Tienerdealers

Fulairyn

Belezen gebruiker
Ik heb het van de week gekeken, net naar Requiem for a dream, werd dus een soort onbedoelde anti-drugsavond :P. maar wat een stomme kinderen waren dat idd, stoer doen voor hun vriendjes door te gaan dealen maar dan wel worden doodgeslagen. ook die moeder van dat ene kind: Als ik erachterkomt dat ie drugs doet, Vliegt die het huis uit. die jongen vertelt een dag later aan z'n moeder over een pilletje en een snuifje, Die moeder heel relaxt: Je weet dat ik dat niet wil he, lachte me kapot :grin:

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Haha, wat een schattige jongetjes :hearteyes: Wel ziek hoor, zo'n jochie van 16 pakken die geen idee heeft waar die mee bezig is, triest...

omg!! haha, en die moeder!! Het ergste wat ze zich kan voorstellen is dat ze haar zoon moet ophalen van het politiebureau... Schande voor de buurt natuurlijk :grin:

Drientje

DF-koning
Ik heb die vader al eerder gezien bij DWDD, en toen voelde ik al mee met hem. De beste man vergeet alleen dat er een verschil is tussen dealen en gebruiken. Pascal is dood omdat hij het geld hoorde roepen en niet alleen door drugs gebruik. Zijn vader laat het in zijn klaspreken namelijk erg overkomen dat zijn kind nu dood is puur door drugs.(vriendinnetje van de scouting heeft pas een bezoekje gehad, van de beste man, op school.)

Als je 15 bent en je verkeert in hardcore/hardstyle kringen is het stoer om te gebruiken, dat weten we allemaal, maar die vader is een actie begonnen tegen drugs in het algemeen, dus ook marihuana, lsd en DMT! Laat hem maar een tijdje omgaan met drugs gebruikende hippies, ik hoop dat hij dan zijn menig bij kan stellen dat het niet de drugs is die het een slechte naam geeft maar de gebruiker.

X

essiej666

Belezen gebruiker
^mee eens
k vind het ook echtnie leuk voor die vader
die stond machteloos
kan ook begrijpen dat ie drugs haat
maar laat hem is omgaan met goahippies
die zijn echt neit zo erg en vergallen hun leven niet(sommige dan)
maar goed dat jochie had wle zoits van he daar kan ik geld meevdienen
en dat is dan weer niet zo slim

crysis

Bewuste gebruiker
Drientje zei:
Als je 15 bent en je verkeert in hardcore/hardstyle kringen is het stoer om te gebruiken, dat weten we allemaal, maar die vader is een actie begonnen tegen drugs in het algemeen, dus ook marihuana, lsd en DMT! Laat hem maar een tijdje omgaan met drugs gebruikende hippies, ik hoop dat hij dan zijn menig bij kan stellen dat het niet de drugs is die het een slechte naam geeft maar de gebruiker.

X
dit valt wel mee.. ik heb er ook vanaf die tijd als het niet eerder is ingezeten en heb er nooit behoefte aan gehad en veel van mijn vrienden ook niet.. er zijn er meer als genoeg die het niet doen.

ik heb zelf toen ik bijna 20 was mn eerste pilletje gebruikt omdat ik het gewoon echt een keer wou proberen :wink:

de mensen die je in de docu ziet geven gewoon echt een verkeerd beeld van de hardcore scene, ik kan er niet tegen :(

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
ik wist donders goed wat ik deed toen ik 15 was en met xtc begon .. daar was echt over nagedacht zeg maar ... nix van doen met stoer gaan doen ... gewoon dollartekens

zo'n vader heeft nu een soort doel ontwikkeld, maar echt verdiept heeft hij zich ook weer niet in die zooi ... alleen de dingen die volgens hem betrekking hadden op zn zoon .
majah kun je dat zo'n man kwalijk nemen ....

:wave:

Drientje

DF-koning
^Ik neem het de man ook absoluut niet kwalijk, wat zou jij doen als je je kind op zo'n manier verliest. Lijken me geen woorden voor zo'n enorm verdriet. Maar om nou meteen alle drugs over een kam te scheren...

