Stap voor stap je dag positief beginnen :)

Hansklok

Bewuste gebruiker
Hey allemaal,

Hierheen zou ik het mooi vinden om elkaar een stukje te helpen in herstel of om alleen al je dag zin te geven.

mentale gezondheid is zo ontzettend belangrijk. In de kliniek en veel tips gekregen over emotie regulatie. En je mindset stap voor stap te veranderen.

mijn zelfbeeld was en is nog steeds erg laag. Veel hier kamperen ook met een mentale strijd, Depressie, angststoornis, verlatingsangst, bipolar zijn, borderline, ptss en noem het maar op.

Ik zou door dit topic wil ik graag dat we elkaar kunnen helpen om hetleven een stukje mooier en fijner te maken. En dragelijker te maken.🥳

Bij deze wil ik graag beginnen met een aantal (iedereen welkom ofcouse!). Iets wat voor mij enorm heeft geholpen. Verbondenheid is key. Actie ondernemen is key

ik had snel als ik wakker werd. Meteen snel
negatieve gedachtes in de zin van: laat maar vandaag word toch niks, heb nu niks meer aan de dag want slecht geslapen. Elke dag is toch kut heb er geen zin in zo.

ik wil jullie graag uitdagen vanaf vandaag. Mocht je in soort gelijke positie zitten of meer een roze bril door de dag heen te gaan.

De uitdaging begint met een kleine stap.
Begin met als je wakker bent om aleen tegen jezelf te zeggen;

1. Vandaag zou het een mooie dag kunnen worden.
2. Ik heb zin in vandaag

Dit houden wij aan tot 31 mei van daaruit ben ik erg benieuwd wat het met jullie doet en ee gedaan elkedag. Het gaat onwennig kunnen zijn om dit te zeggen en doen, maar geef het op zn minst een kans!

Heb je zelf nog tips of een andere zin die jou helpt om bed uit te komen en wat rustiger je dag te kan beginnen.

Laat het weten ! Wie weet werken jou tips voor andere net beter.

Lets grow together help elkaar

Who is down to try ?
👇^ laat het weten ^👇

_shikantaza

Badass junkie
Hey allemaal,

Hierheen zou ik het mooi vinden om elkaar een stukje te helpen in herstel of om alleen al je dag zin te geven.

mentale gezondheid is zo ontzettend belangrijk. In de kliniek en veel tips gekregen over emotie regulatie. En je mindset stap voor stap te veranderen.

mijn zelfbeeld was en is nog steeds erg laag. Veel hier kamperen ook met een mentale strijd, Depressie, angststoornis, verlatingsangst, bipolar zijn, borderline, ptss en noem het maar op.

Ik zou door dit topic wil ik graag dat we elkaar kunnen helpen om hetleven een stukje mooier en fijner te maken. En dragelijker te maken.🥳

Bij deze wil ik graag beginnen met een aantal (iedereen welkom ofcouse!). Iets wat voor mij enorm heeft geholpen. Verbondenheid is key. Actie ondernemen is key

ik had snel als ik wakker werd. Meteen snel
negatieve gedachtes in de zin van: laat maar vandaag word toch niks, heb nu niks meer aan de dag want slecht geslapen. Elke dag is toch kut heb er geen zin in zo.

ik wil jullie graag uitdagen vanaf vandaag. Mocht je in soort gelijke positie zitten of meer een roze bril door de dag heen te gaan.

De uitdaging begint met een kleine stap.
Begin met als je wakker bent om aleen tegen jezelf te zeggen;

1. Vandaag zou het een mooie dag kunnen worden.
2. Ik heb zin in vandaag

Dit houden wij aan tot 31 mei van daaruit ben ik erg benieuwd wat het met jullie doet en ee gedaan elkedag. Het gaat onwennig kunnen zijn om dit te zeggen en doen, maar geef het op zn minst een kans!

Heb je zelf nog tips of een andere zin die jou helpt om bed uit te komen en wat rustiger je dag te kan beginnen.

