Speed en Trainen

toooz

Belezen gebruiker
Hey,

Ik zou graag willen weten of een lijntje speed voor het trainen van je lichaam schadelijk is voor je beenderen of andere zaken.
Greetz

azgaza

Badass junkie
toooz zei:
Hey,

Ik zou graag willen weten of een lijntje speed voor het trainen van je lichaam schadelijk is voor je beenderen of andere zaken.
Greetz

Dit baseer ik even op logica, want ik gebruik geen speed.. maar van wat ik weet put speed je voorraden uit, en vernietig je je spieren er op termijn juist mee, en je zal wellicht niet voelen wanneer je te ver gaat en spierbeschadingen op kunnen lopen.
Het is meer aan te raden dat dus niet voor het trainen te gebruiken denk ik.

Carlitos

Badass junkie
Ja ik vroeg dit ook is.
Speed haalt eerder het weefsel weg enzo.

Dus zonder pep word het meer getraind,maar met pep ben je wel ff sterker en word er ook wel wat getraind.

Ik weet het niet zeker..

Carlitos

Badass junkie
Nou ik kan langer ergens aan een rek blijven hangen als ik speed op heb :confused:

Ik snap wat je bedoeld want je spieren worden er niet sterker van ofzo.
Maar het zit tussen je oren waardoor je mischien wat sterker word.

Net zoals dat mensen zeggen,van pep word ik slim.
Nee,je kennis word nooit meer/minder.

Denken gaat gewoon sneller,beter.

Denk ik..

Funky Monkey

Badass junkie
Dat komt omdat je lichaam niet meer het sijntje krijgt dat het eigenlijk niet meer kan...
En je word er ook niet slimmer van, het denken gaat sneller inderdaad. Plus dat je meer geconsentreerd bent op een ding :)

JewCookie

Wijs gebruiker
Fat Freddy's cat zei:
Japi-10 zei:
Nou ik kan langer ergens aan een rek blijven hangen als ik speed op heb :confused:

dat betekend dat ofwel je pijngrens laag ligt ofwel je weinig wilskracht heb.

Zou adrenaline geen steuntje in de rug bieden? Of zou je al die reserves voor niets in no-time opstoken..?

erwin krol

Bewuste gebruiker
Je put op je reserves maar bent wel tijdelijk sterker/ slimmer/ blijer. Het werd in de jaren '30, '40 als doping gebruikt dus het verhoogt je prestaties aanzienlijk. Jammer dat er mensen doodgingen aan een hartaanval tijdens duursport doordat ze over hun grenzen gingen :(
Mogelijk, als je kort traint, kan je wel aan spieropbouw werken. Als je maar weinig neemt en daarnaast goed eet en vit c neemt.

Funky Monkey

Badass junkie
Doping word alleen gebruikt tijdens de wedstrijd zelf toch? Niet bij de training dacht ik, maar dat heeft ook geen zin volgens mij. Als je tijdens het trainen al doping gebruikt heeft het geen extra kick meer tijdens de wedstrijd :)

Supervlieg

Wijs gebruiker
Speed laat je denken dat je dingen kan doen die eigenlijk niet kunnen. Je lichaam zegt niet meer "HEY OPROTTEN OUWE!"..

Supervlieg

Wijs gebruiker
Nick de Neger zei:
Doping word alleen gebruikt tijdens de wedstrijd zelf toch? Niet bij de training dacht ik, maar dat heeft ook geen zin volgens mij. Als je tijdens het trainen al doping gebruikt heeft het geen extra kick meer tijdens de wedstrijd :)
Jah, doen alsof je topsporter bent en wedstrijden als excuus gebruiken voor je drugsgebruik.

"yes, morgen weer wedstrijd! lekker drugs gebruiken :grin:"

JewCookie

Wijs gebruiker
Spieropbouw ontwikkelen door te trainen op speed is geen aanrader. Speed zet je lichaam in de hoogste staat van paraatheid, klaar om te vechten voor leven of dood. Dit is denk ik het beste voorbeeld om het effect van speed binnen het lichaam te illustreren. Veel mensen denken dat speed je enkel meer energie geeft en het uithoudingsvermogen een enorme boost geeft.

Toch is dit niet het effect dat speed in het lichaam heeft. Je hebt niet gewoon meer energie en een enorm concentratie / denk vermogen, maar speed zet het lichaam letterlijk in de hoogste staat van paraatheid. De hoeveelheid energie die voor deze staat van paraatheid gebruikt word is dosis afhankelijk. Bij een hoge dosis stookt je lichaam enorme hoeveelheden energie op welke allemaal gebruikt word om het lichaam in deze staat van paraatheid te zetten en word alles op alles gezet om te zorgen dat het lichaam vol blijft houden en door blijft gaan. Je lichaam doet er alles aan om niet te stoppen, als het persoon in de hersenen van dit lichaam er ook zo over denkt en ook alles op alles zet om door te blijven gaan dan zal je lichaam er alles aan doen om niet op te geven wat zoals hierboven al beschreven, de dood tot gevolg kan hebben.. Toch zijn het in mijn ogen de mensen zelf die de directe oorzaak van de dood zijn. Als je lichaam eigenlijk al veel te ver gegaan is dan merk je dat dondersgoed, je weet hoe ver je op dat moment al bent gegaan.

In tegenstelling tot normaal is op speed het enige dat de keuze heeft om te stoppen met de inspanning zijn de hersenen van het lichaam. Normaal gesproken houd je lichaam er op een gegeven moment mee op, als je op / over je 'dode punt' komt dan merk je dat je lichaam het even echt niet meer trekt. Onder invloed van speed word er inplaats hiervan een enorme hoeveelheid extra energie uit je reserves onttrokken om je spieren en je lichaam niet te laten stoppen, maar doorgaan..

