Stoppen! lotgenoten?

cat-woman

Newbie
Een vriend van mij is speed verslaafd en wil stoppen. Hij zegt dat dit alleen gaat lukken met profesionele hulp. Hij kan deze stap naar eigen zeggen alleen niet nemen want... "Hoe verkoop ik aan mijn werkgever dat ik er ff voor 6 weken uit ga?" Waarop ik antwoordde dat hij vakantie op moet nemen. maar hij zegt terecht dat het zelfs nog langer kan duren dan 6 weken.. Ik begrijp heel goed dat dit een belemmering is want hij heeft geen baan die je makkelijk ergens anders kan hervatten. (hij is autospuiter) en hij wil zijn baan niet op het spel zetten.

Hij heeft 3 maanden geleden een korte (maar hevige) relatie met mijn zus gehad, waar hij heel veel om gaf. Net op het moment dat hij dacht.. JA dit is mijn motivatie om te stoppen (zij was het steuntje in de rug) maakte zij het uit!

Kortom, hij moet óf verliefd zijn om het zelf te kunnen..
óf opgenomen worden.

Zijn er lotgenoten, die misschien ook een steuntje in de rug nodig hebben?
Samen staan we sterk toch?
Ik wil hem zo graag helpen!!

Hoi

Tof dat je zo bezorgd bent om je vriend. Ik zit zelf nogal in dezefde situatie; Nu, het is wel zo dat ik speed 'slechts' drie maanden hevig gedaan heb (lees: praktisch iedere dag). Ik ben net begonnen met het afbouwen van m'n gebruik. Ik vrees dat ik die drastische vermindering de komende dagen wel nog zal beginnen aanvoelen (zowel psychisch als mentaal). Ik heb reeds twee dagen de speed kunnen laten en eigenlijk valt het nare gevoel (voorlopig) best mee... Ik had gedacht dat ik het één dag zou volhouden zonder speed, maar kom, we zitten al aan dag twee!:rolleyes: Ik nam speed deels voor m'n werk; ik ben veel speed beginnen doen in een vermoeide periode, dus het stomste wat ik had kunnen doen was veel speed beginnen gebruiken, niet waar? Tot voor die drie maanden van hevig speedgebruik, was ik een puur occasionele gebruiker. Al een geluk dat ik de laatste maanden niet al te veel meer uitging, of het kwam zeker niet goed :grin: Nu vind ik wel dat je je vriend de raad moet geven om te blijven werken, hoe uitgeput en lusteloos hij zich ook moge voelen! Door te werken blijft hij echter wél bezig, dus daardoor vermijd je de constante gedachte aan een heerlijk lijntje!:)Het is grappig dat ik mijn job als "hoofdmotivatie" gebruikte voor mijn speedgebruik; Nu speelt m'n job een cruciale rol om af te bouwen met speed! Als ik moe van werk kom, is het wel keihard, zeker als je weet dat er 'ergens' in huis nog wat poeder ligt:)... Je vriend mag zichzelf trouwens niet direct zo'n hoge eisen stellen, vind ik. Ik wilde enkele weken geleden reeds DEFINITIEF stoppen, maar dat levert net het omgekeerde effect op denk ik; ik kon het nog geen dag zonder volhouden. Nu heb ik mezelf voorgenomen om mezelf voorlopig eens per week (zaterdagavond --) gezellig thuis of tijdens het uitgaan) te trakteren op een lijntje. Dit is de eerste stap in mijn plan om binnenkort wel definitief vaarwel te kunnen zeggen tegen speed. Ik ben 100 procent gemotiveerd om het niet meer tijdens de week te doen en heb er eerlijk gezegd alle vertrouwen in. Om speed echter op te geven tijdens een avondje uit of op een gezellig avondje in het weekend, nee, daar ben ik nog ff niet aan toe... Ik wens je vriend alleszinds veel sterkte toe in zijn voornemen om te stoppen met de speed.

Groetjes,
Speedy...

slash

Experimenterende gebruiker
ik zit zelf in hetzelfde schuitje, gebruik 2 jaar dagelijks speed. Heb ook in een afkickkliniek gezeten, maar was er zelf toen blijkbaar nog niet klaar voor want het heeft bij mij niet geholpen.. vestig niet al je hoop op een kliniek, zulke dingen zijn natuurlijk heel belangrijk maar hij moet er echt ZELF klaar voor zijn. Alleen dan heeft ie baat bij zulke dingen.. Succes

it's_me

Newbie
Tja das echt helemaal waar, je moet er echt zelf klaar voor zijn, en er voor de volle 100% zelf achterstaan...
Na ruim 1,5 jaar iedere dag op de pep te hebben gezeten (werk, stappen overal!!!) ben ik ook gestopt.... Sinds 29 december vorig jaar.
Ik heb al1 het geluk gehad dat ze me de laatste keer echt troep hebben verkocht. (of ik heb te veel gepakt of zo...) Ik was na 1 nacht niet slapen, wat voor mij eigg wel vrij normaal was, zo paranoide dat ik echt bang was , last van hartkloppingen had enz. Dat had ik nog nooit gehad.
En gelukkig was ik er na die nacht dus ook helemaal klaar mee! Dit wilde ik nooit meer.Een vriend van me die al eerder gestopt was heeft me hier heel erg bij geholpen.Door er voor me te zijn als ik het even moeilijk had.
Ben nog nooit zo moe en zo geweest als de eerste 2 weken daarna.Maar langzaam merkte ik dat het steeds beter ging, voel me fitter en een stuk gezonder.
Maar dat betekent niet dat ik geen momenten heb dat ik er heel erg naar verlang, naar het gevoel enzo...
Komt goed hier. Vind het wel echt top dat je zo bezorgd bent om die vriend van je. Het is fijn als er iemand voor je klaar staat!
Heel veel suc6!!!

