Ik lees in nieuws artikelen ook dat je van corona net zo goed bloedstolsels kan krijgen. Dus of je nou corona krijgt of een inenting. de kans is er sowieso.
Maakt het dan uit? Als je kiest om het niet te nemen dan schuif je het risico op andere mensen af of niet?
En wat te denken van de anticonceptiepil… De kans op trombose is bij vrouwen die de pil gebruiken 4x hoger dan bij vrouwen die geen pil gebruiken. Hier is AstraZeneca niets bij. Hoeveel vrouwen gebruiken de pil? Ik heb zelf overigens ook persoonlijk iemand gekend (collega tijdens een vroegere stage) die is overleden aan een ruiterembolie ten gevolge van de pil, was hartstikke jong, net moeder geworden. Vreselijk natuurlijk, maar alsnog is de kans gewoon heel klein dat zoiets gebeurt. Voor mij is dat de afgelopen 15 jaar geen reden geweest om de pil niet te slikken. Een ongewenste zwangerschap creëren lijkt me afschuwelijk. Er is altijd een kans op een bijwerking, zoals er bij een operatie altijd kans is op een complicatie.
Mijn kat werd onlangs doodziek van een plotselinge pancreatitis als blijkbaar extreem zeldzame bijwerking van narcose bij een routine-operatie aan haar tanden. Met een behandeling van een slordige tweeduizend euro en veel effort hebben we haar er gelukkig doorheen gekregen. Moet ik nu een filmpje gaan opnemen waarin andere katteneigenaren gewaarschuwd worden voor de risico’s van tandbehandelingen? Mijn kat en ik hadden gewoon pech. De mensen die een trombose krijgen van het vaccin hebben helaas enorme pech. De kans is ook groot dat deze mensen van nature al gevoelig waren/zijn voor trombose en er dus sowieso al meer risico op liepen, bij ziekte - bijv. COVID - of bij ingrepen (of in het voorbeeld van de anticonceptiepil).
Misschien wat rare voorbeelden die er niet perse heel erg toe doen, maar ik snap de hele consternatie over de bijwerkingen gewoon niet zo goed.
Soms wegen de statistieken zo zwaar door naar de kant van de voordelen dat je de minimale risico’s voor lief neemt.
De cijfers laten zeer duidelijk de effectiviteit van vaccineren zien. Je kunt tegen vaccinatie zijn, maar het wordt toch bijna onmogelijk om het standpunt te verdedigen dat het zinloos zou zijn…