theorie: Herschijf jezelf met LSD

PipstothePoX

Bewuste gebruiker
Volgens mij moet het met LSD mogelijk zijn om jezelf te herprogrammeren om succesvoller/gelukkiger/etc te zijn.

een neurale verbinding kun je waarschijnlijk het makkelijkst vergelijken met een computerscript
Code:
if aankomst_op_werk 
then 
{ rook een sigaretje & drink kopje koffie }

Deze neurale verbindingen, scripts, of gewoontes bepalen wie we zijn, hoe we omgaan met situaties, welke verslavingen we hebben, of we aardig zijn of juist vervelend. Traumas zijn voorbeelden van neurale verbindingen die tegenwerken en ons functioneren saborteren.
Het is moeilijk om eenmaal aangeleerd gedrag te veranderen, zelfs als iemand volledig bewust is van de destructiviteit van de gewoonte (zoals discutabel het geval is bij bv roken(wat veel minder slecht is dan wordt beweerd)), is het bijna onmogelijk sommige gewoontes te veranderen.

Een uitwerking van LSD is versimpeld gezegd dat neurale verbindingen in dominantie afnemen waardoor alternatieve beslissingen mogelijk, of makkelijker worden. Tijdens een trip ben je daardoor letterlijk een stuk dommer. Kennis is immers ook in deze neurale verbindingen opgeslagen. Omdat neurale verbindingen echter niet verdwijnen maar slechts tijdelijk minder dominant zijn, is deze kennis na afloop gewoon weer toegankelijk. Slechte gewoontes zijn ook gewoon weer toegankelijk, maar aangezien alternatief gedrag ineens een reeele optie is, hoeft daar niet, en is het waarschijnlijk dat daar niet opnieuw bewust voor wordt gekozen. het continuerende gedrag van een slechte gewoonte bij volle verstand is immers slechts een product van de dominantie van desbetreffend neurale netwerk.

LSD heeft dus zowieso een waarschijnlijk positief effect op iedere gebruiker. Tenzij de omstandigheden die voor bepaald gedrag of gewoontes hebben gezorgd onveranderd zijn gebleven.

Naar mijn idee houden de na-effecten van LSD ongeveer 4 dagen aan. In deze 4 dagen is de dominantie van oude routines nogsteeds een stuk minder dan normaal.

Sommige mensen zijn succesvol, anderen hebben perfecte relaties of zeggen precies het goede op het goede moment. Sommigen lijken een stuk meer geluk te hebben dan anderen en ga zo maar door. Aangezien deze eigenschappen waarschijnlijk allemaal puur neurologisch zijn, zijn ze te bewerkstelligen door het juiste mee te maken en gedurende die ervaring niet overheerst te zijn door dominante gewoontes.
..en dat valt te creeeren..
Als je bijvoorbeeld van jezelf weet dat je helemaal euforisch wordt van kermis, zou je enkele dagen daarvoor een LSDtripje kunnen nemen en enkele normaal vastgeroeste routines herschrijven met keuzes die je maakt vanuit dit geluksniveau.

(Met xtc ipv een gelukzalige bezigheid de dagen na LSD werkt het volgens mij niet omdat er geen gewoontes verbonden zijn aan het geluk wat je ervan beleeft)

Maargoed, ik ben vrij zeker dat dit werken moet, en het kan toegepast worden op elk gedrag dat je van jezelf met zekerheid weet te voorspellen. Ben je bij je ouders altijd super stellig, zeker en confident, terwijl je dat anders niet bent, neem dan enkele dagen voor een bezoek aan je ouders LSD. Maakt een vriendin je altijd kalm terwijl je normaal een enorme drifkikker bent...etc etc etc

kben beniewt wat jullie ervan vinden :grin:

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben er niet van overtuigd en denk dat het niet zal werken, althans niet door de LSD maar hooguit omdat jij het wil. :wink:

Heb je het zelf al ondervonden?

Zou je me willen uitleggen hoe je precies denkt dat de LSD die programering omzet en niet dat je dat zelf doet, want daar kan ik dus niet duidelijk uit worden in je tekst.