Supervlieg

Wijs gebruiker
*ALERT* *ALERT* *ALERT*

Als je ooit van plan bent je stiff weg te gooien kun je het beter aan Miriam weggeven. Tenzij je zit te wachten op een betoog over hoe verschrikkelijk zonde het wel niet is,

*ALERT* *ALERT* *ALERT*

nutsss

Wijs gebruiker
Hiero, na 1,5 jaar dagelijks nu bijna 2 weken clean en dat is een record. De behoefte is ook veel minder. Vooral de eerste week is zwaar. Je bent dan zeer moe en hebt geen enkele zin in wat dan ook.

ik Heb om de onrust weg te nemen promethazine 25mg die ik 2 per dag mag nemen en dat helpt goed. Afbouwen lukte bij mij niet, de verleiding was te groot en de paranoïa te heftig.

Wel hoop ik snel op recept ritalin te krijgen om de dag beter door te komen maar dat heeft meer met mn ADD te maken.

Doorzetten en volhouden.

Snuifdoos

Belezen gebruiker
't is moeilijk om nog te gaan werken na een lange periode dagelijks gebruik. Heb het zelf geprobeerd toen ik er iedere dag aanhing, maar uiteindelijk moest ik toch verlof vragen.

Ik was zo ongelooflijk lusteloos en moe dat ik me nauwelijks recht kon houden. Dan ook nog eens onredelijk agressief uit de hoek komen als iemand je heel gewone vragen stelt. Op het moment zelf lijkt het alsof je het volledig bij het rechte eind hebt, maar als je 't achteraf bekijkt, begrijp je dat die agressie eigenlijk nergens, maar dan ook nergens nodig voor was.

Uiteindelijk wat verlof gevraagd, bijgeslapen, en na een paar weken ging het een stuk beter. Maar helaas is de drang bij mij gebleven. Maanden aan een stuk, iedere dag. En ben weer beginnen gebruiken. Met enkele terugvalletjes van dagelijks gebruik, gebruik nu al een 4-tal maanden enkel vrijdagavond-zaterdagavond, en daar kan ik voorlopig uitstekend mee leven en werken. Maar ik moet redelijk wat moeite doen om het zo te houden. Discipline is beter dan vroeger, dus het lukt, maar er moet niet teveel tregelijk foutlopen denk ik om me er weer dagelijks aan te krijgen.

Bij de meeste dagelijkse gebruikers gaat er na een aantal maanden een alarmbelletje rinkelen, omdat je helemaal op bent. Nadien ga je inzien dat dagelijks gebruik nutteloos is en zonde van de speed. Je hebt veel meer nodig, en hoeveel je ook neemt, je krijgt nooit meer de rush, die je in't begin had. Als je een kwartier na een lijn een volledige maaltijd kan binnenspelen omdat je zo'n honger hebt, en vlak daarna gewoon kan gaan slapen, ja, dan weet je wel dat je slecht en nutteloos bezig bent.

Als je een concreet doel hebt in je leven, en daar continu aan werkt, kan je na een lange periode dagelijks gebruik volledig stoppen, en dat zo houden. indien niet,ben je vogel voor de speedkater. Of je nu met afkickcentra gaat werken of niet. Mijn mening.

Dr. Tommy

Badass junkie
nutsss zei:
Hiero, na 1,5 jaar dagelijks nu bijna 2 weken clean en dat is een record. De behoefte is ook veel minder. Vooral de eerste week is zwaar. Je bent dan zeer moe en hebt geen enkele zin in wat dan ook.

ik Heb om de onrust weg te nemen promethazine 25mg die ik 2 per dag mag nemen en dat helpt goed. Afbouwen lukte bij mij niet, de verleiding was te groot en de paranoïa te heftig.

Wel hoop ik snel op recept ritalin te krijgen om de dag beter door te komen maar dat heeft meer met mn ADD te maken.

Doorzetten en volhouden.

goed van je nutsss! ik hoop dat het je deze keer echt lukt

ik ben nu na een jaar dagelijks gebruik er bijna 2 maanden vanaf en ik moet zeggen dat het, in mijn geval dan, makkelijker gaat dan ik dacht. ik moet wel zeggen dat ik wel wat sneller aangebrand ben dan normaal...en ik neem wat te snel diazepam.
Het is alleen erg wennen om weer in een normaal dag en nacht ritme te komen. soms mis ik het nachtelijke gespook wel eens...

en ik word binnenkort eindelijk getest op ADD en dan krijg ik misschien ook wel ritalin

maar hou vol he nutsss :)

DarkTerrorFreak

Experimenterende gebruiker
cat-woman zei:
Zijn er lotgenoten, die misschien ook een steuntje in de rug nodig hebben?
Samen staan we sterk toch?
Ik wil hem zo graag helpen!!

Heb een jaar lang elke dag aan de pep gezeten, zo ongeveer een grammetje per dag. Sinds Januari gestopt met doordeweeks te gebruiken. De eerste paar weken waren zwaar, veel slapen en eten, maar gewoon blijven werken :)

Nu slaap ik doordeweeks nog steeds veel. Ik ga rond 8 a 9 uur 's avonds naar me bed en sta om 7 uur 's ochtends weer op. Dus hier valt nog wel mee te leven. De enige reden waarom ik het volhou is omdat ik denk : "Nog ff en het is weer weekend ! Dan kan ik los :grin:"

In het weekend pep is gebruiken is nu een soort beloning voor mezelf als ik het doordeweeks niet doe :)

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Tyler en ik hebben het ook weer gehad met die pep, we stoppen ook weer een periode! :wave:

Bovenaan