Temazepam

Doortje31

Newbie
Ik ben een meid van 31 en helaas verslaafd aan Temazepam. Ik baal hier echt van en wil er heel graag van af.Helaas kan ik er door omstandigheden niet mee naar de huisarts en zal ik het dus zelf moeten doen.Wie herkent dit of heeft tips?

speeseend

Wijs gebruiker
Wanneer iemand verslaafd is aan Benzodiazepines, wordt er vrijwel altijd overgestapt naar Diazepam (langwerkend). Er zijn diverse afbouwschema's die prima te doen zijn. Dit zal voor jou waarschijnlijk niet noodzakelijk zijn.

Je kan ook zo'n afbouwschema voor Temazepam op de kop proberen te tikken.

klik hier voor een duidelijke uitleg

Gr.,

EEnd

Doortje31

Newbie
Thnx voor je reactie...het zal moeilijk worden om zelf te stoppen maar ik moet het kunnen.
Baal zo van die zooi...lijkt onschuldig zo'n slaappil maar weet ondertussen wat voor troep het is.Het beinvloed toch je leven,tenminste bij mij wel.Maar ik ga het zeker proberen...nu nog ff een rustige periode uitzoeken :rolleyes:

Doortje31

Newbie
Grrr...ben al de hele dag bezig om op internet"hulp"te vinden voor mijn Temazepamverslaving.
Het vervelende is dat het een groot geheim is en dat niemand er iets van mag weten(ook de huisarts niet) ik kom niet verder dan dure afkickklinieken :kots: Wie heeft tips voor me?

Oom Klaas

Badass junkie
Waarom mag niemand er van af weten?

Zodra ik daar antwoord op heb, kan ik je verder (of juist niet) proberen te helpen.

acidboy

Badass junkie
Mag zelfs je huisarts het niet weten..? Wel lastig, zelf van een benzoverslaving af komen, zoals speeseend zegt wordt er vaak gewerkt met een bepaald diazepam afbouwschema. Of wordt de kortwerkende benzo in ieder geval vervangen voor een langwerkende.

Ik kan je verder slechts veel sterkte toewensen.

anon22

Belezen gebruiker
met temazepam valt bijna niet af te bouwen omdat deze bestaan uit capsules.

tabeletten kun je langzaam afbouwen door ze door de helft of kwart te delen.
neem contact op met je huisarts!.

Doortje31

Newbie
Ik kan mn huisarts niet benaderen omdat ik op een niet reguliere manier aan de slaappillen kom en het grote gevolgen zou hebben als mn huisarts dat weet.Heeft ermee te maken dat ik mn baan niet kwijt wil.
Ik ben nu in contact met verslavingszorg maar die doen nogal moeilijk als je geen verwijzing van huisarts hebt :rolleyes:
Kortom lastige situatie! :confused:

acidboy

Badass junkie
anon22 zei:
met temazepam valt bijna niet af te bouwen omdat deze bestaan uit capsules.

tabeletten kun je langzaam afbouwen door ze door de helft of kwart te delen.
neem contact op met je huisarts!.

Nee maar je kan de temazepam wel vervangen voor een andere (langwerkende) benzo, en deze vervolgens afbouwen. Zoals gezegd..

@TS, werk je zelf in gezondheidszorg en kom je op die manier aan je temazepam...?

kildeer

Belezen gebruiker
Doortje31 zei:
Ik kan mn huisarts niet benaderen omdat ik op een niet reguliere manier aan de slaappillen kom en het grote gevolgen zou hebben als mn huisarts dat weet.Heeft ermee te maken dat ik mn baan niet kwijt wil.
Ik ben nu in contact met verslavingszorg maar die doen nogal moeilijk als je geen verwijzing van huisarts hebt :rolleyes:
Kortom lastige situatie! :confused:

Ten eerste is het voor artsen echt geen nieuws dat hun patiënten aan middelen verslaafd raken die ze niet via officiële kanalen hebben verkregen.
Daarnaast moet je je bedenken dat er bijna een MILJOEN mensen in Nederland een benzoprobleem hebben. Laat staan de statistieken wereldwijd.
Boven alles heeft je huisarts ten allen tijde een beroepsgeheim: onder geen beding kan jouw baan (hoe deze ook in relatie staat tot de band die jij hebt met je huisarts) in gevaar komen door een persoonlijk medisch probleem dat je bij hem/haar voorlegt.

