Smetvrees, terecht?

Pompidom

Newbie
Beste mensen,

vroeger heb ik veel verschillende soorten drugs gepakt, wekelijks. Vooral partydrugs zoals xtc, ketamine, speed, etc.. Maar ook af een toe een truffel of een tripje. Natuurlijk ging dit gepaard met veel wiet roken. Meestal deed ik het op de drugsfeestjes, maar af en toe ook gewoon om te chillen. Nu sinds een jaar of 2 ben ik er volledig vanaf, ik rook maar 2-3 keer per maand een jointje en maximum 1 keer per jaar pak ik nog eens een pilletje.
Een paar keer per jaar ga ik nog eens naar de drugsfeestjes(goa/tekno), maar zonder drugs te nemen, ik overleef op alcohol dan :wink:

Na dat ik gestopt was met vollenbak drugs te pakken, is de smetvrees op gekomen. Ik was 20-30 keer per dag mijn handen, durf geen sigaretten te roken die ik gekregen heb van iemand dat nog wel drugs pakt. Als ik thuiskom van een feestje(zelfs een onschuldige chirofuif), moeten al de kleren die ik aanhad op de fuif direct de wasmand in, omdat ik schrik heb dat er iemand met zijn drugshanden tegen mijn pull komt en ik de drugs thuis in huis verspreid. Ook de dag na dat ik thuis ben gekomen, was ik alle deurhendels eens goed of met een doekje, omdat ik denk dat ik de avond ervoor met men handen ben aangekomen( diezelfde handen dat op de fuif een hand heeft aangeraakt van een onbekend iemand die nog drugs op zen handen had zitten.)

De reden waarom ik alles afwas, men handen, kleren, etc.. Is omdat ik schrik heb dat er drugs aanhangt en ik anders op een niet geschikt moment misschien drugs in mijn lijf ga krijgen.

Het klinkt allemaal bizar en uitendelijk weet ik ook wel dat ik het overdrijf, maar ik kan het gewoon niet laten.

Mijn vraag is nu, is mijn reden tot handen wassen, zorgen dat alles proper is en niet vol met drugs hangt, terecht?? Kan je nog high worden als er een lsd tripje in je achterzak heeft gestoken, je een aantal dagen later je hand in je achterzak steekt en aan je hand lekt?

Dit allemaal gezegd, heeft er nog iemand anders ervaring met dit fenomeen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Zo dat klinkt behoorlijk obsessief. Je angst is in ieder geval volledig onrecht, want stel dat er inderdaad wat drugs is meekomen dan zal de hoeveelheid zo minimaal zijn dat je er nooit iets van gaat merken. Sowieso is de kans dat er uberhaupt drugs meekomt al echt minimaal.

Vanwaar de angst dat er mogelijk nog drugs in je lijf komt? Wellicht een idee om eens met een psycholoog te gaan praten, want kan me voorstellen dat het behoorlijk veel invloed op je leven heeft.

Narayani

Bewuste gebruiker
Pompidom zei:
Mijn vraag is nu, is mijn reden tot handen wassen, zorgen dat alles proper is en niet vol met drugs hangt, terecht?? Kan je nog high worden als er een lsd tripje in je achterzak heeft gestoken, je een aantal dagen later je hand in je achterzak steekt en aan je hand lekt?

Ik ben een groot voorstander van een goede persoonlijke hygiëne, maar dit gaat te ver, vooral omdat uit jouw schrijven blijkt dat je zelf ook vindt dat je het jezelf lastiger maakt dan nodig. De angst dat je gaat trippen van een ietsiepietsie restje lsd in je broekzak is echt ongegrond. Smetvrees is vaak een symptoom van een onderliggend, dieper probleem. Het kan geen kwaad om het er een keer met je huisarts over te hebben.

MeejheM

Badass junkie
je gedrag is tamelijk overdreven, en het lijkt me dat het je veel tijd kost en stress op kan leveren. ik zou inderdaad hulp zoeken. je huisarts kan je doorverwijzen.

ooscaar

Wijs gebruiker
Een bezoekje aan een psycholoog kan denk ik niet veel kwaad, als je hier niet uit jezelf mee kunt stoppen. Een ander alternatief zou misschien zijn om wat drugs te halen en dit bewust te gaan verspreiden in je huis. Stel je haalt een grammetje speed en doet sporen daarvan bewust op je huid, op je deurknoppen, in je broekzakken, dan zul je vanzelf zien dat er (uiteraard) niets gebeurt. Alle middelen waar je je druk om maakt komen misschien in gebruikershoeveelheden voor (een pilletje, een zegeltje) en een treshold is over het algemeen echt niet minder dan 10% van die gebruikershoeveelheid. Dat krijg je echt niet zomaar binnen omdat je het aanraakt of zo. Maak gewoon bewust je deurknoppen en je kleding niet schoon na zo een nachtje. De eerste paar keer voelt het misschien vies, raar of ongemakkelijk, maar je zult snel genoeg gewend raken aan een normalere manier van leven/huishouden :wink:

En oh ja, stel dat je al een keer iets per ongeluk binnen krijgt, dat is dit toch ook niet zo een ramp? Onthoud dat je nooit alles onder controle kunt hebben. Je hebt een tijd zelf drugs gebruikt, en toen was dit niet zo een groot probleem. Waarom zou nu een keer (per ongeluk) high worden, wat misschien een kans heeft van één op een miljoen, dan wel een groot probleem zijn?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Drugs gaat alleen werken als het in je mond of neus terecht komt en mocht het ergens in je huis liggen, dan waait het echt niet ineens zo naar binnen. Praktisch gezien lijkt het me vrij onmogelijk :P
En verder ben ik het eens met wat de rest zegt. Ook denk ik dat het belangrijk is om nu hulp te zoeken, of zelf actief aan de slag gaan om je schoonmaakgedrag wat meer onder controle te krijgen, want dit soort gedrag kan echt snel uit de hand lopen en dan ben je nog verder van huis..

