St jans kruid

PharmaPhreeK

Belezen gebruiker
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben ? ik heb namelijk erg uiteenlopende meningen gehoord hierover.
Ik ben het zelf nu ook een paar dagen aant slikken, enige wat ik kan vertellen is dat als ik 2 van die pillen tegelijk pak, een beetje gesedeerd raak.

caatje

Badass junkie
Sint-janskruid wordt wel "natuurlijk prozac" genoemd, maar mag alleen in plaats van prozac genomen worden op advies van een arts. Gebruik het niet bij zware depressies. Sterke extracten kunnen, in combinatie met zonlicht, uitslag veroorzaken, maar bij normaal gebruik komt dat niet voor.
Sint-janskruid kan de werking van andere medicijnen (o.a. de pil) beïnvloeden, wees dus voorzichtig met de combinatie van sint-janskruid en andere medicijnen.
De meeste etherische oliën kunnen niet zonder risico ingenomen worden. Gebruik etherische oliën uitsluitend inwendig als u voldoende kennis heeft of raadpleeg een (homeopathische) arts. Over het algemeen is echter de werking bij uitwendig gebruik sterker dan bij inwendig gebruik.

Bestanddelen in Sint-janskruid.
Aglycone Quercetine, Cadinene (etherische olie), Cadmium 0.0001%-0.0003% (wortel), Cadmium 0.0001%-0.0005% (plant), Cadmium 0.0001%-0.0007% (blad), Carotene 0.0165% (zaad), Carotenoiden (plant), Caryophyllene (etherische olie), Chlorophyl (plant), Choline (plant), Cineole (etherische olie), Etherische olie 0.06%-0.35% (plant), Etherische olie 0.33% (zaad), Vet 32.8%-32.8% (zaad), Flavone Hypericide, Flavonoid 11.71% (bloem), Hypericide, Hypericine, Hyperine (plant), Hyperoside (plant), Isoquercitrine (plant), Isovaleric Acid-ester (plant), Lood 0.0002%-0.0012% (plant), Lood 0.0004%-0.0005% (wortel), Lood 0.0006%-0.0018% (blad), Limonene (plant), Luteine (bloem), Mannitol 1.1%-2% (plant), Myrcene (etherische olie), Myristic Acid (plant), Octanol (etherische olie), Palmitine Zuur (plant), Pectin (plant), Fenol (plant), Phloroglucinol (plant), Pinene (etherische olie), Eiwit 18.1%-20.7% (zaad), Pyrogallol (plant), Quercetine (plant), Quercetine - Aglycone, Quercitrine (plant), Rood Pigment, Resin, Rutin (plant), Saponinen (zaad), Sitosterol (plant), Stearic Acid (plant), Taninen 12.1% (zaad), Taninen 12.4% (blad), Taninen 16.2% (bloem), Taninen 3.8% (stam), Taninen 5.14%-9.27% (plant), Vitamine C 0.0395% (zaad), Vitamine C 0.13% (plant)

st jans kruid[/quote]

FlipMeister

Bewuste gebruiker
PLANT MAOIs #
Banisteriopsis caapi
Peganum harmala (Syrian Rue)
St John's Wort (very mild)
Yohimbe
Passion Flower (mild)

:grin:

BacingsPen

Badass junkie
was dit nou het middel waar je hoofdpijn van krijgt icm alcohol? Of welke natuurlijk middeltje was dat?

Volgens mij gebruikt me pa dit ook :P

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Het schijnt minimaal een week of 3 te duren voor het werkt. Ik denk dat veel mensen daardoor toch voortijdig stoppen met slikken. Maar 't zal waarschijnlijk wel een stuk gezonder zijn dan prozac.

pjotter

Newbie
Het volgende komt uit een pdf over producten in smartshops en hun geclaimde werking

Toepassing

St.-Janskruid bevattende preparaten worden gebruikt bij milde vormen van neurotische
dep ressie, bijvoorbeeld in de menopauze en bij nerveuze uitputting. Als volk smedicijn wordt
St.-Janskruid geb ruikt als adstringens, diu reticum, emmen agogum (menstruatie-opwekkend
middel) en tegen diarree, bronchitis, gastritis, leveraandoeningen, bedplassen, reumatiek en
jicht. De therapeutische dosering is gemiddeld 2-4 g gedroogd planten materiaal of 0,2-1,0 mg
hypericine per dag. Recentelijk worden hogere doses hypericine gebruikt tegen retrovirussen
(zie paragraaf 3.4.7). Oleum hyperici wordt toegepast bij de behandeling van verbrandingen
en andere wonden en als anthelminthicum.