Voelt het echter, onder al deze condities, nog steeds niet prettig om dit probleem met je huisarts te bespreken dan stel ik voor een andere huisarts te nemen. Als deze persoon zo verweven is met je professionele leven dan is dat misschien sowieso een goed idee.
Van huisarts wisselen is alleen makkelijk wanneer je verhuist naar een andere plaats. Is dit niet het geval, dan komt er iets meer bij kijken:
zie http://www.vsn.nl/wetrecht/regeling.php?regeling_id=51

Ik wens je veel succes. Realiseer je dat je volledig in je recht staat en dat jou niets kan overkomen.

Doortje31

Newbie
Ik ben niet van mening dat een huisarts ten alle tijden zich aan zijn beroepsgeheim houdt,er bestaat ook nog zoiets als meldingsplicht in bepaalde gevallen.
Ik heb besloten om het vanaf dinsdag zelf te proberen en helaas zal dat cold turkey worden.Ik geloof wel dat ik sterk genoeg ben om het te kunnen.heb overleg gehad met een verslavingsarts van een kliniek en die zegt dat na 4 weken gebruik de stof al niet meer werkt dus dat het vooral een psychische verslaving is.Wel kunnen afkickverschijnselen zich voordoen als zweten,trillen,angst dus we zien wel ff...

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
ik zou het een huisarts zeer kwalijk nemen als die zou weten dat bv zijn assistente aan iets verslaafd is en hij zou dat niet doorgeven aan wie dan ook nodig is om gewaarschuwd te zijn, hell ik zou dr staande voet ontslag geven ...

maar stel dat die huisarts waar je werkt bevriend is met de jouwe waar je als patient komt... zou je zelf het risico nemen?

tis maar een hypothese maar ik ken zat redenen om iets niet aan je huisarts te vertellen :)

als je zo makkelijk aan temazepam kwam, kun je dan niet ook makkelijk echte langwerkende middelen komen en zelf afbouwen?
:wave:

acidboy

Badass junkie
Hehe ik zat hetzelfde te denken ariekanarie, gewoon diazepam scoren, whatever the way is you do that. Om dat middel vervolgens af te bouwen. Ik weet niet hoeveel temazepam je per dag slikt...?

Verder is het te allen tijde jongens, en niet ten alle tijde, maar dit terzijde :)

Flameon

Badass junkie
Een huisarts moet een beroepsgeheim hanteren, doet hij dit niet dan is hij fout en kan hem dit zijn baan kosten. Beste weg is dus via een arts, dan naar een verslavingsarts en daar een afbouwschame laten opstellen en gecontroleerd afbouwen.

Hoeveel benzo's slik je per dag?
Misschien kun je zelf wel een afbouwschema maken, want of cold turkye een slim idee is betwijfel ik

acidboy

Badass junkie
Op zich is een afbouwschema niet zo ingewikkeld te maken, cold turkey is inderdaad niet zo heel erg verstandig, denk ik. Maar alles hangt van de doses en frequentie af, tot die tijd is er geen zinnig woord over te zeggen.

En natuurlijk is het het beste als je een verslavingsarts of je huisarts contact betreffende dit probleem. Maar als je dit écht niet wilt... dan zou ik het op eigen houtje proberen met langwerkende benzo's.

Doortje31

Newbie
Leuk dat jullie allemaal zo meedenken :)
Ik zal het ff een beetje uitgebreider uitleggen.
Qua hoeveelheid valt mijn verslaving wel mee als ik zie wat sommige andere mensen gebruiken nl 20 mg temazepam,maar gaat ook gewoon om de afhankelijkheid ervan.de verslavingsarts die ik gesproken heb zegt dat het nu vooral ook een kwestie van psychische afhankelijkheid is dus dan denk ik bij mezelf PVD dat moet je toch zelf ook kunnen!
De tip om op eigen houtje met diazepam af te gaan bouwen vind ik niet zo geschikt,wat als ik daar dan weer niet van af kom?? Bovendien kom ik nou ook weer niet zooo makkelijk aan medicijnen en zeker niet aan diazepam.
Ik probeer het eerst wel zelf en mocht het me echt niet lukken dan ga ik wel met een of andere smoes naar de huisarts(dat ik ze altijd van kennis heb gekregen ofzo)
Wat is het ergste dat me kan gebeuren tijdens het afkicken? Zweten?trillen?angst? We zien het wel!

speeseend

Wijs gebruiker
Ik wil je niet angstig maken, Doortje. Maar het behoorlijk gemeen zijn. De bloeddruk schommelingen kunnen voor vervelende effecten zorgen. Bijvoorbeeld heel gemene hoofdpijn. Ook kan je last krijgen van mood swings.

