studeren met ritalin

Hallo,

Vandaag heb ik voor het eerst geprobeerd ritalin te gebruiken bij de studie. Ik vind het moeilijk mijzelf aan te zetten tot leren en doe vrijwel nooit iets voor school.
Ik ben begonnen met een hele pil ( op een volle maag ) ik weet niet of dat er toe doet.
Na een uur voelde ik nog niks. Ik heb toen besloten om nog een halve erbij te nemen.
Na 2 uur verder voelde ik nog steeds vrij weinig. Ik merk wel dat ik een beetje oke met de studie bezig ben en er redelijk rustig van wordt en minder gestresst ben dan normaal. Ik ben niet heel erg gefocussed. Andere zaken om mij heen zijn nog steeds heel interessant. Mijn vriendinnetje zat na een half uur keihard aan de studie en vond alles heel interessant en leuk.

Hoe kan het dat bij mij de werking hiervan vele male minder is dan andere?

Je zei dat je rustig werd, normaal wordt je er als niet ADHD-er net opgepept van, alert zou je zowiezo moeten worden, ook bij mensen met ADHD , daar dient het voor.

Om ADHD-ers rustig en alert te maken

Maar misschien heb jij een hogere dosis nodig, want heb een x gelezen dat de biologische beschikbaarheid ( hoeveel van de stof echt werkt) sterk verschilt in percentages, van 10-50%
Dus mss ben jij iemand met een lage bioavailibaty, of heb je lichte vorm van ADHD

Ben geen dokter, dus weet het ook niet zeker, maar probeer een hogere dosis anders

neurotoxin

Belezen gebruiker
Ik kan je dit vertellen: als je er alerter van wordt (zelfs na een week) zorgt het voor teveel dopamine en streef je je doel voorbij in negatieve zin. Als je er met de minst grote voelbare dosis nog steeds alerter word en er niet rustiger van word, heb je geen ADHD.

Als reactie op de eerste post; eten zorgt voor minder sterke werking doordat het langer duurt voor alles in je hersenen komt (staat in bijsluiter).

Mensen met een dopamine tekort door welk psychiatrisch label dan ook, worden er juist normaal van (rustiger). Dat betekend dat je de slechte schoolprestaties af kunt schuiven op een 'stofwisseling'-probleem en niet omdat je een luie donder bent die een schop onder de kont verdient. Het kan geen kwaad dit even bij de docter aan te kaarten (en NIET vermelden dat rhitalin aanleiding is voor je bezoek). Als je dan door een psycholoog/psychiater gelabelt word als ADHD'er kan je er zowel voordelen bij halen op school (jaar langer mogen studeren voor als het slecht gaat bijvoorbeeld), minder strenge urenregistratie controle, minder gezeik krijgen als je te laat komt, de klas zo nu en dan naar eigen wens mogen verlaten en niet op hoeven letten wanneer je dat niet wilt, etc.

Je hoeft niet perse medicatie te nemen als je dat niet wilt. Als je het hebt en je neemt medicatie is dat een gigantische levensverbetering (believe me), maar als je zonder ook prima je doel kan bereiken is een verklaring mooi meegenomen. Het kan dus totaal geen kwaad en is enkel in jouw voordeel. Je kan er ook ala minuut mee kappen als je geen zin meer hebt om behandelt te worden.

Vlindertje91

Experimenterende gebruiker
Even een sidenote: als je als ADHD-er aan de Ritalin gaat, let dan héél goed op de bijwerkingen. Artsen gaan voor het geld en niet voor jou gezondheid. Ik heb van mijn 12e tot mijn 18 ritalin geslikt, werd alsmaar moeier en uiteindelijk ook strontdepressies en geen dokter die ooit eraan gedacht heeft dat het aan de ritalin kon liggen, terwijl die bijwerkingen vermeld staan in de bijsluiter! Het heeft me de goede relatie met mijn moeder en mijn VWO diploma gekost voordat ik kapte met die ritalin en ik me weer beter ging voelen.

Dus af en toe een Ritalintje is prima, maar slik het óók als ADHDer niet 5 dagen in de week..

Verder heeft elk lijf een andere dosis nodig. Ik woog toen 55 kilo en slikte 1,5 pil per keer, dat werkte voor mij. Als jij 80 kilo weegt kan het best zijn dat jij er 2 nodig hebt. Het werkt ongeveer na een uur bij mij. En inderdaad op een volle maag kan het wat langer duren voor het werkt.

