1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

UMCG zet paddo's in tegen depressie

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door PsychedelicMagic, 4 mrt 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. PsychedelicMagic

PsychedelicMagic Bewuste gebruiker

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/2056...QR_XWDJAgC7CgwnBFkoIwPHM_hJ9HRpml0Q4GJe0RsVwM[/QUOTE

Mindless, MacLeod, Inguz en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Dit is mega goed nieuws!! Zo verdwijnt gelukkig de stigma rondom paddo's.

3. ZERO-

ZERO- Badass junkie Emeritus Mod

Cool man, waar kan ik me intekenen op zo'n training om cliënten te begeleiden? Lijkt me tering vet wel.

En is het ook niet zo dat alleen mensen met een chronische depressie waarbij psychotherapie of antidepressiva niet helpt hieraan meedoen?

4. Psilocyloner

Psilocyloner Belezen gebruiker

Hoewel ik altijd verheugd ben wanneer ik lees dat de potentieel heilzame effecten van psychedelica op welk terrein dan ook worden erkend, krijg ik bij dit soort berichten toch altijd een unheimisch gevoel. Waar ik bang voor ben is dat de medische/farmaceutische industrie (''big pharma'') op den duur ook met deze middelen aan de haal zal gaan zodra er wijd gedragen acceptatie komt en er dus geld aan te verdienen valt. Dan wordt 't binnen no time te pas en te onpas toegepast in allerlei settings waarvan ik me afvraag in hoeverre die passend zijn.

Ik vraag me af of dergelijke toepassingen van psychedelica niet vooral buiten het gevestigde Westerse medische circuit zouden moeten plaatsvinden. Daarbinnen heerst immers een strikt materialistisch/somatisch verklaringsmodel voor ''ziekte'' vanuit een zeer eenzijdig georiënteerd wetenschappelijk paradigma en eenzijdige manier van denken. Dat sluit naar mijn idee niet aan op het volledige wezen van psychedelica. Daarbij lijkt mij op de eerste plaats een holistische benadering van gezondheid onontbeerlijk. Ook noties vanuit o.a. het sjamanisme, met bijvoorbeeld aandacht niet alleen voor het licht, maar ook voor het donker en met kennis en ervaring in hoe om te gaan met zowel licht als donker zijn daarbij naar mijn idee belangrijk zo niet eveneens onontbeerlijk. Echter, voor zaken als deze lijkt binnen de mainstream geneeskunde geen plaats. Ik vind dat toch zorgwekkend, het feit dat dergelijke middelen zo uit hun oorspronkelijke cultuur/context worden gehaald, worden ontdaan van hun fundament van waaruit de over talloze generaties opgebouwde kennis en ervaring komt over hoe deze middelen te hanteren.

Hayko, Mezelf, Mindless en 2 anderen vinden dit leuk.
Azarius vaporizers and accessories
Laden...