Sporennaald maken

Spiderweb

Experimenterende gebruiker
Normaal bij het maken van een sporennaald kook je water voor een uur in een snelkookpan voordat je het gebruikt i.v.m steriliteit, maar ik vroeg me af is het ook mogelijk om demi water te gebruiken en het dan niet te koken? Of raken de sporen dan contaminated?

alvast bedankt!

mvg

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
demi water gebruiken word over het algemeen toch al aangeraden, en dan het liefste ook nog even koken. Waarom zou je het niet willen koken? Is toch wel de makkelijkste stap..

TeKNoZem

Wijs gebruiker
PepTalk zei:
demi water gebruiken word over het algemeen toch al aangeraden, en dan het liefste ook nog even koken. Waarom zou je het niet willen koken? Is toch wel de makkelijkste stap..

Mja dat vraag ik me eigenlijk ook af. Kan het ook ff in de magnetron zetten dacht ik.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
TeKNoZem zei:
PepTalk zei:

Mja dat vraag ik me eigenlijk ook af. Kan het ook ff in de magnetron zetten dacht ik.

Zolang het niet kookt is verwarmen alleen maar slecht eigenlijk, zeker in de magnetron. ( veel bacteriën van vorige 'gerecht bereidingen'.) Als water gewoon warm word is het makkelijker voor de meeste om te overleven en vermeerderen. Pas als het water kookt worden er bacteriën gedood.

TeKNoZem

Wijs gebruiker
PepTalk zei:
TeKNoZem zei:
PepTalk zei:

Zolang het niet kookt is verwarmen alleen maar slecht eigenlijk, zeker in de magnetron. ( veel bacteriën van vorige 'gerecht bereidingen'.) Als water gewoon warm word is het makkelijker voor de meeste om te overleven en vermeerderen. Pas als het water kookt worden er bacteriën gedood.

Hmm. Mja klinkt wel logisch. Maar microgolven zijn nou ook niet echt de meest vriendelijke vormen van straling.

Spiderweb

Experimenterende gebruiker
Handig dat van de magnetron, ik denk dat ik ga beginnen met het steriliseren van sponsjes e.d die ik gebruik om de boel schoon te houden.

@Peptalk
Succes met je growbox! Hoop dat je een mooi oogstje krijgt hehe

Bovenaan