Tips bij eerste gebruik truffels

PerfectChaos

Experimenterende gebruiker
Beste iedereen,
Morgen zal ik met twee goede vrienden mijn eerste ervaring met truffels gaan beleven. Ik heb de handleidingen die hier op het forum staan gelezen en ook meerdere tripreports.
Aangezien het goede weer willen we misschien ook naar buiten gaan tijdens het trippen, is dit een handig idee?
Ook is er nog lichte angst dat ik een bad trip krijg hoe kan ik dit tegen gaan?
Als laatste, graag misschien een paar suggesties van wat echt leuk/mooi is om te doen tijdens het trippen.
Alvast bedankt iedereen!

Pante

Belezen gebruiker
Hebben één van die vrienden al wat ervaring? Dat scheelt naar mijn idee vaak een slok op een borrel.

De vuistregel is in ieder geval; behandel psychedelica met het nodige respect en geef je over aan de trip.

Wat concretere puntjes:
- Ik zou in ieder geval niet al te hoog doseren, een half bakje is prima. Sommige smartshops willen nog wel eens aanraden om eerst een half bakje te nemen en daarna bij te doseren als je denkt dat je meer aan kunt. Ik zou hier echter niet mee gaan lopen kutten. De opbouw van de effecten kan nogal per persoon verschillen (bij de één gaat het traag, bij de ander weer snel). Je weet echter nog niet goed hoe effecten zich opbouwen, wat de piek is etc. Je kan dan na een bepaalde tijd wel denken dat het maar matig werkt en willen bijdoseren, terwijl de effecten zich nog langzaam op moeten bouwen. Bijdoseren zou dan overdoseren betekenen in dat geval.
Gewoon één portie nemen dus. Valt het tegen, kan je de volgende keren hoger doseren :)

- Ja, naar buiten gaan kan prima (erg leuk zelfs). Ik zou wel binnen beginnen; aangezien de opkomst wat onprettig kan aanvoelen is het beter dit te doen in een comfortabele omgeving waar je geen mensen tegen kan komen etc. Als jullie je alle drie comfortabel genoeg voelen in de trip, kan je wel naar buiten gaan.

- Ik denk dat als je met een half bakje begint de kans op een echte bad trip niet zo hoog is. Het kan oncomfortabel aanvoelen en je kan je wat onwennig voelen door de bewustzijnsverandering. Als je een beetje normaal doseert, je in een veilige omgeving bevind en het met mensen doet waar je je een beetje prettig bij voelt (wat volgens mij bij jullie wel het geval is), is de kans op een bad-trip niet érg groot (zeg maar gerust vrij klein). Mocht je je wat onprettig voelen, laat het over je heen komen en verander eventueel van muziekkeuze/setting. Even op een andere plek zitten kan al helpen. Probeer in elk geval alle eventueel wat minder positieve gedachtes te accepteren en je er niet tegen te verzetten; je zult zien dat de trip vanzelf weer een positievere wending aanneemt. Hierop vertrouwen scheelt in ieder geval een hoop :)

- Een leuke plek om buiten te zijn, je omgeving een beetje lekker comfortabel maken (eventuele rotzooien opruimen etc) en wat muziek van te voren uitgezocht lijken me voldoende voorbereidingen. Je kan wel van te voren van alles plannen wat leuk zou zijn om te doen, maar het is naar mijn idee juist leuk om weinig te plannen en vanzelf wel te zien waar je zin in hebt. Het tript niet echt lekker als je nog een waslijst van dingen hebt die je nog af moet werken 'omdat dat leuk is'.

Verder de 'common sense' dingen. Eet, drink en slaap gezond de dag(en) ervoor (ga je niet klemzuipen de avond ervoor), zorg dat je je lekker voelt (ga het niet doen als je net fikse ruzie hebt gehad met iemand o.i.d.) en zorg ervoor dat je van te voren bepaald hoeveel je neemt en al eten/en drinken klaar hebt, zodat je hier niet zorgen over hoeft te maken in de meer vage momenten.

