Valeriaan extract

Leegheid

Newbie
Eerst even: Ik weet niet waar ik dit onderwerp anders zou moeten plaatsen, dit sub-forum leek me het best.

Ik ben al een tijd aan het rond zoeken over benzodiapinen, ik wil namelijk eens weten hoe dat voelt, maar natuurlijk heb ik weer geen doktersvoorschrift.
Nu vertelde een vriend van mij over medicijnen die je in de supermarkt kon kopen, gebaseerd op natuurlijke producten(???), namelijk http://www.drogisterij.net/Gezondheid-Geneesmiddelen-Leidapharm-valeriaanextract-125mg/P/789477

Heeft iemand een idee in hoeverre je dit kan vergelijken met benzo's en in welke hoeveelheid?

edblok2

Bewuste gebruiker
er is een dubbelblind onderzoek geweest waaruit op te maken was dat 600 mg valeriaan extract dezelfde werking heeft als een lage dosis oxazepam. Inslapen gaat sneller, en de doorslaap wordt ook verbeterd. Wel is er een lange inwerktijd. Rond de twee uur. Daardoor is het waarschijnlijk amper tot niet verslavend, ook omdat er geen recreatieve voldoening aan te beleven is. Doseringen hoger dan 900mg kunnen suffigheid de volgende veroorzaken, doseringen lager dan 600 kunnen juist licht stimulerend werken. Niet zo handig dus wanneer je er op wilt slapen. Mijn aanbeling zou zijn om vroeg op de avond een kleine dosis te nemen, bijv. 200 mg (19.00), en vervolgens +2(21.00) de overige 400 mg om daarna tussen +3/4(22.00/23.00) te gaan slapen.

Een misschien beter alternatief is 5HPT (eventueel icm melatonine), maar dat lijkt minder onschuldig te zijn dan valeriaan.

Leegheid

Newbie
Bedankt voor je duidelijke reactie :)

Om even terug te komen op 5HPT: Moet je daarvoor naar een apotheker gaan met een voorschrift, of kan je dit ook bij de medicatie-schappen van de supermarkt halen, zoals valeriaan.

Zal het effect sterker zijn als je het via de neus inneemt, of doet dat alleen maar nog meer pijn zonder effect?

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Onderzoeken naar valeriaan concluderen dat er aanwijzingen zijn voor de effectiviteit van valeriaan, maar dat deze niet echt bewezen is. Het heeft wel een licht kalmerende werking, maar is niet te vergelijken met benzodiazepinen.

edblok2

Bewuste gebruiker
Misschien sneller, niet sterker. Niet doen joh, slaat nergens op. Je gaat toch ook geen paracetamol snuiven.

Bovenaan