Good luck!

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
en wat dacht je van tijden niet kunnen slapen ... ik neem aan dat dat ooit de reden was om ermee te beginnen ... cold turkey is niet mals met veel dingen, die van benzoos ken ik niet dus kan er niets van zeggen.

wat ik wel een beetje weet is hoe verslavingen werken, zeker die aan rustgevers ... stop je met nemen zie je vaak de initiele klachten terugkomen, evt vergezeld met ontwenningsverschijnselen.

logischerwijs kun je dus verwachten dat die klachten weer terugkomen voor een tijdje als je ophoudt met temazepam,
meestal neem je dat om te slapen. dus weinig of niet slapen zou niet gek zijn :wink: .... al vraag ik me af in hoeverre temazepam nog slaapgevend werkt als je al jaren die hoeveelheid slikt. ( benzoos om te slapen werken gewoon na een paar maanden niet meer zoals in het begin .... )

het grote voordeel is denk ik wel de hoeveelheid .. 20 mg temazepam voor een paar weken tot max een maand is niet eens zo erg .... daarna kun je de kans gaan lopen om lichamelijk en geestelijk verslaafd te worden ... iets waar je inmiddels dus al bent achtergekomen...

zijn die jij slikt trouwens niet ook te krijgen in 5 en 10 mg ? ..

misschien is het mijn onwetendheid of misschien ben ik wel murw gebeukt door zelf te weinig nachtrust te hebben of door teveel verslavingen te hebben :wink: maar ik persoonlijk zou me heel weinig zorgen maken om lichamelijke afkickverschijnselen met 20 mg....
niet dat ze er niet zullen zijn, maar ik denk eigenlijk ook dat het meeste in je hoofd zal zitten ( door de geestelijke craving kunnen lichamelijke ontwenningsverschijnselen natuurlijk ook een stuk erger lijken dan dat ze zouden zijn zonder die geestelijke drang ernaar ( niet dat het daardoor minder waar is, ik bedoel te zeggen dat een positieve instelling veel kan veranderen, zelfs aan de gevoelens in je lichaam)

als je echt niet langs de huisarts wil en verslavingszorg doet al te moeilijk, zou ikzelf proberen af te bouwen met 5 mg per week of per twee weken...

is de ontwenning te zwaar is de rest er zo blijgeslikt tenslotte :) en dan weet je zeker dat je niet zonder verslavingszorg kan momenteel ...

uiteindelijk denk ik niet dat het heel moeilijk zal zijn om te stoppen met die pillen, je lijkt me niet een dom iemand, dus je weet hoe slecht het voor je kan zijn.... niet heel moeilijk is meestal helaas toch nog lang niet makkelijk btw :wink:

wat ik me wel afvraag ... hoe is het inmiddels gesteld met de oorzaak ,,, met de reden dat je ooit slaappillen ging nemen en bleef nemen ... als die reden niet minimaal voor een groot deel is opgelost/verwerkt, zou het niet eens zo raar zijn om zo weer te vallen in een andere verslaving ... misschien toch iets om op te letten voor je :)

sterkte!

Doortje31

Newbie
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie Arie,doet me goed te lezen dat mensen met me meedenken en me advies geven :)
Wat de oorzaak betreft waarom ik er ooit aan begonnen ben kan ik heel simpel zijn,ik ontdekte dat ik supersnel "weg"was na zo'n slaappil,dat vond ik toen ideaal terwijl ik eigenlijk nooit echt grote slaapproblemen heb gehad.Best een domme reden dus maar ja dat is achteraf.

Het klopt dat je zegt dat de temazepam ws niet meer werkt,dat zei de arts door de telefoon ook,het zal meer een geestelijke kwestie zijn nu.