Interacties met voedingsmiddelen
Combinatie van (plantaardige) MAO-remmers met bepaalde amin en en met name tyramin e,
kan een ernstige hypertensieve crisis veroorzaken. Normaal wordt tyramine afgebroken door
MAO. Een MAO-remmer veroorzaakt ophoping van tyramine. Geabsorbeerd tyramine uit het
maagdarmkanaal in combinatie met MAO-remmende activiteit kan een verdringing van
noradrenaline uit de adrenerge neuronen kan veroorzaken . Deze uitstoot van noradrenaline
kan een ernstige hypertensie veroorzaken met klachten als hevige hoofdpijn,
visusstoornissen, pijn op de borst, verhoogde of verlaagd e hartslagfrequentie en intracran iale
bloedingen . Daarnaast k omen misselijkh eid, brak en, tran spireren en k oorts voor. Bij gebruik
van een MAO-remmer is daarom voorzichtigheid geboden met de inname van voedsel met
een hoog gehalte aan tyramine.
Producten met een hoog geh alte aan aminen (tyramine e.a.) zijn:

• gefermenteerde eiwitten, vlees- en gistextracten, soja producten en zure zuivelproducten
• sommige kaassoorten (onder andere Camembert, Cheddar en Stilton)
• rode wijn, bepaalde alcoholische dranken, zware biersoorten, bonbons
• vlees- en visproducten die niet vers zijn
• avocado’s, overrijpe bananen en tuinbonen

Aardig ingewikkeld maar mischien heb je er wat aan

Gala

Experimenterende gebruiker
niet gebruiken als je de pil slikt.
kan nl. de werking vd pil doen verminderen.

Me~plantu~isme~moat

Bewuste gebruiker
heb nog een tijd geleden pillen moeten nemen van de dokter met sint jans kruid. voor kalmer, opgewekter en minder snelle stemmingswisselingen ofzoiets in die aard. heb er eigenlijk geen reet van gevoeld.

minn

Badass junkie
Me~plantu~isme~moat zei:
heb nog een tijd geleden pillen moeten nemen van de dokter met sint jans kruid. voor kalmer, opgewekter en minder snelle stemmingswisselingen ofzoiets in die aard. heb er eigenlijk geen reet van gevoeld.

misschien onbewust?
dat kan heel vaak :)

BacingsPen

Badass junkie
Me~plantu~isme~moat zei:
minn zei:
mn ma gebruikt t..
tegen stress ofzo?

ja idd. om rustiger te zijn.
omdat ze anders te veel zeikt, en dat vindt ze zelf op een gegeven moment ook niet meer leuk :grin:

enneh pjottr, thanks! beetje vaag geschreven idd, maar heb er zeker wat aan :)

ICM alcohol mag dit dus opzich niet?

Me~plantu~isme~moat

Bewuste gebruiker
SpacingBen zei:
Me~plantu~isme~moat zei:
minn zei:
mn ma gebruikt t..
tegen stress ofzo?

ja idd. om rustiger te zijn.
omdat ze anders te veel zeikt, en dat vindt ze zelf op een gegeven moment ook niet meer leuk :grin:

enneh pjottr, thanks! beetje vaag geschreven idd, maar heb er zeker wat aan :)

ICM alcohol mag dit dus opzich niet?

ik heb het gecombineert met alcohol, nieks gebeurt :mrgreen: mss een beetje opgewekter dronken.. :mrgreen:

Bovenaan