Tips voor de beginnende paddokweker

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik ben mijn paddo's aan het drogen op de verwarming met wc papier eronder.

Ze zijn een heel stuk gedroogd maar nog steeds buigzaam en dus niet helemaal droog. Ze lijken niet droger te worden. Is het een goed idee om ze in hele kleine stukjes te snijden?

Daarna wil ik ze gaan verwerken in wat chocola, dus dat het kleine stukjes zijn is geen probleem. Ik wil er het liefst een soort poeder van maken.

Maar kan dit kwaad mbt de psilocybine of psilocine?

Bzzzt

Experimenterende gebruiker
poison drink zei:
Lol, jou verhaal lijkt wel van mijn vingers te komen. Ik ga ook heel binnenkort proberen kweken op rogge, en de vraag die je hier stelde vroeg ik me dus ook af. :P Ik heb een sporenprint besteld en hoop dat die van de week gaat aankomen.

Misschien als je natte vermiculiet onder de bakjes legt, zodat de luchtvochtigheid goed blijft, je niet opnieuw hoeft te soaken? Enkel zien dat het goed vochtig blijft? I'm only guessing tho.

Anyway, ik zit hier niet echt iets nuttigs te zeggen, dus ik wens je nog veel succes toe met het kweken!

O ja, hoeveel flushes heb je gehad? En hoeveel gram in totaal?

Ik weet het niet zo goed want ik heb tussen door mijn 1ste en 2de flush de grote eral uitgehaalt en de kleine laten doorgroeien.. dus ditmijn 4 en een halfde zeker :wink:

ook tussen mijn 2de en mijn 3de flush kwamen eral nieuwe na 3 dagen en had ik al na 7 dagen oogst.. waarscheinlijk nog kleine pins tussen laten staan zeker..

ik hoop op nog een oogst maaar ik betwijfel het want het setje ziet er niet zo fantastisch meer uit ( putten van het plukken en de kraan te hard zetten en wel wat paddestoeltjs die langs de zijkant van het bakje zijn gegroeit al sind mijn eerste flush die ik er niet uit kan krijgen zonder de set helemaal kapot te maken :cry: )

ik heb itot nu toe(droog) 25g eruit gehaald dus 250 vers denkik ..

maar ik heb ook een vraagje ? ik heb geen snelkookpan en kan ook aan geen geraken , zijn er andere manieren om mijn rogge enz (Goed) te stereliseren?

grt

Bzzzt

lolnoob zei:

Ze zijn een heel stuk gedroogd maar nog steeds buigzaam en dus niet helemaal droog. Ze lijken niet droger te worden. Is het een goed idee om ze in hele kleine stukjes te snijden?

Daarna wil ik ze gaan verwerken in wat chocola, dus dat het kleine stukjes zijn is geen probleem. Ik wil er het liefst een soort poeder van maken.

ik heb ook gehad dat ze een hele tijd buigzaam bleven maar overnacht ineens kurkdroog zijn geworden.

ik zou ze gewoon zo laten drogen zoals ze zijn ( dan komt alleen de buitenkant in contact met bacterien enal.)

Ik denk dat dat geen kwaad kan maar zou toch niet op te hoge tempratuur laten koken want dat is niet goed voor de kwaliteit heb ik gehoort..(en zou niet ineens heel je vooraad erin doen voor het geval dat het mislukt)

laat me weten of het gelukt is dan ga ik daar mij ook is mee bezig houden :wink:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
poison drink zei:
Nog een domme vraag:

Als sommige mensen het zo jammer vinden dat er sporen zijn gevallen op de paddestoeltjes, kunnen ze die er dan niet gewoon afwassen? en even drogen met een haardroger desnoods? :grin:

Het is ook niet super erg, maar scheelt je wel weer wat tijd.
Ook vind ik het gewoon minder mooi als de hoed opengescheurd is.
Ze zien er namelijk, vooral gedroogd, al zo heerlijk smakelijk uit :kots:

lolnoob zei:

Wat Bzzzt al zei, zo liggen ze goed.
Hoe lang liggen ze al op die manier te drogen? Na een weekje op de verwarming zou het toch wel droog moeten zijn. Hoewel de LV op dit moment erg hoog is.
Ik krijg mijn wiet oogst ook moeilijk gedroogd, aangezien het lijkt alsof het vocht uit de lucht ''opnemeemt''.

