Truffels microdoseren voor zelfontwikkeling, creativiteit en minderen met alcohol - paar vragen

Waterkan01

Experimenterende gebruiker
Bijzonder spul wel die truffels :blush:

Gister 0,8 gram gedaan (hoogste dosis tot nu toe, was weer tijdje gestopt) en mijn intentie was nu niet om mezelf te verbeteren zoals ik in de openingspost zei, maar om te 'ontvangen' wat ik nodig had. Zat weer even niet zo lekker in m'n vel maar kon er de vinger niet zo goed op leggen waar het nou vandaan kwam. Dus, truffels genomen, en merkte dat ik enerzijds erg kon genieten van bijvoorbeeld muziek, maar aan de andere kant weer emotioneel werd en me eigenlijk best wel kut voelde. Gestrest, overweldigd. Toen ben ik even gaan liggen en gaan nadenken van: wat is er nou aan de hand? Waarom voel ik me de laatste tijd weer zo? Ben tot de conclusie gekomen dat ik wederom teveel van mezelf vraag, mezelf overwerk om een goed en trots gevoel over mezelf te forceren, feest tot in de vroege uurtjes om me niet alleen te hoeven voelen en ondertussen dus niet voldoende stilsta bij wat ik echt nodig heb, namelijk rust om dingen te verwerken en mijn verdriet te voelen.

Denk wel dat 0,8 gram een iets te hoge dosis voor me was, want voelde me dus op momenten echt overweldigd en ook wel van de wereld en duizelig (zal ook met vermoeidheid te maken hebben gehad want slaap al de hele week beroerd). Maar zo bijzonder hoe het je tot inzichten brengt. Dat ik al twee weken loop te sukkelen met een naar en onbestemd gevoel maar niet weet wat ik ermee moet, en na zo'n minidosis opeens tot antwoorden kom. Het was geen leuke dag, maar heb wel het idee dat het even nodig was.

Het blijft een proces natuurlijk en ik ben soms hardleers en koppig, maar hoop dat ik elke keer een stukje verder kom. Nu weer even een pauze van de truffels, haha.

Starwind

Dit gaat misschien wat zweverig klinken, maar misschien heb je er wat aan. Je schrijft:

Het klinkt alsof je nogal bezig bent met waar je heen wilt en wat je wilt bereiken. En je hoopt natuurlijk dat microdoseren een middel kan zijn om je doelen te bereiken. Maar ben je niet teveel bezig met de toekomst en te weinig met het hier en nu?

Voor een optimale ervaring met tripmiddelen is het vaak belangrijk om een open, ontvankelijke houding aan te nemen, en de trip (of een mini versie daarvan) over je heen te laten komen, zonder krampachtige pogingen om bij te sturen of in controle te blijven. Dan komt die zelfactualisatie vanzelf, in het hier en nu, omdat alle rijkdom al aanwezig is in dit moment.

Maar als zelfactualisatie iets van de toekomst blijft — iets te bereiken maar nog niet bereikt — dan ga je nooit die volmaking vinden die je zoekt. En dan versterken tripmiddelen alleen die fundamentele onzekerheid, dat gevoel dat er nog steeds iets ontbreekt. Een recept voor slechte ervaringen natuurlijk. Dit geldt vooral voor “normale” doseringen, maar ook voor microdoseren.

Belangrijk dus om je voor en tijdens een trip zoveel mogelijk te ontspannen en een stukje berusting te zoeken in jezelf en de wereld om je heen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar paddo’s kunnen je hier soms wel bij helpen, want ze kunnen je laten zien dat oude patronen niet helpen bij het vinden van het ware geluk.

Okay, best wel zweverig dit, maar misschien raakt het een snaar.
Wijs citaat...... Mooi gezegd.....

Starwind

Bedankt voor het delen van je ervaring @Waterkan01. Ik sluit me grotendeels bij @Mindless aan, maar ik zal misschien de nadruk iets anders leggen.

Ja, zeker. En als je het gevoel hebt dat je een pauze moet houden, omdat je nu even genoeg te verwerken hebt, dan moet je dat zeker doen.

Het lijkt er wel op dat de truffels nu beginnen te werken. Je wordt namelijk geconfronteerd met jezelf. Zo maken truffels persoonlijke groei mogelijk. Groeien is niet comfortabel; het is moeilijk en het doet pijn. Je kan die pijn niet overslaan.

Je leek je niet helemaal bewust te zijn van die moeilijke kant van truffels (en voor mij heeft LSD ook die kant). Je wilde wel het eindresultaat (inzicht, openheid) maar niet de moeilijke weg daarnaartoe. Volgens mij hebben we geprobeerd je duidelijk te maken dat het niet zo makkelijk zou gaan, maar soms moet je iets eerst zelf ervaren voordat je weet waar een ander het over heeft.

Ik ben wel heel blij met de inzichten die je hebt opgedaan. Het klinkt alsof je jezelf al een stuk beter begrijpt. De manier waarop je truffels benaderende is misschien ook een beetje de manier waarop je het leven benadert: je probeert de moeilijke dingen weg te stoppen en de goede dingen af te dwingen. Helaas werkt dit niet. Je moet de moeilijke dingen verwerken om ruimte te maken voor de goede dingen.

Overigens doen we dit allemaal een beetje — ik absoluut ook — dus ik vind het heel herkenbaar. Daarom denk ik dat je een heel waardevol inzicht gekregen hebt. Hopelijk sta je nu aan het begin van een nieuwe manier van omgaan met jezelf en de wereld om je heen.
Ja ook mooi gezegd.... Het is gewoon intensief aan jezelf werken, altijd wel ongevraagde progressie zou ik zo zeggen, Ik vind het niet altijd een genot middel. Maar alle fatsoenlijke diplomatie conflicten zijn in feite altijd wel vooruitgang. Als je het zo kan zien....

Bovenaan