En er zijn heus wel kinders die op hun 15e wel over wogen een pilletje slikken en zich bewust zijn van de gevaren, maar er zijn ook hele hordes die hersenloos de rest van de groep nadoen. Ik ben zelf onderdeel geweest van zo'n groep, compleet met opgeschoren paardestaart en aussie, dus ik weet hoe dit groepsgevoel werkt.

En ja, er zijn heus groepjes die niet zo werken, maar mijn ervaring is toch wel dat de meeste hardcore hangjongere zich wel behoorlijk inlaat met xtc en speed, puur omdat het min of meer bij het imago hoort.

Misschien heeft de preek van de vader zelfs wel effect! Ik bedoel, hij weet je wel te raken, zijn verhaal is niet mis. Zelfs ik werd erdoor geraakt en moest af en toe tranen weg slikken. Misschien zijn er mensen die nu nadenken voordat ze drugs nemen of cheap gaan dealen. Hopelijk, i really hope so....

Northawke

Wijs gebruiker
Tja, ik ken die scene zelf ook wel, aangezien m'n vroegere dealer d'r middenin zat. Vaak zijn het toch inderdaad gastjes die gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn. Vond dit wel weer een typisch voorbeeld. En dat die man dat zo van die kant afziet is ook wel logisch. Het is het enige waar hij in contact mee gekomen is. Voor hem is dat meteen de hele drugswereld.

Hans

Wijs gebruiker
Wie heeft nou drugs nodig om stoer te zijn. Met stoerheid als motief mag dit wat mij betreft keihard worden afgestraft. En wel door zijn bomberjack en nike air max te vekopen en dit samen met zijn zakgeld en opbrengst van de drugs verkoop op te sturen naar een stervend kindje in Afrika. Hopelijk lopen ze daarna rond in extreem goedkope kleertjes waardoor ze de rest van hun tienerjaren gepest worden door hun voormalige 'vrienden'. Er wordt een bordje om zijn nek gehangen met 'voormalig xtc dealer'. Dan zal het opeens wel een stuk minder cool worden.

No offense@Hardcore kiddies
Offense@Macho kiddies

tomz0r

Badass junkie
Hans zei:
Wie heeft nou drugs nodig om stoer te zijn. Met stoerheid als motief mag dit wat mij betreft keihard worden afgestraft. En wel door zijn bomberjack en nike air max te vekopen en dit samen met zijn zakgeld en opbrengst van de drugs verkoop op te sturen naar een stervend kindje in Afrika. Hopelijk lopen ze daarna rond in extreem goedkope kleertjes waardoor ze de rest van hun tienerjaren gepest worden door hun voormalige 'vrienden'. Er wordt een bordje om zijn nek gehangen met 'voormalig xtc dealer'. Dan zal het opeens wel een stuk minder cool worden.

No offense@Hardcore kiddies
Offense@Macho kiddies

Ik vind het eerder zielig voor ze dan dat ik ze iets ergs wens. Het zijn gewoon onzekere mannetjes die een groepsdrang hebben en vaak niet sterk genoeg zijn om een eigen persoonlijkheid te hebben. Heel zielig eigenlijk en vaak ook helemaal niet leuk voor hunzelf. Helemaal als ze zich ook moeten bewijzen tegenover mensen. Die "hardcore fase" ontgroeit iedere tiener ook gelukkig.

Heel erg voor die vader. Hij hield echt van dat kind. :(

shokora

Wijs gebruiker
Nou, ik heb het ook even bekeken. Maar deze documenataire en daarbij in het speciaal de vader van die jongen halen 2 dingen door elkaar. Drugsgebruik an sich, heeft geen fuck te maken met de handel en het geweld er omheen, dat wordt gecreëerd door het verbod, en niet door het gebruik. Je kan het deze man natuurlijk niet kwalijk nemen, hij heeft immers zijn zoon verloren aan wat hij als 'drugs' ziet. Maar dat neemt niet weg dat deze redenering kortzichtig en gewoonweg niet juist is.