In stukjes snijden is geen probleem hoor, maakt voor de werkzame stoffen niets uit.
De paddenstoelen verpoederen kan ook (makkelijkst wanneer helemaal droog).
In chocolade verwerken is een culinair idee om die (vind ik dan) gore smaak te verdoezelen.
Zorg dat je de chocolade au-bain marie verwarmt en met de psilocybine of psilocine gebeurt niets.

Of je met een eigen kweek op rogge ook moet soaken weet ik niet.
Maar het soaken doe je vooral om de vochtigheid hoog te houden.
Waarschijnlijk zou het met vochtig maar niet nat vermiculiet en vernevelen wel lukken, maar andere kwekers hier kunnen daar vast wel wat info over vinden.
Een snelle zoektocht over google, waarbij ik verschillende handleidingen heb gelezen, hebben mij ook geen antwoord kunnen geven.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Bedankt.

Ik had bedacht dat ik gewoon wat verschillende dingen ga proberen. Ik heb een paar paddo's in een luchtdichte bak met een zakje dessicant en wat rijst staan. Ik heb een gedeelte in kleine stukjes gesneden/getrokken en op de verwarming gezet. En de rest staat nog gewoon op de verwarming.

Ik heb echt zin om ze nu al op te eten, maar ik moet eerst een geschikte datum zien te vinden met mijn maten.

Bzzzt

Er groeie nu (4d flush ) ng wat kleine pins maar ik denk dat het niet veel gaat worden. 2 porties max...

ik ben vandaag grote ronde gaan doen in mijn buurt en heb een steriele spuit bij apotheker gaan halen(40cent) maar rogge nergens gevonden, niet bij de bakker, delhaize, groentenwinkel, marokaanse kruidenierszaak nergens;(

Iemand een idee waar ik het kan vinden

+is het mogelijk alles te stereliseren id oven?
bij de apotheker zijden ze 120 graden want dat doen ze in het labo ook.. iemand ervaring mee?

phu eindelijk klaar ( Heel dit bericht met men playstation getipt :) )

poison drink

Belezen gebruiker
Steriliseren in de oven is niet beter als in een gewone pot op het vuur. Water zal nooit warmer worden dan 100°C bij normale druk. Daarom maakt men gebruik van een snelkookpan. Deze kan met een verhoogde druk water koken, tot zelfs 120°C. (Ideale gaswet)

Sommige bacteriën gaan zich in geval van voedselgebrek omvormen tot endosporen, die zeer weerstandig kunnen zijn. Deze endosporen overleven een temperatuur van 100°C.

Er is een verouderde sterilisatiemethode om deze endosporen te doden, die "tyndallisatie" noemt. Weinig over te vinden op het internet, maar ik denk dat het ongeveer zo gaat:

Dag 1 kook je de potten een uur op 100°C en laat je ze zo 24 uur staan. De meeste bacteriën zijn dan al dood, toch overleven de endosporen dit. Na afkoeling gaan de endosporen zich omvormen tot bacteriën, omdat de omstandigheden terug geschikt zijn.

Dag 2 kook je de potten opnieuw een uur en laat je ze 24 uur staan. Zo zijn ook de omgevormde endosporen dood.

Dag 3 kook je je potten opnieuw een uur, dit om zeker te zijn dat alles dood is.

Het is noodzakelijk dat je er 3 dagen over doet trouwens, want het omvormen van spore tot bacterie duurt enkele uren.

Bzzzt

poison drink zei:
Steriliseren in de oven is niet beter als in een gewone pot op het vuur. Water zal nooit warmer worden dan 100°C bij normale druk. Daarom maakt men gebruik van een snelkookpan. Deze kan met een verhoogde druk water koken, tot zelfs 120°C. (Ideale gaswet)

Sommige bacteriën gaan zich in geval van voedselgebrek omvormen tot endosporen, die zeer weerstandig kunnen zijn. Deze endosporen overleven een temperatuur van 100°C.

