Soft of Liever Hard.

quotethemadraven

Bewuste gebruiker
Hey, normaal gezien ken ik mijn stofjes wel. Maar we spreken altijd over Harddrugs en Softdrugs, wie is er eigenlijk met dat twijfelachtige systeem begonnen ? zijn er lijsten of zo van? Verschilt dan ook nog eens van land tot land. Hoe weet een naïve nederlandse toerist dat hij niet mag poseren naast The Statue of Liberty met de joint de lucht in? Is dat Europa...... Veel vragen waar eigenlijk weinig concreet over terug te vinden is. Of ben ik blind, than show me he light.

caatje

Badass junkie
Softdrugs en harddrugs
De overheid heeft een onderverdeling gemaakt naar harddrugs en softdrugs. Bij deze verdeling wordt er vanuit gegaan dat softdrugs minder schadelijk zijn voor de gezondheid dan harddrugs. In werkelijkheid kan het gebruik van softdrugs ook tot (grote) problemen leiden.
Tabak behoort ook tot de softdrugs. Dit vind je misschien raar, dat komt omdat tabak min of meer maatschappelijk is geaccepteerd. In werkelijkheid is dit echter een van de meest schadelijke drugs.

De Opiumwet
In de opiumwet zijn alle middelen opgenomen die als drugs worden beschouwd. Drugs zijn, volgens deze wet, ingedeeld naar de mate waarin ze risicovol zijn. Op lijst 1 van de opiumwet staan middelen met een onaanvaardbaar risico voor de gezondheid. Dit zijn harddrugs. Ze zijn illegaal en volgens de overheid zonder meer gevaarlijk.

http://www.drugsweb.nl/drugs.asp

De Opiumwet is een Nederlandse wet van 12 mei 1928, die sindsdien vele malen is gewijzigd. In deze wet wordt onderscheid gemaakt in harddrugs (lijst I) en softdrugs (lijst II).

In beide gevallen is het in beginsel verboden om middelen die op de lijst staan:

* A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen (smokkelen);
* B. te telen, te bereiden, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
* C. aanwezig te hebben (het bezit);
* D. te vervaardigen.

In bepaalde gevallen is er ontheffing mogelijk, bijvoorbeeld voor medicinaal gebruik. In de praktijk worden verder coffeeshops in bepaalde gevallen gedoogd, maar dit staat niet in de wet. Het gedoogbeleid wordt geregeld in de instructie van het Openbaar Ministerie, de zogeheten 'Richtlijnen voor het opsporings- en strafvorderingsbeleid inzake strafbare feiten van de Opiumwet'. De Opiumwet zelf is met slechts 15 artikelen tamelijk beknopt.

De hoogste straf op een delict uit de Opiumwet is twaalf jaar gevangenisstraf, voor drugssmokkel.

De lijsten kunnen bij Algemene Maatregel van Bestuur worden gewijzigd, na voorlegging aan de beide Kamers. Elk van de Kamers kan bepalen dat de wijziging geregeld dient te worden bij wet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opiumwet
lijst 1:
Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst I dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A.
binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;

B.
te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;

C.
aanwezig te hebben;

D.
te vervaardigen.

Lijst I:

- acetorfine

- acetyl-alfa-methylfentanyl N-[1-(alfa-methylfenethyl)-4-piperidyl]-acetanilide

- acetyldihydrocodeïne 4,5-epoxy-3-methoxy-N-methylmorfinan-6-yl-acetaat

- acetylmethadol

- alfacetylmethadol

- alfameprodine

- alfamethadol

- alfa-methylfentanyl N-[1(alfa-methylfenethyl)-4-piperidyl]propionanilide

- alfa-methylthiofentanyl N-[1-[1-methyl-2-(2-thienyl)ethyl]-4-piperidyl]propionanilide

- alfaprodine

- alfentanil

- allylprodine

- amfetamine

- amineptine 7-[(10,11-dihydro-5H-dibenzo[a,d]cyclohepten-5-yl)amino]heptanoic acid

- anileridine

- benzethidine

- benzylmorfine 3-benzoyloxy-4,5-epoxy-N-methyl-7-morfineen-6-ol

- betacetylmethadol

- beta-hydroxy-3-methylfentanyl N-[1-(beta-hydroxyfenethyl)-3-methyl-4-piperidyl]propionanilide

- beta-hydroxyfentanyl N-[1-(beta-hydroxyfenethyl)-4-piperidyl]-propionanilide

- betameprodine

- betamethadol

- betaprodine

- bezitramide

- bolkaf alle delen van de plant Papaver somniferum L. na het oogsten, met uitzondering van het zaad