Ik ga het eerst zelf proberen,zoals je schreef weet ik wat voor troep het is en wat de gevolgen voor mijn persoonlijk leven kan zijn dus wil er heeel graag vanaf! Ik ga het vanaf dinsdag gewoon proberen(dan ben ik uit mijn nachtdienst en heb ik bijna een week vrij)
We gaan er gewoon vanuit dat het gaat lukken en ik ga gewoon denken YES I CAN!!! :)

ronnai

Experimenterende gebruiker
Nou ik zou toch maar niet in een keer stoppen.
Ik ben nu zelf benzo's aan het afbouwen en ik zit op 25mg diazepam voor het slapen.
Ik gebruikte zelf ook elke avond minimaal 20mg a 30mg temazepam voor het slapen aangevuld met nog wat andere dingen zoals diazepam of nitrazepam(40mg of 50mg temazepam op een avond is ook regelmatig voorgekomen).
20mg temazepam staat gelijk aan 10mg diazepam.
Als je nu gewoon diazepam regelt en dan gaat afbouwen vanaf 10mg ben je er ook vrij snel vanaf en op een verantwoordelijke manier.
Maar goed als je zo graag cold turkey wilt proberen moet je het vooral doen, als dat toch niet blijkt te werken kun je altijd nog proberen af te bouwen met diazepam.
Succes ermee in ieder geval

Doortje31

Newbie
ronnai zei:
Nou ik zou toch maar niet in een keer stoppen.
Ik ben nu zelf benzo's aan het afbouwen en ik zit op 25mg diazepam voor het slapen.
Ik gebruikte zelf ook elke avond minimaal 20mg a 30mg temazepam voor het slapen aangevuld met nog wat andere dingen zoals diazepam of nitrazepam(40mg of 50mg temazepam op een avond is ook regelmatig voorgekomen).
20mg temazepam staat gelijk aan 10mg diazepam.
Als je nu gewoon diazepam regelt en dan gaat afbouwen vanaf 10mg ben je er ook vrij snel vanaf en op een verantwoordelijke manier.
Maar goed als je zo graag cold turkey wilt proberen moet je het vooral doen, als dat toch niet blijkt te werken kun je altijd nog proberen af te bouwen met diazepam.
Succes ermee in ieder geval

Ik moet het echt eerst zelf proberen...heb eerder al geschreven dat ik niet naar de huisarts kan dus dan wordt het moeilijk om aan diazepam te komen.Bovendien wil ik gewoon nergens meer aan verslaafd zijn snappie? ook niet aan de valium.Maar misschien heb je gelijk en kom ik mezelf tegen en moet ik wat anders verzinnen

ronnai

Doortje31 zei:
Ik moet het echt eerst zelf proberen...heb eerder al geschreven dat ik niet naar de huisarts kan dus dan wordt het moeilijk om aan diazepam te komen.Bovendien wil ik gewoon nergens meer aan verslaafd zijn snappie? ook niet aan de valium.Maar misschien heb je gelijk en kom ik mezelf tegen en moet ik wat anders verzinnen

20mg temazepam valt inderdaad nog wel te overzien om cold turkey te doen.
Maar goed als het niet gaat weet je in ieder geval hoe het ook kan.
Er zijn meer wegen naar Rome.
Eventueel zou je eerst ook een poosje 10mg temazepam kunnen nemen en dan gewoon stoppen.
Dan gaat het allemaal nog iets gelijdelijker.
Een benzo-verslaving is namelijk echt geen feestje, gelukkig zit je nog niet echt op een absurd hoge dosering.
Veel sterkte en succes ermee in ieder geval!

Doortje31

Newbie
ronnai zei:
Doortje31 zei:

20mg temazepam valt inderdaad nog wel te overzien om cold turkey te doen.
Maar goed als het niet gaat weet je in ieder geval hoe het ook kan.
Er zijn meer wegen naar Rome.
Eventueel zou je eerst ook een poosje 10mg temazepam kunnen nemen en dan gewoon stoppen.
Dan gaat het allemaal nog iets gelijdelijker.
Een benzo-verslaving is namelijk echt geen feestje, gelukkig zit je nog niet echt op een absurd hoge dosering.
Veel sterkte en succes ermee in ieder geval!

ja dat zou ook nog een optie zijn eerst naar 10mg...ik kijk wel ff maar ga er zeker uitkomen!!!

