Speed

Johnny333

Newbie
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over speed.
Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst speed genomen, het was kwalitatief niet zulke hele goede speed. Ik heb toen 3 sleutelpuntjes gesnoven. Ten tijde dat ik de speed nam, had ik al een stuk of 10 biertjes gedronken en van de effecten heb ik wel wat gemerkt (opgewekter, gefocusder, energieker), maar niet heel veel.

Nu wil aankomende zaterdag met vrienden het nog een keer proberen, zonder de alcohol erbij.
Kan dit veel kwaad? Ik vraag mij vooral af of ik mij al zorgen moet maken om de verslavende werking van speed en of het veel schade doet aan het lichaam. Bijv. zoals bij XTC waarbij het wordt aangeraden toch een paar maanden een 'break' te nemen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

d1g1tal1s

Belezen gebruiker
Met speed is het eigenlijk " less is more" Dat geldt zowel voor hoeveelheid als frequentie.

Snap best dat je nu even in een fase zit dat het leuk is om er mee te experimenteren.
Lichaamelijke verslaving gaat echt niet zo snel hoor met speed. Geestelijk kan het er wel heel erg snel insluipen, en dat is afhankelijk van een heleboel factoren waaronder je leeftijd en gemoedstoestand/situatie.
Dat het verstandig is om te doen zal ik tegen niemand zeggen want verstandig is om er gewoon helemaal vanaf te blijven.

Hoe langer je tussen de gebruiksmomenten houdt hoe beter dat voor je is. Tollerantie gaat wel trager als met xtc is mijn ervaring. Met xtc heb je al heel vlot veel meer nodig.

Lees even de stikky's op de speed pijler. Die geven je veel informatie waar je op moet letten.

En verder kun je natuurlijk altijd voor je zelf je grenzen bepalen. Doe het bijvoorbeeld met je vrienden aankomend weekend, en trek daar een grens waar je duidelijk op staat. bv. volgende keer weer over 3 maanden en laat je niet overhalen.

Lees je even goed in wat speed doet, hoe een verslaving zicht ontwikkeld. wat je niet moet doen (zoals er veel alcohol bij drinken), wat de bijwerkingen kunnen zijn en al dat soort dingen.
Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een topic over in de speedpijler (waar dit topic eigenlijk ook had moeten staan, maar dat terzijde.)

Kennis is macht (over je eigen handelen in dit geval)

Johnny333

Newbie
Dankjewel voor je uitgebreide reactie d1g1tal1s. Ik begrijp je punt ook volkomen dat het eigenlijk nooit verstandig is om te doen en dat misschien niet zo handig is om zaterdag te nemen. Echter ben ik van mening dat ik een stabiele sociale omgeving/controle heb. Daarnaast ben ik ook niet van plan om de periode na komende zaterdag meer speed te gaan gebruiken. Ook heb ik mij ingelezen in de effecten (gewenste en ongewenste effecten van speed).

Ik ben nu nog alleen benieuwd hoe verslavend speed is. Neem daarbij het bovenstaande in acht. Is het na 2x gebruiken al mogelijk om geestelijk verslaafd te zijn? Zelf acht ik de kans vrij klein, echter enige bevestiging hierover zou fijn zijn! Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, ik ben gewoon benieuwd wat jullie ervan denken.

fly--

Bewuste gebruiker
Het is heel erg lastig om te zeggen wanneer je geestelijk 'verslaafd' bent.
Dat verschilt ook heel erg per persoon.
Inderdaad, de kans na 2x is heel klein, maar wat je niet moet vergeten is: Als je het effect heel fijn vindt, en het daarom snel na de eerste x nog een x doet, is dat wel het begin van een geestelijke verslaving. Natuurlijk zeg ik niet dat je dat dan ook gelijk bent, maar nogmaals, het is heel lastig te zeggen wanneer je écht verslaafd bent.
Als je niet te vaak snel achter elkaar neemt, dan raak je ook niet snel verslaafd, maar zodra je elke x er echt heel erg naar toe gaat leven, tsjah, das wel het begin.
Ik wil vooral zeggen: Kijk er heel erg mee uit! Je bent sneller verslaafd dan je denkt, hou het voor 'speciale gelegenheden', zoals festivals, feestjes ed.
Maar vooral: Geniet ervan. (:

walnootje

Belezen gebruiker
Johnny333 zei:
Ik ben nu nog alleen benieuwd hoe verslavend speed is. Neem daarbij het bovenstaande in acht. Is het na 2x gebruiken al mogelijk om geestelijk verslaafd te zijn? Zelf acht ik de kans vrij klein, echter enige bevestiging hierover zou fijn zijn! Ik kan er natuurlijk ook naast zitten, ik ben gewoon benieuwd wat jullie ervan denken.

Ik was ook heel nieuwsgierig naar het antwoord op die vraag, ik ben zelf al 5 jaar verslaafd aan blowen en dat is heel langzaam zo tot stand gekomen. Maar Speed? Het is niet zo dat je na 2 of 3x verslaafd bent, maar het verschilt wel heel erg per persoon. Ik heb toen één keer me kater weg gesnoven en voor dat ik het wist zat ik al een week aan de speed.

Toen het eenmaal op was, schrok ik van mezelf hoe mijn gedachten te keer gingen. Ik ben wel vrij verslavingsgvoelig, heb ook veel meegemaakt en leef op het moment wel in een crappy situatie, maar ik denk dat wel meer mensen hier last van hebben of hebben gehad;
- Het constant goed praten van het middel.
- Op het begin voel je je heel zeker en alles lijkt heel makkelijk en snel te verlopen op bijvoorbeeld werk, school en thuissituatie. (Dit gevoel neemt vrij snel af naarmate je langer gebruikt)
- Je hebt een vlotte babbel en overal een weerwoord op en je weet alles beter. (ook dit neemt af)
- Het geestelijk manipuleren van andere en jezelf.

Met name dat laatste is vrij onbewust, het voelt op dat moment gewoon als top spul wat niet zo veel kwaad kan en daar neem je jezelf mee in de zeik. Eigenlijk gewoon continu excuusjes en valse redenen zoeken om toch weer te kunnen gebruiken, op dat moment zit je erin. Ik kon het op gegeven moment niet meer krijgen omdat mijn dealer een vriend is en het zag aankomen, daarom gaf hij niet meer.

De dagen daarna voelde ik me leeg, moe en mentaal zat ik er helemaal doorheen, de craving naar pep was enorm! Tegenwoordig als ik pep neem dan zorg ik dat ik het diezelfde avond krijg en opmaak. Ik ben nu op een punt dat ik er niet van af kan blijven zodra het in huis ligt, ook is er een paar weken geleden vastgesteld dat ik in een depressie zit, ik sluit niet uit dat dat mede door de drugs komt.

Misschien ben ik een bijzonder geval, maar laat het niet zo ver komen!! het is het namelijk niet waard!! Ik zou nu figuurlijk een moord doen voor een lijntje terwijl ik weet dat dat heel slecht voor mij is. Altijd je koppie er bij houden en wees een recreatieve gebruiker ipv een probleem gebruiker zoals ik.

:wave:

Bovenaan