PipstothePoX

Bewuste gebruiker
naja..doordat LSD de dominantie van een gewoonte doet afnemen, kan deze makkelijker vervangen worden door een andere.
De suggestie die ik maak is om bewust aan te sturen met welke gewoontes je de oude vervangt door een dag erna iets te doen waarbij je zeker weet dat je je bovengemideld gelukkig voelt/sociaal bent/insert verbeterpunt hier.

Mr.rhythm

Experimenterende gebruiker
Herschrijven, herschrijven.. Ik denk dat dat een beetje de verkeerde benaming is. Er zijn dan wel veel overeenkomsten met het bewuste in de hersenen en computerscripten of iets, maar het is nou niet letterlijk herprogrammeren zoals in een computer vind ik.
De mens is toch een stukje complexer dan dat, en er spelen naar mijn idee genoeg andere dingen hierin mee, maar het klopt wel gewoon dat je jezelf van een 'afstandje' kunt bekijken om jezelf hierop te kunnen beoordelen en hiervan te leren. Maar het herschrijven gebeurt niet vanuit de lsd maar vanuit jezelf, de lsd helpt alleen het zichtbaar maken van de misschien nodige 'herschrijvingen'.

dat is hoe ik er over denk dan.

PipstothePoX

Bewuste gebruiker
tuurlijk is de mens heel ingewikkeld, maar gewoontes zijn wel een soort scripts. het is iets wat je jezelf stapsgewijs aanleert en je nadien slechts nog als 1 geheel aanspreekt ipv per individuele stap.
als je bv wilt lopen, kies je bewust voor de hele functie "lopen", en kies je niet eerst "gewicht op linker been"->"counterbalans"->"knie krommen rechterbeen"->rechterbovenbeen omhoog ..etcetc.

Alle micro beslissingen die de functie "lopen" zitten, kies je dus niet bewust maar vormen samen het neurale netwerk "lopen". En hoe vaker je het doet, hoe "dieper gegroefd" die routine wordt, en des te moeilijker het is om de functie te herschrijven met alternatieve tussenstappen.

Lopen begin je al te leren op erg jonge leeftijd waardoor het veel moeilijker/vrijwel onmogelijk is dit te veranderen in tegenstelling tot bv het versieren van iemand in de kroeg wat men zich pas op veel latere leeftijd mee bezig houdt.

maar om toch even het voorbeeld van lopen aan te houden omdat zich dat wel makkelijk visualiseert.. stel dat iemand vanaf jongs af aan heeft leren lopen met 2 benen en een arm. dan is het gebruik van die arm tegenproductief. Maar doordat het voor hem een routine is geworden, en hij dus niet beter weet, blijft hij zo lopen. Als de routine niet zo vroeg zou zijn aangeleerd en vaak zijn gebruikt, zou LSD hem deze functie tijdelijk doen vergeten waardoor hij weer opnieuw bewust de tussenstappen moet verzinnen en uitvoeren. en dan doe je natuurlijk geen tegenproductieve handelingen, dus die arm blijft deze keer achterwegen. Met als gevolg dat hij na de ervaring op 2 benen zou lopen.

..maargoed, nogmaals.. lopen is "te diep gegroefd", maar roken bv kies je doordat ze onderdeel zijn geworden van bepaalde routines, als LSD deze routines heeft doen laten vervallen en je roken eigenlijk niet productief vind, zal het geen onderdeel worden van de nieuwe herschreven routines.

er is dus geen sprake van (noodzaak tot) introspectie, slechts van imperfecte routines die gedeeltelijk komen te vervallen, en herschreven worden op een manier waarbij de imperfecties er niet opnieuw deel van uitmaken.

underworld

Wijs gebruiker
ik vind dat je wel enigszins een punt hier maakt, ik snap je theorie volkomen.
ik had bijvoorbeeld de drang om te stoppen met blowen, toen had ik een lsd trip gehad en voelde opeens totaal geen behoefte er meer aan om te blowen nadat ik hierover een inzicht had gehad in die lsd trip, dat heb ik anderhalve week volgehouden tot ik weer een jointje voor me plezier op stak, en toen viel ik weer terug in me oude ritme.

het is dus wel noodzaak om die "nieuwe regel in het script" zoals jij het noemt, te behouden en geen kans geven om het weer de kop op te laten steken, want dan val je heel makkelijk terug in je oude patroon.

ofwel je oude neurale verbindingen zoals jij suggereert worden weer heel snel hersteld.
dus je theorie is wel gedeeltelijk waar, alleen je moet het vol blijven houden, want het is geen onomkeerbaar proces.

