Stoppen met blowen, steun gezocht.

Ik lees hier al ontzettend lang mee, veel tips en ervaringen mogen lezen en hopelijk willen jullie mij wat steun bieden, ook al ben ik "nieuw" hier, in deze klote tijd.

Ik ben een vrouw van midden 20 en op mijn 15e ben ik in aanraking gekomen met wiet. Dit is uiteraard erg onschuldig begonnen hoewel ik, als ik nu terug kijk op mijn leven al héél lang een probleem heb met voornamelijk wiet. En áls ik eindelijk wilde stoppen, maakte ik weer vrienden die blowde, je kent het wel :wink: Echter heb ik het nooit ervaren als een groot probleem, het was een sociale bezigheid, ik voelde me er goed door en problemen waren er niet.

Later in mijn puberteit kwamen XTC en speed op mijn pad en na jaren lang misbruik gemaakt te hebben van dit prachtige spul ben ik daar volledig van af. Weliswaar niet vrijwillig maar door de manier waarop ik met drugs om ging, de manier waarop ik me liet beïnvloeden door de drugs en mijn omgeving, was het een kwestie van tijd voor ik alles zou verliezen.
En dat is gebeurt.

Drugs stond zo centraal in mijn leven, ik ging er zo in op dat dat eigenlijk het enige was wat belangrijk voor me was. Familie? Ik nam liever een pilletje (of 3) en bleef nachten van huis dan dat ik met m’n ouders een kop thee op de bank dronk. Vrienden? Mensen met wie ik drugs gebruikte is een betere bewoording. Mijn échte vrienden had ik inmiddels ingeruild voor de mensen met wie ik drugs gebruikte.

Ik wil er niet te gedetailleerd op in gaan maar nu onderaan de streep; heb ik geen vrienden en geen familie meer wat voor mij gelijk staat aan niks meer hebben. Fysiek zijn ze er wel, maar ik heb in mijn gebruikersjaren zoveel kapot gemaakt dat ik er nu alleen voor sta en ja, dat heb ik volledig aan mezelf te danken.

Mijn enige zekerheid in mijn leven is mijn werk (fulltime), die ik godzijdank (god -zij -dank ja) nog heb. Ergens ben ik nog wel verstandig genoeg om niet voor/op mijn werk te gebruiken.

Goed, terug naar het huidige probleem. Ik heb dan geen gebruikersvrienden en contacten meer voor hard drugs maar de coffeeshop is 10 min rijden met de auto.

Dat de beveiliging me enthousiast begroet en weet welke auto ik rij, dat de jongen achter de balie precies weet dat ik geen Hasj rook en vrolijk zegt ‘tot morgen’, zegt denk ik genoeg.

Ik moet zeggen dat ik zo’n 3 á 4 jaar geleden hulp heb gezocht voor mijn wiet gebruik, na 2 gesprekken begreep ik het wel. “Ik weet wat de gevolgen van blowen zijn, het enige dat ik moet doen is stoppen. Dat lukt me wel zelf” dit waren mijn laatste woorden en ik ging naar huis om nog geen 3 dagen later uiteraard weer aan de jointjes te zitten.

Nu zit ik op een punt dat het écht genoeg is. Ik kan niet meer, ik ben op, depressief, lusteloos.. Ik wéét dat blowen dit in stand houd en het moet gewoon een keer genoeg zijn. Klaar, afgelopen!

Maar ik kan het niet alleen.. Het is zo verrot en moeilijk om mezelf telkens weer uit dat dal te trekken, telkens weer tegen mezelf te zeggen dat ik niet op moet geven, telkens weer dat gevecht tussen mijn verslaafde ik en mijn gezonde verstand. Ik heb professionele hulp (psycholoog, niet speciaal voor verslavingsproblematiek) en dat helpt een hele boel maar het missende gevoel dat er iemand is die je steunt, die er voor je is, die in je gelooft.. Dát is niet te vervangen door professionele hulp maar juist hetgene wat ik zo nodig heb..

Gisteravond heb ik mijn laatste joint gerookt en ik zie ontzettend op tegen de komende nachten. Ik weet dat ik me over een week weer een stuk beter voel maar het kost me een hele hoop kracht om niet de auto in te stappen en naar mijn veilige wereld te vluchten.

Ik wil me weer helder voelen, energie hebben, zin hebben in het leven, uitdagingen aangaan, sociale contacten opbouwen en bovenal: GELUKKIG zijn.

