Stichting narconon - valse voorlichting?

Angramar Temenos

Badass junkie
http://www.narconon.nl

Ik zie hier, vooral bij verschillende informatie over drugs allerlei dingen die helemaal niet kloppen of Amerikaans overkomen. Ik zie niet veel goede informatie, wel een heleboel uit de proporties geblazen verhalen (bijv. speed met alcohol is vaak dodelijk).

Met de opkomst van dit soort stichtingen, wordt Nederland dan ook zo in de ban genomen door de "war on drugs"? Ik vrees het ergste :(

zommes

Badass junkie
Een stichting zonder winstoogmerk, ze beledigen hier ook nog onze intelligentie. Alsof er stichtingen zijn die dat wel mogen hebben.

Inderdaad een belachelijke site.

Angramar Temenos

Badass junkie
Ze zijn een "officiele" stichting, ze houden op evenementen soms ook anti-drug booths etc, en ze zijn ook een "afkickcentrum", ze verkopen behandelingen die vaak totaal niet schijnen te werken.

Hier, ik heb wat meer over ze gevonden op wikipedia: Heel schokkend, schijnen hele louché lui te zijn. http://en.wikipedia.org/wiki/Narconon

zommes

Badass junkie
Angramar Temenos zei:
Wat wil dat dus zeggen? Amerikaanse stichting die hier haat komt zaaien over drugs?

Precies, gesteund door de kerk van Scientology. Die zijn hier al genesteld.

speeseend

Wijs gebruiker
narconon is ...

Het is een uitermate dubieuze club. De verhalen die je hier en daar over op kan pikken, zijn in mijn ogen niet bepaald positief, methoden zijn niet allemaal even wetenschappelijk onderbouwd (belachelijk hoge dosis vitamines, zweettherapie e.d.) en ze vragen toch behoorlijk wat geld aan de verslaafden of familie van.

Die bepaalde succes-verhalen uit Nederland (dealer wordt therapeut bij Narconon) zijn voor mij wat overdreven.

Het komt over als ''breken en opbouwen''.

Overigens bestaat het al een hele tijd in Nederland maar moesten ergens in de jaren tachtig uitwijken naar Frankrijk vanwege een conflict met de Belastingdienst.

Hier is een aardige link: klik hier

Gr.,

Eend

Northawke

Wijs gebruiker
Je kan in Christiane F. al over deze stichting lezen. Dus jaren '70 in Berlijn. Total louche boel, lijkt me. Het zegt al genoeg dat ze gesteund worden door Scientology.

Soma

Bewuste gebruiker
LSD is nooit een populaire drug geweest maar heeft wel een ingrijpende invloed gehad op de populaire cultuur. Zowel het bedrijf waar Hofmann werkte, de Zwitserse medicijnreus Sandoz, als het Amerikaanse leger en de CIA hebben tot diep in de jaren ’60 studies en experimenten uitgevoerd om de effecten van LSD in kaart te brengen en het middel een plaats te geven in (legale) militaire en medische projecten. Al gauw raakten ook kunstenaars, schrijvers en andere kleurrijke figuren in de ban van de trip, met name Aldous Huxley (auteur van Brave new world), Al Hubbard (oprichter van Scientology) en de beatniks, aangevoerd door Allen Ginsberg en professor Timothy Leary.

Toch raar dat scientology zo tegen drugs is..

Wacky

Badass junkie
Soma zei:
LSD is nooit een populaire drug geweest maar heeft wel een ingrijpende invloed gehad op de populaire cultuur. Zowel het bedrijf waar Hofmann werkte, de Zwitserse medicijnreus Sandoz, als het Amerikaanse leger en de CIA hebben tot diep in de jaren ’60 studies en experimenten uitgevoerd om de effecten van LSD in kaart te brengen en het middel een plaats te geven in (legale) militaire en medische projecten. Al gauw raakten ook kunstenaars, schrijvers en andere kleurrijke figuren in de ban van de trip, met name Aldous Huxley (auteur van Brave new world), Al Hubbard (oprichter van Scientology) en de beatniks, aangevoerd door Allen Ginsberg en professor Timothy Leary.

Toch raar dat scientology zo tegen drugs is..

Psychedelica worden ook niet vermeld op de site. Bewuste gebruikers zijn niet hun doelgroep. Hun doelgroep zijn denk ik de kindertjes die drugs gebruiken om stoer te doen. Speed met alcohol kan inderdaad dodelijk zijn als je een kind bent dat denkt dat het stoer is om 3 gram speed met 50 bier te combineren. Er staat overigens ook niet dat het VAAK dodelijk is, er staat dat het dodelijk kan zijn.

Niet dat die kinderen het gaan laten vanwege zon site met overdreven waarschuwingen waar ze doen of elk gebruik automatisch leid tot verslaving en OD's natuurlijk.

Edit, ik had alleen nog maar de informatie over drugs gelezen, de rest bekijkend is het dus wel meer dan alleen een waarschuwingssite. En is de doelgroep dus niet vooral potentiele gebruikers, maar waarschijnlijk mensen die al verslaafd zijn en geld hebben om zelf te betalen (of hun familie natuurlijk) voor alternatieve verslavingszorg.
Gelinkt aan scientollogy, dat ruikt wel een beetje natuurlijk :)

Spor

Wijs gebruiker
Haha - dit stukje over alcohol moest ik gewoon even plaatsten in het "valse voorlichting" topic :P
eenanderewaarheidoverdrugs.nl zei:
Stel je eens voor, ik geef jou een banaan. Jij stopt deze de rest van de dag in je rugzak waardoor hij een beetje bruin wordt. Thuisgekomen leg je hem op de keukentafel en ga jij je tassen inpakken. De zomervakantie is begonnen en je gaat zes weken naar de camping. Je vergeet de banaan helemaal. Na zes weken kom je terug, doet de keukendeur open en… wow. Het stinkt verschrikkelijk. Zes lange, warme zomerweken heeft die banaan liggen rotten. Je wordt een beetje dapper want je wil je moeder er niet mee lastig vallen. Je pakt de banaan tussen duim en wijsvinger, veegt er wat maden en schimmel vanaf, pelt hem en… je neemt een grote hap.

Wat gebeurt er dan? Na vijf minuten wordt je een beetje zo van tralalala. Je wordt een beetje zweverig en draaierig. Je bent dronken. Dan krijg je buikpijn en wordt je ziek. Weer vijf minuten later moet je moeder het ziekenhuis bellen om je maag leeg te laten pompen. Je hebt een alcoholvergiftiging.

Ik ga er verder niet eens wat over zeggen, weet namelijk echt neit welk stukje nou het belachelijkst is

Spor

Wijs gebruiker
Juist ! :sunglasses:

(of juist wel natuurlijk voor de alcohol liefhebbers onder ons - als we de site moeten geloven)

speeseend

Wijs gebruiker
wacky zei:
Edit, ik had alleen nog maar de informatie over drugs gelezen, de rest bekijkend is het dus wel meer dan alleen een waarschuwingssite. En is de doelgroep dus niet vooral potentiele gebruikers, maar waarschijnlijk mensen die al verslaafd zijn en geld hebben om zelf te betalen (of hun familie natuurlijk) voor alternatieve verslavingszorg.

Even melken..

Op zich vind ik bepaalde ''verzinsels'' niet eens zo gek bedacht (vooral Scientology zelf). Alleen door die overdreven geldzucht, wat verdwijnt in een onduidelijk potje, dat doet nu net de das om.

Misschien een paar wetenschappelijke feitjes? Dan ben ik om :wink:

Bovenaan