Truffels bewaren tot vanavond?

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Hallo

ik heb net truffels gekocht.
ze zijn houdbaar tot volgend weekeind, maar waar moet ik ze bewaren tot ik ze ga eten vanavond?
in een kast? in de koelkast?

bedankt

Er staat b.t.w. wel dat je ze moet wassen voor gebruik, hoe doe ik dit het beste?

Aalpoepert

Badass junkie
In de koelkast, maar hoeft niet persé als je ze vanavond gaat verorberen.

En wassen? Ik denk gewoon met lauw water afspoelen, en door een handdoek rollen :)

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Stighar zei:
In de koelkast, maar hoeft niet persé als je ze vanavond gaat verorberen.

En wassen? Ik denk gewoon met lauw water afspoelen, en door een handdoek rollen :)

Ja ik 'denk'..
ik wil zeker weten :flushed: want was ik dan niet misschien sap o.i.d. af wat zonde is?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Je kunt ze wel afspoelen, maar hoeft niet als je dat niet wilt. Als je ze vandaag gaat gebruiken hoeven ze ook niet per se in de koelkast hoor.

Rupsol

Newbie
De werkende stoffen zitten niet aan de buitenkant van de paddestoel.
Je kan ze dus gewoon rustig afwassen net als je met al je andere etenswaren doet.

veel plezier :wave:

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Btw nog een vraagje.
als ik de verpakking heb geopend en de helft heb opgegeten, hoe moet ik dan de rest bewaren?
gewoon in die open verpakking laten in koelkast en morgen laten drogen? Of in een luchtdicht zakje o.i.d.?

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Vaste klant zei:
Btw nog een vraagje.
als ik de verpakking heb geopend en de helft heb opgegeten, hoe moet ik dan de rest bewaren?
gewoon in die open verpakking laten in koelkast en morgen laten drogen? Of in een luchtdicht zakje o.i.d.?

Wanneer wil je de rest consumeren dan? Als je ze deze week nog gaat gebruiken kun je ze gewoon terug in het bakje doen en in de koelkast.

Als je ze wil bewaren een langere periode, leg ze dan nu alvast te drogen op een stuk papier. Gewoon ergens in een schoenendoos of bureau lade. Tussen wat krant of toilet papier. Die dingen drogen dan vanzelf en je kunt ze dan heel lang bewaren.

En ik wil je nog een tip mee geven, wees eens niet zo dom en zoek je vragen eerst op voordat je ze stelt. :wink: Zo voorkom je vervelende reacties.

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Ik heb nieuwe bakjes gekocht (30 gram)
Maar ik kan ze niet in de koelkast bewaren, drogen ben ik ERG bang dat er iets fout gaat dat ze te erg beschimmelen weet ik veel wat, dus nu is mijn vraag kan ik ze UIT de koelkast bewaren tot zaterdag? Zo nee, tot hoelang wel? Of weten jullie een andere plek waar ik ze koel kan houden zonder dat mijn ouders ze tegen komen?

Alvast bedankt

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Misschien een rare vraag, maar waarom koop je ze op dinsdag als je ze zaterdag pas gaat gebruiken? Ik zou ook niet weten waar je het anders moest bewaren. Bij iemand anders in de koelkast? Onder de grond is het vaak wel wat koeler nog dan boven de grond, dus je zou ze ergens kunnen begraven mocht de nood zo hoog worden..

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Oke dat is ook een goede inderdaad! Ik verstop hem vandaag nog in de koelkast en dan vanavond zie ik wel verder. Ik heb ze vorige week woensdag besteld maar ze gingen 1 mei pas de deur uit en kreeg ze pas net binnen. Bedankt

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Of als je een schuur\garage hebt (bij voorkeur van steen), daar bewaren zo dicht mogelijk bij de grond. Je teft het dat het nu niet echt mooi weer is, 't is lekker koel. Onder de grond is idd ook een goed idee - een van de oudste koelmethodes. Het schijnt echter wel zo te zijn dat er in smartshopbakjes microgaatjes zitten, zodat er doorluchting plaatsvindt. Dus onder de grond mis je wel die luchttoevoer waardoor het langer vers blijft. Maar ik gok erop dat 't altijd nog beter is dan in een muffe bureaulade oid waar het te warm is.

Vaste klant

Bewuste gebruiker
Oke, en hoelang kan ik ze ongeveer bewaren dan als ik ze onder de grond doe of in een schuur leg? (ze zijn 1 mei verzonden en zijn nu al een beetje wittig in de randjes van de truffels)

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Nou, er van uitgaande dat truffels iets langer houdbaar zijn dan gewone paddo's, gok ik er op dat ze zaterdag best nog eetbaar zijn. Eventuele schimmel er wat afborstelen.
Normaal zijn ze max. 3 weken houdbaar in de koelkast. En het is dus ook de vraag wanneer deze geoogst zijn. Maar ik zou me niet teveel zorgen maken, zeker niet met dit weer. :)

Bovenaan