In ieder geval veel plezier alvast ^^

Bobsacamano

Badass junkie
Als het lekker weer is is naar buiten gaan wel fijn. Maar omdat het je eerste keer trippen is zou ik wel wachten met naar buiten gaan tot je voelt dat de piek voorbij is. De wereld kan ineens behoorlijk verwarrend zijn als je buiten loopt. En je bent best verstrooid en snel afgeleid dus een fietser of auto mis je erg snel.

Over de bad trip kan ik je zeggen dat je er zo nuchter mogelijk in moet stappen. Ga er van uit dat je een geweldige tijd hebt dan komt het waarschijnlijk wel goed. En neem gewoon echt niet te veel. Word niet overmoedig, en denk niet dat je een stoere jongen bent en teveel in neemt. neem tussen de 7 en 10 gram voor een eerste keer.

Het is namelijk niet de truffel die een badtrip maakt dat ben jij en het gebeurd eerder als je overdondert word een eerste keer. En zelfs als je het vaak hebt gedaan dan kan het gebeuren. Ik heb één keer een badtrip gehad op LSD en ik was toen gewoon te overmoedig met mijn dosis. Ik kreeg gewoon op mijn flikker van de LSD.

Verder hoef je echt geen reet te bedenk wat je gaat doen. Geloof me alles is leuk kijken naar een bloemetje in het gras is al de shit. Sterker nog bedenk iets super saais en je vind het geweldig. Mijn eerste keer heb ik naar de structuur van een strak witte muur gekeken (even voor de duidelijkheid dit was een gladde muur) En ik vond het magistraal mooi.

Het fijne van trip ervaringen is dat je er op bouwt. Dus je eerste keer loop je als een kleuter rond en ontdek je de wereld opnieuw. Dit word steeds iets minder en langzaam na wat trips ga je steeds dieper kijken in die wereld. Dit vereist niet eens persee veel hogere dosissen.

Je kan door het te leren heel diep gaan met heel weinig.

Hou je aan deze regels en dan is er amper kans dat je slecht gaat :grin:

Laat ons weten hoe het was.

PerfectChaos zei:
Beste iedereen,
Morgen zal ik met twee goede vrienden mijn eerste ervaring met truffels gaan beleven. Ik heb de handleidingen die hier op het forum staan gelezen en ook meerdere tripreports.
Aangezien het goede weer willen we misschien ook naar buiten gaan tijdens het trippen, is dit een handig idee?
Ook is er nog lichte angst dat ik een bad trip krijg hoe kan ik dit tegen gaan?
Als laatste, graag misschien een paar suggesties van wat echt leuk/mooi is om te doen tijdens het trippen.
Alvast bedankt iedereen!

PerfectChaos

Experimenterende gebruiker
Beide heel erg bedankt! Ik zal zeker laten weten hoe de ervaring was en een trip report schrijven. :wave:

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Voor de eerste keer is naar buiten gaan misschien een beetje riskant, maar dat ligt natuurlijk aan veel factoren. Bijvoorbeeld, welke truffels ga je nemen en welke dosis ga je nemen? Als je de eerste keer gelijk 10 gram van de sterkste truffels neemt, dan kan je beter niet naar buiten gaan. Als je echter licht begint (met Mexicana bijvoorbeeld), kan het misschien nog wel nadat je er al aan gewend bent en iedereen zich goed er voor voelt. Hebben die vrienden al ervaring met truffels of niet? Ben je gewoon een beetje aan het kijken wat voor effect truffels hebben of wil je echt heel diep trippen? Als je gewoon een gezellige en leuke/rare tijd wil hebben, zou ik zeggen: 10 gram Mexicana. Is net alsof je een groot stuk spacecake op hebt, maar dan ziet alles er net even anders uit wat de ervaring nog leuker maakt.

Bad trips veroorzaak je zelf. Probeer er gewoon niet aan te denken, de makkelijkste manier is om gewoon bezig te zijn met anderen dingen. Bij mijn eerste keer (zat toen met een groep vrienden bij iemand thuis waar ik al vaker was geweest) zaten we gewoon aan tafel een beetje te dobbelen en te praten.