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
als het om mij zou gaan .. had gekund .. ik lag altijd te lang wakker naar mn zin en temazepam was niet voorhanden, maar als het voor handen was geweest ... had ik daaraan verslaafd geworden ipv heroine. ( waarschijnlijk allebei, maar ja )

maar als het om mijn situatie zou gaan zou ik liegen.. liegen manipuleren bedriegen en de arme ik spelen bij de huisarts ... desnoods vantevoren je leugen instuderen. waarom ga je niet naar je huisarts toe en zeg je hem slaapproblemen te hebben ...

geen woord over verslaving of wat dan ook, vooral niet met dure namen gaan gooien ... gewoon een tijdelijk slaapprobleem wegens spanningen in je thuissituatie waarover je vooralsnog liever niet praat simuleren. en dat je ooit lang geleden zoiets wel eens eerder een maandje heb meegemaakt en daarvoor wel eens van iemand wat gekregen hebt dat redelijk werkte ..

geen namen zeggen maar het over doorzichtige eitjes hebben ... zo noemt half nederland temazepam dus dat kan geen kwaad :)

grote kans dat hij je dan temazepam zal voorschrijven in een lichtere dosering dan 20 ... geeft hij onverhoopts toch 20 mg, zeg hem dan dat dat je veel lijkt en of er geen lagere dosering te krijgen is ...

imho is dat 1 van de weinige andere opties dan een kouwe kalkoen de hand schudden.

sterkte :wave:

Doortje31

Newbie
Ff wat van me laten horen..."slaap" nu 2 nachten zonder temazepam en valt niet mee :rolleyes:
Slaap erg onrustig en ben veel wakker maar toch niet naar de temazepam gegrepen en daar ben ik wel trots op :) Ben er natuurlijk nog langggg niet maar het is een begin he...en nu maar volhouden!!!

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
kijk kijk :)

Heel erg knap

misschien is het een idee om die onrust te bestrijden met natuurlijke middelen als valeriaan, melatonine, valdispert e.d. Er zijn zat van die homeopatische dingetjes die best goed schijnen te werken. bij de drogist kun je veel van die dingen halen, het zal nooit zo sterk zijn als slaapmiddelen, maar wie weet :)

de kop is eraf dus nu zou het zonde zijn om weer temazepam te gaan slikken, heb je die nachten voor nix onrustig liggen rollen tenslotte :wink:

keep it up :)

ronnai

Doortje31 zei:
Ff wat van me laten horen..."slaap" nu 2 nachten zonder temazepam en valt niet mee :rolleyes:
Slaap erg onrustig en ben veel wakker maar toch niet naar de temazepam gegrepen en daar ben ik wel trots op :) Ben er natuurlijk nog langggg niet maar het is een begin he...en nu maar volhouden!!!

Misschien verstandig om alle temazepam die je in huis hebt weg te gooien.
Kun je ook niet meer in verleiding komen om wat te pakken als je toch een keer niet kunt slapen.
Vind het knap dat je cold turkey gestopt bent trouwens, chapeau! :rock:

speeseend

Wijs gebruiker
Probeer jezelf flink af te matten door middel van sporten. Zo slaap ik tenminste als een roos. Totaal geen last of behoefte in / naar Benzo's. Zelfs de Buprenorfine was voor mij niet meer zo in de picture, voor die periode.

De eerste stap is in de meeste situaties de moeilijkste. Zo moet je het maar blijven bekijken :wink:

Veel geluk toegewenst,

Eend

Doortje31

Newbie
Wat een leuke reacties!
@Arie ik slik ook melatonine,of het helpt weet ik niet maar is meer psychische ondersteuning zeg maar.Ook vannacht veel wakker gelegen maar ik zet door!

