Tips voor de beginnende paddokweker

lolnoob

Bewuste gebruiker
Nou ik weet niet echt wat er aan de hand is maar in ieder geval gebeurt er iets.

Het is nu 3,5 weken verder.

Er is 1 wit bolletje gesignaleerd en als ik het goed bekijk zie ik ook een klein beetje spinnenweb achtig spul op sommige plekken groeien. Dit is als ik het goed begrijp goed.

Toen ik de kweekset kreeg zaten er al 2 witten plekken op en daar groeit nu dus een witte bol uit. Ik heb daar 2 foto's van gemaakt (linkjes omdat de foto's te groot zijn):
http://easy-upload.nl/f/iebrm7ZH
http://easy-upload.nl/f/r4YHhV4U
Het lijkt er een beetje op alsof de ene kant is gesplitst omdat er een korrel in mee groeit. Is dit een beginnende paddo of moet ik me zorgen maken?

Dit is nog een foto van hoe mijn kweekset er in zijn geheel uitziet:
http://easy-upload.nl/f/yRJD7AKC

In ieder geval al bedankt voor alle hulp die ik heb gehad, ik ben benieuwd wat jullie hier over te zeggen hebben.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Uhm, dit is iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen.
Het ziet er niet erg ongezond uit, maar is niet zoals bij andere de paddo's beginnen.
Dan is er misschien eerst wel een kleine opbolling in het mycelium te zien maar daarna begint het toch echt al op een paddenstoel te lijken. Dit lijken wel voetballen joh!

Escoban

Bewuste gebruiker
Ik zou inderdaad nog heel even afwachten. Het bolletje is zoals PepTalk al zei eigenlijk te groot om nog niet op een paddo te lijken. Het is echter best mogelijk dat het bruine ding op het tweede plaatje het hoedje is, al zou deze wel op de raarste plek zitten die ik ooit bij een paddo heb gezien. Als dit echter wel het geval is zou je kunnen na denken over het verwijderen van deze en kijken hoe het verder gaat met deze flush (aangezien de witte plekje inderdaad een goed teken zijn). Ik vermeld er wel bij dat aardig wat mensen zeggen dat zodra je plukt je meteen alles weg moet halen en de kit opnieuw moet soaken. Persoonlijk zou ik dat in dit geval niet doen als de rest van de kit nog slechts in deze fase zit. Er zit eigenlijk niet echt een heel definitief antwoord in mijn post. Ik zou echter wel nog een dagje wachten om te kijken wat er gebeurt.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ik heb nog even gewacht en hij is wat groter geworden en het lijkt inderdaad alsof het bruine ding bij de bol hoort. Het bruine ding groeit ook verder.

Ik heb het ook gevraagd op Shroomery en daar dachten ze dat het een mutant was. Dus gewoon op te eten. Nou ik denk niet dat ik hem ga opeten maar ik laat hem wel gewoon groeien denk ik.

Nog geen andere paddo's gesignaleerd helaas. Ik ga nu voor het weekend naar mijn ouders dus ik zie zondag pas weer wat het is geworden. Hopelijk zijn er dan wat bij gegroeid.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ok weer even een update. Ik kwam gisteren terug en er was niets anders bij gegroeid :(

De bol was ietsje groter geworden. Vandaag heb ik deze eruit gehaald en weggegooid en de bak opnieuw gesoaked.

Het gekke was dat de hele inhoud van de bak ging drijven, wat me niet echt goed lijkt? Hij staat nu dus te soaken en morgen kan ik hem weer in de zak zetten maar ik verwacht er niet veel van.

De smartshop al gemaild maar nog niets terug gekregen. Ik hoop dat ik een nieuwe kweekset krijg, want ik heb het gevoel dat ik alles goed heb gedaan.

JJJ

Bewuste gebruiker
Zo'n vergroeiing zie ik niet heel vaak, maar het komt wel voor en lijkt me inderdaad een mutant. Volgens mij moet je gewoon nog even wachten en komen de paddo's er snel genoeg achteraan. Onder water zetten lijkt me niet nodig, als e.e.a. niet uitgedroogd is geraakt.