En voor de rest kan je van tevoren wel iets meenemen, maar het zal waarschijnlijk niet veel uitmaken. Ik weet dat ik toen echt gefascineerd was door gordijnen die leken te bewegen, en ook dat echt iedereen in de groep niet bijkwam van het lachen als iemand een rietje voor een lamp naar het plafond bewoog. Sloeg helemaal nergens op, maar dat doen überhaupt al vrij weinig dingen als je aan het trippen bent.

Beste advies is: kijk gewoon wat het je brengt en geef je er 100% aan over.

Bobsacamano

Badass junkie
En ja ruim de trip plek op heel belangrijk. Alles komt heftiger binnen. Zooi maken gaan jullie sowieso doen maar dat is wel fijn als je in een opgeruimde kamer begint. Ik heb 1 keer getript in een heel druk volgepakt huis. Alles kwam op me af. Het was te doen maar ik vond het niet mega chill.

En mijn stelregel met nieuwe mensen die nog nooit hebben getript is dat als iemand iets niet prettig vind wat dan ook. Dan mag hij het zeggen en moet daar rekening mee gehouden worden. Een fijn nummer voor jou kan een erg gevoelige snaar raken bij een ander bijvoorbeeld.

En zoals hierboven ook al gezegd word. Zit je even niet ok in je vel. Ga ergens anders zitten. Ik heb al zo vaak mee gemaakt dat ik links op de bank het niet zag zitten en rechts was geweldig.

PerfectChaos zei:
Beide heel erg bedankt! Ik zal zeker laten weten hoe de ervaring was en een trip report schrijven. :wave:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb dit even naar het juiste subforum verplaatst.

Het meeste is eigenlijk wel gezegd inmiddels. Begin qua dosering met een half bakje ofzo, het verschilt enorm hoe mensen erop reageren namelijk. Voor sommigen is dat halve bakje al best een heftige ervaring, voor anderen is het te weinig. Maarja heb je de pech dat het wat weinig was dan is het een volgende keer beter. Bijdoseren werkt met psychedelica slecht in het versterken van de effecten en is dus vooral zonde.

Naar buiten gaan is mooi, maar zeker de eerste keer kun je beter wachten tot je op de piek zit en voelt dat het wel kan of bij voorkeur nog even wachten tot de piek weer voorbij is. Mensen tegenkomen als je aan het trippen bent kan nogal vervelend zijn, je gaat al snel denken dat iedereen door heeft dat je aan het trippen bent terwijl dat eigenlijk wel mee valt natuurlijk. Het kan als je vol aan het trippen bent ook gevaarlijk zijn om de straat op te gaan, zo heb ik eens aan de LSD een vriend van me van de weg af getrokken omdat er heel hard auto's voorbij reden en hij dat niet door had.

Over een bad trip zou ik me niet echt zorgen maken, zorg dat je goed in je vel zit die dag en dat je er in zin hebt. Heb je toch mindere gedachten dan is het beste wat je kunt doen om die gewoon over je heen te laten komen. Juist er tegen vechten zorgt uiteindelijk voor bad gaan, want dan kom je in een neerwaartse spiraal terecht. De kunst van het trippen is accepteren en los laten, iets wat je in het dagelijks leven ook enorm kan helpen trouwens. Verder heeft muziek ook een extreme invloed op de sfeer, dus een ander nummer opzetten kan echt een wereld van verschil maken.