Maar goed, het is natuurlijk wel triest dat mensen die er eigenlijk helemaal niet in geinteresseerd zijn drugs gaan gebruiken door 'groepsdruk'. Drugs is alleen voor mensen die er vanuit zichzelf mee willen werken, en dan is het awesome :hearteyes:

Wie geeft deze man een gratis ayahuasca healing sessie? : D

evil_kermit

Bewuste gebruiker
in mijn tijd was het stoer om in bende een sigaret op te steken en dan was je cool,wel ik heb het nooit gedaan en mij zijn ze ook niet beginnen uitsluiten van de groep.ze hebben me altijd geaccepteerd voor men beslissingen.ik was ook 19 voor ik het eerst xtc deed en dan nog uit nieuwgierigheid en niet om erbij te horen.die vent heeft nu wel een vertekend beeld van de druggebruikers.zoals hier boven al beschreven zijn er verschillende soorten(zoals die goa mensen die zijn super om mee om te gaan,laat hem daar eens een discussie mee aangaan) :wave:

Addick

Bewuste gebruiker
Zijn hulp kwam te laat.
Hulpinstantie's waren al ingeroepen paar maanden van te voren maar er gebeurde maar niks.
Ook heeft ze eigen pa hem ook al een keer aangegeven,maar dat deed hem niks.

Welke zieke cokehead haalt het in zijn hoofd om zo jongen te doden,dat is mijn vraag ??
Het kan ''stoer'' zijn voor zijn groep,maar geld speelt voornamelijk ook een rol.

Simpel verdienen toch,eigen gebruik gratis,meer geld voor hobby..
Verkopen = verslavend.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Triest geval dit. Ook heel erg triest dat jeugdzorg geen goede hulp heeft geboden. Die fouten zie je helaas vaak bij bureau jeugdzorg. Ik snap heel goed dat deze man een enorme afkeer heeft tegen drugs en dat neem ik hem ook helemaal niet kwalijk. Zo zie je ook eigenlijk maar hoe vaak er door ouders best word gesignaleerd dat er iets mis is, maar dat ze het ontkennen.

Mij gebeurd zoiets niet, bij de buren wel, maar niet bij ons...

Addick

Bewuste gebruiker
Vanadesse zei:
Triest geval dit. Ook heel erg triest dat jeugdzorg geen goede hulp heeft geboden. Die fouten zie je helaas vaak bij bureau jeugdzorg. Ik snap heel goed dat deze man een enorme afkeer heeft tegen drugs en dat neem ik hem ook helemaal niet kwalijk. Zo zie je ook eigenlijk maar hoe vaak er door ouders best word gesignaleerd dat er iets mis is, maar dat ze het ontkennen.

Mij gebeurd zoiets niet, bij de buren wel, maar niet bij ons...

Kan niet begrijpen dat het zolang geduurt heeft.
Toen ik ''hevig'' gebruikte zat ik zomaar opeens binnen een weekend in een kliniek en later nog gedwongen door de rechter ook.

Bij hem was veel meer bekend en meer problemen,ook al langer en er gebeurt niks.
Voor hem was die kliniek beter als mij.

psychopsychedelic

Wijs gebruiker
moet ie maar geen versnede sos verkopen,, en jaa jeugdzorg is verschrikkelijk een goede maat van mij heeft weet ik veel hoelang moeten wachten op een antwoord of hij naar die gesloten of open inrichting moest, uiteindelijk gesloten,

uiteindelijk jeugdgevangenis in breda en vught omdat er geen plek was, hij heeft een half jaar vast gezeten,,
14 jaar!!

Vanadesse

Wijs gebruiker
Ja, dat vind ik ook heel erg. Omdat er geen plek is moeten jongeren maar de bak in. Dan zit je daar tussen mensen waar je op die leeftijd helemaal niet mee in aanraking moet komen.

Ik vind het echt verschrikkelijk dat er zulke enorme fouten worden gemaakt bij jeugdzorg, of dat er dingen zo slecht zijn geregeld. Helaas heeft deze fout het leven gekost van iemand die nog een heel leven voor zich had.

psychopsychedelic

Wijs gebruiker
inderdaad, en dat noemt zich jeugdZORG..
sorry or maar jeugdzorg mag van mij finaal worden afgeschaft :smilingimp:

bemoeien met kinderen heeft zoizo totaal geen nut,, maargoed,, ze zoeken het maar lekker zelf uit!!.. (jeugdzorg dan)..
:kots:

Vanadesse

Wijs gebruiker
psychopsychedelic zei:
inderdaad, en dat noemt zich jeugdZORG..
sorry or maar jeugdzorg mag van mij finaal worden afgeschaft :smilingimp:

bemoeien met kinderen heeft zoizo totaal geen nut,, maargoed,, ze zoeken het maar lekker zelf uit!!.. (jeugdzorg dan)..
:kots:
Ik volg de opleiding Pedagogisch werk Jeugdzorg en wil dus ook met jongeren gaan werken met verschillende problematieken, maar van dit soort situaties schrik ik zelf ook. Er worden nogsteeds zoveel jongeren in een jeugdgevangenis gestopt omdat er nergens anders plaats is, en dat vind ik echt verschrikkelijk. Laatst las ik bijvoorbeeld ook in de krant dat het in een bepaalde instelling heel normaal was dat jongeren werden geslagen als ze iets fout hadden gedaan. Om de raarste redenen liepen ze rond met blauwe plekken en ze waren zo bang dat ze hun verhaal stuk voor stuk anoniem wilde vertellen.

Wat dat betreft kan er een heleboel verbeterd worden aan bureau jeugdzorg. Het loopt helaas niet altijd van z'n leie dakje.

Maar daarnaast zie je dingen alleen in het nieuws als ze fout gaan en je ziet eigenlijk amper de goede dingen die jeugdzorg verricht. Ik ken een heleboel super goede instellingen, waar ze ontzettend goed tewerk gaan, maar in het nieuws komen alleen de instellingen waar dingen fout gaan.

Flameon

Badass junkie
Triest om te zien dat zo'n jonge jongen vermoord wordt omdat hij dealde in drugs.
Het leven is soms hard en oneerlijk. Deze jongen had moeten spelen met zijn scooter, en niet moeten spelen in de wereld van money and drugs.

Wat bureau jeugdzorg betreft ....
Ik heb er helaas geen goeie pet van op. Er zijn natuurlijk instellingen die wel goed bezig zijn, en ook alles voor het kind doen. Maar ik ken helaas ook instellingen die een kind zomaar bij een verslaafde ouder terug plaatsen. Met alle gevolgen van dien.
Dat vind ik dan weer minder, en helaas heb ik dit vrij vaak voor zien komen.
Bureau jeugdzorg doet het dan natuurlijk met het goede doel om kind en ouder te herenigen. Jammer dat er dan vaak niet naar andere instanties geluisterd wordt die de verslaafde ouder goed kennen.

Vanadesse

Wijs gebruiker
Klopt. Jeugdzorg staat té vaak met negatieve berichten in de krant en ze maken niet altijd de goede beslissingen. Daarnaast is de verzorging voor jongeren met een verstandelijke beperking vaak wel erg goed, maar over instellingen met gedragsproblematieken of uit huis plaatsingen hoor je vaak slechte dingen.

Drientje

DF-koning
Vanadesse zei:
Klopt. Jeugdzorg staat té vaak met negatieve berichten in de krant en ze maken niet altijd de goede beslissingen. Daarnaast is de verzorging voor jongeren met een verstandelijke beperking vaak wel erg goed, maar over instellingen met gedrags problematieken of uit huis plaatsingen hoor je vaak slechte dingen.
Mijn zus heeft een zoontje van 8. Zij heeft ADHD en heeft het intellect van een 12 jarige. Ze zal nooit ouder worden en dit heeft dus ook zijn weerslag op het kind. Bureau jeugdzorg heeft haar gewaarschuwd dat als hij niet veranderd hij uit huis geplaatst gaat worden...

Vreemde eraan is dit, mijn ouders hebben bij de notaris voogdij vast laten leggen. Nu gaat die voogdij pas in werking nadat de moeder overleden is. Dit is een afspraak dat, als het kind uit huis geplaatst gaat worden, hij niet bij zijn opa en oma in huis wordt geplaatst.

Mijn ouders moeten met lede ogen aanzien hoe dit lieve jochie is aan het veranderen in een monstertje omdat zijn moeder hem niet meer aan kan, is er echt niets te doen dat mijn ouders het recht hebben op hun kleinzoon omdat ze voogdij hebben? Als hij bij mijn ouders zou wonen zou het een stuk beter gaan omdat hij dan vaste regels heeft...

Weet iemand hier iets van dit soort zaken af?(en ja ik weet vreselijk offtopic maar dit sloot nu mooi even aan...)