MeejheM

Badass junkie
Volgens mij is uit de hand lopen al lang gebeurt. wel op een gezondere wijze dan met drugs, maar wat TS beschijft is zeker een vorm van smetvrees, of een soortgelijke diagnose waard. zonde van je leven je daarover zorgen te maken in deze mate. gebruik je eigen snuifbuis, of naald en dan ben je vrij veilig.

ik hoop dat de topic starterhulp krijgt. drugs vermijden is slim, maar in deze mate denk ik dat je jezelf schade aandoet.

Succes, Pompidom, blijf er niet mee zitten, want dit is ook niet gezond als je het mij vraagt.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
MeejheM zei:
Volgens mij is uit de hand lopen al lang gebeurt. wel op een gezondere wijze dan met drugs, maar wat TS beschijft is zeker een vorm van smetvrees, of een soortgelijke diagnose waard. zonde van je leven je daarover zorgen te maken in deze mate. gebruik je eigen snuifbuis, of naald en dan ben je vrij veilig.
Bedoel meer, straks ben je zonder dat je het weet hoe op het punt gekomen dat je niet meer naar feestjes gaat of uberhaupt je huis niet uitkomt e.d.

Pompidom

Newbie
Bedankt voor de vele reacties.

Inderdaad de smetvrees brengt me heel veel stress op en ben er dan ook constant mee bezig. Ik begrijp dat dit niet kan blijven duren en ga er dan ook eens met mijn huisarts over praten, eventueel stuurt hij me naar een psycholoog.

nogmaals bedankt voor de reacties!

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Toen ik bij de dagopname van het GGZ zat had ik ook iemand met smetvrees in de groep, ongelofelijk wat voor excuses die allemaal verzon om alles proper te houden. Ik heb het zelf niet gehad maar wel van korte afstand meegemaakt, dus kan er iets wel bij voorstellen. Gelukkig geeft iedereen boven mij de juiste adviezen en wil jij ze opvolgen, hartstikke goed. :)

Pompidom

Newbie
MeejheM zei:
Hoelang heb je er eigenlijk al last van? al 2 jaar, of is het er meer 'ingeslopen' ?
Wel, heb er toch al een jaar en half zoiets last van. In het begin was het gewoon heel veel handen wassen, dan is er ook deurklinken beginnen schoonmaken bijgekomen, kleren 1 keer aandoen en dan in de was steken enz...
Soms was ik alle deurklinken af na een feestje, daarna ga ik op mijn laptop, dan ga ik even naar het toilet en pak ik een deurklink vast die ik niet heb afgewassen en ga ik terug op mijn laptop, maar dan merk ik dat ik met mijn 'vuile' handen op mijn laptop zit dus dan moet ik mijn laptop ook beginnen afwassen enz... Het is al zo erg dat ik de deuren gewoon open met mijn ellebogen..

Ook altijd als ik een sigaret buiten ga roken, en ik kom terug binnen moet ik eerst mijn handen wassen omdat ik mijn sigaret heb aangestoken met een aansteker die ik gebruikt had op een feesje, en die aansteker dus ook uitgedeeld heb aan andere mensen.

Ik heb ook heel vaak binnen in mijn kaak wondjes, kaken die open liggen binnenin. Dan begin ik ook te denken van 'shit, heb ik nu toch per ongeluk iets mdma binnengeslikt dat nog in mijn kleren zat?'. Soms heb ik ook dat lichten heel fel zijn, dan begin ik ook te denken dat ik per ongeluk iets heb binnengehad. Daarmee dat ik alles afwas zodat er geen drugsrestjes opzitten die ik kan innemen.

Zowiso ga ik naar mijn huisharts. Maar ik ga ik proberen zelf van deze dwang af te geraken, anders zal het psycholoog worden...

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Klinkt idd alsof het al behoorlijk ingrijpend is in je leven.. Lijkt me een goede stap om naar de huisarts te gaan! Heel veel succes.
Uiteindelijk gaat het om de stress die opbouwt in je lichaam als jij je dwanghandelingen niet doet. Als je de handeling dan uitvoert gaat je stress level weer omlaag. Doel is meestal om leren gaan met een verhoogd stress niveau terwijl je je dwanghandeling uitstelt of uiteindelijk helemaal niet meer doet, en dan merken dat er niks gebeurt. :)
Als je zelf thuis wil oefenen kan het dus helpen om jezelf te verplichten bijv. een kwartier te wachten voordat je een deurklink schoonmaakt. Of een 'vieze' deurklink met je hand gebruiken en pas na een uur je handen wassen, zodat je merkt dat er niks ergs gebeurd.
Wondjes in je mond heeft meestal te maken met vitamine c tekort btw.

lotske1984-

Wijs gebruiker
Ik was ook heel veel mijn handen per dag..en de machine's enz waar ik moet mee werken op mijn werk kuis ik ook eerst af..ben er vies van..als ik op reis gaan leg ik grote handdoek op het bed dat ik niet op matras lig enz..maar heeft niks mee mijn gebruik te makan had ik vroeger al..

MeejheM

Badass junkie
Pompidom, dit klinkt niet als iets waar je zelf vanaf kan komen. Uitzonderingen zullen er vast zijn, maar ik denk dat je huisarts je toch zal doorverwijzen naar iemand met meer verstand van het onderwerp.

Aan de hand van wat je post moet het je echt veel tijd, moeite en stress kosten. dat lijkt mij een zware last om te dragen.

laat je nog horen hoe de vorderingen gaan?

sterkte en succes.

Bovenaan