Synesthesie

paupie

Bewuste gebruiker
Ik zag op discovery net een programma en daar werd verteld over synesthesie. Dit is een hersenaandoening waardoor mensen (die dit hebben) geluid kunnen zien of proeven, of bij getallen of bepaalde dagen kleuren zien. De 5 zintuigen krijgen ze beter binnen en ook krijgen ze bepaalde verbindingen tussen de zintuigen binnen. Ze zeiden dat 1 op de 100 mensen deze hersenaandoening heeft, de een nauwelijks merkbaar en de ander vrij extreem.

Waarom dit bij Natuurlijke Empathogenen staat: toen ik voor het eerst paddo's had gegeten zat ik op een gegeven moment volgens mijn tripsitter met me hand aan iets te voelen en ondertussen me neus heel lichtjes op te halen (aan het ruiken dus). Toen hij dit tegen mij zei, merkte ik ook dat ik dit aan het doen was. Dit lijkt dus een klein beetje op dat synesthesie verhaal.

Ik heb ook een keer een documentaire gezien waarin 2 mensen vliegenzwam (Amanita muscaria) gingen eten. 1 van hun zag uit de radio muziek komen in de vorm van bepaalde golven.

Ook heb ik een keer iets gehoord over dat LSD dit soort dingen kan opleveren. Ik vind dit allemaal nogal interessant en mij vraag is dan ook: hebben jullie wel eens tijdens het trippen op paddo's of LSD of iets anders dingen meegemaakt die overeenkomen met bepaalde kenmerken van synesthesie?

neti

Badass junkie
bijzonder zeg

wist je bijvoorbeeld dat je proeen meer met je neus doet dan met je tong?

flashkop

Bewuste gebruiker
Met paddo's trillen sommige voorwerpen als je ze even bestudeerd nogal hard mee bij mij op muziek, ook soms kleurtjes, met lsd heb ik vaak complexe patronen met die kleurtjes die min of meer mee op de muziek bewegen(op happy6 overdreven)

Mindless1985

Badass junkie
Op LSD heb ik muziek zelfs een keer geproefd. Bij elke toonhoogte proefde ik iets anders. Ik voel het eigenlijk elke keer met LSD. Zien door golven komt ook nog wel eens voor. Ruiken heb ik nog niet meegemaakt :P Maar het meest vreemde van allen: Ik HOOR muziek op LSD! Zelfs als ik nuchter ben :openmouth: :openmouth: :openmouth:

Edikt

Newbie
Ik heb wel eens gehad dat ik door mijn benen zakte op straat door het gebruik van wiet. Mijn maten belden vervolgens een ambulance en er kwam toen ook politie. Toen deze vervolgens tegen me begonnen te praten, zag ik met mijn ogen dicht rode en blauwe kleurtjes (ik lag half knock-out op de grond). Dit kwam doordat ik rood koppelde aan brandweer en blauw aan politie. Brandweer was er niet eens maar in mijn hersenen dacht ik dat wel :flushed: Een hele bijzondere (maar wel nare) ervaring trouwens. Het heeft wel wat weg van dat synthesie zoals je het beschrijft over "geluid zien".
Het lijkt mij dat dit alleen voorkomt door het gebruik van drugs. (??)

paupie

Bewuste gebruiker
Edikt zei:
Ik heb wel eens gehad dat ik door mijn benen zakte op straat door het gebruik van wiet. Mijn maten belden vervolgens een ambulance en er kwam toen ook politie. Toen deze vervolgens tegen me begonnen te praten, zag ik met mijn ogen dicht rode en blauwe kleurtjes (ik lag half knock-out op de grond). Dit kwam doordat ik rood koppelde aan brandweer en blauw aan politie. Brandweer was er niet eens maar in mijn hersenen dacht ik dat wel :flushed: Een hele bijzondere (maar wel nare) ervaring trouwens. Het heeft wel wat weg van dat synthesie zoals je het beschrijft over "geluid zien".
Het lijkt mij dat dit alleen voorkomt door het gebruik van drugs. (??)

nee het zit bij sommige mensen gewoon in de genen. Die hebben het van kinds af aan al. Maar met bijv. LSD of paddo's (of idd miss na het roken van een aantal jointjes) op kunnen sommige mensen zegmaar tijdelijk synesthesie hebben ofzo. Vrij vaag allemaal maar het lijkt me wel gruwelijk om bijvoorbeeld geluid te zien ofzo :grin:

En ik vraag me ook af wat als iemand die synesthesie heeft, drugs gebruikt waar je van gaat trippen. Wordt dit dan versterkt en krijgt deze persoon het dan super extreem ofzo? Iemand hier die synesthesie heeft?