X

Vanadesse

Wijs gebruiker
Het zou mogelijk zijn dat de zoon van je zus bij je ouders zou gaan wonen als dit ook daadwerkelijk in het contract vermeld staat. Het hangt er ook maar net vanaf wie die voogt heeft aangesteld en of de raad van voogdij (of hoe dat ook mag heten) je ouders de aangewezen personen lijken

Het kan ook anders liggen, maar dit is zover ik weet.

Nog even terug op die tienerdealers; zijn er hier mensen die als minderjarige doelbewust gedeald hebben?

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
Vanaf mn 15e gebruikte ik hard drugs als xtc speed 2cb lsd en dat soort dingetjes, eigenlijk nooit coke.
Toen de pillenmarkt een beetje begon in te storten en ik alleen nog maar kutpillen kon kopen bij de dealers die ik kende, ben ik eens coke gaan proberen. 1 van mn vrienden dealde daarin dus das zo gezegd zo gedaan, alleen die vriend bleek een ettertje die doelbewust mensen naaide en mij een beetje gebruikte om maar eng genoeg over te komen. zielig mannetje dus en dat gedoe was snel over

Maar omdat ik inmiddels wel wist waar hij zn zooi haalde en dat dat dus veel goedkoper was, ben ik dat ook gaan doen. Gewoon wat groter inkopen samen met wat maatjes. scheelt je tenslotte zowat de helft als je 20 gram koopt :)
Omdat ik het niet versneed, zoals hij wel bleek te doen, was ik van de ene op de andere week zowat ongewild cokedealer voor een halve gemeente, door mond op mond reclame. daar kwamen xtc en co enzo natuurlijk ook snel bij.
Ik ben er echt zo ingerold, wat ik niet echt wilde, maar ben doelbewust gebleven door het geld dat ik opeens verdiende ... :)

Tot ik 1 keer een pijp in mn mond stopte en nooit meer op kon houden van mn eigen zooi te snoepen, toen was het snel over zeg maar. Dan verloeder je snel :wink:

:wave:

psychopsychedelic

Wijs gebruiker
dealen als je nog minderjarig bent,, hmm jaa egt goede shit geen versneden zooi enzo verkopen aan je vrienden enzo,, dan hebben ze iig geen rotzooi
maargoed in het illegale circuit gaan is natuurlijk nooit goed :wink:

mattskovic

Wijs gebruiker
kvind erg voor die vader enzo :(

maar die kerel zijn moeder is echt te grappig " als ik weet dat hij drugs heb gebruikt flikker ik hem het huis uit"

Rammelslakje

Belezen gebruiker
Gewoon lekker (legaal) bijbaantje zoeken en eens in de maand lekker losgaan op eigen bezig en er is niks aant handje dus... Wel zwaar zeg hoe het daar aan toe gaat!

Ewie

Belezen gebruiker
Die moeder :grin:

Gewoon lachwekkend, die vader; tuurlijk triest, maar jammer dat ie zich niet iets meer verdiept in drugs. Dit soort figuren gebruiken idd drugs om erbij te horen en stoer te zijn, niet te vergelijken met andere mensen die ook drugs gebruiken.

Het dealen heeft die jongen kapot gemaakt, niet persé het gebruik.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik zou als vader me ook niet meer gaan verdiepen in drugs, je zoon is er tenslotte aan doodgegaan, of het nou door gebruik was of dealen, het komt nog steeds door drugs. Ik zou net als hem voorlichting gaan geven, ik kan het hem niet kwalijk nemen.

Ewie

Belezen gebruiker
Snap het wel, maar als mijn kind bijvoorbeeld uit een kermisattractie geslingerd word ga ik ook niet voor 'n klas staan vertellen hoe gevaarlijk een kermis wel niet zijn kan. Het kan je KAPOT maken.. :rolleyes:

Of autorijden, nóg gevaarlijker. Drugs is niet zo'n probleem als je oplet (net als in het verkeer, wat zeg ik? zoals je met álles opletten moet wat je doet...).