[edit] ik zie nu dat je bak al een hele tijd staat, dat maakt de kans wel groter dat er iets mis is.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ja hij staat nu al echt lang. Ik heb al een nieuwe gekregen van de smartshop maar die staat nu even in de koelkast en ga ik zondagavond klaarmaken.

Ik laat deze wel gewoon nog even staan, wie weet groeit er toch nog wat en het kan toch geen kwaad.

Ik ga nu trouwens proberen elke dag wat water te verstuiven en daardoor ook wat meer zuurstof toevoegen, want ik las ook dat dit het probleem zou kunnen zijn.

Weet iemand waar je een plantensproeier kunt kopen? Ik ging al langs een bloemenwinkel maar daar hadden ze ze niet. Geen idee waar je dit zou kunnen kopen en op internet staan ze voor 1€ maar dan heb je 7€ verzendkosten wat ik een beetje onzin vind.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Bij het tuincentrum, intratuin enz.
Ook kun je ze bijna zeker halen bij de meeste bouwmarkten, Praxis, Gamma enz.
Xenos zal ze ook wel hebben, net als marskramer.
Zelfs bij de action zou je kunnen slagen.

JJJ

Bewuste gebruiker
Zelf zou ik echt niet elke dag sproeien met water. Als je de bak in een afgesloten zak hebt zitten dan is het gewoon vochtig genoeg. Sproeien voegt extra vocht toe, wat bv onderin de bak gaat staan waardoor hier bacteriën in kunnen gaan groeien etc. Als je denkt dat er een tekort aan zuurstof kan zijn kun je elke dag even wat verse lucht de zak in wapperen, meer is niet nodig.

JJJ

Bewuste gebruiker
Kopje water onderin de zak moet kunnen, ik kweek ook altijd in een bak met water op de bodem. Laagje water onderin de kweekbakjes zelf lijkt me echter wel kwalijk. :)

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ok, ik had je post niet helemaal goed gelezen. Ik laat dat sproeien dan wel zitten, behalve als ik merk dat het te droog wordt.

Bedankt :)

KoxBox

Badass junkie
JJJ zei:
Zelf zou ik echt niet elke dag sproeien met water. Als je de bak in een afgesloten zak hebt zitten dan is het gewoon vochtig genoeg. Sproeien voegt extra vocht toe, wat bv onderin de bak gaat staan waardoor hier bacteriën in kunnen gaan groeien etc.

JJJ zei:
Kopje water onderin de zak moet kunnen, ik kweek ook altijd in een bak met water op de bodem. Laagje water onderin de kweekbakjes zelf lijkt me echter wel kwalijk. :)

:wave:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Hij bedoelt bij zijn eerste bericht dat er daadwerkelijk water in het bakje blijft staan.
Bij het tweede bericht bedoelt hij dat er water onderin de zak zit. Waar het bakje dan weer in staat.

Naar mijn idee is het niet echt nodig, maar zal het ook geen veel grotere kans op contaminatie geven.

Escoban

Bewuste gebruiker
Zo lang er nog een goede laag condens in de zak zit zou ik me er sowieso geen zorgen over maken.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ok bedankt voor de tips allemaal. Ik ga hem morgen weer opzetten en ik hoop dat het deze keer wel goed gaat.

Probleem is dat ik de vorige keer ook al het gevoel had alles goed te doen. Maar ik zal hem nu wel op een andere plek van mijn kamer neerzetten, misschien helpt dat nog een beetje :)

En als het weer niet lukt houdt ik het wel gewoon op de truffeltjes.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Eindelijk, de eerste pins beginnen op te komen!

De oude bak ga ik morgen weggooien, daar gaat echt niets meer uit groeien. Maar de nieuwe die ik van de smartshop had gekregen doet het dus wel en daar ben ik erg blij mee. Ik tel minstens 15 pins, maar er komen er steeds meer.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
mich3l zei:
hoi vraagje kun je 2 soorten spooren mixen in een bak? lata :rock:

Of het überhaupt kan weet ik eigenlijk niet.
In theorie zou het moeten kunnen, mits je rekening houd met de verschillende groei omstandigheden van verschillende soorten.