Wile-E-Peyote

Badass junkie
Tripreporter
Je kan op een mp3tje op de computer opnemen wat je wilt bereiken, en dingen inspreken die je zelf geruststellen, zet deze op je mp3 speler, en luster daar naar. Omdat het je eigen stem is, heb je geen enkele twijvel van beinvloeding.

Ik ben door LSD wel van het fenoneem "slaaf van de maatschappij" afgekomen. Ik doe nu mijn eigen dingen( alles doen wat je wilt zonder ergernis of schade bij anderen te creëren).

In de file, gewoon lekker keihard blijven meezingen met je favoriete nummer, daar doe je niemand kwaad mee, en als je denkt dat je je zelf voor schut zet? ? ? Nee, in de file ben je niets meer dan een autobestuurder, waarmee iemand af en toe een paar seconden oogcontact mee heeft, om dan daarna weer zijn weg te vervolgen. (soms rij je langs een paarhonderd mensen, zonder ze zelfs op te merken)

heejzer

Ik ben door LSD wel van het fenoneem "slaaf van de maatschappij" afgekomen. Ik doe nu mijn eigen dingen( alles doen wat je wilt zonder ergernis of schade bij anderen te creëren).

Dit is bij mij ook het geval. Ik ergerde me vaak aan wat jij het fenomeen "slaaf van de maatschappij" noemt. Maar sinds ik LSD ben beginnen nemen is dit langzamerhand verdwenen en hier ben ik tevreden mee.

PipstothePoX

Bewuste gebruiker
underworld zei:
ofwel je oude neurale verbindingen zoals jij suggereert worden weer heel snel hersteld.
dus je theorie is wel gedeeltelijk waar, alleen je moet het vol blijven houden, want het is geen onomkeerbaar proces.

klopt, ik denk daarom ook dat om de vruchten van deze eigenschap van LSD gericht te plukken, er een soort therapie aangeplakt moet worden zoals ik in post 1 al suggereerde.

stel, iemand wil stoppen met roken, en rookt normaal alleen als hij naar zn ouders gaat (ik noem maar wat)
dan zou hij dus enkele dagen voor dit bezoek LSD moeten gebruiken, om vervolgens zijn handelingen bij zijn ouders bewust zelf te kunnen bepalen, ipv te laten dicteren door zijn routine.
Als de gewoonte echter sterk aanwezig is, zou hij dit de daaropvolgende bezoekjes ook moeten herhalen totdat de nieuwe routine dominant genoeg is.

Maar nogmaals, roken, lopen, dit zijn enkele makkelijk voor te stellen voorbeelden, maar het feit dat mensen het over ontsnappen aan het fenomeen "slaaf van de maatschappij" hebben, zegt mij al genoeg. Cultuur is misschien wel de grootste reden waardoor mensen counterproductieve stappen in hun gewoontes verwerken.

zoals mckenna al zei, culture is Not your friend.

en echelon ; Nee.. weleens wat van gezien, maar niet mijn ding.

@loadrunner das brainwashen.. kan ook wel, maar is niet wat ik bedoel. overigens kun je jezelf dan ook counterproductieve veronderstellingen aanpraten terwijl dat met mijn suggestie juist het omgekeerde is.

SoulSailor

Je kunt inderdaad jezelf herprogrammeren. Maar voor mij werkt dit meer door bewust naar die dingen te gaan kijken, ze onder ogen te zien, en er daarna zegmaar omheen te werken zodat je 't 'ontwortelt' en het kunt transformeren.. Het inzien dat je het KUNT veranderen doet vaak al heel veel, zien dat niks vast staat en dat je dus alles in redelijke mate kunt veranderen.. 't Is toch je eigen interpretatie van de dingen die ze maken zoals ze zijn:)

L

Lid 6909

Gast
Je hebt echt geen drugs nodig om jezelf te herprogrammeren.
LSD is echt geen wondermiddel.

Oom Klaas

Badass junkie
Die theorieën rondom lsd vind ik een beetje eng.
Geloven jullie (aanhangers van de theorieën zoals deurtjes blijven open en deze) dat lsd nu echt zo'n geweldig medicijn is?