Dexterino

Newbie
Ben zelf begonnen met Ritalin (voor ADD) en de eerste keer dat ik het innam werkte het na 30-35 minuten strak! Ineens 'laserbeam'-focus, kon zowat liplezen naar wat ik aan het kijken was op TV, echt heel bizar. Daarnaast ontspande mijn hele lichaam zich, een soort 'The Matrix' effect, net als die vent die die spiegel aanraakte en in vloeibaar metaal veranderde (deel 1 was dat)...zo relaxte ik van top tot teen.

Ik dacht: als dit ontspannen is, dan ben ik mijn hele leven nog nooit ontspannen geweest... :sunglasses:

De eerste 'magische' effecten namen met de dagen erna af, maar ik kon mijn horloge erop gelijk zetten, na 35 minuten ineens: focus! Na de eerste 3-4 dagen is de lichte hoofdpijn na de uitwerking ook weg en zijn alleen nog 'the benefits' merkbaar (praat over 10mg, 1 tablet inname.)
Wat ik weet van onderzoeken waar ik aan mee heb gewerkt in de fMRI-scanner op het gebied van cognitie, IQ, werkgeheugen, ADHD etc. is dat middelen zoals Ritalin en Dex voor de normale werking (als medicijn voor ADD/ADHD en studeren etc.), eigenlijk het beste werken na twee weken nauwgezette inname, omdat je 'systeem' er aan moet wennen. Dan heb je als het goed is alleen nog de voordelen en geen bijwerkingen, eigenlijk mag het er niet hard meer 'inkicken' maar dient de werking gewoon lichtjes in te treden, zoals de goede concentratie.

Ritalin en Dexamfetamine-sulfaat, doen allebei waarvoor zij bedoeld zijn (Dex is meer activerend ook), maar het zijn geen 'motivatie'-pillen, dat mag je niet ervan verwachten. Als je al niet gemotiveerd bent om te gaan studeren, dan helpt die pil daar niet voor- is je motivatie bijv. internetten, dan blijf je dat doen- maar dan sterk geconcentreerder. :tearsofjoy: Dat is mijn persoonlijke ervaring althans.

Als Ritalin niet aanslaat, zou ik opzoek gaan naar Dexamfetamine-sulfaat en dan beginnen met een half tablet van 5mg voor de studie bijv. (dus 2,5mg) en anders meer (gewoon een hele erin knallen). Bij sommige mensen slaat Rita gewoon niet aan namelijk, los van of je wel/geen ADD/ADHD hebt.
Dex maakt ook meer nor-adrenaline aan, deze precursor voor adrenaline triggert ook meer de cognitieve processen in het brein, het zet het brein 'meer aan' zeg maar. De dosis laag houden is daarbij wel 'key', zeg ik uit ervaring, maar dit is altijd persoonlijk natuurlijk. Zelf mag ik beide middelen ook graag gebruiken als 'cognitive enhancer', voordeel van deze middelen is ook dat je D1 en D2 receptoren in het brein tijdelijk weer flexibel(er) worden, waardoor verbindingen makkelijker worden aangemaakt. (Ergo, je leert er iets makkelijker door, al zal dat effect zich meer onbewust afspelen en nooit de echte 'learning-skills' (de oefening en/of stof herhalen om in te prenten in het lange termijn geheugen) vervangen. Jonge mensen kunnen doorgaans makkelijker leren dan ouderen.)

jongens kom op ga niet aan de ritalin voor je studie. Dat vind ik nou echt een van de domste dingen studeren doe je gewoon als het niet lukt met een kop koffie werkt voor mij nog altijd supergoed maar ritalin is een fokt op middel als je het aan mij en vrienden met adhd vraagt

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Dexterino zei:
Ben zelf begonnen met Ritalin (voor ADD) en de eerste keer dat ik het innam werkte het na 30-35 minuten strak! Ineens 'laserbeam'-focus, kon zowat liplezen naar wat ik aan het kijken was op TV, echt heel bizar. Daarnaast ontspande mijn hele lichaam zich, een soort 'The Matrix' effect, net als die vent die die spiegel aanraakte en in vloeibaar metaal veranderde (deel 1 was dat)...zo relaxte ik van top tot teen.

