Triptherapie bij het AD

Don Draper

Badass junkie

Triptherapie: niet twee jaar bij therapeut maar één goede trip voor mentale doorbraak​

Ze was nog maar een kind toen haar ouders scheidden en haar vader stierf. Na een roerige jeugd die bol staat van trauma en verlies kampt journalist Suus Ruis (47) met angsten en neerslachtigheid. Omdat ze geen zin heeft in langdurige psychotherapie, besluit ze voor psychedelica gaan, de werkzame stof in truffels en paddo’s. ‘En ik ben nog wel fel anti-drugs.’

Neo-Shulginist

Badass junkie
‘En ik ben nog wel fel anti-drugs.’

Het zijn altijd de mensen die het minst van drugs weten die het felst anti zijn.

Flowrider

Experimenterende gebruiker
Ik kan het artikel niet lezen want ik ben geen AD lid, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hebben jullie die docu op Netflix gezien over het onderzoek naar psilocybine dat gedaan werd bij therapie resistente depressie? Ik vond het mooi, eerlijk en ook wel aandoenlijk.

ljuv

DF-koningin
Ik kan het artikel niet lezen want ik ben geen AD lid, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hebben jullie die docu op Netflix gezien over het onderzoek naar psilocybine dat gedaan werd bij therapie resistente depressie? Ik vond het mooi, eerlijk en ook wel aandoenlijk.
https://12ft.io/ @Proxima kwam met een goed tipje voor paywalls, al testte ik het op deze link en werkte het bij mij helaasj niet. Andere artikelen in elk geval wel!

Docu niet gezien, maar geloof zeker wel in truffeltherapie! Alleen wat minder als mensen daar zelf maar wat mee gaan klootn.

Flowrider

Ah thanks
https://12ft.io/ @Proxima kwam met een goed tipje voor paywalls, al testte ik het op deze link en werkte het bij mij helaasj niet. Andere artikelen in elk geval wel!

Docu niet gezien, maar geloof zeker wel in truffeltherapie! Alleen wat minder als mensen daar zelf maar wat mee gaan klootn.
Thanks voor de tip!

Ja daar zelf mee aanrommelen als je een fors probleem hebt lijkt me zeker niet handig. Dat benadrukken ze overigens ook in de docu, je ziet ook beelden van de trips van de deelnemers, soms echt best heftig.

• Like
Waarderingen: ljuv

Casrus

DF-koning
Een halve eeuw geleden deden mensen dit vooral met LSD, voordat het verboden werd.

Terence McKenna beschrijft in een van de opnames allerlei heftige groepstherapieen waarbij de behandelden juist moesten gaan schreeuwen en/of de meest ellendige dingen onder begeleiding opnieuw herbeleven.

Wat is het verschil met de huidige truffel therapie, iboga (is me te link) en ayahuasca workshops?

Gebeurt er nu eigenlijk gewoon steeds maar hetzelfde?

Don Draper

Badass junkie
Ik kan het artikel niet lezen want ik ben geen AD lid, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Het was eerst gratis omdat ik zelf AD lid was maar heb mijn abonnement niet meer waardoor het waarschijnlijk tegenwoordig niet meer kan. Kan ook dat de halve site erdoor gratis kon kijken door mij waardoor het niet meer kan lol.

Flowrider

Een halve eeuw geleden deden mensen dit vooral met LSD, voordat het verboden werd.

Terence McKenna beschrijft in een van de opnames allerlei heftige groepstherapieen waarbij de behandelden juist moesten gaan schreeuwen en/of de meest ellendige dingen onder begeleiding opnieuw herbeleven.

Wat is het verschil met de huidige truffel therapie, iboga (is me te link) en ayahuasca workshops?

Gebeurt er nu eigenlijk gewoon steeds maar hetzelfde?
Klopt, toen LSD ontdekt werd, zijn er veel interessante onderzoeken mee gedaan, ook in combinatie met therapie. Helaas zijn al die onderzoeken niets meer waard nu. Het heeft heel lang geduurd voordat er uberhaupt weer onderzoek gedaan mocht worden met deze middelen, aangezien ze verboden zijn is dat een hele ingewikkelde zaak. Inmiddels is dat wel gelukt en wordt er veel meer onderzoek gedaan, voornamelijk naar psilocybine (zowel microdosing als trip-doseringen) en MDMA. De meeste behandelingen in onderzoek gaan gepaard met individuele psychotherapie van 2 therapeuten, vaak een psycholoog en een psychiater, en zo'n therapie sessie kan echt bijna de hele dag duren, heel intens dus, die sessies worden dan wel afgewisseld met sessies zonder het middel. Bij die sessies wordt er geen strak protocol gebruikt, dus je moet niet gedwongen allerlei dingen herbeleven, maar de therapeuten werken met wat de deelnemer naar voren brengt, vragen er meer over ed.

Al dit soort behandelingen zijn allemaal nog in onderzoeksfase, dus alle therapie of workshops/sessies die je nu vindt zijn illegaal of in ieder geval niet wetenschappelijk onderbouwd (of door een professional gegeven!). De MDMA assisted psychotherapy voor PTSS is wel in fase 4 beland, dus dat houdt in dat het nu grootschalig multicenter getest wordt en de verwachting is dat het in 2023 goedgekeurd wordt. Psilocybine is nog niet zo ver helaas, ik vind het ook jammer dat ze in NL heel veel microdosing onderzoeken doen en weinig onderzoeken met echte trip doseringen. Maar goed, misschien komt dat nog.

Bovenaan