Hopelijk zijn er mensen met wat tips voor de eerste weken, die me willen steunen, die ook hun verslaving aan het over winnen zijn of zelfs al succesvol gestopt zijn.

Respect en heel veel dank als je dit helemaal hebt gelezen.

-X- Bloempje003

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Mijn steun heb je voor de volle 100%!

Heb in hetzelfde schuitje gezeten.
Heb zo'n jaartje of 11 dagelijks geblowd tot een kleine 2jaar terug...

Ik was het zo beu als kou pap, die laatste tijd werd ik er onverschillig door soms wat paranoia/asociaal/down wat voorheen dus niet gebeurde...dus ik wou ECHT stoppen.
Woog destijds ook al tegen de 90 kilo aan door die bloedirritante vreetkicks.

Ik moest en zou me leven terug in handen nemen en weer optimaal gelukkig zijn.
Dit gezegd zijnde ben ik van start gegaan om een gezond eetpatroon te ontwikkelen... daar kan wiet dus niet bijhoren.
Dus hup gedaan met de wiet...(*wel had ik in gedachte niet voor altijd te stoppen met wiet maar de regelmaat eruit krijgen en het gevoel te hebben er niet meer afhankelijk van te zijn*)

De eerste nachtjes heb ik nauwelijks wat geslapen maar dit was van korte duur, het ging me verbazend goed af.
Elke dag fluitend opstaan, ontieglijk veel energie, lekker in me vel, grote ondernemingsdrang, heldere gedachten, supersociaal,...... aaaaaarg waarom had ik dit niet eerder gedaan!!
De trek in een joint was er niet omdat ik wist dat die joint een demper op dat gevoel zou kunnen leggen, ik wou genieten nu en vooral aan mezelf werken.

Mede door de gezonde voeding en drank vlogen de kilo's eraf, begon terug in vorm te raken wat voor mij nog meer euforie opleverde. Heb dat gelukzalig gevoel kunnen vasthouden en leefde echt op een roos wolkje. Het leven is zo mooi als je niet elke dag blowt :grin:

Nu weeg ik 60kg en rook sporadisch wel eens een joint maar daar blijft het bij (al kan dit niet voor iedereen opgaan denk ik) sommigen moeten echt helemaal kappen.

Wiet heeft nu zo'n impact op me dat ik me verbaas dat ik dat vroeger elke dag deed.

Ik hou je topic dagelijks in de gaten, mocht je vragen hebben of nog extra tips nodig hebben dan lees ik het wel.

Kappen met wiet maak je zo moeilijk of makkelijk als jezelf wil.
Probeer te profiteren van het goeie gevoel dat je krijgt bij het stoppen ipv van wiet door je hoofd te laten gaan, geef jezelf geen tijd om aan wiet te denken.

Sterkte en wilskracht aan jou!

Peace!

Heel erg bedankt voor je reactie en je steun!

Ik herken heel erg wat je zegt, dat onverschillige, geen interesse meer in je omgeving en die vreetkicks.. Alles wat voor handen ligt wordt naar binnen gepropt :mrgreen: Maar ook de zin 'ik moest en zou mijn leven terug in handen nemen' is erg herkenbaar.

Ik heb heel veel respect voor je doorzettingsvermogen, de motivatie bij mij is er ook echt wel maar terugvallen in die o zo vertrouwde omgeving is zoveel makkelijk dan jezelf bij elkaar rapen en doen wat het beste voor je is. Ook omdat ik weet dat ik eigenlijk nooit meer kan blowen.

Ik ben al minstens 10 keer gestopt met blowen en de langste stoppoging is 4 weken geweest. Toch weer een joint gehaald op zaterdag en ach, dan kan ik er zondag ook wel 1 roken. Vervolgens is het maandag en na die drukke dag kan ik er nog wel één roken als ik het dan écht niet meer doe.
Dat werkt dus absoluut niet voor mij want binnen no time is mijn lichaam weer gewend aan die zooi wat in houdt dat ik weer van voor af aan kan beginnen met slapen zonder joint en wie die ellende door moet.

Blowen is eigenlijk een vicieuze cirkel waar ik niet uit kom als ik af en toe een jointje rook, als ik dat doe begint het cirkeltje weer te draaien. En eerlijk gezegd vind ik dat idee helemaal niks want ik ben van mening dat af en toe drugs helemaal geen probleem is. Helaas bij mij dus wel.