Laat het weten ! Wie weet werken jou tips voor andere net beter.

Lets grow together help elkaar

Who is down to try ?
👇^ laat het weten ^👇
Goed bezig 👍 Perspectief bepaalt veel. Dat houd je goed in de gaten met de affirmaties die je al noemt.

Verder is voor mij rust cruciaal. Voor mij werkt het goed om te mediteren. Mediteren voor het slapengaan. Mediteren na het opstaan.
Mediteren in de middag of misschien nog een paar keer kort gedurende de dag.

Een dankbaarheidslijstje bijhouden bevordert een positieve mindset. Vroeg op de dag iets plannen wat je de moeite waard vindt om voor op te staan kan ook helpen mocht je de neiging hebben om opstaan uit te stellen. Al is het maar een extra lekker bakkie koffie of een croissantje.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Goed bezig 👍 Perspectief bepaalt veel. Dat houd je goed in de gaten met de affirmaties die je al noemt.

Verder is voor mij rust cruciaal. Voor mij werkt het goed om te mediteren. Mediteren voor het slapengaan. Mediteren na het opstaan.
Mediteren in de middag of misschien nog een paar keer kort gedurende de dag.

Een dankbaarheidslijstje bijhouden bevordert een positieve mindset. Vroeg op de dag iets plannen wat je de moeite waard vindt om voor op te staan kan ook helpen mocht je de neiging hebben om opstaan uit te stellen. Al is het maar een extra lekker bakkie koffie of een croissantje.
En om de stilte van de nog slapende wereld te ervaren en de vogeltjes die beginnen met hun ochtend zang. :redheart:

Deadwing

Wijs gebruiker
Ik begin deze dagen rond 6h in de ochtend. En doet me goed als ik 10 tot 15 minuten de tijd neem om mijn dagboekje te openen en wat op te schrijven.
Altijd doe ik even mijn best op te schrijven van welke dingen ik extra hoop te genieten vandaag.
Succes @Hansklok en pas op met drugsgebruik. Maar dat weet je!
Ik houd ook al jaren een dagboek bij. Voor mij is het een hele belangrijke gewoonte.

Deadwing

Wijs gebruiker
Ja, zo blijf je overzicht houden op de voor jezelf belangrijke zaken en verdwaal je minder in de waanzin en gevoelens die dit leven nu eenmaal aantrekken.
Absoluut. Wanneer ik vrij ben heb ik vooral na het opstaan veel moeite om op gang te komen. In mijn dagboek schrijven en mediteren helpt me meestal wel actiever te worden. Mijn gebrek aan actie is volgens mij een combinatie van beetje lui zijn maar vooral lichte ochtenddepressies.

Ik gebruik in ieder geval geen medicatie en sinds bijna vier maanden geen nicotine om de dag te kunnen beginnen. Dat vind ik al heel wat. En ik drink ook bijna nooit alcohol en zeker niet ‘s ochtends ! De dag positief beginnen is dus echt heel belangrijk.

Laatst bewerkt:

Kordie

DF-koning
Het is voor mij belangrijk om de dag rustig op te starten.
Op sommige dingen heb je invloed, zoals plannen van afspraken, en op sommige dingen ook niet. Dan kwestie van rustig blijven

jackhan

Belezen gebruiker
Maar als je er geen zin in hebt, helpt 'ik heb er zin in vandaag' dan om te zeggen?
Lijkt me dat je het ook zelf moet geloven om het te leven.
Anders zeg je het maar om te zeggen.

Hoe is jouw/jullie ervaring hierin?

N3K0

Badass junkie
Maar als je er geen zin in hebt, helpt 'ik heb er zin in vandaag' dan om te zeggen?

Geloven komt later wel. Fake it until you make it!! 🤣

Soms voelen nieuwe dingen onwennig en klinken ze misschien ongeloofwaardig omdat je nooit op zo een manier gedacht hebt.
Iets nieuws aanleren (anders denken/nieuwe gedachten) is in het begin niet perse geloofwaardig en dat hoeft ook niet.