- brolamfetamine

- cathinon

- 2C-B 4-bromo-2,5-dimethoxyfenetylamine

- 2C-I 2,5-dimethoxy-4-iodofenethylamine

- 2C-T-2 2,5-dimethoxy-4-ethylthiofenethylamine

- 2C-T-7 2,5-dimethoxy-4-(n)-propylthiofenethylamine

- clonitazeen

- cocablad bladeren van planten van het geslacht Erythroxylon

- cocaïne (-)-3-beta-benzoyloxytropaan-2-beta-carbonzure methylester

- codeïne 4,5-epoxy-3-methoxy-N-methyl-7-morfineen-6-ol

- codoxim

- concentraat van bolkaf het materiaal dat wordt verkregen door bolkaf te onderwerpen aan een behandeling ter concentratie van zijn alkaloïden

- desomorfine

- dexamfetamine

- dextromoramide

- dextropropoxyfeen

- diampromide

- diëthylthiambuteen

- N,N-diëthyltryptamine, DET 3-[2-(diethylamino)ethyl]indol

- difenoxine

- difenoxylaat

- dihydrocodeïne

- dihydroethorfine 7,8-dihydro-7-alfa-[1-(R)-hydroxy- 1-methylbutyl]-6,14-endo-ethano-tetrahydro-oripavine

- dihydromorfine 4,5-epoxy-N-methylmorfinan-3,6-diol

- dimefeptanol

- dimenoxadol

- 2,5-dimethoxyamfetamine, DMA (±)-2,5-dimethoxy-alfa-methylfenethylamine

- 2,5-dimethoxy-4-ethylamfetamine, DOET (±)-4-ethyl-2,5-dimethoxy-alfa-methylfenethylamine

- 2,5-dimethoxy-4-methamfetamine, STP, DOM 2,5-dimethoxy-alfa,4-dimethylfenethylamine

- dimethylthiambuteen

- N,N-dimethyltryptamine, DMT 3-[2-(dimethylamino)ethyl]indol

- dioxafetylbutiraat

- dipipanon

- DMHP 3-(1,2-dimethylheptyl)-7,8,9,10-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-6H-dibenzo[b,d]pyran-1-ol

- drotebanol

- ecgonine 3-hydroxy-2-tropaancarbonzuur

- N-ethyl-3,4-methyleendioxy-amfetamine, N-ethyl-MDA (±)-N-ethyl-alfa-methyl-3,4-(methyleen-dioxy)fenethylamine

- ethylmethylthiambuteen

- ethylmorfine 4,5-epoxy-3-ethoxy-N-methyl-7-morfineen-6-ol

- eticyclidine

- etonitazeen

- etorfine

- etoxeridine

- etryptamine

- fenadoxon

- fenampromide

- fenazocine

- fencyclidine

- fenetylline

- fenmetrazine

- fenomorfan

- fenoperidine

- fentanyl

- folcodine

- furethidine 1-(2-tetrahydrofurfuryloxyethyl)-4-fenyl-piperidine-4-carbonzure ethylester

- hennepolie concentraat van planten van het geslacht Cannabis (hennep) verkregen door extractie van hennep of hasjiesj, al dan niet vermengd met olie

- heroïne, diamorfine 4,5-epoxy-17-methylmorfinan-3,6-diyl-diacetaat

- hydrocodon

- hydromorfinol

- hydromorfon

- N-hydroxymethyleen-dioxy-amfetamine, N-hydroxyMDA (±)-N-[alfa-methyl-3,4-(methyleendioxy)-fenethyl]hydroxylamine

- hydroxypethidine

- isomethadon

- ketobemidon

- levamfetamine

- levofenacylmorfan

- levomethamfetamine (-)-N,alfa-dimethylfenethylamine

- levomethorfan

- levomoramide

- levorfanol

- lysergide

- mecloqualon

- mescaline 3,4,5-trimethoxyfenethylamine

- metamfetamine

- metamfetamine racemaat

- metazocine

- methadon

- methadon-tussenproduct 4-cyano-2-dimethylamino-4,4-difenylbutaan

- methaqualon

- methcathinon (2-methylamino)-1-fenylpropaan-1-on

- 2-methoxy-4,5-methyleendioxyamfetamine, MMDA 2-methoxy-alfa-methyl-4,5-(methyleendioxy)- fenethylamine

