Unhappy newyear; schadelijke combinatie?

Helicon

Newbie
Dag mensen, ik ben nieuw hier, met name omdat ik tot op heden geen antwoord heb gevonden op een prangende vraag, of beter gezegd de oplossing voor een stevig probleem.

Ik heb een tijd lang, een jaar of 6, dagelijks geblowd. Interesse voor andere middelen was er ook, dus een zeer beperkt aantal pilletjes (op mijn totale aantal vingers te tellen) en een nog beperkter aantal snuiven coke zijn mijn lichaam in verdwenen. Recreatief gebruik noemt men dat volgens mij.

Afgelopen nieuwjaar was alles aanwezig. Ik ben begonnen met blowen (flink wat, voorzover ik me kan herinneren) en heb met een zeer teleurstellend effect een halve gram coke weggewerkt. Juist vanwege dat teleurstellende effect heb ik daarna nog een halve pil genomen - overigens, dat dit niet verstandig is lijkt me duidelijk. Opnieuw bleef een effect uit en na wat babbels met vrienden heb ik het bed opgezocht.

In bed kreeg ik vreselijke hartkloppingen. Gelukkig was ik verstandig genoeg om niet in paniek te raken, maar gedurende enkele uren ging mijn hart telkens ontzettend tekeer zodra ik wilde slapen. Dit bracht mij ertoe de drugs, wiet incluis, voorlopig af te zweren. Een aantal maanden later waagde ik weer eens vier trekjes en tot mijn stomme verbazing met hetzelfde effect als na oud en nieuw: hartkloppingen zodra ik wilde slapen.

Sinds oud en nieuw doen zich ook aanvallen van een zeer onbehaaglijk en angstig gevoel voor, dat een aantal minuten tot een aantal uren voortduurt. Dit effect nam af binnen enkele weken, maar startte opnieuw na het tot mij nemen van enkele trekjes.

Gisteren werd het vermoeden bevestigd dat de zelfde wiet die ik jaren heb gebruikt ineens, bij de consumptie van zeer beperkte hoeveelheden, dit beangstigende effect veroorzaakt. Ik vrees dat ik ook nu enige weken 'angstaanvallen' zal moeten doorstaan.

To the point: kent iemand deze ervaringen en kan het zo zijn dat de combinatie die ik tijdens het nieuwjaarsfeest tot mij nam dit effect heeft veroorzaakt? En beter, hoe kom ik er van af?

pepito

Bewuste gebruiker
Hoe kom je ervan af: door proberen om niet meer bang te zijn voor herbeleving van die angst na drugsgebruik, gezond te eten en leven, en vooral niet meer te gebruiken. Geloof in jezelf: JIJ blijft wel geborgen.... Succes

azgaza

Badass junkie
De combinatie wiet en opwekkende middelen lijkt me niet heel goed, en sowieso meerderen door elkaar combineren ook niet, maar misschien herinnert de wiet je er gewoon aan en in dat geval zal een tijdje niet blowen of de tijd zelf wel zorgen adt het overgaat.

Jeller

Badass junkie
aja da van die angstaanvallen had ik nie zien staan, kdacht dat het alleen om de hartkloppingen ging :flushed:

ja kan wel dat hij een psychose heeft dan

matthijs

Badass junkie
azgaza zei:
De combinatie wiet en opwekkende middelen lijkt me niet heel goed, en sowieso meerderen door elkaar combineren ook niet, maar misschien herinnert de wiet je er gewoon aan en in dat geval zal een tijdje niet blowen of de tijd zelf wel zorgen adt het overgaat.

Nou... zo vreselijk grtuwelijk was hij ook weer niet bezig... een half grammetje coke en een half pilletje is niet zo extreem. Ook wiet erbij roken moet geen problemen geven.
Ik heb nog wel eens dat ik erg onrustig word van alcohol en wiet (ben van mezelf al extreem onrustig btw) dan voel ik 's nachts mijn hart ook wel goed kloppen... maar dat is voor een groot deel ook omdat je er zelf zo op let.
Ga gewoon ff bij je huisarts langs, die lui hebben zwijgplicht dus je ouders komen niets te weten. Hij kan je waarschijnlijk wel helpen :)

Jeller

Badass junkie
als ik veel alcohol en wiet op heb dan val ik als een blok in slaap dus besef van hartkloppingen bestaat niet dan

azgaza

Badass junkie
Hartkloppingen zijn een lichamelijke mogelijke bijwerking van wiet, misschien dat hij een gevoelig hart heeft en de stimulanten (ook niet goed voor je hart) combinatie daartoe geleid heeft, hartkloppingen zijn dan ook zo onprettig dat dat best tot angst kan leiden.

