van het begin, tot het stoppen...

fuller

Experimenterende gebruiker
Yoro en anderen die proberen clean te blijven:

Hou vol, want na een poosje gaat het beter en zie je in dat een nuchter leven meer zin heeft.
Ik heb nog met regelmaat terugval dromen terwijl ik al een hele poos niks, ook geen alcohol op heb. Ik dacht op een zeker moment: wat duurt het lang voordat het positief wordt, maar het is gelukkig wel gebeurd.

Ik droom en slaap ook anders, zoals Yoro. Het verwerkingen van belevenis, waarin dromen en slaap een rol speelt gaat weer normaal funktioneren. Ik ben daar blij om. Vroeger was slaap meer coma, nu is het een ander leven.

Onderschat deze periode niet want ondanks dat fysieke problemen voorbij zijn, kunnen mentale problemen zelfs groter worden. Jullie weten dat ik veel steun in NA heb, maar dat moet je liggen.
sterkte fuller

Yoro

Bewuste gebruiker
Hi Fuller,

Betreft het slapen/dromen... erg herkenbaar.
Iedere nacht heb ik weer levensechte dromen.
Vaak niet eens over het gebruiken, maar over van alles en nogwat uit m'n leven.
Het verleden, oude vrienden, familie, werk, echt over vanalles.
Iedere nacht is het wel prijs.
Tegenover die coma-slaap van de afgelopen jaren is het erg verwarrend.
Het doet me deugd te horen dat er na deze periode een periode komt waar het positiever wordt.

De NA heeft jou veel geholpen.
Mijzelf ligt het niet echt.
Je zegt dat ondanks dat de fysieke problemen minder worden, de mentale problemen des te groter kunnen worden. Daar kan ik me wel in vinden. Ook dat klinkt erg herkenbaar.
De NA is in mijn geval daar geen hulpmiddel voor.
Wat voor mij wel een hulpmiddel kan zijn?
Daar ben ik nog nog niet aan uit.
Hier op het DF is iig al een goede uitlaatklep.

Ik ben trouwens afgelopen dinsdag na het werk naar de methadonverstrekking gegaan.
Daar kwam ik al zo'n 5 jaar dus dacht ik: laat ik eens op de koffie gaan.
Ik ken de verstrekkers daar dus natuurlijk al een hele tijd.
Ze zagen meteen dat ik er een stuk beter uitzag.
Tja, op korte termijn 12 kilo aangekomen, dus dat zie je wel..
Verder wisten ze me te vertellen dat ik de eerste was in jaren die nu volledig clean was.
Wel velen die van de bruin af waren, maar ook van de methadon clean zijn...
Dat was volgens hun een zeldzame verschijning in de regio.
"ons succesverhaal" zeiden ze. Het verbaasde me wel.
Aan de ene kant trots, maar aan de andere kant wel beangstigend...
Toen ik vertelde dat ik nog steeds na 3 maanden erg slecht sliep vroegen ze me of ik daar iets voor wou hebben.
Ik zei meteen NEE. Ik was allang blij dat ik van de benzo's af ben.
Dan maar slecht slapen...
Ze gaan me nu officieel uitschrijven bij de Kentron.
Met de eindafrekening zou ik waarschijnlijk wel een rekening krijgen van de eerste 155 euro eigen risico van de verzekering.
Het voelde toch ook wel als een soort afsluiting.
Ik mocht nog wel eens langskomen, maar dan alleen voor de koffie :wink:

nonna

Hai Yoro,

Ja, bizar eigenlijk dat je tegenwoordig bij het CAD slaapmiddelen en tranquilizers kan krijgen als je maar een kick geeft.
Wat was dat vroeger anders zeg. Nog geen paracetamolletje kon je krijgen! Weet niet of deze hele omslag nou zo goed is. Alhoewel het soms wel goed is ,denk ik, om even goed bij te slapen.
Want ik kan me nog herinneren dat ik daar op een gegeven moment zo brak van was dat is ,vooral geestelijk, op instorten stond en dan dacht; als ik maar even een nachtje....rust!
En het is zeker behoorlijk zeldzaam dat iemand helemaal clean wordt zonder meet(en vooral blijft). Daar mag je trots op zijn!
Vooral het geestelijke stuk is moeilijk, je aansluiten in de maatschappij. Weer "normaal meedraaien". Vrienden maken is vaak niet het moeilijkste, maar ze houden en iets opbouwen is vaak lastig.
En misschien kun je het ook zien als "letterlijke inkeer". Je bent nog steeds herstellende van een jarenlange roes. Onderschat het niet, dit kost heel veel energie. Ik dacht ook altijd: nou effe aansterken en dan gaat het weer. Maar na een paar maanden dacht ik vaak moedeloos: er komt geen einde aan.
En toch gaat het beter worden Yoro en het enige wat ik weer kan zeggen(begint heel afgezaagd te worden), accepteer dat dit erbij hoort en geeft het de tijd. En stel geen tijdlimiet(geeft weer hoge verwachtingen) van wanneer je denkt dat alles weer goed zal gaan. Want het is een langzaam proces met kleine stapjes voorwaarts en soms een hele grote stap terug.
Maar je bent heel goed bezig!
Misschien nog een tip voor het slapen: ik heb chinese kruiden ooit gehad waar ik heel goed op sliep. Ook kun je Valeriaan proberen, i.pv. van de aanbevolen dosering van bijv. 3 voor de nacht innemen neem je er 4 of 5. Haalt vaak net de scherpe kantjes er vanaf, werkt rustgevend op het zenuwstelsel ,en je hebt vast al gemerkt dat het aardig van slag is zo nu en dan !
sterkte!

Ninanina

Belezen gebruiker
Allereerst voorstellen,

Ben Vertaler tolk Oosterse talen, spec. Japans Chinees. Ben nu 42 heb 2 zoontjes en woon in Belgie nu. Tijdens mijn studies en heb ik altijd wel een beetje gespeeld met vanalles en nog wat.
Ben daarna in Japan gaan wonen en heb een aantal jaar in Azie rond gezworven. Na 3 jaar china white ben ik cold turkey afgekickt en heb daar de schrik van m'n leven aan over gehouden!
Desondanks ben ik terug hier toch weer bruin gaan gebruiken. Uit angst voor nog eens die hel ben ik 5 jaar geleden met Meth. te bebruiken. Sinds 3 jaar gebruik ik niets anders meer MAAR!
Ik heb met enige moeite, maar doenbaar de M. afgebouwd tot nu 5 mg./ 24h. Volgens mijn dokter is stoppen bij 5 net hetzelfde als stoppen met 0,5. Vorige week dus gebrobeerd met als resultaat dat ik 24h. aan een stuk op dit forem heb zitten lezen en na 4 dagen niet slapen, enorme onrust (het niezen,gapen, diarhee etc zijn dan maar bijzaak!) Heb vooral veel gehad aan dit forum! Gaat het dan echt niet zonder pijn of heeft het echt wel zin om zelfs tot 0,05 af te bouwen? Zin om te gebruiken heb ik al lang niet meer. Ander leven, andere vrienden etc...
Alleen enorm veel schrik voor fysieke pijn en onrust vooral!