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Daar heb je gelijk in, maar drugs kunnen nog altijd in de handen van jonge mensen en volwassenen die er niet mee omkunnen langdurige schadelijke gevolgen hebben die hunzelf en omgeving kapot kunnen maken. Dat is weer wat anders dan een ongeluk. :)
Maar ik snap je punt verder wel, daar heb je ook gelijk in.

DreamWeaver

Badass junkie
vode zei:
Daar heb je gelijk in, maar drugs kunnen nog altijd in de handen van jonge mensen en volwassenen die er niet mee omkunnen langdurige schadelijke gevolgen hebben die hunzelf en omgeving kapot kunnen maken.

Daar heb je gelijk in, maar drugs auto's kunnen nog altijd in de handen van jonge mensen en volwassenen die er niet mee omkunnen langdurige schadelijke gevolgen hebben die hunzelf en omgeving kapot kunnen maken.

Wacky

Badass junkie
Verschil is dat autos in ruil daarvoor een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, sterker nog, zonder zou heel de westerse wereld niet bestaan zoals we hem kennen.

Drugs leveren weinig of niets positiefs voor de maatschappij. Alleen op persoonlijk vlak kunnen ze wat positiefs leveren, maar het risico is groot genoeg dat het voor veel mensen ook op persoonlijk vlak uiteindelijk negatief is.

Natuurlijk vind ik nog steeds dat ieder volwassen mens zelf de keuze moet kunnen maken dat risico te nemen of niet. Het risico is immers ook voornamelijk op persoonlijk vlak, drugs leveren een maatschappelijk probleem juist door hun illigaliteit.

vode

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
DreamWeaver zei:
vode zei:
Daar heb je gelijk in, maar drugs kunnen nog altijd in de handen van jonge mensen en volwassenen die er niet mee omkunnen langdurige schadelijke gevolgen hebben die hunzelf en omgeving kapot kunnen maken.

Daar heb je gelijk in, maar drugs auto's kunnen nog altijd in de handen van jonge mensen en volwassenen die er niet mee omkunnen langdurige schadelijke gevolgen hebben die hunzelf en omgeving kapot kunnen maken.

Dat is natuurlijk ook een heel goed punt idd. :)

Ewie

Belezen gebruiker
Daar hebben jullie inderdaad ook gelijk in :wink: echter kan je de negatieve kanten van autorijden ook zien; veel vervuiling en het opraken van de olie.

Een kromme vergelijking;
Met autorijden vernieuw je veel/ontdek je veel en kom je iets verder, de andere kant is dat je tegen een boom knalt en het is voorbij. Of dat je tegen een boom knalt en de rest van je leven in een rolstoel zit.

Drugs;
Het kan leuk zijn, positief; je maakt sneller sociaal contact en met het juiste middel geloof ik dat er absoluut meer liefde zou zijn als wat er nu is (merk je vast met uitgaan, de aggresievietijd) óf je neemt teveel en je beland in een inrichting o.i.d...

Beide heb je in hand, beide hebben positieve en negatieve kanten... Eigenlijk zowel alles wat je in je leven doet, gewoon iets zoeken wat bij je pas :stoned:

Filosofisch door de hasj :grin: :P

Immo

Badass junkie
Mooie Reportages weten ze altijd te maken bij zembla. Van de week een gezien over de Olympische spelen die er aan komen. Behoorlijk schokkend om te zien hoe het er in china echt aan toe gaat.

buzzrider

Wijs gebruiker
ik vind dit natuurlijk een zeer spijtige gebeurtenis, maar wtf voor kerel van 15 begint er nou te dealen in coke, speed en xtc ?
en zijn vriend snoof op z'n elfde zijn eerste lijntje, ja hallo :wave:
van peer-pressure en zwakke karakters gesproken, dit is een perfect voorbeeld.
ik ben geen held dus ik weet ook niet wat er beter zou kunnen gedaan worden om jongeren te helpen, ik weet wel (met alle respect voor de doden natuurlijk) dat dat stomme kind als hij echt hulp wou ook gewoon zelf hulp kon zoeken.

ik ga niet preken over het feit dat tieners dealen want heb het ook even gedaan op 17 jaar ofzo, maar dat ze zich dan houden bij wiet en hasj ipv cocaine waar het grote geld en de grote mannen achterzitten.

ps: wie is die jeroen trouwens die onder de reportage naar dit forum verwees?

Bovenaan