Tolerantie. Het houd me momenteel bezig.

F-ekt

Newbie
Hallo Drugsforum,

Ik zit met het een en ander even vast. Laat ik het rustig en duidelijk uitleggen.
Ik ben een verstandige gebruiker, althans ik heb sinds de eerste keer, tot 1 januari 2012 iedere keer 3 maanden tussen mijn gebruik gehouden. Het enige wat ik gebruik is mdma en 2x een pilletje gehad. Ik ben redelijk gevoelig. Heb de keren dat ik een pilletje deed genoeg gehad aan 3 kwart pilletje (qdance).
Na 1 januari tot nu heb ik 2x mdma gedaan en 1x een pilletje. Voor mijn doen erg vaak in een korte tijd. de laatste keer was 28 maart. 20 april is een onwijs gaaf feest waar ik altijd heb gezegd, dat als ik ooit kaartjes ervoor kan krijgen, ik ook zeker die avond flink zou willen genieten van wat mdma.
Ik twijfel een beetje omdat het erg kort op elkaar is. Van de andere kant heb ik zoeits van als ik het dan de 20e doe, dan ook een half jaar niks.
Ik zit er dus mee dat ik niet weet of ik te ver ga als ik het zou doen, of ik uberhaupt wel iets ervan merk, en of ik niet blijvende schade hiermee aanricht ?

Graag zou ik een eerlijke duidelijke reactie willen van jullie :)

Groetjes!

QTarantino

Belezen gebruiker
Je stelt in feite 3 vragen.
1. Ga ik te ver? -> Voor elk persoon ligt de grens ergens anders. De een vind het normaal om het elke week te doen, de ander doet het eens per jaar. Je hebt voor jezelf een grens getrokken (eens per 3 maanden), en uit je verhaal kan ik al een beetje eruit opmaken dat je zelf eigenlijk vind dat je te ver gaat.
2. Voel ik er uberhaupt wel iets van? -> Er zit maar 3 weken tussen, dus je zult hoogstwaarschijnlijk niet zo veel voelen als dat je normaal doet, aangezien je er dan 3 maanden tussen houd. Je zult sowieso wel wat voelen, maar mijn ervaring is dat als je er zo weinig tijd tussen laat, het effect beduidend minder word.
3. Richt ik blijvende schade aan? -> Als je gewoon de 'normale' dosering aanhoud, is de kans dat je blijvende schade aanricht bijna nihil. Ik wou eigenlijk schrijven dat er geen kans is, maar er is altijd kans op schade met drugs.

PS: verstandig om inderdaad een half jaar pauze in te lassen! Kan nooit geen kwaad :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Voor een keertje kan het wel, maar je kunt er voor het beste effect beter 2-3 maanden tussen laten. Pas alleen op dat je wel aan je principes vasthoud en dit niet elke keer gaat doen, dan wordt dit vanzelf gewoonte en ga je misschien twijfelen over de volgende stap.

Zoals QTarantino ook al zegt, volgens mij twijfel je aan het feit of je het wel moet doen en vind je zelf dat je misschien al te ver gaat. Als je het idee hebt dat je te ver gaat moet je het sowieso niet doen, het is bij drugsgebruik altijd belangrijk dat je er voor 100% achter staat en niet later spijt gaat krijgen dat je het vaker bent gaan doen.

Risico bestaat altijd, maar als je één keertje na 3 weken weer neemt en vervolgens gewoon weer de 3 maanden aanhoudt is dat risico nagenoeg niet groter dan normaal.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Een keertje kan inderdaad niet zoveel kwaad. Mijn ervaring is ook dat het na 3 weken nog prima kan knallen, maar waarschijnlijk wel wat minder dan de keren ervoor. Bij mijzelf heb ik ontdekt dat als ik er 1 week tussenhou het effect duidelijk wat minder is (maar wel aanwezig, moet dan wel meer nemen) en na 2 weken ertussen werkt 'ie alweer prima. Hou idd wel in de gaten dat je het niet vaker gaat doen en niet in mijn valkuil valt van 'oh het werkt nog prima en ik heb na afloop ook nergens last van, dus kan ik het net zo goed vaker doen'.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het kan wel zijn dat een pil na 2 of 3 weken soms weer uitstekend werkt, maar meestal is je serotonine systeem dan nog niet volledig hersteld en heb je kans dat het daarna langer duurt voordat de boel in je hoofd weer op orde is.

Je doet het dus niet alleen voor de werking van de pil maar voornamelijk voor het herstel van je hersenen. Het serotonine systeem is een vrij essentieel onderdeel in je hersenen en het is belangrijk om dit voldoende rust te geven na het gebruik van MDMA.