Bewild

Bewuste gebruiker
Het zou ook kunnen dat het effect dan juist word omgedraaid, dat ze dan alles meer zien horen voelen proeven en reuken zoals wij. Want tripmiddelen leggen toch vaak verbanden tussen onze zintuigen die er normaal niet zijn, maar als die verbanden er al wel zijn lijkt het mij eerder dat er dan gewoon andere verbanden gelegd worden( en miss dan wel de normale verbanden). Dit is natuurlijk allemaal gewoon speculatie hoor :P , of het in het echt ook zo is weet ik niet, maar het lijkt mij goed mogenlijk :) .

Imke

Badass junkie
Nou, ik heb dat sowieso al dat ik bepaalde letters en dagen en zelfs namen van mensen met kleuren ga associëren. Bijvoorbeeld: de letter 'A' is felrood, de maandag is blauw, enzovoort.. Ik denk dat iedereen dat wel al een beetje in zich heeft, niet dan?

matthijs

Badass junkie
Saivy zei:
Nou, ik heb dat sowieso al dat ik bepaalde letters en dagen en zelfs namen van mensen met kleuren ga associëren. Bijvoorbeeld: de letter 'A' is felrood, de maandag is blauw, enzovoort.. Ik denk dat iedereen dat wel al een beetje in zich heeft, niet dan?

Dat soort dingen heb ik zeker wel ja. :)
Maar ik heb dat soort dngen nog noiot gemerkt met tripmiddelen...

azgaza

Badass junkie
Ik heb dat zonder drugs al een beetje; de cijfers 1 t/m 20 hebben vaste kleuren en daarboven waarschijnlijk ook wel, muziek noten ook, bijvoorbeeld A is blauw en E is rood, C is geel, F is grijs, en dat 'zie' ik ook als ik die noot hoor.
Paddo's versterken dat voor zover ik weet inderdaad behoorlijk en LSD zou het moeten kunnen veroorzaken naar het schijnt.

paupie

Bewuste gebruiker
waj00 vet vaag dat jullie dat allemaal hebben. Dat wil ik ook :grin:. Maar als je het zo extreem heb zoals azgaza en saivy heb je echt wel synesthesie hoor.

Dr. Tommy

Badass junkie
ik zie ook overal kleuren bij en bepaalde geuren en geluiden roepen beelden bij mij op

en ik zuig stemmingen op van anderen dus als iemand bv depri is word ik ook somber
dus ik voel meteen hoe iemand zich voelt

matthijs

Badass junkie
paupie zei:
waj00 vet vaag dat jullie dat allemaal hebben. Dat wil ik ook :grin:. Maar als je het zo extreem heb zoals azgaza en saivy heb je echt wel synesthesie hoor.

Lijkt me niet...synesthesie houd toch in dat zintuigelijke waarnemingen door de verkeerde zintuigen worden opgenomen... Dus je ruikt bijvoorbeeld muziek.
Bepaalde klanken in je hoofd associeren met kleuren etc. is wat anders, maar correct me if i'm wrong.

paupie

Bewuste gebruiker
matthijs zei:
paupie zei:

Lijkt me niet...synesthesie houd toch in dat zintuigelijke waarnemingen door de verkeerde zintuigen worden opgenomen... Dus je ruikt bijvoorbeeld muziek.
Bepaalde klanken in je hoofd associeren met kleuren etc. is wat anders, maar correct me if i'm wrong.

het is volgens mij niet zozeer dat de zintuigelijke waarnemingen verkeerd worden opgenomen, maar meer dat er dan bepaalde verbanden tussen de zintuigen worden gelegd. En getallen of dagen met kleuren associeren is misschien niet heel extreem, maar is miss wel synesthesie in mindere mate. Sommige zien bijv. bij het getal 7 een blauwe kleur echt voor zich. Dat is iets wat ik niet heb en ook nog nooit heb gehad. Dus ik denk dat dat soort dingen wel onder het kopje synesthesie vallen.

maar ff ontopic, is er niemand die een keer tijdens het trippen geluid zag of kleuren proefde of iets dergelijks?

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik ben normaal ook behoorlijk synesthetisch (een van die 100 mensen dus), maar tijdens trippen wordt dat nog veeeel sterker. Muziek wordt alsof ik het kan aanraken, en ik zie mijn gedachten ook heel letterlijk en tastbaar voor me.

Bovenaan