Strattera (atomoxetine) en MDMA

Vlindertje91

Experimenterende gebruiker
Hoi allemaal,

ik heb een vraagje. Sinds maart dit jaar slik ik Strattera (werkzame stof atomoxetine) en volgende week wil ik graag MDMA gaan doen. Nu verhoogd strattera de hoeveelheid noradrenaline in de hersenen. Een vriendin van mij die drugsvoorlichting geeft vertelde me dat MDMA ook op je noradrenaline werkt, al wist ze niet meer precies hoe. Nu vraag ik me dus af of ik met de strattera veilig MDMA kan slikken of niet.

Ter info: ik slik 24 mg strattera per dag en gebruik normaal gesproken ook een hele lage dosering MDMA (iets van 50mg ofzo). Nu met de strattera ben ik van 3 slokken bier bezopen, terwijl ik daar zonder 3 glazen voor nodig had. Ik ben dus sowieso erg gevoelig voor de meeste stofjes dat ik toe kan met zo'n lage dosis. Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen!

Vlindertje91

Een toevoeging: ik heb nog wat gegoogled en kwam erachter dat atomoxetine een noradrenaline heropname remmer is. Lijkt me dat ik dan wellicht alleen wat meer stuiter? Wat voor mij geen probleem is, want van de mdma word ik normaal heel loom. Is dit een logische gedachtegang?

MeejheM

Badass junkie
mdma werkt op je serotonine, het laat heel je voorraad ineens los grof gezegd. verder werkt het op je dopaminereceptoren. volgens mij is de invloed op je noradrenaline systeem zeker aanwezig, maar minder dan de eerder genoemde stofjes.

of je medicatie veel invloed op de werking heeft laat ik aan de medisch beter onderwezen members over, maar ik denk dat de invloed van noradrenaline veel minder invloed heeft dan serotonine en dopamine.

Blokfluit

Atomoxetine zorgt net als MDMA voor een verhoogde hartslag en bloeddruk. Ik zou dus sowieso extra voorzichtig zijn met andere stimulanten.

Vlindertje91

Ah kijk, das info waar ik wat mee kan. Overigens zorgt de atomoxetine in mijn geval niet voor verhoogde hartslag en bloeddruk. Ik heb elke 2 maanden controle bij de psych en de laatste keer was de meting exact hetzelfde als de 0-meting :) Dus er zit nog wat speling in. Maar vooralsnog lijkt mijn idee van beginnen met een halve dosering en evt na 3 kwartier of n uur bijpakken wel veilig genoeg dan. (denk ik)

Blokfluit

Even gekopiëerd van de Drugs Infolijn:
De combinatie Strattera met stimulerende middelen wordt afgeraden. Ze versterken elkaars werking en kunnen gevaarlijk gevolgen hebben zoals ademhalingsproblemen, hartritmestoornissen en een gevaarlijk hoge bloeddruk. Daarnaast is XTC een lichte MAO remmer, wat in combinatie met Strattera wordt afgeraden. In de bijsluiter van Strattera staat hierover zelfs het volgende:

inname van Strattera met een MAO-remmer kan ernstige bijwerkingen veroorzaken of levensbedreigend zijn (u moet ook tenmiste 14 dagen wachten na het stoppen van Strattera voordat u een MAO-remmer inneemt).
Je doet er inderdaad verstandig aan om (als je het sowieso van plan bent om te nemen) met een kleine dosis te beginnen, better safe than sorry :)

Vlindertje91

Hey Blokfluit, hoewel ik je berichtje niet meer gezien heb voor ik gebruikte, is dit wel de eerste info die ik zie over de combi :) Gelukkig heb ik op basis van mijn eigen onderzoek dezelfde risico's eruit kunnen destilleren!

Uiteindelijk heb ik het zo aangepakt: ik heb eerst uitgebreid uitgezocht op welke hormoonsystemen strattera werkt en hoe: is het een afgifteversneller, opnameremmer, of synthetische variant van het hormoon? Zo heb ik uitgevonden dat strattera met name werkt op het nor-adrenaline systeem is en de heropname ervan remt.

Van MDMA wist ik al dat het een serotonine vrijmaker is.

Daarna heb ik de bijwerkingen van beide stoffen naast elkaar gelegd, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen waren de meestgenoemde en ook de enige die in alle bronnen overeen kwamen. Omdat ik van mezelf juist een lage bloeddruk heb en ik geen hartafwijking heb (onderzocht wegens een erfelijke hartafwijking de familie) besloot ik dat ik het risico durfde nemen en rustig zou opbouwen, zeker aangezien ik sowieso al heftig reageer op MDMA.

Op de dag zelf nam ik geen strattera. Met een halfwaardetijd van maximaal 22 uur zou de waarde in mijn bloed flink gedaald moeten zijn om de kans op bijwerkingen nog kleiner te maken.

Het resultaat? Geweldig! Ik nam vroeger altijd 0,8mg/kg (in 1x). Dat was nog steeds teveel blijkbaar, want uiteindelijk heb ik de hele avond op zo'n 0,5mg/kg gedaan. Ik had ENERGIE man! Tering! Voorheen had ik t altijd fakking koud en moest ik in bed in een dekenfort om het warm te krijgen (waar ik dan vervolgens ook niet meer uit wilde want "de dekens zijn zou zacht, ze houden van me"). Nu had ik het niet koud, geen teeth jitters, nauwelijks duizelig. Ik heb bijna de hele nacht met de kat door de kamer gerend, die vond het ook heerlijk zoveel energie ineens :grin: Ik snap echt nú pas hoe mensen de hele avond kunnen dansen op MDMA. :) Ik heb 1x te vroeg bijgeslikt, toen heb ik een half uurtje wat koud gehad en wat geknarsetand, maar dat trok daarna ook weg.

Conclusie: voor mij persoonlijk gaat strattera en MDMA prima samen. Door de voorzichtigheid met het innemen ben ik er nu ook achter dat zelfs de lage dosis van 0,8mg/kg voor mij nog teveel was. Komende tijd doe ik het dus lekker op 0,5mg/kg. En dan dit jaar ook eens kijken of ik zo een feestje kan doen, lijkt me geweldig! :)

Bovenaan