't Werkt eerder averechts maar wie ben ik om dat te zeggen,
een ongelovige.

Chris Pontius

Badass junkie
ik zie het meer als een soort van placebo-effect. Als je van te voren denkt dat je 'kan veranderen' en je gaat dan trippen, ja dan lukt dat wel. maar volgens mij wilde je het stiekem dan al :flushed:

hallotje

Bewuste gebruiker
Zeker een hele interessante theorie... je hoort vaak van mensen dat ze grote veranderingen maken na een LSD trip zoals het stoppen met roken. Zal dat hier ook verband mee hebben?

Misschien is het wel zo dat je de eerste 4 dagen andere keuzes maken... maar toch drink ik s'maandags altijd eerst een bak koffie en daarna rook ik een peukie op me werk. LSD kan me daar niet uit helpen want er staat nu eenmaal alleen maar koffie. Roken zal wel kunnen, door simpel toe te zeggen niet mee te gaan. Maar dan krijg je ook van die rare blikken. Ik denk dat deze theorie wel opgaat bij dingen die niet zo gestuurd worden door de buitenwereld maar je echt helemaal zelf in de hand hebt.

Heb je deze theorie wel eens positief uit kunnen voeren? Heb je dingen die je wil veranderen met lsd?

psych-out

Bewuste gebruiker
er zijn ook gevallen zoals een koppel dat gaat scheiden omdat ze door de LSD hebben in gezien dat hun partner niet de ware voor hun is.

Flameon

Badass junkie
Klinkt wel heel interessant. Mijn eigen ervaring is dat ik door lsd wel veel diepgaander en eerlijke ben ga nadenken over dingen. Maar of het me echt doet veranderen?!
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik daarvoor denk ik te weinig LSD heb genuttigd om daar een goed antwoord op te kunnen geven

Antow

Ik heb die effecten niet zo fel vn lsd gehad, maar meer van paddo's.. kweet niet hoe het zit maar paddestoeletjes pakken mij meer op het hoofd dan elke andere drug... & kweet best dat er ook verschillende soorten paddo's zijn.. vn lsd werd ik enkel blij en zag ik hier en daar wel wat en een beetje getript,, maar lang niet zo fel als paddo's! en wat heel de theorie van herschrijven betreft! HET KAN! ik heb het (met paddo's) ook meegemaakt! het is geen drastische verandering, maar het geeft je een kans om als derde persoon op je levensloop te kijken en de grens tusse goed en kwaad, licht en donker, enzo ... te verleggen of verder bepalen.. daarom bestaat naar mijn menig een "bad trip" niet. De trip is slecht zo bad als je hem zelf maakt... (rekenhoudend met enkele factoren zoals met wie, waar enzo .. ) een bad trip moet je ervaren als een soort van levensles.. van psychotische drugs wordt je wijzer.. of tans ik toch .. ik leer mezelf steeds beter en beter kenne na iedere trip!

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Antow zei:
Ik heb die effecten niet zo fel vn lsd gehad, maar meer van paddo's.. kweet niet hoe het zit maar paddestoeletjes pakken mij meer op het hoofd dan elke andere drug... & kweet best dat er ook verschillende soorten paddo's zijn.. vn lsd werd ik enkel blij en zag ik hier en daar wel wat en een beetje getript,, maar lang niet zo fel als paddo's! en wat heel de theorie van herschrijven betreft! HET KAN! ik heb het (met paddo's) ook meegemaakt! het is geen drastische verandering, maar het geeft je een kans om als derde persoon op je levensloop te kijken en de grens tusse goed en kwaad, licht en donker, enzo ... te verleggen of verder bepalen.. daarom bestaat naar mijn menig een "bad trip" niet. De trip is slecht zo bad als je hem zelf maakt... (rekenhoudend met enkele factoren zoals met wie, waar enzo .. ) een bad trip moet je ervaren als een soort van levensles.. van psychotische drugs wordt je wijzer.. of tans ik toch .. ik leer mezelf steeds beter en beter kenne na iedere trip!

psychotische drugs? psychedelisch bedoel je hopelijk? :grin:

Verder vind ik je verhaal wel aannemelijk afgezien van het feit dat het bij jou paddo's betref.