Verder zou ik zoals al gezegd ook niet teveel gaan plannen, op dat moment vind je toch vaak in enen hele andere dingen leuk. Simpelweg verwonderd zijn door de visuele effecten kun je je vaak al uren mee vermaken. Zorg in ieder geval dat je van te voren genoeg eten en drinken in huis hebt gehaald en dat je eventueel het eten ook al bereid hebt als dat nodig is. Daar wil je je tijdens het trippen niet mee bezig houden namelijk. Daarnaast is het ook wel handig om vast wat muziek klaar te zetten die jullie allemaal wel leuk lijken tijdens het trippen. Bij voorkeur iets wat een beetje trippy of spacend is, maar niet te duister. Verder kun je eventueel wat makkelijk verteerbare films klaar leggen en eventueel een spelcomputer hebben klaar staan. Kijk er niet gek van op als elektronica in enen heel raar gaat doen als je aan het trippen bent trouwens. Ik ben wel eens tijdens een truffel trip een uur bezig geweest met de playstation aan te krijgen, waarop ik uiteindelijk geconcludeerd had dat die stuk was. Na de trip kreeg ik hem uiteraard direct aan.

Ik weet niet of jullie blowen, maar mochten jullie dat graag doen dan raad ik jullie aan hier voorzichtig mee te zijn tijdens het trippen. Wiet versterkt psychedelica enorm en kan de negatieve gedachtengang soms ook versterken. Wacht sowieso met blowen tot je het idee hebt op de piek te zitten. Vind je de effecten heftig dan wacht je beter helemaal even met wiet, heb je het idee het er wel bij te kunnen hebben dan kun je beter even rustig met 1 of 2 trekjes beginnen om te kijken wat het met je doet.

Veel plezier in ieder geval!

Bobsacamano

Badass junkie
Ik heb hier mijn buurjongens aan het eind van hun eerste trip (op truffels ook) heel erg hard op zien gaan ineens. Ze konden zich amper bewegen en zaten echt helemaal vast. Ik heb ze hun jassen gegeven en mee naar buiten genomen savonds zodat ze weer een beetje bijkwamen.

Beter gewoon even niet blowen zon eerste keer.

Psychedelibee zei:
Ik weet niet of jullie blowen, maar mochten jullie dat graag doen dan raad ik jullie aan hier voorzichtig mee te zijn tijdens het trippen. Wiet versterkt psychedelica enorm en kan de negatieve gedachtengang soms ook versterken. Wacht sowieso met blowen tot je het idee hebt op de piek te zitten. Vind je de effecten heftig dan wacht je beter helemaal even met wiet, heb je het idee het er wel bij te kunnen hebben dan kun je beter even rustig met 1 of 2 trekjes beginnen om te kijken wat het met je doet.

Veel plezier in ieder geval!

MeejheM

Badass junkie
Ik raad standaard elke combinatie de eerste keer dat men een middel probeert af. Ten eerste kom je er dan pas achter wat de exacte werking ervan is, en voorkom je soms vervelende combinaties.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Jullie hebben wel gelijk hoor dat je de eerste keer beter helemaal niet kunt blowen erbij. Het is meer dat ikzelf eigenlijk overal bij blow en weet dat andere stoners dat ook vaak doen dus dacht geef wat tips voor als ze het van plan waren. Maar beter gewoon helemaal niet inderdaad zo'n eerste keer, de interactie kan erg heftig zijn inderdaad.

benzzzy

Badass junkie
Pak niet meer dan een halve portie (mild soortje als het kan).
Als je na 1uur niet veel merkt kan je nog bijpakken maar na anderhalf uur heefd bijpakken geen zin meet.
Doe het met iemand die je aardig vind en vertrouwd.
Als je na buiten wild is het slim om dat pas na 2 uur te doen niet dat je dadelijk te hard tript en niet meer normaal kan lopen

benzzzy

Badass junkie
Oo ja en pak nooit gelijk een heel bakje dat dacht ik mijn eerste keer ook te kunnen en het is niet erg aangenaam om je eerste echte trip een ego dood meetemaken ik had pech dat ik het alleen heb gedaan want tijdens zoon heftige trip is een vertrouwd iemand om je te kalmeren wel handig.

Gr benzoboss

Ps. Je moet is mdma en truffels pakken is ook echt gaaf maar pak niet meer dan de aanbevolen dosis mdma (1-1/2 mg per kilo)want mdma gaat de trip overheersen

Bovenaan