Heb je 2 cubensis strains ( wat ik in jouw geval aanneem) dan moet het lukken.

Maar waarom zou je het willen?
Als je toch bezig gaat zijn met incubatie enz. maak dan gewoon 2 cakes..
Zo kun je evt. verschillen tussen de soorten opmerken, en door kweken met de ''beste''.

Dahlucas

Newbie
ik zie het niet echt goed op de foto's, maar eens dat vliesje onderaan begint te scheuren, zou ik ze beginnen plukken. de hoeveelste flush is dit?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Je kunt oogsten wanneer je maar wilt:)
Om het maximale er uit te halen, oogst je ze net voordat ze openklappen. ( openklappen = sporen verspreiden)

Afhankelijk van de omstandigheden denk ik dat je morgen of over morgen kunt oogsten.
Wacht niet tot het laatste moment, ze kunnen binnen een uur ineens open geklapt zijn met als gevolg sporen all over the place.
Nu is dit niet echt erg, maar wel onnodig.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Bedankt voor de reacties :)

Het is de eerste flush. Maar ik zie totaal geen vliesje. Het lijkt alsof de kop bovenop de steel balanceert en er alleen in de top aan vast zit. Daartussen dacht ik dat er nog een vliesje zou moeten zitten maar die zie ik dus niet.

Ik heb er nog even 2 gemaakt. Bij de eerste foto kun je een beetje aan de onderkant van de paddo kijken.

http://easy-upload.nl/f/MfIaqBbs
http://easy-upload.nl/f/4W3T8OC6

Misschien is het wel gewoon ok maar ik ben graag zeker van mijn zaak :wink:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik zou ze na een week niet meer drogen.. Dan nu bijv. alles drogen op 1 portie na.
Ook zou ik ze niet in een luchtdichte bak in de koelkast bewaren, maar in bijv. een champignonnen bakje. Afgesloten = grotere kans op schimmel.

Wel een mooie oogst daarom:grin:
10 trips uit 1 flush!

lolnoob

Bewuste gebruiker
Bedankt voor je reactie.

Ik lees op internet wat verschillende adviezen om ze te bewaren. Ik wil ze eigenlijk ook wel drogen, maar ik heb maar tot vrijdagmiddag, want dan ga ik voor het weekend naar mijn ouders.

Is dat genoeg tijd om ze te drogen? Of kan ik ze ook nu gedeeltelijk drogen, dan (luchtdicht?) bewaren en als ik zondagavond terug kom weer verder drogen?

En kan ik ze dan het beste eerst in stukjes snijden zodat ze beter drogen?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Je kunt de ook in de oven stoppen als je daar over beschikt?
Laagste stand, liefst 40 maar 60 kan ook.

Op keuken papier op de radiator die een beetje lang en stevig door stookt ( wat je nu wel doet neem ik aan, wat een kut weer..) Is het vrijdag middag misschien wel droog.
Droog genoeg om ze eventjes te verpakken. Dit zou ik dan niet luchtdicht doen maar met zoveel mogelijk ventilatie nog. Kartonnen doosje met keukenpapier en kleine gaatjes in het doosje bijv.

Maar dit is hoe ik het aan zou pakken, zoals je zelf al zegt zijn er veel verschillende aanpakken om (snel) te drogen of (lang) te bewaren. Je moet doen wat je eigen gevoel zegt, en je niet blindstaren op wat ik zeg ofzo. Zou het dan rot vinden mocht het dan over hoopt toch nog fout gaan..

lolnoob

Bewuste gebruiker
Ja, toch bedankt voor de tips :)

Ik heb ze nu in een open bak in de koelkast staan en zondagavond ga ik ze drogen, behalve als ik al eerder ga trippen.

poison drink

Belezen gebruiker
Even een vraagje, vond het te dom om hiervoor een nieuw topic te starten:

Heb hier een growbox Golden Teachers staan, maar weet niet wanneer ze te plukken.
Volgens mij zijn er al 2 'volgroeide' paddestoelen, maar de rest is nog wat aan de kleine kant. Ook is het vliesje van één van de groten al aan het scheuren.