@ Eend ik probeer mezelf ook af te matten door veel te doen overdag,sporten is niet zo mn ding maar doe veel andere dingen en vooral smiddags niet slapen! Ik was altijd nogal van de middagdutjes maar ook daar probeer ik van af te kicken :tearsofjoy:

@ronnai Ik weet dat het verstandiger zou zijn om alles weg te gooien wat ik in huis heb maar geeft mij een soort "rust" dat als ik echt uitgeput zou zijn dat ik dan toch in nood nog een temazepam zou kunnen pakken,tot nu toe nog niet gedaan maar zou onrustiger worden als ik niks meer in huis heb.Ik word goed gesteund door mn man en daardoor pak ik het ook niet,al doe ik het natuurlijk voor mezelf.

ronnai

Doortje31 zei:
@ronnai Ik weet dat het verstandiger zou zijn om alles weg te gooien wat ik in huis heb maar geeft mij een soort "rust" dat als ik echt uitgeput zou zijn dat ik dan toch in nood nog een temazepam zou kunnen pakken,tot nu toe nog niet gedaan maar zou onrustiger worden als ik niks meer in huis heb.Ik word goed gesteund door mn man en daardoor pak ik het ook niet,al doe ik het natuurlijk voor mezelf.

Misschien kan jouw man ze in bewaring nemen?
Dan weet je dat je het in huis hebt maar is de drempel nog iets hoger om het te pakken.
Verder veel succes ermee!

Doortje31

Newbie
Even een update van mij...
Gisteren echt een vervelende dag gehad.Lijkt wel of ik er gisteren pas last van het afkicken kreeg.
Ik voelde me een beetje depressief,chagerijnig,emotioneel en misselijk! Erg vervelend allemaal maar toch niet naar de temazepam gegrepen en daar ben ik dan toch wel weer trots op!!
Het slapen gaat op zich wel goed alleen slaap ik onrustig,ben veel wakker maar slaap toch wel weer redelijk snel in.
Vandaag voel ik me beter dan gisteren en ik hoop dat de "goede"dagen blijven overheersen van de "slechte"
Verder voel ik me lichamelijk nog niet echt fitter zo zonder temazepam maar dat zal misschien ff duren voordat dat gebeurd.
Kortom ik blijf positief en sta nog steeds achter het "afkicken".

:wave: :wink:

Flameon

Badass junkie
Goedzo doortje dat je niet naar de temazepam hebt gegrepen gisteren en dat je het nog zo goed vol houdt. Je kickt af met een goeie instelling, en dat is een super grote stap.

Opzich is het logisch dat je goed in slaapt, want temazepam werkt niet meer goed na zo'n jarenlang dagelijks gebruik. Dat je af en toe wakker schrikt is wel heel normaal

Doortje31

Newbie
ja klopt,verslavingsarts vertelde me dat ook al dat de temazepam ws helemaal zn werk niet meer doet na 4 jaar!Dat probeer ik me dan ook maar voor te houden en dat het alleen maar beter zal gaan uiteindelijk.
ik kan niet wachten totdat ik gewoon onbezorgd mn bedje inkruip en er niet meer bij stil zal staan of ik wel of niet zal slapen.Gek eigenlijk zoiets vanzelfsprekends als slapen...

Doortje31

Newbie
Hoi hoi...
Weer ff een update van mij....
Ik ben nu 2 weken "clean" :wink: en het gaat boven verwachting goed.Ik slaap goed en heb eigenlijk niet zoveel last van afkickverschijnselen.Op dit moment denk ik bij mezelf...hmzz er wordt zoveel gewaarschuwd voor verslaving aan slaapmiddelen maar mij valt het afkicken reuze mee.Ik snap dat ik nu nog niet moet denken dat ik er al ben maar had nooit verwacht dat het zo goed zou gaan.Ik word redelijk uitgerust wakker en vooral het gevoel niet meer ergens van afhankelijk te zijn is heerlijk!!
Ik kan dus iedereen aanraden om de slaapmiddelen te laten staan!!

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
zo zie je maar weer hoe je jezelf in de maling kunt nemen door verwachtingen te hebben over het eindresultaat.

Je hebt jezelf tijdenlang voorgehouden, dat je die pillen nodig had, tot op een punt waar je er eigenlijk zelfs niet in 1 keer mee op durfde houden.
Nu weet je inmiddels gelukkig wel beter.
Net als dat je nu weet dat slaappillen altijd hooguit een tijdelijke oplossing zijn :wink:

Ik vind het hardstikke knap van je :)

zultan

Newbie
hallo doortje,ik heb begrepen dat je niet bij je huisarts terecht kunt voor hulp omdat je
het middel illegaal kunt kopen.Mijn vraag is dan hoe kan dat in nederland?

groetjes zultan.

Bovenaan