Er is een verouderde sterilisatiemethode om deze endosporen te doden, die "tyndallisatie" noemt. Weinig over te vinden op het internet, maar ik denk dat het ongeveer zo gaat:

Dag 1 kook je de potten een uur op 100°C en laat je ze zo 24 uur staan. De meeste bacteriën zijn dan al dood, toch overleven de endosporen dit. Na afkoeling gaan de endosporen zich omvormen tot bacteriën, omdat de omstandigheden terug geschikt zijn.

Dag 2 kook je de potten opnieuw een uur en laat je ze 24 uur staan. Zo zijn ook de omgevormde endosporen dood.

Dag 3 kook je je potten opnieuw een uur, dit om zeker te zijn dat alles dood is.

Het is noodzakelijk dat je er 3 dagen over doet trouwens, want het omvormen van spore tot bacterie duurt enkele uren.

oe 3 dagen ;( dat duurt veel te lang moet ikmij toch maar een snelkookpan regelen... juist mijn 4de flusqh geplukt waar ik dacht dat er nix van ging komen .. ik dacht verkeert: het zijn de grootste die ik ooit heb gehad .!! :grin:
het waren ermaar zes maar de kleinste is 14cm en de grootste 25cm ofzo :hearteyes:

lolnoob

Bewuste gebruiker
Mijn 2de flush is ook al geoogst. Deze keer was het iets minder, 90 gram. Maar dit was te verwachten en er zat 1 paddo bij van 25 gram, die is erg mooi :hearteyes:

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik heb ze gisteren geprobeerd met 2 vrienden en het was echt heel erg chill. Ze zijn erg sterk en doordat ik er chocolatjes van had gemaakt waren ze helemaal niet smerig. Geweldige vervormingen en enorm veel gelachen. Bedankt voor alle tips :)

Bzzzt

lolnoob zei:
Ik heb ze gisteren geprobeerd met 2 vrienden en het was echt heel erg chill. Ze zijn erg sterk en doordat ik er chocolatjes van had gemaakt waren ze helemaal niet smerig. Geweldige vervormingen en enorm veel gelachen. Bedankt voor alle tips :)

super ik ben ook ook van plan chocolaatjes te maken ..

maar mijn setje is nu uitgeput :( en de oogst is op :wink:

ik wil nu graag met bruine rijstmeel en vermiculiet aan cakes gaan beginnen want die brengen meer op heb ik gehoort.logish omdat ze meer oppervlakte hebben om uit te groeien

eerst wou ik het op rogge proberen maar ik vond het nergens , alleen roggemeel..

iemand ervaring of tips met/over kweken op torentjes/cakes?

gr

Hoi,
de pf-tek, cakejes met bruin rijstmeel en vermiculiet, staat uitvoerig beschreven op het SMARTBOARDFORUM, ook op youtube goede filmpjes. Ik kweek al een tijdje op deze manier. Flushes groot genoeg voor mij en maar 1 keer een besmetting gehad. Rogge geeft misschien meer maar vond ik `moeilijker`.
:wave:

poison drink

Belezen gebruiker
Ik heb nog eens een vraagje over mijn growbox. Momenteel is de 3e flush aan het groeien, maar deze zijn niet zo snel in vergelijking met vorige flushes.

Het is nu al een kleine twee weken geleden dat ze zijn gesoaked (12 uur), maar ze zijn nog steeds amper enkele centimeters groot. De grootste is 9 cm, maar de meesten zijn 2-3cm. Ook vertonen de hoedjes kleine 'deuken'.

Ik heb ze altijd op dezelfde plaats laten groeien, dus dat kan het niet verklaren. Luchtvochtigheid en warmte zijn in orde.

Weet iemand of dit normaal is bij oudere flushes? Of wat ik eventueel kan doen?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Weet je zeker dat de temp. niet gezakt is/schommeld?
Kan ik me goed voorstellen met dit weer namelijk.

Ook kan het substraat uitgeput raken, hoewel dit na een 3e flush wel erg snel zou zijn.
Ik zou ze gewoon nog lekker laten staan, en bij de eerste tekenen van ''rotheid'' meteen oogsten wat je hebt.