Het klopt inderdaad dat die slapeloze nachten van korte duur zijn, alleen je moet er wel doorheen. Door die nachten merk ik ook eigenlijk pas hoe erg die verslaving eigenlijk is; zwetend met kippenvel over m'n hele lijf. Ik voel me dan zo laag en een "junk" dat ik eigenlijk het liefste naar de coffeeshop ren om dat gevoel kwijt te zijn. (daar is de cirkel weer :P )

Ik hou me vast aan de gedachte dat het over 2 weken beter gaat, wat je zegt: fluitend opstaan, zin in het leven, en die energie.. het gevoel hebben dat je LEEFT.

Nogmaals, ik heb ontzettend veel respect voor je doorzettingsvermogen en het doet me goed om te lezen hoe je leven verbeterd is en hoe gelukkig je over komt!

Merk je dat de drang naar wiet ook echt uit je systeem is? Ik vind het zo moeilijk te geloven dat ik ooit op een punt kom dat ik geen zin meer heb in die joint. Ik ben in principe de hele dag aan het werk maar er gaat elk uur wel een keer door me hoofd dat ik zo'n trek heb in een joint. Ik rookte ook vooral om m'n hoofd leeg te maken en te stoppen met dat eeuwige denken over alles wat je maar kan verzinnen. Ik moet daar nog een andere manier voor verzinnen maar ik vind het al ontzettend fijn dat ik het hier kwijt kan!

Ik heb nog wel een paar vragen..

Heb je al die tijd af en toe gerookt of ben je eerst een periode helemaal gestopt? Hoe heb je je zelf door de weekenden heen gesleept? Heb je ooit een terug val gehad? Hoe ben je daar mee om gegaan?

Bedankt! Het doet me goed om het kwijt te kunnen bij mensen die begrijpen wat je doormaakt.

.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Bloempje003 zei:
Ik heb heel veel respect voor je doorzettingsvermogen, de motivatie bij mij is er ook echt wel maar terugvallen in die o zo vertrouwde omgeving is zoveel makkelijk dan jezelf bij elkaar rapen en doen wat het beste voor je is. Ook omdat ik weet dat ik eigenlijk nooit meer kan blowen.
Dank je, doorzettingsvermogen is eigenlijk een groot woord. Omdat het eigenlijk vanzelf ging, je gaat maar mee op die nuchtere flow je ervaart de gunstige effecten die ermee gepaard gaan waardoor het zo makkelijk ging. Ik voelde me zo lekker dat doorzettingsvermogen niet nodig was.

Even over die laatste zin: Ben er niet ingegaan met als gedacht nooit meer te mogen/kunnen blowen, denk als je dat gedacht wel hebt dat het miss wat moeilijker los te laten is.
Ik deed het met het idee: ik kan ooit best nog wel eens een jointje roken als de tijd en het moment daar is maar eerst volledig clean zijn en de regelmaat eruit pompen zodat ik er niet afhankelijk meer van ben... zodat ik wiet kan gebruiken ipv de wiet mij.

Bloempje003 zei:
Ik hou me vast aan de gedachte dat het over 2 weken beter gaat, wat je zegt: fluitend opstaan, zin in het leven, en die energie.. het gevoel hebben dat je LEEFT.
2 weken? Hier was het al bij dag drie dat ik heerlijke effecten begon gewaar te worden wat voorafging door 2 kutnachten. Die 2 kutnachten waren het enige negatieve van heel het stop-proces, voor de rest niets dan voordelen.

Bloempje003 zei:
Nogmaals, ik heb ontzettend veel respect voor je doorzettingsvermogen en het doet me goed om te lezen hoe je leven verbeterd is en hoe gelukkig je over komt!
Dit gaat JOU ook overkomen, let maar eens op :grin:

Bloempje003 zei:
Merk je dat de drang naar wiet ook echt uit je systeem is?
Zo voelt het inderdaad, ben er nauwelijks mee bezig.
Soms gebeurd het dat ik een jointje rook of wat meehijs, dit is dan ook echt in het moment en helemaal ongepland.

Bloempje003 zei:
Heb je al die tijd af en toe gerookt of ben je eerst een periode helemaal gestopt? Hoe heb je je zelf door de weekenden heen gesleept? Heb je ooit een terug val gehad? Hoe ben je daar mee om gegaan?
Ik ben eerst een dikke maand clean geweest, dan sporadisch een joint gerookt.
Nu merk ik als ik eens een joint rook dat ik dan de dag erna er ook nog veel 'last' van heb dat uit zich in: luiheid/ongeconcentreerd/gebrek aan motivatie/..., omdat ik voor de rest dan zoveel energie heb en helder ben merk ik nu toch wel dat wiet een dempend na-effect heeft.
Daar was ik me vroeger helemaal niet van bewust toen ik elke dag blowde.

