Stoppen met drugs

Stoer

Newbie
Hallo iedereen,
Wij moeten voor school een project uitwerken over drugs en wel meerbepaald "hoe eraan beginnen/hoe ermee stoppen".
We hebben al wat informatie gevonden op het net, maar wij zouden het graag willen weten van mensen die het zelf hebben meegemaakt.

- Is het moeilijk om eraf te blijven na het stoppen?
- Waarom ben je ermee begonnen?
- Hoe hebben ze je begeleid bij familie/vrienden?
- Indien je naar een centrium bent gegaan: was het uit vrije wil?
- ...

Al bij voorbaat dank.

Groetjes.

natalia

Experimenterende gebruiker
@ stoer,over welke drugs heb je het nu?
Da is volgens mij een super groot verschil,alhoewel toch denk ik als je verslaafd aan iet zijt dat het altijd moeilijk is om er af te blijven.
Toch,mijn vriend en ik hebben zelf eigenlijk al met veel dope geexperimenteerd,ni dat ik er fier op ben hoor,totaal niet!
Maar toch ik zie t als een ervaring.
Mijn vriend is nog altijd verslaafd aan de heroine (2 jaar ongeveer)
Hoe hij er mee begonnen is?!! dunno,k weet dat ze dat es in een groepje gedaan hebben (chinezen hé,nt spuiten) en toen nog paar keer.en ja geleidelijk aan heb je t steken.
Afkickcentrum?!!!jaja daar heeft hij ook es ingezeten,was een rot tijd voor mij en voor hem.Ze hebben hem daar vol gestoken met tranxene,methadon...t zat daar vol met criminelen,den dope werd zo binnengesmokkeld met koortjes enzo.. Mijn vriend heeft er 2 weken gezeten,wel met positief ontslag vertrokken,hij is t dus zelf opgestapt.
Reden ,zijn kamergenoot had zitten chinezen op zijn kamer?!!!!! :openmouth: :openmouth:
En daarvoor moet je naar een afkickcentrum gaan :confused: :confused:
Let wel op,dit is natuurlijk niet in alle centra's hé,je hebt er zeer goeie tussn,mor mijn vriend zat dus int verkeerde...
En ja dat was uit vrije wil dat hij hem heeft laten opnemen!!!
Den dag zelf dat hij daar ontslagen was,is hij nog nor zijnen dealer gereden..pfff... :angry: :angry: :rolleyes:
Nu is hem bezig aan een methadonkuur (de zoveelste) mor hij kan er toch afblijven..
Begeleiding familie,niks op aan te merken,zijn ouders en vrienden stimuleren hem constant mor ja je moet zelf ook de moed vinden hé om er definitief mee te stoppen!!
anyway ik blijf hem steunen,ooit weet ik dat hij er wel met stopt!
x :wave:

needlefreak

Bewuste gebruiker
eerst en vooral wat belangrijk is om te vermelden in je schoolproject "hoe eraan beginnen/hoe ermee stoppen":
het is makkelijk om ermee te beginnen maar moeilijk om ermee te stoppen!
1 ding is zeker, als de verslaafde zelf niet gemotiveerd is om te stoppen met drugs dan is er weinig kans dat hij/zij lang clean blijft. steun en hulp van anderen is belangrijk bij het afkicken maar de verslaafde moet het nog altijd zelf doen. dat weet ik uit eigen ervaring en je hoort het ook van natalia over haar vriend. ik heb het nu ook over heroïne en cocaïne maar ook bij andere drugs (bvb speed) kan het moeilijk zijn om ermee te stoppen. het is te zien waarom je gebruikt. iemand die drugs gebruikt om te vluchten van de realiteit, zichzelf, problemen,etc die kan het zelf met softdrugs moeilijk hebben om ermee te stoppen. natuurlijk is een heroïne of cokeverslaving veel moeilijker om vanaf te geraken. meer zelf, je geraakt het niet meer kwijt. de geestelijke verslaving, de drang, de verleiding die blijft. ook al verminderd het wel met de jaren zeggen ze. maar het is me nog nooit gelukt om zolang clean te blijven. een levensgewoonte van zovele jaren leer je niet zo makkelijk af.
waarom ik ermee begonnen ben: nieuwschierigheid. deze zomer zal het 10 jaar geleden zijn dat ik mijn eerste joint rookte. met de jaren experimenteerde ik met alle drugs die ik kon verkrijgen. op den duur ging ik enkel nog om met druggebruikers en draaide heel m'n leven rond drugs. dan gebruikte ik niet meer uit nieuwschierigheid maar uit gewoonte omdat het lekker is en iedereen rond me het doet. als ik problemen had vluchte ik nog meer in de drugs. en door drugmisbruik geraak je sowieso vroeg of laat in de problemen. het is een vicieuse cirkel.
5 jaar geleden bij mijn eerste opname in een afkickcentrum is mijn familie te weten gekomen dat ik een drugprobleem had. in het begin hebben ze me veel gesteund maar als je telkens hervalt is het heel frustrerend voor die mensen en op den duur geven ze de hoop op. ze kunnen het niet begrijpen dat ik blijft hervallen na al die problemen die mijn verslaving veroorzaakt hebben. maar als je niet breekt met heel het drugsmilieu dan is er ook niet veel kans dat je clean blijft. het is niet alleen zwaar om van de drugs te blijven maar ook om een heel nieuw leven te beginnen en een drugvrije vriendenkring op te bouwen. dat is mij tot nu toe nog steeds niet gelukt. het is een heel andere mentaliteit, levenswijze die ik niet gewoon ben en me zwaar valt.
meestal heb ik mij vrijwillig laten opnemen. 1 keer maar was het een gedwongen opname. mijn ervaringen met die centrums zijn ook niet zo positief. ze steken daar al de grootste junkies bij elkaar en de meeste zijn niet eens gemotiveerd om drugvrij door het leven te gaan. de sfeer is dikwijls gespannen en er zijn zoveel stomme regels dat je er gefrustreerd geraakt. er zijn plaatsen waar je bvb zelf geen sigaret achter je oor mag steken omdat het zogezegd junkgedrag is. iedereen krijg een taak of verantwoordelijkheid en je mocht zelf niet praten tegen wie je wou. zo zijn er nog véél regeltjes. ze willen je terug structuur in je leven geven maar het is overdreven vind ik. ik heb enkele jaren geleden in een afkickcentrum gezeten waar je elke dag 2 keer moest kuisen. ook al was het proper, heel het gebouw word steeds opnieuw gekuist. het ene afkickcentrum is al beter dan het andere maar er zijn er waar ik toch nooit meer naartoe wil gaan.
je vragen zijn op, ik zal maar stoppen met typen. als je nog iets wilt weten moet je het maar vragen.
cheers

flipper

Newbie
ik ben er mee begonnen in Cherry Moon die muziek was zodanig hard en ongekend dat ik zot werd daar een maat bij mij had XTC bij pakte er dus gewoon 1 om mij daar te amuseren en het was zo leuk dat ik ben blijve plakke tot ik mijn huidige vriend en werk na paar maand verloor en hem beloofde om mijn druggebruik onder controle te houden tot hier toe gaat da. Alle af en toe snuif ik wel iets te veel dan ik eigenlijk zou moge maar ja. 1ding spijtig ben verslaafd aan de Speed nu en kan niet meer zonder. Elke zondag op mijn afkick ben ik zo depri dat ik er altijd mee ga stoppe en elke maandag en nu ga ik terug een lijntje legge dat ik goe kan werke vannacht. (werk in de vaste nacht nu) Elke zondag neem ik mij dit voor het gaat gewoon niet. Maar ben er rotsvast van overtuigd dat er een dag komt dat ik ermee stop. Wanneer die dag er gaat zijn weet ik nog niet

Spanker

ik ben eraan begonnen uiit nieuwsgierigheid, IK gebruikte soft en hard. Ik zit nu aan testen vast, ( conculstatieboru voor drugs en alcohol) En ik ben al 3 maanden clean, aan het ene kant bevalt het me wel maar aan de andere weer niet, het is egt een heel ander manier van leven. Het is moeilijk en ik denk dat ik niet zo sterk ben om er van af te blijven.ik heb paar mensen die me steunen.

natalia

Hey gewoon aflblijven,echt t lijkt allemaal leuk hé als je in de hand hebt hé,mor als je de controle ff verliest,heb je t al steken!!!

k voel me ook soms zo depri en ik verlang ook soms om dope te gebruiken,mor ergens weet ik dat ik me ff goe voel,om me derna 2x zo slecht te voelen...
den enigen dope dat ik niet in de hand kond houden was b,mor van dat prob ben ik nu ook eindelijk verlost,met de rest totaal geen prob!!!