Ik dacht: als dit ontspannen is, dan ben ik mijn hele leven nog nooit ontspannen geweest... :sunglasses:

De eerste 'magische' effecten namen met de dagen erna af, maar ik kon mijn horloge erop gelijk zetten, na 35 minuten ineens: focus! Na de eerste 3-4 dagen is de lichte hoofdpijn na de uitwerking ook weg en zijn alleen nog 'the benefits' merkbaar (praat over 10mg, 1 tablet inname.)
Wat ik weet van onderzoeken waar ik aan mee heb gewerkt in de fMRI-scanner op het gebied van cognitie, IQ, werkgeheugen, ADHD etc. is dat middelen zoals Ritalin en Dex voor de normale werking (als medicijn voor ADD/ADHD en studeren etc.), eigenlijk het beste werken na twee weken nauwgezette inname, omdat je 'systeem' er aan moet wennen. Dan heb je als het goed is alleen nog de voordelen en geen bijwerkingen, eigenlijk mag het er niet hard meer 'inkicken' maar dient de werking gewoon lichtjes in te treden, zoals de goede concentratie.

Ritalin en Dexamfetamine-sulfaat, doen allebei waarvoor zij bedoeld zijn (Dex is meer activerend ook), maar het zijn geen 'motivatie'-pillen, dat mag je niet ervan verwachten. Als je al niet gemotiveerd bent om te gaan studeren, dan helpt die pil daar niet voor- is je motivatie bijv. internetten, dan blijf je dat doen- maar dan sterk geconcentreerder. :tearsofjoy: Dat is mijn persoonlijke ervaring althans.

Als Ritalin niet aanslaat, zou ik opzoek gaan naar Dexamfetamine-sulfaat en dan beginnen met een half tablet van 5mg voor de studie bijv. (dus 2,5mg) en anders meer (gewoon een hele erin knallen). Bij sommige mensen slaat Rita gewoon niet aan namelijk, los van of je wel/geen ADD/ADHD hebt.
Dex maakt ook meer nor-adrenaline aan, deze precursor voor adrenaline triggert ook meer de cognitieve processen in het brein, het zet het brein 'meer aan' zeg maar. De dosis laag houden is daarbij wel 'key', zeg ik uit ervaring, maar dit is altijd persoonlijk natuurlijk. Zelf mag ik beide middelen ook graag gebruiken als 'cognitive enhancer', voordeel van deze middelen is ook dat je D1 en D2 receptoren in het brein tijdelijk weer flexibel(er) worden, waardoor verbindingen makkelijker worden aangemaakt. (Ergo, je leert er iets makkelijker door, al zal dat effect zich meer onbewust afspelen en nooit de echte 'learning-skills' (de oefening en/of stof herhalen om in te prenten in het lange termijn geheugen) vervangen. Jonge mensen kunnen doorgaans makkelijker leren dan ouderen.)

Ik betwijfel ten zeerste of dit verhaal wel klopt. De doseringen die hij aangeeft zijn te laag om echt een voelbaar effect van te hebben. En de rest zou ik niet weten of het klopt iets te overdreven toegelicht waardoor ik twijfel of het uberhaubt wel waar is.

willemvaag zei:
Dexterino zei:

Ik betwijfel ten zeerste of dit verhaal wel klopt. De doseringen die hij aangeeft zijn te laag om echt een voelbaar effect van te hebben. En de rest zou ik niet weten of het klopt iets te overdreven toegelicht waardoor ik twijfel of het uberhaubt wel waar is.

Bedoel je met een voelbaar effect een roes of het effect waar het middel voor is bedoeld? Ik ben zelf een ADD'er en ik slik meestal 20 mg. Voor het effect waar het middel voor is bedoeld heb je ongeveer 10 tot 20 mg nodig daarboven krijg je hartkloppingen en is het effect niet prettig zo heb ik het ervaren.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Heb zelf ook ADD dus gebruik mezelf even als vergelijkingsmateriaal. Zelf merk ik als ik 15mg ritalin neem dat mijn ADD afneemt en dat ik beter kan concentreren maar hard ga ik niet net als een goede lijn speed. Maar ik ben regelmatig net zo hard op de ritalin gegaan als op de pep. Iets minder intens maar het kwam aardig in de buurt. Ik nam dan tussen de 40mg tot max. 100mg hier moet ik wel aan toevoegen als je 100mg neemt dat het meer op xtc lijkt dan speed. Dan zit je gekke bekken te trekken en ga maar door maar het hard gaande effect merkte ik soms zelfs al vanaf de 30mg. Meestal nam ik 40mg tot 50mg dat vond ik persoonlijk de lekkerste roes van de ritalin. En je kan zeker hartkloppingen krijgen van hoge doseringen ritalin je kan er zelfs aan dood gaan maar dat kan van de speed ook.

Bovenaan