Hoe heb ik me door de weekends gesleept?
Zéér makkelijk antwoord, gewoon zonder wiet :)
Doe je ding, ga stappen, ga erop uit, lach, praat, wees sociaal, geniet,.... daar heb je helemaal geen wiet voor nodig...integendeel!

Ik heb ooit een terugval gehad, had wat nare shit meegemaakt met een ziekenhuis die een fout met me begaan heeft en heb op het randje van de dood gezweeft, na 3 maanden terug thuis... helemaal in een donker gat gevallen, moest normaal angstremmers/antidepressiva/kalmeerpillen/slaappillen/... nemen dit heb ik allemaal links laten liggen en wou het oplossen met wiet.
Dit is gelukt, hierbij was wiet even me beste vriend die me terug zin deed krijgen in alles, het was echt een wondermedicijn (tegen de zwartgalligheid, tegen de pijn, tegen de stress...) nu ervaarde ik de tegenovergestelde werking van wiet als tegen toen die laatste periode. Toen ik er terug bovenop was en weer optimaal gelukkig was en pijnvrij ben ik terug gestopt...dit na 2/3weekjes wietgebruik denk ik. En het ging me even makkelijk af als voorheen.

Zo, hoop oprecht dat je er wat aan hebt.
Laat je aub niet terug vallen, je bent sterker dan je denkt!
Je GAAT gelukkig worden, je gaat je afvragen waarom je niet eerder bent gestopt... kortom je gaat weer volop met een warm hart en een grote lach in het leven staan. Volhouden!!

Peace en positieve vibes aan jou!

Hoi Mandragora,

Ik ben al eventjes niet online geweest omdat ik merk, hoe meer ik bezig ben met blowen, hoe sterker de drang is maar ik wilde je toch nog even laten weten dat ik je virtuele steun enorm waardeer en het ontzettend goed gaat. Het welbekende 'knopje' is omgegaan en ben zó klaar met dat blowen. Sterker nog, ik heb helemaal niet meer geblowt :openmouth:

Wat je zegt.. wáárom ben ik in hemelsnaam niet eerder gestopt :mrgreen:

Bedankt!

WhiteWidow

Experimenterende gebruiker
Hallo Bloempje003,

Ik wens je heel veel succes met stoppen! Ik hoop voor je dat je er vanaf komt.
Ikzelf ben 3 jaar verslaafd nu. Ik rookte 6 joints per dag en nu af en toe eentje. Ik was er ook helemaal klaar mee. Ik heb geen baan want ik zit nog op school, dus elke keer moest ik weer wat verzinnen om aan geld te komen. Sinds een paar maanden ben ik sterk geminderd. Ik was er klaar mee om down te zijn, geen geld te hebben, niet te kunnen slapen zonder wiet, opgefokt als ik niet had geblowt en dat soort dingen. Ook gebruikte ik wiet om gemakkelijker van de speed af te komen en om xtc te vervangen, maar goed dit onderwerp gaat over jou.

Bedenk hoe je leven er uit zal gaan zien als je niet meer blowt; je wordt energiek, blij, zelfverzekerder en noem maar op, allemaal positieve veranderingen! Ik weet dat het zwaar zal zijn, maar als je er eenmaal vanaf bent wordt je hele leven mooier! Ik had de eerste 4 dagen last van slapeloosheid, ik was misselijk, geen honger, opgefokt en had last van hoofdpijn, maar na die 4 dagen voelde ik me steeds beter en beter worden. Je moet eventjes door de zure appel heen bijten maar het zal het zeker waard zijn.

Ik zal je steunen met jouw gevecht en je kan me altijd PM'en als je iets kwijt moet.

Heel veel succes en zet 'm op!

:wave:

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Bloempje003 zei:
Hoi Mandragora,

Ik ben al eventjes niet online geweest omdat ik merk, hoe meer ik bezig ben met blowen, hoe sterker de drang is maar ik wilde je toch nog even laten weten dat ik je virtuele steun enorm waardeer en het ontzettend goed gaat. Het welbekende 'knopje' is omgegaan en ben zó klaar met dat blowen. Sterker nog, ik heb helemaal niet meer geblowt :openmouth:

Wat je zegt.. wáárom ben ik in hemelsnaam niet eerder gestopt :mrgreen:

Bedankt!

YES!!!!

Geen dank, ben blij dat je wat aan me hebt!!

Zo blij te lezen dit, het gaat je goed!

peace

Bovenaan