speesgurl

Newbie
hoi

ik ben met me 14 begonnen met hasj en dat werd al gauw heroine wat 2 jaar geduurt heeft.dit was zo vies en ik was er zo ziek van als ik het gebruikt had dat ik er van af zag.daarna begon ik aan de coke wat ik weg gegooit geld vond na een paar jaartjes.toen kwam xtc,lsd,speed en noem maar op in beeld.speed heb ik echt van moeten afkicken dit was mijn grootste kick.daarna ben ik nog medicijnen verslaafd geweest maakte niet uit als ik maar van de kaart was.hoe dat ik dat gedaan heb is me 7 jaar van de buiten wereld afgesloten (dus op de bank vertoeven).waarom ik met drugs begonnen ben is om de realiteit te ontvluchten (heb een kut jeugd gehad met incest en mishandelingen en geestemishandelingen van me ouders en broer).sinds een jaartje ga ik weer stappen pak wel is een pilletje maar daar blijft het de meeste tijd wel bij.heb het nu wel onder controle en dat komt dat ik bang ben voor die pschyose die ik heb gehad.en natuurlijk me gezondheid.op het moment ben ik aan het stoppen met blowen dit doe ik al 17 jaar ben nu een weekje clean van de blow.

Calabria

Newbie
Het probleem is: het is gewoon TE fijn!

Ik begon 2 jaar geleden met blowen, ik vond het telkens zo een geweldige ervaring, die lachkicks, het gekke gevoel in de kop,...

Maar blowen is ondertss een gewoonte geworden, ik doe het niet elke dag, maar toch een paar keer per week, en ik krijg nog wel lachkicks enzo, maar het is lang niet meer zo speciaal als 2 jaar geleden.

Nu neem ik soms wel eens een pilletje of speed (dat gebeurt maar heeel af en toe) dus dat gevoel is wel nog speciaal. En ik probeer het ook zo te houden.
Ik denk dat het bij speed moeilijker is, omdat je speed heel gemakkelijk kan gebruiken zonder dat de mensen in je omgeving het doorhebben.
(iets wat bij bv xtc al een heel stuk moeilijker is)
De dag na een feest ofzo, en je hebt speed genomen, dan voel je je ellendig en brak. Als je dan nog speed hebt is het echt moeilijk om niet nog een lijntje te nemen, want je weet dat je je dan beter zal voelen. Als je daar dan aan toegeeft, zit je al snel in een vicieuze cirkel.
Als ik een grammetje speed koop, is het binnen een mum van tijd op, omdat je altijd denkt: hm ik kan nog wel 1 lijntje nemen, en 2uur daarna denk je weer: ik kan nog wel een lijntje nemen,...

Maar gelukkig doe ik het af en toe, omdat er niet veel mensen dit weten van mij. Mijn beste vriendinnen waar ik meestal mee op stap ga, weten alleen dat ik blow, meer niet, dus ik kan het zowiezo niet doen als hun erbij zijn en dat is wat mij op het rechte pad houdt.

Daar ben ik blij van, want ik ken men eigen, als ik de kans had om ieder weekend aan de harddrugs te zitten dan zou ik het ook doen, en dan was ik nu vast verslaafd.

Er hangt heel veel van je karakter af, van je vriendenkring, omgeving,...
Je moet gewoon enorm veel wilskracht hebben om nee te kunnen zeggen, juist omdat het zo een lekker en fijn gevoel is...

aluminio

Newbie
Als je nog nooit gebruikt hebt weet je niet wat je mist en maar beter ook!
Eens je het gedaan hebt al is het coke of hero of speed of nog iets anders onthoud je heel je leven wat voor gevoel het geeft al ben je een jaar of meer clean. Dat is de ook de grootste reden waarom velen hervallen, omdat ze weten hoe het voelde. Vergelijk het met iemand die heel graag cola drinkt en op een dag besluit hij geen cola maar water te drinken. Hij zal zich nog altijd herinneren hoe die cola smaakte en hoe lekker hij het wel vond tot op de dag dat hij foert zegt en een glas cola besteld. Dat is waarmee iemand die gestopt is in het begin elke dag mee geconfronteerd word.Het is moeilijk en je moet er een enorm doorzettingsvermogen voor hebben en veel steun van mensen die je genegen zijn maar het kan lukken, hoe moeilijk ook.
greetz :wave:

Bovenaan