Uiteindelijk geloofd future you ze wel. En dan is het geen geloven meer maar voelen/ervaren en weten 💜🌸

Hansklok

Bewuste gebruiker

Ik heb dit ook wel is geprobeerd. Hierin heb ik ondervonden dat als in het zovaak zei dat ik er zin in had dat ik boos werd dat ik nog steeds niet wou.
Momentje geduld en rust proberen actief proberen om te zetten naar een andere emotie dan lukt het iets beter.
Soms lukt het forceren met de gedachte ook zolang je gevoel maar niet omslaat :)

Hansklok

Bewuste gebruiker
Wat leuk om te lezen dat veel al daadwerkelijk hier al mee bezig zijn en hun tips en ervaringen delen!
Goed bezig 💪

Blijf jezelf in de kleinste stapjes omhoog werken. Het gaat om het proberen. Niet om het slagen of falen. Niet zo streng zijn voor jezelf.

Ik merk dat me brein van de tip van @Mindless toch nog wat moeite heeft. Dat ik mezelf dan beloof om te zeggen het word een prachtige dag ik er niet achter durf kan staan. Geen idee waarom. Wil denk ik niet voor teleurstelling staan van zie je wel lukt toch niet ofs😅…

Hebben jullie andere gedachte tips die minder belofte mee brengt ? Wellicht dat dat miss wat beter werkt voor me😇

de tip van @Manu76 om de dag te beginnen met een dagboek ga ik ook toevoegen. In de dagstart.

Trots op jullie ! ❤️

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wat leuk om te lezen dat veel al daadwerkelijk hier al mee bezig zijn en hun tips en ervaringen delen!
Goed bezig 💪

Blijf jezelf in de kleinste stapjes omhoog werken. Het gaat om het proberen. Niet om het slagen of falen. Niet zo streng zijn voor jezelf.

Ik merk dat me brein van de tip van @Mindless toch nog wat moeite heeft. Dat ik mezelf dan beloof om te zeggen het word een prachtige dag ik er niet achter durf kan staan. Geen idee waarom. Wil denk ik niet voor teleurstelling staan van zie je wel lukt toch niet ofs😅…

Hebben jullie andere gedachte tips die minder belofte mee brengt ? Wellicht dat dat miss wat beter werkt voor me😇

de tip van @Manu76 om de dag te beginnen met een dagboek ga ik ook toevoegen. In de dagstart.

Trots op jullie ! ❤️
Dat is goed: eerlijke zelfreflectie.

Vertrouwen hierin is ook iets dat opgebouwd- en mee geëxperimenteerd moet worden.

Het is een proces waarin je vertrouwen groeit. Je vertrouwen erin is het hoofdingrediënt.

Ik had eerst helemaal geen vertrouwen. Dat moest ik ontwikkelen. Nu heb ik door eerdere ervaringen meer vertrouwen gekregen en is het veel makkelijker.

Daarnaast: glimlach op je gezicht brengen (ook al is het een beetje 'fake it till you make it', helpt in dit alles.

LucidLucy

Verslaafde in herstel

De laatste weken niet meer zo trouw als daarvoor. Maar ik heb het deze week weer trouw elke dag opgepakt. Ik het begin datch ik, Tja.... Na een jaar heb je alles wel gehoord hè.

Maar ruim vier jaar later heb ik er nog steeds veel aan. Bijna elke dag weer. Het is ook vaak zo toepasselijk in m'n herstel. En ik haal er altijd nieuwe dingen uit.

Verder werkt even inchecken bij mezelf en m'n hogere macht ook heel goed om de dag goed te beginnen. Maar dit is een van de eerste dingen die ik altijd 'vergeet'. Bijzonder wel dat het soms zoveel moeite lijkt te kosten om zo iets simpels dagelijks voort te zetten. Terwijl het zoveel brengt.

Bovenaan