Bzzzt

na 2weken de hoedjes nog neit opengegaan dat weet ik niet hoe dat komt..

als de ze al wel zijn opengegaan zou ik ze oogsten veel groter gaan ze niet worden ,

en deukjes kan idd door slechte groeiomstandigheden komen maaar dat is nogal moeilijk met een kweeksetje in zak..
ik heb de mijne ook maar onder een burealamp gezet, maar wel met thermomat onder en ik heb 4 goede flushes gehaalt.

ik heb al een mooie sporenprint van mijn 2de flush, steriele spuit, bokalen en plastieke bak . alleen nog bruine rijstmeel en vermiculiet.

weet iemand waar ik vermiculiet kan halen . ik ben in de plaatselijke biogroeiplantwinkel ofwat dat ook is en in een paar supermarkten gaan kijken en daar wisten ze amper wat het was :confused:

ik wil zo snel mogelijk beginnen liefst dit weekend zodat ze in de vakantie klaar zijn.. dat gaat krap worden ....
ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

poison drink

Belezen gebruiker
Het kan inderdaad zijn dat de temperatuur iets gedaald is de laatste weken. Misschien omdat nu meerdere mensen in het gebouw hun verwarming hebben opstaan. Maar nu is het terug ongeveer 23°C, dus komt hopelijk wel goed.

@ Bzzzt: Is het zo moeilijk om rogge te vinden? Ik heb gisteren namelijk in een natuurwinkel (Origin'O, wel enkel in België denk ik) zakjes rogge kunnen vinden. Maar het lijkt me dat dit in bijna elke natuurwinkel te vinden is.

Nog een vraagje over je thermomat: waar heb je deze gekocht, en hoeveel verbruikt zo'n ding ongeveer?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
poison drink zei:
Het kan inderdaad zijn dat de temperatuur iets gedaald is de laatste weken. Misschien omdat nu meerdere mensen in het gebouw hun verwarming hebben opstaan. Maar nu is het terug ongeveer 23°C, dus komt hopelijk wel goed.

En is het dag en nacht 23 graden?
Grote temp. schommelingen, vooral met lage dieptepunten, kunnen de groei ook erg vertragen/stopzetten.

poison drink

Belezen gebruiker
Verwarming staat 24/7 op. Maar ik ga ze nu plukken zodat ze nog kunnen soaken voor het weekend. Nu nog een weekend laten groeien lijkt me een geen goed idee, ze beginnen er echt slecht uit te zien :(

Hopelijk komt de volgende flush nog gewoon in orde.

poison drink

Belezen gebruiker
Nog een foto van mijn misvormde flush:

Geen idee waarom deze zo mislukt is. Mijn vorige twee flushes waren heel mooi, en de omstandigheden waarin de drie flushes zijn gegroeid zijn nagenoeg hetzelfde.

Heb de vorige flush vrijdagavond geplukt, want ze groeiden echt amper. En de hoedjes begonnen een vreemde kleur te krijgen. Ik wou er dus niet te lang meer mee wachten, want ze stonden al meer dan twee weken te groeien.

Nu zie ik weer vele pinheads tevoorschijn komen, dus ik hoop dat deze flush weer wat beter gaat worden. :P

poison drink

Belezen gebruiker
Even vochtig als de andere twee flushes, die wél mooi gegroeid waren. Maar misschien was het vermiculiet té droog geworden. Aangezien het normaal maar voor één week de luchtvochtigheid hoog moet houden. Hoewel de eerste flush ook twee weken heeft gegroeid..

Achja, niets meer aan te doen. Nu maar hopen dat deze flush weer wat beter zal gaan! :grin:

Bzzzt

poison drink zei:

@ Bzzzt: Is het zo moeilijk om rogge te vinden? Ik heb gisteren namelijk in een natuurwinkel (Origin'O, wel enkel in België denk ik) zakjes rogge kunnen vinden. Maar het lijkt me dat dit in bijna elke natuurwinkel te vinden is.