Dit zijn echter niet alle effecten van speed op het lichaam tijdens het sporten. Het niet stoppen met rennen of welke actieve bezigheid dan ook is eigenlijk pas de tweede maatregel welke de hoogste staat van paraatheid gebruikt om het lichaam een grotere kans om overleven te geven. Eigenlijk de eerste maatregel de daadwerkelijke 'hoogste staat van paraatheid'. Ook hier word veel energie verstookt door het lichaam, terwijl deze eigenlijk geen bijzondere inspanning leverd. Deze energie word dan ook niet gebruikt om het lichaam koste wat het kost door te laten gaan maar word juist gebruikt om het hele lichaam paraat te zetten voor welk gevaar dan ook. Het lichaam bereid zich voor om het gevaar te verslaan of hier van weg te vluchten. Dit doet je lichaam door alle spieren als het ware aan te spannen. Doordat de spieren al aangespannen zijn kost het veel minder tijd om ergens op te reageren. Dit merk je bijvoorbeeld in de bekende reflexen onder invloed van speed. Naast het aanspannen van de spieren word er ook gedacht aan het besturingssysteem van de spieren, de hersenen. Er word enorm veel energie in de hersenen gepompt waardoor je je enorm goed kunt concentreren. Naast de enorme concentratie neemt het denkvermogen ook in grote proporties toe. Concentratie en denkvermogen zijn immers eccentieel om een gevaar zo effectief mogelijk te lijf te gaan, wat voor soort gevaar het ook is.

Het constant aanspannen van de spieren zorgt ervoor dat je op speed niet effectief kunt trainen. Je spieren blijven zich inspannen en putten zich behoorlijk uit zonder dat je het door hebt, je lichaam blijft immers reserves opstoken om deze spieren toch nog zo optimaal mogelijk te kunnen gebruiken. Tijdens de training zul je hierdoor weinig merken van de uitputting waar je spieren op dat moment al mee te maken hebben.De meeste mensen die speed gebruiken tijdens het trainen om spieropbouw te ontwikkelen gaan net een klein beetje verder als ze normaal zouden doen.
Je denkt dat je goed aan het trainen bent, je probeerd jezelf niet te ver te pushen om de spierontwikkeling zo efficiënt mogelijk te houden. Doordat de vermoeidheid van de aangespannen spieren opgevangen word met energie uit de reserve bronnen van het lichaam betekend dit niet dat de spieren op dat moment minder kracht uit kunnen oefennen, deze is immers gecompenseerd met extra energie.

Helaas kan extra energie spieren alleen kracht en uithoudingsvermogen geven. Doordat veel sporters niet doorhebben hoe vermoeid de spieren daadwerkelijk zijn, doen ze vaak een normaal programma of pushen ze nog iets verder. Door de extra energie welke het lichaam gebruikt om de oefeningen normaal uit te kunnen voeren worden de spieren gesloopt. De vermoeide verzuurde spieren zullen hierdoor geen spieropbouw ontwikkelen maar zullen of redelijk stabiel blijven of bij reeds gespierde mensen leid het zelfs vaak tot spierafbouw. Als je zorgt dat je speed neemt vlak voor de oefeningen dan is de spierschade al aanzienlijk minder, maar de kans dat je effectief aan je spieropbouw werkt is nog niet veel groter geworden..

Mijn mening over speed als doping is dat het niet geschikt is als hulpmiddel bij spierontwikkeling. Verder vind ik het geen geschikt middel om te gebruiken bij trainingen in het algemeen (teamsport, vechtsport, etc, etc)
Voor een wedstrijd daarentegen is het in mijn ogen een zeer effectief middel. Het extreme concentratie en denkvermogen levert meer, veel meer op in een wedstrijd als menig lezer nu denkt. Kracht prestaties zoals een sprintje blijken ineens met veel meer snelheid en kracht gedaan te kunnen worden, opeens is het mogelijk om de snelste uit het team eruit te sprinten.. Het uithoudingsvermogen is niet langer een lichamelijke grens maar word een bewuste keus. Reactie vermogen is wonderbaarlijk, samen met een perfect overzicht van het hele spel.

Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.. Hoe dan ook, speed gebruiken als doping werkt veel verslavender als een lijntje zonder de intentie vals te spelen voor een prestatie...

Speed als doping gebruiken tijdens wedstrijden of om een prestatie te halen is zeer gevaarlijk zonder veel ervaring met sporten onder invloed. Je hart in één keer een volle laag geven met speed en lichamelijke inspanningen is heel gevaarlijk en kan de dood tot gevolg hebben.
Voordat je aan een wedstrijd of een prestatie waagt, doe dit dan nooit zonder dat je weet hoe je tijdens een inspanning kunt bepalen hoe ver je je lichaam al gepuched hebt en belangrijker nog waar je grens ligt (stel deze vooraf al vast..)

Funky Monkey

Badass junkie
Supervlieg zei:
Nick de Neger zei:
Jah, doen alsof je topsporter bent en wedstrijden als excuus gebruiken voor je drugsgebruik.

"yes, morgen weer wedstrijd! lekker drugs gebruiken :grin:"

lol, dan wil ik ook wel top sporter worden, het liefste voetballer denk ik dan zo... heb je elk weekend een wedstrijd en kan je lekker rennen :mrgreen:

Bovenaan