Wat denken jullie? Volgens mij kunnen de kleinere paddestoelen nog minstens verdubbelen in grootte. En in 2 fasen plukken is ook niet al te best?

KoxBox

Badass junkie
De twee grote zijn nog niet volgroeid, het vlies moet helemaal gescheurd zijn zodat de kleinere nog wat kunnen groeien.

Je kan in principe in twee keer plukken, dit verhoogt wel de kans op contaminatie. Dus moet je voor jezelf uitmaken of je het risico wilt nemen of niet..

poison drink

Belezen gebruiker
Bedankt voor het antwoord!

Hoeveel dagen/uren denk je dat het nog zal duren? Want normaal gezien sta ik morgen niet op voor de middag. En vandaag zijn ze toch een paar cm gegroeid denk ik. :)

Maar het maakt me eigenlijk weinig uit of ze wat zwart zien van de sporen, zolang het geen negatief effect heeft op de growbox. Liever een iets grotere oogst dan!

En moeten de hoedjes er niet wat platter gaan uitzien vooraleer de sporen vallen? Nu zijn ze nog redelijk bolvormig.

KoxBox

Badass junkie
Het kan heel snel gaan nu, het kan goed zijn dat ze over 3u oogstklaar zijn. Ze laten hun sporen pas vallen als de hoedjes naar boven gekruld zijn.

poison drink

Belezen gebruiker
Hmm, dan ga ik nog wachten tot de grootsten hun hoedjes naar boven krullen. Want de kleinere paddestoeljes zijn nog maar tussen de 5-10cm ongeveer.

Wel leuk om te zien groeien :grin:

Bzzzt

Experimenterende gebruiker
hj

Ikzit juist aan de laatste flush van mijn B+ kweeksetje (hopelijk groeit er nog iets uit want ik heb een paar domme foutjes gemaakt na de 2de oogst: kraan even te hard gezet tijdens het soaken, perongeluk 40u laten soaken en de eerste 24 u id zak geen licht gegeven :rolleyes: )

gellukkig heb ik een goede sporenprint kunnen halen uit de vorige flush :wink:

Ik ben van plan om zelf een kweeksetje te maken op rogge (met een bakje dubbel zo groot als een zakdoekendoosje ongeveer)

HIER is mijn vraag: wat moet ik doen nadat ik mijn eerste oogst uit mijn eigen gemaakte setje heb gehaald?

Komt er automatish een volgende flush? moet ik dat bakje soaken zoals bij mijn setje dat ik besteld heb? of blijft het daarbij en moet ik opnieuw zo'n setje maken?

grt bzz

poison drink

Belezen gebruiker
Lol, jou verhaal lijkt wel van mijn vingers te komen. Ik ga ook heel binnenkort proberen kweken op rogge, en de vraag die je hier stelde vroeg ik me dus ook af. :P Ik heb een sporenprint besteld en hoop dat die van de week gaat aankomen.

Misschien als je natte vermiculiet onder de bakjes legt, zodat de luchtvochtigheid goed blijft, je niet opnieuw hoeft te soaken? Enkel zien dat het goed vochtig blijft? I'm only guessing tho.

Anyway, ik zit hier niet echt iets nuttigs te zeggen, dus ik wens je nog veel succes toe met het kweken!

O ja, hoeveel flushes heb je gehad? En hoeveel gram in totaal?

poison drink

Belezen gebruiker
Nog een domme vraag:

Als sommige mensen het zo jammer vinden dat er sporen zijn gevallen op de paddestoeltjes, kunnen ze die er dan niet gewoon afwassen? en even drogen met een haardroger desnoods? :grin:

Bovenaan