Nog een vraagje over je thermomat: waar heb je deze gekocht, en hoeveel verbruikt zo'n ding ongeveer?

ik heb gekeken in de AVEVA(in belgie) ofzoiets en wisten daar zelfs niet wat het was.maar ik ga het met zo van die torentjes proberen brengt meer op heb ik gehoort...

die thermomat heb ik bij mijn setje bijgekocht (+12euro denkik) en dan kreeg je er nog wat spuletjs bij : desinfecterende zeep, handsgoentjs,..

ik denk wel dat dat goed werkt want ik heb mijn verwarming niet altijd aan laten staan rnde zak bleef altij op een goede tempratuur..

aj en die paddestoeltjes zien ermaar misvormt uit :confused: maar voor het effect maakt dat nrmaal gezien niets uit.

grt

poison drink

Belezen gebruiker
Bzzzt zei:
poison drink zei:
ik heb gekeken in de AVEVA(in belgie) ofzoiets en wisten daar zelfs niet wat het was.maar ik ga het met zo van die torentjes proberen brengt meer op heb ik gehoort...

De AVEVE heeft denk ik geen rogge nee, mijn vriendin was daar eens gaan kijken. Maar een goede natuurwinkel moet normaal gezien toch rogge verkopen. Niet dat dit zo een exotisch product is voor België of Nederland. Wie weet er nu niet wat rogge is.. :rolleyes:

Ook is er een youtube tutoral over verschillende methodes om cubensis paddestoelen te groeien. Hier zeggen ze toch duidelijk dat vermiculiet en bruin rijstmeel torentjes een lagere opbrengst hebben dan de methode met rogge. Maar tenzij je bergen paddo's wilt hebben maakt dit weinig uit lijkt me. :)

Maar ik zou denken dat vermiculiet vinden moeilijker was dan rogge. Als je het kan vinden, laat je anders even weten in wat voor soort winkel dat was? Want voor rogge kan je dit ook gebruiken als luchtvochtigheid regelaar.

Zijn die thermomatten in verschillende groottes te verkrijgen? Hoe groot is de jouwe en hoeveel watt heeft hij nodig? En kan je de temperatuur hiervan regelen?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
poison drink zei:
Zijn die thermomatten in verschillende groottes te verkrijgen? Hoe groot is de jouwe en hoeveel watt heeft hij nodig? En kan je de temperatuur hiervan regelen?

Wat jij zoekt is in een luxe dierenwinkel-reptielenzaak te krijgen.

poison drink

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Wat jij zoekt is in een luxe dierenwinkel-reptielenzaak te krijgen.

Ja, daar dacht ik eens te gaan kijken als ik weer wat geld heb. :grin: Maar ik vermoed dat dit weer een investering gaat worden van tientallen euro's (en dat is veel voor een student :P). Want 12 euro voor een thermomat is best goedkoop. En als je er dan 2 koopt en deze aan beide kanten van een grote tupperware doos hangt, dan kan je deze misschien tot geschikte temperaturen warm houden.

Maar de incubatie heeft een iets hogere temperatuur nodig dan de vruchtvorming periode. Dus het zou handig zijn als de thermomat tot een 30°C geregeld kon worden in temperatuur.

Anders maar weer een geschikte online winkel zoeken. :wink:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat snap ik, al student zijnde, ook erg goed.
Misschien 2e handssite's afspeuren?
Ook kun je misschien kijken voor een reptielenbroedmachine.
Hier kun je vaak de temperatuur regelen tot op de graad ( soms zelfs met 1 decimaal).
Ook de vochtigheid is in % te regelen..

poison drink

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Misschien 2e handssite's afspeuren?

Goed plan, heb al eens gezocht met zoekterm 'verwarmingselement'. Maar dan vind ik niet echt iets wat ik zoek.

PepTalk zei:
Ook kun je misschien kijken voor een reptielenbroedmachine.

Apparaten met hoge wattages zijn op het moment uit den boze, omdat elke kamer zijn eigen meterkast heeft. En als we hier overgaan moeten we zelf geld opleggen.

Nu voor mn growbox heb ik de verwarming al 5 weken continu aanstaan, dus als die eenmaal klaar is terug wat zuiniger omgaan met energie. :P

PepTalk zei:
Ook de vochtigheid is in % te regelen..