- 4-methylaminorex (±)-cis-2-amino-4-methyl-5-fenyl-2-oxazoline

- methyldesorfine

- methyldihydromorfine

- 3,4-methyleendioxymethamfetamine, MDMA (±)-N,alfa-dimethyl-3,4-(methyleendioxy)-fenethylamine

- methylfenidaat

- 3-methylfentanyl N-(3-methyl-1-fenethyl-4-piperidyl)propion-anilide

- MPPP 1-methyl-4-fenyl-4-piperidinol propionaat (ester)

- 4-methylthioamfetamine, 4-MTA 4-methylthio-alfa-methylfenethylamine

- 3-methylthiofentanyl N-[3-methyl-1-[2-(2-thienyl)ethyl]-4-piperidyl]propionanilide

- metopon

- moramide-tussenproduct 2-methyl-3-morfolino-1,1-difenylpropaan-carbonzuur

- morferidine

- morfine 4,5-epoxy-N-methyl-7-morfineen-3,6-diol

- morfine-methobromide 4,5-epoxy-N-methyl-7-morfineen-3,6-diol methylbromide

- morfine-N-oxide 4,5-epoxy-3,6-dihydroxy-N-methyl-7-morfine

- myrofine

- nicocodine

- nicodicodine

- nicomorfine

- noracymethadol

- norcodeïne

- norlevorfanol

- normethadon

- normorfine

- norpipanon

- opium het gestremde melksap, verkregen van de plant Papaver somniferum L.

- oxycodon

- oxymorfon

- para-fluorfentanyl 4'-fluoro-N-(1-fenethyl-4-piperidyl)propion-anilide

- parahexyl 3-hexyl-7,8,9,10-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-6H- dibenzo[b,d]pyran-1-ol

- para-methoxyamfetamine, PMA p-methoxy-alfa-methylfenethylamine

- para-methoxymethamfetamine, PMMA N-methyl-1-(4-methoxyfenyl)-2-aminopropaan

- PEPAP 1-fenethyl-4-fenyl-4-piperidinolacetaat (ester)

- pethidine

- pethidine-tussenproduct A 4-cyano-1-methyl-4-phenylpiperidine

- pethidine-tussenproduct B 4-fenylpiperidine-4-carbonzure ethylester

- pethidine-tussenproduct C 1-methyl-4-fenylpiperidine-4-carbonzuur

- piminodine

- piritramide

- proheptazine

- properidine

- propiram

- psilocine 3-[2-(dimethylamino)ethyl]indol-4-ol

- psilocybine

- racemethorfan

- racemoramide

- racemorfan

- remifentanil

- rolicyclidine

- secobarbital

- sufentanil

- tenamfetamine

- tenocyclidine

- tetrahydrocannabinol (6aR,10aR)-6a,7,8,10a-tetrahydro-6,6,9-trimethyl-3-pentyl-6H-dibenzo[b,d]pyran-1-ol

- thebacon

- thebaïne 4,5-epoxy-3,6-dimethoxy-N-methyl-6,8-morfine

- thiofentanyl N-[1-[2-(2-thienyl)ethyl]-4-piperidyl]propion- anilide

- tilidine

- TMA-2 2,4,5-trimethoxyamfetamine

- trimeperidine

- 3,4,5-trimethoxyamfetamine, TMA (±)-3,4,5-trimethoxy-alfa-methylfenethylamine

- zipeprol

ID226637 - BIJGEWERKT 12-JUL-05

http://wetboek.net/nl/Ow/2.html

lijst 2 (soft)
Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst II dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

A.
binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;

B.
te telen, te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;

C.
aanwezig te hebben;

D.
te vervaardigen.

Lijst II:

- allobarbital

- alprazolam

- amobarbital

- amfepramon

- aminorex

- barbital

- benzfetamine

- bromazepam

- brotizolam

- buprenorfine

- butalbital

- butobarbital 2-bromo-4-(o-chlorofenyl)-9-methyl-6H-thieno[3,2-f]-s-triazolo[ 4,3-a][1,4]diazepine

- camazepam

- cathine

- chlordiazepoxide

- clobazam

- clonazepam

- clorazepaat

- clotiazepam

- cloxazolam

- cyclobarbital

- delorazepam

- diazepam

- estazolam

- ethchlorvynol

- ethinamaat

- ethylloflazepaat

- ethylamfetamine

- fencamfamine

- fendimetrazine

- fenobarbital

- fenproporex

- fentermine

- fludiazepam

- flunitrazepam

- flurazepam

- gluthethimide

- halazepam

- haloxazolam

- hasjiesj een gebruikelijk vast mengsel van de afgescheiden hars verkregen van planten van het geslacht Cannabis (hennep), met plantaardige elementen van deze planten