1-2 weken is daarom absoluut te kort en dit zou ik ten alle tijden afraden. Het minimum wordt door de meeste informatie gevende organisaties gezet op 4-6 weken maar het advies is 2-3 maanden.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Klopt, ik raad zelf ook zeker niemand aan het elke 1-2 weken te doen. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat mijn vriend en ik nergens last van hebben terwijl wij de laatste tijd wel elke 1 a 2 weken gebruiken. Slecht, ik weet het, maar het is moeilijk af te leren als we er geen negatieve gevolgen van ondervinden. (Ben nu overigens wel met andere, minder schadelijke 'vervangingen' aan het experimenteren, maar da's wel erg offtopic allemaal. :wink:)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
NiandraLades zei:
Klopt, ik raad zelf ook zeker niemand aan het elke 1-2 weken te doen. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat mijn vriend en ik nergens last van hebben terwijl wij de laatste tijd wel elke 1 a 2 weken gebruiken.

Er hoeven ook niet direct problemen op te treden maar de kans bestaat altijd en deze wordt wel aanzienlijk vergroot als je het elke 1-2 weken doet. Klachten die vooral veel genoemd worden is dat mensen:

- zich wat angstig of paranoia gaan voelen (dit kan zwaar, maar ook in hele lichte vorm)
- Visual snow en flitsen in het hoofd hoor je ook vrij vaak na verloop van tijd
- depressies

Ik heb het zelf vorige zomer een poosje bijna elke week gebruikt en ik kreeg op een gegeven moment last van slechtere slaap en soms schokken in mijn hoofd. Vrij beangstigend en ik ben blij dat het nu over is en ik wat minder gebruik...

F-ekt

Newbie
Bedankt voor jullie reacties!

Het is niet zo zeer dat ik zelf vind dat ik slecht bezig ben. Maar puur de twijfel. Omdat ik om me heen genoeg kennissen zie die het erg kort op elkaar gebruiken, en ik dat voorheen nooit heb gedaan.
Wat ik me nu heb voor genomen, is om gewoon genoeg mee te neem. Het feestje check, en die avond zelf bepaal of ik er zin in heb, en achter sta. Sowiezo spreek ik met mezelf af dat als ik het doe, er een half jaar tussen houd tot de volgende keer.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
F-ekt zei:
Wat ik me nu heb voor genomen, is om gewoon genoeg mee te neem. Het feestje check, en die avond zelf bepaal of ik er zin in heb, en achter sta.

haha dat ken ik, bij mij is het alleen zo dat zodra het idee in me op komt, het uiteindelijk altijd gebeurt. Als ik op zaterdagmiddag denk, ik kan vanavond wel een snackie meenemen, dan heb ik eigenlijk al besloten :wink:

Zolang je het op de manier blijft gebruiken zoals je het nu doet is er niet zo veel aan de hand!

neurotoxin

Belezen gebruiker
Het huidige schema wat je hebt is perfect. Na drie maanden is er bij aanbevolen dosis enkel wetenschappelijk te verwaarlozen schade (statistisch 0,5% zeer selectieve cognitieve schade op lange termijn (in jaren).

Dat de schade te verwaarlozen is komt door herstel. Daarom voel je op de korte termijn na MDMA (zeker eerste week) wel de gevolgen. Je zult dan ook wel begrijpen dat jij jouw herstel van drie weken (nog niet eens 1/3e van je herstel) teniet doet en de tijdelijke schade verergert.

Of je met zo weinig gebruik na drie weken iets kan voelen; zeer zeker. Ik had met mijn domme hoofd er een keer maar slechts een weekend tussen gelaten (dus twee weken) en ging kneiterhard. Harder zelfs nog dan die twee weken ervoor met minder.

Dat bovenstaande komt door Set & Setting (hoe jij je voelt op dat moment en hoe de omgeving van invloed is op je psyche). Echter met langdurig vaak gebruik creeer je tollerantie. Het zal dus na drie weken prima kunnen, maar daarna juist veel minder.

Het advies van drie maanden is niet enkel gebaseerd op schade herstel, maar ook op tollerantie. Na een half jaar pauze en drie weken-plan zal je heus geen dombo worden, maar hoe het met tollerantie zit is niet echt bekend. Tollerantie is a bitch.

Advies: niet doen als je lange termijn plezier van MDMA wilt hebben. Als je echter nooit meer MDMA wilt doen dan kan het wel, maar is af te raden.

Bovenaan