Yoro

Bewuste gebruiker
@ Nonna

Thx voor je reactie.
Wat je allemaal zegt wordt me nu ook allemaal langzaam duidelijk.
Ik had idd zoiets van, even aansterken en dan zal het wel weer gaan.
Herstellen van die jarenlange roes duurt nou eenmaal langer dan ik had gehoopt.
Dit accepteren is het enige wat nu zinvol is.
Er een tijdslimiet aan hangen werkt alleen maar averechts, dus zit ik m'n tijd maar uit.
Aan de ene kant heb ik zoiets van: Stel je niet aan.
In vergelijking met hoe ziek ik ben geweest tijdens de afkick stelt dit helemaal niets voor.
Het gaat al zoveel beter.
Aan de andere kant is het best frustrerend.
Nu 3 maanden helemaal clean, dan zou je zeggen dat het lichaam helemaal ontgift is.
Maar mezelf echt goed voelen is er nog steeds niet bij.
Het slecht slapen is daarin denk ik nog de grootste factor.
Met in slaap komen heb ik weinig problemen.
De eerste 2 uur gaat het goed, maar dan word ik wakker, en de rest van de nacht ben ik om het kwartier wakker, onrustig, veel woelen, m'n draai niet kunnen vinden en dan kruipt de tijd voorbij. Lichamelijk breekt het me niet meer af. Ik kan de dagen redelijk volhouden zo.
Geestelijk breekt het me echter wel op.
Die lange nachten maar blijven malen in m'n gedachten, erg vermoeiend.
De leefsitustie waar ik nu in zit is ook niet echt bevorderlijk voor m'n gemoedsrust.
Dat kan dus ook meespelen. Daar nu allemaal nuchter mee omgaan is intensiever dan ik me kon herinneren. Misschien dat ik pas wanneer ik op bed lig om te gaan slapen de tijd krijg om vanalles te verwerken, of ik nu wil of niet...

Valeriaan is wel een goede tip, zal ik proberen.

@Ninanina

Je staat al op een relatief lage dosis methadon.
Misschien kun je bij je arts eens informeren naar buprenorfine?
In de vorm van temgesic of subutex/subuxone, en daar dan langzaam mee afbouwen.
Kan een goed hulpmiddel zijn om die laatste stap te zetten van de methadon af.

Veel sterkte toegewenst!

Gr, Yoro

Elfquest

Bewuste gebruiker
Yoro zou je geen melatonine kunnen nemen? Dit is een anti-oxidant en geen benzo. Je hebt zo'n 2-5 mg nodig voor een goede slaap. Het is een stof die je normaal zelf aanmaakt, maar sommige mensen dus niet of te weinig. Ik was zelf niet verslaafd aan hero maar aan GHB en heb ook erg veel moeite met slapen en ook met de dagelijkse realiteit. Ik probeer maar gewoon te bedenken dat de chemie in mijn hersenen flink verstoord is en dat het vanzelf wel weer in balans komt, maar ik vind dat ik mezelf wel een beetje mag helpen met bv 5htp en melatonine om het in de tussentijd wat draaglijker te maken.

Nou ja gewoon een tip. Sterkte je bent een vechter je komt er wel.

r@r@

Wijs gebruiker
Elfquest zei:
Yoro zou je geen melatonine kunnen nemen?

Inderdaad, heeft mij ook goed geholpen! Ik slikte ze van 5 mg. en de eerste avond was ik er knetterstoned van; echt een heel raar gevoel :)

nonna

Ja, blijkbaar treedt er zo'n chemische disbalans op in je hersenen dat dat niet zomaar weer aangemaakt wordt uit zichzelf.
Ik miste bv. een bep. aminozuur(L-Tyrosine) die het dopaminegehalte reguleert. Dit aminozuur schijnt je eigen lichaam zelf aan te maken dus hoef je het niet aan te vullen, blijkbaar kon mijn lichaam dat niet meer genoeg.Doordat je het altijd met dope hebt aangemaakt treedt er een soort van dopamine-luiheid op. Maar goed, zo zijn er nog tig stofjes in je hersenen die je nodig hebt voor een evenwichtig gevoel. Hoe dat allemaal zit en werkt is best heel ingewikkeld en zoek maar eens uit welke je mist of juist nodig hebt. Geloof wel zeker dat het volledig verstoord is door drugsgebruik.
Dus Yoro, je stelt je echt niet aan hoor! Dit is "normaal".
Ik ken het maar al te goed jouw gevoel: na 3 mnd. moet me ik toch weer goed voelen en dat is niet zo. Vooral geestelijk wordt je er zo moe van. Dat lichamelijke gaat nu wel, maar dat slechte slapen heeft zo'n weerslag op je psyche. Je blijft hangen in een soort van grijs gebied, niet echt ziek meer maar ook nog niet echt lekker.Hoop voor je dat dat snel beter wordt.

en Rara, was het nou zo dat melatonine bij de drogist een te lage dosering heeft en dat je het dus bij de huisarts moet halen op recept (5 mg)?

r@r@

Wijs gebruiker
nonna zei:
en Rara, was het nou zo dat melatonine bij de drogist een te lage dosering heeft en dat je het dus bij de huisarts moet halen op recept (5 mg)?