- hennep elk deel van de plant van het geslacht Cannabis (hennep), waaraan de hars niet is onttrokken, met uitzondering van de zaden

- 4-hydroxyboterzuur

- ketazolam

- lefetamine

- loprazolam

- lorazepam

- lormetazepam

- mazindol

- medazepam

- mefenorex

- meprobamaat

- mesocarb

- methylfenobarbital

- methyprylon

- midazolam

- nimetazepam

- nitrazepam

- nordazepam

- oxazepam

- oxazolam

- pemoline

- pentazocine

- pentobarbital

- pinazepam

- pipradrol

- prazepam

- pyrovaleron

- secbutabarbital

- temazepam

- tetrazepam

- triazolam

- vinylbital

- zolpidem

ID226638 - BIJGEWERKT 12-JUL-05

http://wetboek.net/nl/Ow/3.html

caatje

Badass junkie
quotethemadraven zei:
Hey, normaal gezien ken ik mijn stofjes wel. Maar we spreken altijd over Harddrugs en Softdrugs, wie is er eigenlijk met dat twijfelachtige systeem begonnen ? zijn er lijsten of zo van? Verschilt dan ook nog eens van land tot land. Hoe weet een naïve nederlandse toerist dat hij niet mag poseren naast The Statue of Liberty met de joint de lucht in? Is dat Europa...... Veel vragen waar eigenlijk weinig concreet over terug te vinden is. Of ben ik blind, than show me he light.

Iedereen weet toch dat er geen land is zoals Nederland met zijn gedoogbeleid?

maiskorrel

Bewuste gebruiker
inderdaad, de 4 kenmerken van Nederland: Hoeren, Klompen, hun gedoogdheid en molens.

EDIT: Ik vergeet de tulpen :flushed:

Komeetman

Belezen gebruiker
methylfenidaat

Is rilatine dan ook verboden? (ritalin voor de nederlanders)
Vroeg het me af aangezien ik het wel eens zou meedoen naar een fuif waar er 100% bodycheck is en ik kan zeggen: hé ik heb adhd, ik mag toch mijn pillen nemen :beer:

dirtbag

Bewuste gebruiker
caatje zei:
quotethemadraven zei:

Iedereen weet toch dat er geen land is zoals Nederland met zijn gedoogbeleid?

o? in Canada is/word wiet toevallig wel compleet legaal :wink:

quotethemadraven

Bewuste gebruiker
^^^
Damn, eig niet maar als je in details wilt treden verander we het gewoon.

Thnx voor de reacties, zeker caatje, die me op het juiste spoor zette door naar wetteksten te zoeken. Soms is het zo duidelijk gat je het niet kan zien, of iets in die trend. In België vind ik veel terug onder LOI.

http://www.juridat.be/wet/inhoud.htm

En net als ik al vermoede zijn de meeste wetten bij ons gedateerd en opgesteld door de verkeerde personen...

Komeetman

Belezen gebruiker
becker zei:
methylfenidaat

Is rilatine dan ook verboden? (ritalin voor de nederlanders)
Vroeg het me af aangezien ik het wel eens zou meedoen naar een fuif waar er 100% bodycheck is en ik kan zeggen: hé ik heb adhd, ik mag toch mijn pillen nemen :beer:

Kan iemand hier op antwoorden aub?

quotethemadraven

Bewuste gebruiker
100% Bodycheck naar wat voor fuiven ga je dan? Volgens de wet is een fuif een privéaangelegenheid, zolals eeen clubverband. Als de organisator njet zegt kom je er niet in. Ook mag je maar zoveel meenemen van medicatie naar openbare plaatsen als je nodig zou hebben gedurende de periode dat je er verblijft. Is meer naar methadone toe denk ik. Als je op reis gaat en je meld het niet dat je een stimulantia meehebt voor je kwaal, hebben ze het recht je van drugssmokkel te verdenken.
Wat moet je trouwens met rilatine op een fuif? Dat heeft toch geen fuck uit te staan met feesten.

Komeetman

Belezen gebruiker
In mijn regio wordt er redelijk veel rilatine gebruikt op scholen & fuiven, raar maar waar :wink:

Velen zijn ook bereid om 1.5-2 € te betalen voor een pilletje, terwijl ik daar goedkoper aan kan komen. :)

edit: bedankt om te antwoorden raven :)