Angst is echt niet hetzelfde als een psychose, spreek maar eens iemand die midden in een psychose zit, je volg je niet, terwijl angst ondanks dat het uit verband is getrokken nog geen scheiding van de realiteit is.

DreamWeaver

Badass junkie
Het slappe-lul-effect. Als 'n man 'm n keer niet omhoog krijgt is hij de volgende keer zo gespannen om te presteren dat het dan ook niet lukt, ergo, je creeërt een probleem door er bang voor te zijn. Ik denk dat het voornamelijk dit, placebo-like, effect is. Vraag je vrienden eensch om ongemerkt wat mdma (geen kristallen, gewoon n paar pillen vermalen) door je drinken te doen. Als je niet weet dat je het doet ben je niet bang voor de gevolgen. Als ze je de volgende ochtend vertellen wat er gebeurt is en jij nergens last van hebt gehad, zal het in de toekomst ook goed gaan en heb je nergens meer last van :)

Helicon

Newbie
Allereerst bedankt voor alle reacties tot zover. Ik merk wel dat de meeste een onjuist uitgangspunt hanteren; vandaar een kleine verdieping.

De hartkloppingen zijn niet veroorzaakt door angst ervoor. De eerste keer waren deze hartkloppingen - in die mate - per definitie nieuw. Ik ging er van uit dat het met de combinatie te maken had, dus rekende de eerstvolgende joint niet op dit effect. Het gebeurde toch. Feitelijk kan dan ook alleen de laatste keer (gisteren) wellicht door onbewuste angst zijn ontstaan, maar daar houd ik geen rekening mee. Ik heb met blowen meer ervaring, ben ook weleens 'fout' gegaan, maar dit effect is anders.

Mijn eigen theorie is - en die vindt steun in 'de wetenschap', al heb ik dan wel érg veel pech gehad - dat mijn serotonine/dopamine niveaus zijn ontregeld. Kan iemand dat wellicht bevestigen of ontkrachten?

pepito

Bewuste gebruiker
De enige bevestiging die ik kan geven is dat het duidelijk angst is, en dat je nog erg in de ontkenning zit. Zolang je dat doet kom je niet verder. Accepteer dat gebruik niets voor jou is. Succes!

Solidius

Badass junkie
Het beste was je denkik kunt doen is gewoon een jaartje stoppen.
En dan op een dag als je jezelf enorm goed voelt weer aan een paar hijsjes te wagen.

Heb je die hartkloppingen overigens alleen van cannabis, of ook van MDMA / coke?

Helicon

Newbie
Stoppen is al gebeurd (althans, totdat ik eergisteren die trekjes nam met hetzelfde gevolg). Zal tevens toch maar eens de huisarts benaderen hierover. Dat thc angstaanvallen kan veroorzaken is mij bekend, daar had ik echter voorheen nooit last van. Pas na de combinatie onstonden die. Ik ben er inmiddels wel achter dat er inderdaad het een en ander ontregeld is; nu nog uitzoeken hoe ik daar van af kom.

Overigens worden angstaanvallen veroorzaakt door, of sterker, angstaanvallen zíjn ontregelingen in je hoofd. Met name de verhouding serotonine - cortisol loopt scheef. Bovendien zorgt xtc voor vernietiging van zenuwverbindingen (axonen) en doet cocaïne er een schepje bovenop door ervoor zorgen dat je dopamine gehalte verstoord raakt. Dit alles samen kan zorgen voor verhevigde angst- of paniekaanvallen. De hartkloppingen die ik heb staan daar los van, in die zin dat ik tíjdens hartkloppingen geen angstaanval heb. Hoe beangstigend de hartkloppingen op zichzelf mogen zijn, ik weet dat ze op den duur overgaan. Niettemin wil ik er van af; van de hartkloppingen én van de angstaanvallen. Een half jaar last vind ik meer dan genoeg.

Een ieder bedankt voor de reacties. Zodra de dokter een definitief oordeel heeft gegeven zal ik, als daar interesse voor is, nog wel laten weten wat dit oordeel is.

Dank u!

Bovenaan