Als ik ooit al mijn materiaal bijeen heb gevonden, dan denk ik dit gewoon met behulp van vermiculiet te doen. Hoe goedkoper hoe beter. :grin:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Die vochtregelaar is toch wel handig hoor!
Gewoon aan een knopje draaien! Zit zo'n ingebouwd mist machientje in.

Kun je na een besmette kit ook vullen met ethanol om de boel te ontsmetten :grin:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Kan dat geen schade aanrichten aan de paddenstoelen zelf dan?
Of evt. gevaar bij cosumtie?

Ben nu ook even te stoned om op te zoeken.. :stoned:

poison drink

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Kan dat geen schade aanrichten aan de paddenstoelen zelf dan?

0,5% waterstofperoxide in het water dacht ik. Kan voor de paddestoel geen kwaad maar andere bacteriën e.d. kunnen dit niet overleven.

En waterstofperoxide ontbindt geleidelijk aan tot water en zuurstofgas door dismutatie.
2 H2O2 --> 2 H2O + O2

Wikipedia zegt ook dat het gebruikt wordt om drinkwater te ontsmetten.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Aah das mooi safe dan!
Succes met je zoektocht!

Edit: Hier is bijv. zo'n machine om je lv op peil te houden.
Of het procentueel regelbaar is weet ik niet.
http://link.marktplaats.nl/406319430

En hier: http://www.terramania.nl/webwinkel/...l/webwinkel/shop/027996982608acf3e/index.html
Kun je ook voor weinig geld leuke matten kopen.
Misschien nog van betere kwaliteit ook, maar dat kan ik als leek op dat gebied niet beoordelen.

Edit 2: En met zoiets kun je misschien ook nog aan de slag:http://www.zoomed.com/db/products/EntryDetail.php?EntryID=315&DatabaseID=2&SearchID=1

Succes!

poison drink

Belezen gebruiker
Flush 4:

Toch al twee keer zoveel als de 3e flush. Maar de paddo's zijn toch niet zo lang geworden als deze van de 1e en 2e flush.

Bzzzt

poison drink zei:
Bzzzt zei:
poison drink zei:

ze verbruiken maar 2.5w
zo worden op de bovenkant 30a40 graden maar als je ze aan de onderkant van je broeizak plakt wordt de warmte verdeelt in de zak en wordt de tempratuur van je kweekset constant op 23° gehouden.

op de site die ik je gezegt heb is er maar 1 maat dat is (heb het juist gemeten) 10x15cm

ja ik wil deze vakantie ermee beginnen maar zouden mijn sporen nog inorde zijn? :confused: . heb de print in een klein ziplock zakje bewaart . ze liggen nu 2 maanden ofzo inmijn schuif..

gtr

Bzzzt

PepTalk zei:
Die vochtregelaar is toch wel handig hoor!
Gewoon aan een knopje draaien! Zit zo'n ingebouwd mist machientje in.

Kun je na een besmette kit ook vullen met ethanol om de boel te ontsmetten :grin:

waar kan je zo een vochtregelaar kopen ? of zo'n broedmachine ziet ermy ook wel handig uit hoeveel kost dat?

Bzzzt

poison drink zei:
Toch al twee keer zoveel als de 3e flush. Maar de paddo's zijn toch niet zo lang geworden als deze van de 1e en 2e flush.

zien er wel speciale uit , welke soort zijn ze en vanwaar heb je de set of sporen ?

poison drink

Belezen gebruiker
Bzzzt zei:
zien er wel speciale uit , welke soort zijn ze en vanwaar heb je de set of sporen ?

Mijn paddo's zijn golden teachers, growbox gekocht in Nederland (Breda). Ze zien er inderdaad nogal speciaal uit. De eerste 2 flushes zagen er 'normaler' uit, geen idee hoe dit komt. Zou ik nog een 5de flush kunnen verwachten? :P

Ook ik heb een ziplock zakje liggen met daarin aluminiumfolie met print op. Volgens mij blijft dit wel lang goed, als er geen zonlicht en vocht enz.. aan kan. Misschien dat het beter is om dit te bewaren in de koelkast? Dat moet ik maar eens opzoeken een van de dagen.

En ook nog eens een portie eten, want binnenkort blok en examens! :(

Bovenaan