Techno cultuur

InstantKill

Experimenterende gebruiker
Yoo mede drugsgebruikers,

Ik als beginnend techno veteraan (inmiddels 4 jaar sterk bijna elke maand) merk dat de techno scene steeds populairder wordt. Het lijkt wel alsof iedereen in een keer naar techno gaat en ervan houdt. Dit terwijl toen ik net naar technofeesten begon te gaan door vrienden van me, iedereen het echt veelste eentoning en saai vond. De hype is real. Mensen die eerst alleen naar hardcore of urban gingen springen in de techno. Wat vinden jullie van de meme-techno en tiktok techno die momenteel zwaar hype is?
Ik vind dat de feesten nu een hele andere sfeer hebben dan voorheen. Toen ik net naar die feesten ging was verknipt bijvoorbeeld nog bezig met solid grooves met ADE. Nu ligt de focus alleen nog maar op de hele harde en snelle techno. Het moet alleen maar harder lijkt het wel. Mijn favoriete DJs om jullie een beetje een beeld te geven: Paula Temple, Amelie Lens, Jospeh Capriati om er zo een paar te noemen. Wanneer ik het heb over een bepaald publiek, snappen jullie denk wel wat ik bedoel.
Wat vinden jullie van die shift in publiek en sfeer?
Hoe denken jullie dat de toekomst eruit gaat zien?
Gaan jullie zelf ook wel eens naar een heerlijk techno feest?

Wollukker

Bewuste gebruiker
Over techno kan ik niet echt meepraten. Wel merk ik dat er in de hardcore cultuur al jaren eenzelfde shift plaats vindt.
Tegenwoordig is vrijwel alle nieuwe hardcore snoeiharde uptempo >200bpm met piepkicks. "Ander" publiek op feesten/festivals (steeds meer "ex on the beach" achtige opgepompte types, verder niks mis mee maar het valt op).
Je ziet ook dat evenementen als Masters of Hardcore tegenwoordig ook Hardstyle en Techno stages hebben.

Gelukkig zie je dat hardcore legendes als Mad Dog en Angerfist nu zowaar downtempo nummers/albums releasen, en goed voorbeeld doet volgen, dus er is nog hoop!

InstantKill

Over techno kan ik niet echt meepraten. Wel merk ik dat er in de hardcore cultuur al jaren eenzelfde shift plaats vindt.
Tegenwoordig is vrijwel alle nieuwe hardcore snoeiharde uptempo >200bpm met piepkicks. "Ander" publiek op feesten/festivals (steeds meer "ex on the beach" achtige opgepompte types, verder niks mis mee maar het valt op).
Je ziet ook dat evenementen als Masters of Hardcore tegenwoordig ook Hardstyle en Techno stages hebben.

Gelukkig zie je dat hardcore legendes als Mad Dog en Angerfist nu zowaar downtempo nummers/albums releasen, en goed voorbeeld doet volgen, dus er is nog hoop!
Ik kan dan weer helemaal niet meepraten over deze feesten, zelf nog nooit geweest. Trekt me ook niet echt aan ofzo. Maar het is dus niet alleen in de techno te zien.

kipzonderkopzoektkop

Ik herken de laatste 10 jaar al dat het publiek komt en gaat en veranderd, en dat geldt voor meer genres dan alleen Techno en andere elektronische sub-genres. Zelf ben ik al langer in de techno scene actief, en het verschil zie ik voornamelijk bij de grote evenementen.

De grote namen in techno (waarvan jij alle 3 fan bent) trekken inderdaad een erg hype-gekozen publiek, waarmee ik refereer naar de mensen die naar techno feesten gaan "omdat vrienden van mij dit ook doen" of om de hele avond social media dingen te doen. Die mensen willen voornamelijk meegaan of gezien worden, en mogelijk ook drugs nemen, maar hebben niks met de muziek zelf als ze sober zijn. Helaas zie je dit publiek vaak bij Amelie Lens, Charlotte de Witte, Capirati, FJAAK, Paula Temple, en andere namen. Mijn vuistregel is: hebben ze een eigen uitverkochte avond bij Awakenings, Thuishaven, etc. (of een eigen hosting, zoals Exhale met Amelie Lens)? Dan is het vaak mainstream techno wat interessant is voor dit soort publiek.

Daar is overigens niks mis mee, ik hou zelf van alle artiesten die je noemt en die ik hierboven opnoem. Maar ik merk wel dat het publiek zelf stoort, niet omdat ik mij wat aantrek van anderen, maar omdat de sfeer vaak een van agressie en/of irritatie is die snel opgedwongen wordt. Je wordt sneller geramd, meer mensen willen per se vooraan staan als ze mid-set komen, meer mensen die hard gillen of "heeeey hoooo" gaan doen, of die anderen lastig vallen (denk hierbij helaas aan ongewenste seksuele handelingen of schreeuw gedrag). Daarnaast merk ik dat bij deze techno avonden meer alcohol en cocaïne wordt gesnoven wat de avond niet leuker maakt, terwijl ik vaak op andere techno feesten meer XTC/MDMA en 2CB gebruik zie. Ik doe zelf veel techno concerten volledig sober, en het verschil in publiek is duidelijk te zien. Ik sta graag tussen mensen die aan de MDMA zijn, alcohol en coke? Not so much...

