kijkt hij die... Echt de hele dag door, en hij slaat alles op, en kan het me nog uitleggen later ook in makkelijke taal. Echt genius, over kwantummechanica enzo, super interessant, omdat hij er puur wetenschappelijk naar kijkt, en ik overal gelijk spiritueel over na kan denken :hearteyes:

azgaza

Badass junkie
TechNora zei:
Die vriend van mij zit de hele dag documentaires over van alles en nog wat te downloaden, en dan kijkt hij die... Echt de hele dag door, en hij slaat alles op, en kan het me nog uitleggen later ook in makkelijke taal. Echt genius, over kwantummechanica enzo, super interessant, omdat hij er puur wetenschappelijk naar kijkt, en ik overal gelijk spiritueel over na kan denken :hearteyes:

Haha dat klinkt ook herkenbaar, ik spendeer ook uren met alleen maar over dingen lezen en er verder over doorzoeken, en ik heb dus een fotografisch geheugen dus ik sla ook alle zinlose details op. Wel grappig; veel dingen die ik ook interessant vind, maar ik ben dan wel weer heel veel bezig ook met filsofie en alles in mijn denkbeeld inpassen, dus constant herformuleren zodat het allemaal een mooi kloppend geheel blijft.

Bovenaan