truffeltherapie?!

Mijn affiniteit met psychedelics is erg groot en ik zou mezelf ook wel een ervaren gebruiker kunnen noemen, voornamelijk consumeer ik de truffel op frequente basis. Dit puur als expansie op mijn bewust en onderbewustzijn. In de afgelopen jaren is het onderzoek naar psychedelica als behandeling van PTSS en andere depressieklachten erg gegroeid en ik ben er ook van overtuigd dat psychedelics op langere termijn meer postieve effecten teweegbrengen dan al die zware en heftige medicatie van de farmaceutische industrie..... mijn vader die lijdt al jaren onder een hevige depressie met suïcide gedachtes, PTSS en meerdere psychoses. Hij gebruikt ook behoorlijk veel en hevige antidepressiva/anti psychotica en ik vind het schrijnend om te zien dat mensen met zulke hardnekkige klachten gewoon een cocktail aan geestdodende pillen voorgeschreven krijgen.... en los van het feit dat sommigen door narcotics beter kunnen functioneren omdat bepaalde gedachten worden onderdrukt, ben ik ervan overtuigd dat die onderdrukking op langere termijn averechts werkt... dit merk ik dus bij mijn vader ook en met bovenstaande informatie is er eigenlijk een vlammetje aangewakkert dat ik misschien mijn vader zou willen begeleiden in een truffeltrip, maar ik merk dat voordat ik mijn plan uberhaupt zou willen uitvoeren, ik behoefte heb aan informatie van mensen die zich herkennen in het bovenstaande verhaal enmisschien zelfs ervaring hebben/hebben gehad met de combinatie van klachten en een tripervaring en voornamelijk hoe de trip is ervaren door de gebruiker nadien. De effecten van drugs zijn natuurlijk heel erg afhankelijk van ontzettend veel factoren dus erg veel garanties zullen er niet geboden kunnen worden, want de ene persoon is de andere niet.. maar ik zou hem zo graag nieuwe inzichten willen bieden, want dat heeft hij meer nodig dan ooit... wat is jullie gedachtegang hierover?

Laatst bewerkt:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Hoi @butterflyingobject , welkom op het forum.

Ik ben zelf, net als jij, liefhebber van psychedelica. Net als jij denk ik dat psychedelica nuttig kunnen zijn bij een heel scala aan mentale aandoeningen zoals depressie, ptss, angst bij een terminale ziekte etc. In mijn ogen betekent dit niet meteen dat de andere medicatie die nu veel gebruikt wordt meteen nutteloos of "evil" is. Het gaat er om elke patient te geven wat diegene op dat moment nodig heeft.

Voor het specifieke geval van jouw vader zou ik nog eens heel goed nadenken of dit wel de juiste keuze is. Volgens mij hebben psychedelische drugs wel degelijk potentie als het gaat om het tegengaan van depressies. Maar als ik het goed lees lijdt jouw vader ook aan psychoses en gebruikt hij anti-psychotica. In een dergelijk geval zou ik het gebruik van psychedelica helaas toch af willen raden. Je wilt je vader graag helpen maar op deze manier loop je ook het risico een psychose te triggeren en dat lijkt me niet echt bijdragen aan zijn herstel.

Hopelijk kun je hier de informatie vinden die je zoekt.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Of een beetje later dus

Wat betreft potentie van psychedelica bij behandeling van diverse psychische problemen ben ik het zeker met je eens. Echter wel met een kanttekening: het is niet heilig! Wat het voor jou betekent hoeft het voor een ander niet te betekenen.

Je schrijft dat je vader last heeft van een depressie, psychoses en PTSS en diverse vormen van medicatie slikt tegen zijn psychische klachten.

Ten eerste zou ik niet zomaar gaan kloten met ofwel het combineren van medicatie met psychedelica, ofwel (al dan niet tijdelijk) stoppen zonder nadrukkelijk overleg met een arts. Je weet niet wat dit voor verandering in zijn gedrag en emoties teweeg brengt, dat zou je met iemand die suïcidale neigingen heeft absoluut niet moeten willen riskeren. Verandering in medicatie kan ook zo'n verandering in zijn toestand teweeg brengen dat een psychedelische trip helemaal geen optie is.