Bij mij zijn paddo's juist meer het 'speelgoed' het gene wat je neemt om gewoon een vette dag te hebben, ook heb ik lsd op die manier geprobeert te gebruiken, maar voor mij is dit onmogelijk. Ik kan niet stoppen met graven in mijn eigen gedachten met lsd op.

Antow

PepTalk zei:
Antow zei:

psychotische drugs? psychedelisch bedoel je hopelijk? :grin:

Verder vind ik je verhaal wel aannemelijk afgezien van het feit dat het bij jou paddo's betref.

Bij mij zijn paddo's juist meer het 'speelgoed' het gene wat je neemt om gewoon een vette dag te hebben, ook heb ik lsd op die manier geprobeert te gebruiken, maar voor mij is dit onmogelijk. Ik kan niet stoppen met graven in mijn eigen gedachten met lsd op.

mijn excuses voor mijn nederlands :grin:

maar je weet in ieder geval wel wat ik bedoel!

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik denk dat t zeker wel mogelijk is om lsd als therapeutisch middel te gebruiken. Maar ik weet ook zeker dat dit niet altijd opgaat en dat t heel erg verkeerd kan uitpakken. Dus ja, misschien werkt het heel goed voor sommige mensen, terwijl andere mensen alleen maar slechter uit een trip komen..

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
[SF] Safiertje zei:
Ik denk dat t zeker wel mogelijk is om lsd als therapeutisch middel te gebruiken. Maar ik weet ook zeker dat dit niet altijd opgaat en dat t heel erg verkeerd kan uitpakken. Dus ja, misschien werkt het heel goed voor sommige mensen, terwijl andere mensen alleen maar slechter uit een trip komen..

Dat zou kunnen, maar om nou LSD aan al geestelijk instabiele mensen te geven lijkt me geen goed plan :openmouth: Weet dat je het niet erg sirieus bedoelde

vaarklaas

Belezen gebruiker
Jezelf herschrijven zit wel wat in, maar d.m.v. LSD zou betekenen dat je constant onder invloed moet zijn van LSD en dat LSD het werk doet. LSD kan je dingen laten zien, jij moet het werk doen.
Het klopt wel dat je jezelf als het ware opnieuw kan programmeren. Gewoontes, gedachten, handelingen, bepaalde patronen, zijn verbindingen in je hersenen, maar dit gaat vrij ver, tot aan instinct. Je kan niet alles veranderen.

Wat je wel kan doen is bepaalde patronen veranderen. ["ik kom op m'n werk en rook een sigaretje + kopje koffie], dit kan je veranderen door het niet meer te doen. Dan wordt die verbinding in je hoofd als het ware minder sterk en verliest het de kracht. Meestal slijten er weer andere patronen onbewust in.
Dat is wat je ook onder mediteren kan verstaan. Niet meer constant mee gaan in al die gedachten, dan wordt de gedachtenstroom steeds rustiger en gaat uiteindelijk stoppen.

Stoppen met roken is net zo goed het hele ding, of stoppen met constant geirriteerd reageren naar je partner toe, al die "gewoontes", onbewust of bewust, ons leven zit er vol van. Die kunnen stoppen als je ze geen aandacht meer geeft. Daar kan LSD verder niks mee. Althans, dat is mijn ervaring, want 10 jaar later zit je nog steeds met patronen, gewoontes, etc.. mocht dat niet meer het geval zijn, dan krijg je al mijn respect...
Want meestal blijft het bij die waardevolle inzichten en gaat dat over in oneindig gelul daarover, maar er echt iets mee doen, echt wezenlijke veranderingen in je leven te brengen, daar moet je een sterke discipline voor hebben, dat moet jij doen, niet de LSD.

Foxdemon

Newbie
Deze theorie deed me gelijk denken aan een game (jawel..een game :P) die de heer Leary heeft uitgebracht genaamd Mind Mirror! Kijk deze video maar even! http://www.youtube.com/watch?v=9oabRxvjf9k
Ik ben het trouwens met je eens dat lsd je kan helpen jezelf te herschrijven! Bij mezelf heb ik gemerkt dat ik een lichtelijk ander persoon ben geworden door lsd..en dat ik dit bewust heb gedaan doordat ik inzag hoe ik inelkaar zat en hoe ik inelkaar wou zitten!

Bovenaan