Het hoort erbij. Als je echt van deze namen houdt, zou ik je willen aanraden om te kijken naar de grotere maar minder bekende namen. Ik denk dan snel aan bijvoorbeeld DJ Rush, Luke Slater, of 9x9. Grote namen die zalen uitverkopen en geweldige artiesten, maar minder ge-hyped dan de namen die jij noemt.

DJ Rush speelde laatst op Awakenings 29 December, tijdens het Exhale evenement. Was er de hele avond bij (22:30 tot 07:45), en hij speelde direct na Amelie Lens. De sfeer was goed, maar je merkte erg veel van het 'hype' publiek wat ik eerder noemde. Zodra dat DJ Rush begon en Amelie Lens klaar was stroomde het al een stuk leger, en bleven er meer diehards over die nog voor Rush en 9x9 bleven. De sfeer daarna was geweldig, allemaal lieve mensen en veel meer dansen en meedoen dan eerder, en ook veel minder mensen die continu met hun telefoon bezig waren. Veel beter dan daarvoor, in ieder geval.

InstantKill

Daar is overigens niks mis mee, ik hou zelf van alle artiesten die je noemt en die ik hierboven opnoem. Maar ik merk wel dat het publiek zelf stoort, niet omdat ik mij wat aantrek van anderen, maar omdat de sfeer vaak een van agressie en/of irritatie is die snel opgedwongen wordt. Je wordt sneller geramd, meer mensen willen per se vooraan staan als ze mid-set komen, meer mensen die hard gillen of "heeeey hoooo" gaan doen, of die anderen lastig vallen (denk hierbij helaas aan ongewenste seksuele handelingen of schreeuw gedrag). Daarnaast merk ik dat bij deze techno avonden meer alcohol en cocaïne wordt gesnoven wat de avond niet leuker maakt, terwijl ik vaak op andere techno feesten meer XTC/MDMA en 2CB gebruik zie. Ik doe zelf veel techno concerten volledig sober, en het verschil in publiek is duidelijk te zien. Ik sta graag tussen mensen die aan de MDMA zijn, alcohol en coke? Not so much...

Het hoort erbij. Als je echt van deze namen houdt, zou ik je willen aanraden om te kijken naar de grotere maar minder bekende namen. Ik denk dan snel aan bijvoorbeeld DJ Rush, Luke Slater, of 9x9. Grote namen die zalen uitverkopen en geweldige artiesten, maar minder ge-hyped dan de namen die jij noemt.

DJ Rush speelde laatst op Awakenings 29 December, tijdens het Exhale evenement. Was er de hele avond bij (22:30 tot 07:45), en hij speelde direct na Amelie Lens. De sfeer was goed, maar je merkte erg veel van het 'hype' publiek wat ik eerder noemde. Zodra dat DJ Rush begon en Amelie Lens klaar was stroomde het al een stuk leger, en bleven er meer diehards over die nog voor Rush en 9x9 bleven. De sfeer daarna was geweldig, allemaal lieve mensen en veel meer dansen en meedoen dan eerder, en ook veel minder mensen die continu met hun telefoon bezig waren. Veel beter dan daarvoor, in ieder geval.
Precies wat jij hier noemt bedoelde ik inderdaad. Het publiek is zo anders geworden dat ik me er inderdaad ook zwaar aan irriteer. Ik zelf gebruik dan wel alleen MDMA op die feesten en voel het ook makkelijk aan of iemand aan de alcohol zit. Past eigenlijk niet in de vibe die er dan heerst.
Ben met corona naar een event bij het atomium geweest (toen het in Nederland nog niet mocht) met Paula Temple, Charlotte de Witte en Enrico Sanguiliano op de line-up. Dit was het beste feest qua sfeer waar ik ooit geweest ben. Precies het volk wat je hier noemt was er niet. Daarnaast ben ik ook bij Exhale awakenings in de gashouder met ADE geweest. Hier sloot 9x9 inderdaad ook af en wat een sfeer hing daar. Denk dat het echt een beetje uitzoeken is welke feesten de moeite waard zijn. Heb volgende week Rotterdam Rave voor de eerste keer op de planning, zal wel hetzelfde geval zijn maar gaan het meemaken.