Ten tweede heb je het over truffeltherapie. Therapie. Je zegt het zelf al. Je vader heeft meervoudige psychische problemen, laat therapie dus over aan degenen bij wie het thuis hoort: therapeuten. Je weet niet wat er tijdens een trip bij hem gebeurt en (er even vanuit gaand dat jij geen therapeut bent) heb je een te grote kans dat jij daar niet op de juiste manier mee om kunt gaan, of in elk geval niet op zo'n manier dat het gewenste therapeutische effect bereikt kan worden. Ook ben ik van mening dat er ná een psychedelische ervaring in zo'n situatie begeleiding van een therapeut moet zijn.

Zorg dat jij voor je vader blijft wie je bent: zijn dochter, niet zijn therapeut.

Zou ik in jouw schoenen staan dan zou ik met hem bespreken of hij open zou staan voor therapie met behulp van psychedelica. Indien dat zo is zou de volgende stap zijn om dat te brespreken met zijn therapeut/behandelaar en evt andere betrokkenen en om een therapeut te zoeken die je vader daarin kan begeleiden. Maar hou er rekening mee dat je daar geen steun in gaat vinden gezien zijn problematiek, en dan zou het maar zo eens kunnen zijn dat men daar gewoon gelijk in heeft. En dat je vader in ieder geval op dit moment in zijn leven beter gebaat is bij reguliere medicatie en therapie.

Laatst bewerkt:
Of een beetje later dus

Wat betreft potentie van psychedelica bij behandeling van diverse psychische problemen ben ik het zeker met je eens. Echter wel met een kanttekening: het is niet heilig! Wat het voor jou betekent hoeft het voor een ander niet te betekenen.

Je schrijft dat je vader last heeft van een depressie, psychoses en PTSS en diverse vormen van medicatie slikt tegen zijn psychische klachten.

Ten eerste zou ik niet zomaar gaan kloten met ofwel het combineren van medicatie met psychedelica, ofwel (al dan niet tijdelijk) stoppen zonder nadrukkelijk overleg met een arts. Je weet niet wat dit voor verandering in zijn gedrag en emoties teweeg brengt, dat zou je met iemand die suïcidale neigingen heeft absoluut niet moeten willen riskeren. Verandering in medicatie kan ook zo'n verandering in zijn toestand teweeg brengen dat een psychedelische trip helemaal geen optie is.

Ten tweede heb je het over truffeltherapie. Therapie. Je zegt het zelf al. Je vader heeft meervoudige psychische problemen, laat therapie dus over aan degenen bij wie het thuis hoort: therapeuten. Je weet niet wat er tijdens een trip bij hem gebeurt en (er even vanuit gaand dat jij geen therapeut bent) heb je een te grote kans dat jij daar niet op de juiste manier mee om kunt gaan, of in elk geval niet op zo'n manier dat het gewenste therapeutische effect bereikt kan worden. Ook ben ik van mening dat er ná een psychedelische ervaring in zo'n situatie begeleiding van een therapeut moet zijn.

Zorg dat jij voor je vader blijft wie je bent: zijn dochter, niet zijn therapeut.

Zou ik in jouw schoenen staan dan zou ik met hem bespreken of hij open zou staan voor therapie met behulp van psychedelica. Indien dat zo is zou de volgende stap zijn om dat te brespreken met zijn therapeut/behandelaar en evt andere betrokkenen en om een therapeut te zoeken die je vader daarin kan begeleiden. Maar hou er rekening mee dat je daar geen steun in gaat vinden gezien zijn problematiek, en dan zou het maar zo eens kunnen zijn dat men daar gewoon gelijk in heeft. En dat je vader in ieder geval op dit moment in zijn leven beter gebaat is bij reguliere medicatie en therapie.
al het bovenstaande zijn voor mij precies de punten geweest waar ik heel erg over twijfelde en ik zou nooit zomaar zonder overleg met zijn psychiater/behandelend arts een bepaalde therapie toepassen , alleen omdat ikzelf in de veronderstelling ben dat hij er baat bij zou hebben. mijn kennis tot mijn kwestie is behoorlijk minimaal en wat betreft 'dochter in plaats van therapeut zijn' is een hele mooie spiegel, want inderdaad.. ik ben zijn dochter en niet zijn therapeut, maar ik zal mijn gedachten met hem delen en dan kan hij daarin een beslissing maken of dat wordt doorgekoppeld of niet. ontzettend bedankt voor je realistische blik.
Of een beetje later dus

Bovenaan