Zeehond

Badass junkie
Ik loop als oudje nog maar enkele jaren mee op techno feesten, dus vergelijken met vroeger kan ik niet.
Er is zeker verschil in de feesten onderling qua hardheid van de techno.
Inmiddels weet ik wat ik zoek of kan verwachten als ik ergens heen ga.
Voor mij valt op elk feest op hoe fijn de sfeer is.
Op sommige feesten jong publiek, andere feesten ouder of goed gemengd.
Het voelt voor mij altijd goed.
Hoop er echt nog heel lang van te kunnen genieten, want ik ben met techno waar ik wil zijn 😍

FerdFatoehaus

Badass junkie
10 jaar geleden vond ik het nog wel leuk op de grotere technofeesten zoals Awakenings, Timewarp, Verknipt etc. Toen kwam het publiek ook nog voor een bepaalde DJ, die sfeer is nu wel iets anders.Tegenwoordig ga ik alleen maar naar kleine en meer underground feestjes waar minimal en micro house wordt gedraaid.

kipzonderkopzoektkop

Precies wat jij hier noemt bedoelde ik inderdaad. Het publiek is zo anders geworden dat ik me er inderdaad ook zwaar aan irriteer. Ik zelf gebruik dan wel alleen MDMA op die feesten en voel het ook makkelijk aan of iemand aan de alcohol zit. Past eigenlijk niet in de vibe die er dan heerst.
Ben met corona naar een event bij het atomium geweest (toen het in Nederland nog niet mocht) met Paula Temple, Charlotte de Witte en Enrico Sanguiliano op de line-up. Dit was het beste feest qua sfeer waar ik ooit geweest ben. Precies het volk wat je hier noemt was er niet. Daarnaast ben ik ook bij Exhale awakenings in de gashouder met ADE geweest. Hier sloot 9x9 inderdaad ook af en wat een sfeer hing daar. Denk dat het echt een beetje uitzoeken is welke feesten de moeite waard zijn. Heb volgende week Rotterdam Rave voor de eerste keer op de planning, zal wel hetzelfde geval zijn maar gaan het meemaken.

Qua MDMA en de vibe en/of ervaring rondom mensen kan ik het alleen maar met je eens zijn. De meerderheid is gelukkig nog steeds fan van de muziek en/of lief, maar het aandeel vervelende types is helaas wat groter geworden. Ik zou het echter niet je laten weerhouden om naar deze feesten te gaan. Voor elke vervelio zijn er altijd, in mijn ervaring, 10 leuke mensen. Zoek die mensen op, zeker als je high bent. Mocht je volgend (nieuw)jaar naar Awakenings gaan, kom mij opzoeken, ik rave met liefde de hele avond met je! En er zijn genoeg mensen zoals ik die van de muziek houden, en die je aanwezigheid alleen maar op prijs zullen stellen.

Qua evenementen bij Atomium heb ik dat ook gemerkt. In België ervaar ik persoonlijk dat de techno scene veel meer op soberheid of MDMA is gericht, en dat de grote alcohol drinkers en cocaïne gebruikers nog niet aanwezig zijn, m.u.v. van misschien op festivals zoals Pukkelpop.

Als je echt een 'ander soort' evenement zoekt, dan kan ik je de Rotterdam Rave helaas niet aanraden, het trekt hetzelfde publiek als Awakenings en andere grote feesten. RR is wel echt leuk, maar kijk of je wat meer voorin kan komen te staan, daar zijn vaak de diehards en de leuke mensen in mijn ervaring die voor de muziek komen. Ik zou juist naar evenementen buiten de randstad zoeken. Vroeger had je rondom Boxtel (ik weet het: serieus, daar?) heerlijke techno feesten in de bossen. Die bestaan volgens mij niet meer, maar als je mensen kent die van het genre houden: die refereren je echt wel.

GreenAnonMan

Preciest dit. Hierom ga ik ook alleen nog maar naar de early hardcore/terror scene. Ben nooit op festivals, maar feesten zeker wel, en merk zeer dat de early hardcore feesten zo een geweldige mensen zijn, is gewoon je 2de familie. Die uptempo nieuwe schijt hardcore is net zoals hoe ze vroeger zeiden over happy hardcore enz. "commercieel". Dit is zeker waar, want dit kun je zien aan het type mensen die naar dat soort nieuwe feesten komen. Totaal geen "gabbers", allemaal sex on the beach types ja en daar heb ik zelf wel wat tegen, en je voelt je gewoon niet thuis bij dat soort volk.

Daarom dat er nu een hele nieuwe golf van Gabbers komen die de early scene helemaal openmaakt. Er komen steeds meer echte gabbers in onze scene en het wordt ook steeds leuker. Hier komen geen aandachtzoekers of mensen die willen vechten zoals met dat nieuwe hardcore wat ik eigenlijk gewoon hardstyle moet noemen want zo slecht is t. Ook heeft nooit iemand een telefoon bij early feesten, en zit letterlijk iedereen aan het dansen. Maar ja, dingen veranderen eenmaal...

Bovenaan