Klopt ja, daarom kan je het bij de huisarts halen. Het is best duur (1,- euro per tablet) en het wordt niet vergoed, maar ik heb het alleen een paar weken nodig gehad.

Je kan in elk geval proberen het vergoed te krijgen bij de verzekeraar.

Nog een tip: je slaap/waakritme moet weer mormaal worden, dus: elke dag op hetzelfde tijdstip gaan slapen, hetzelfde tijdstip de pil nemen én op dezelfde tijd weer opstaan.

Hoihoi! :wave:

Ninanina

Belezen gebruiker
Hoi ra, hoi nonna en alle anderen,

Even tussendoor toch even forum gelezen.
Die melatonine kan je dus best bij de huisarts vragen? Bestaan er ook seratonine suplementen?
Die dopamine, dat bep. aminozuur dus, uit wat soort eten kan je dat halen of is dat op een andere manier aan te maken. Ik weet bv. dat je door te sporten endorfine aanmaakt!
Liefs

Yoro

Bewuste gebruiker
Dat de chemie in de hersenen aardig verstoord raakt, is een conclusie die we met enige zekerheid wel kunnen trekken. Ook dat dit niet op korte termijn vanzelf weer herstelt is me duidelijk geworden. Dat hoort er blijkbaar bij... Als ik zo de reacties van mede ex-gebruikers lees kan dit best een tijdje duren voor het weer enigszins op eigen kracht "normaal" functioneert.
Tot die tijd zal ik dan toch maar de hulpmiddeltjes aannemen.
Ik had het lichtelijk onderschat en had gehoopt dat het wat vlotter zou gaan allemaal.
Maar nu 3 maanden verder nog steeds zo slecht slapen, dus ga ik er toch maar aan toegeven.
Geen benzo''s, maar alle natuurlijke middeltjes die een beetje kunnen helpen klamp ik dan toch maar aan.

Tijdens de afkick heb ik ook al melatonine geprobeerd, maar dat waren de 0.1mg tabletjes van de apotheek. Daar heb ik toen weinig aan gehad.
Ik heb er nog een paar liggen dus ga ik die eerst maar eens proberen.
Dan toch maar eens een keertje naar de huisarts, proberen of die me een hogere dosering voor kan schrijven van 3 of 5mg. Ik laat nog wel weten hoe het uitpakt.

Bedankt voor de reacties iig dames! (en Elfquest m/v?)

Grtz Yoro :wave:

silverfish

Bewuste gebruiker
He Yoro,
Je huisarts kan je 5 mg 'magistraal bereidde' melatonine voorschrijven. Dat wordt dan door de apotheek bereid. Ik heb het zef ook gehad. Hielp wel met inslapen toen ik van de metha af was maar helaas niet met dóórslapen.. maar ik ben dan ook wel een héle slechte slaper. Ik slaap zelfs op 50 mg methadon amper.
Wie weet helpt het.. Succes!

Elfquest

Bewuste gebruiker
V :wink: En you're welcome. Vindt je best wel een bikkel dat je geen benzo's neemt om te kunnen slapen. Die 0.1mg pilletjes zijn een aanfluiting. Heb daar ook nooit wat van gemerkt en ik dacht dat melatonine dus niet werkte voor mij, maar de dosering is gewoon te laag. Vanaf 2.0 mg ga ik nu dus proberen op recept te krijgen van mijn ha. Zou wel fijn zijn, want ik ben het flink zat om temazepam voorgeschreven te krijgen, want daar heb ik zo'n tollerantie voor opgebouwt, dat ik het gevoel heb dat ik toch nog verslaafd ben. Aan de andere kant vind ik het wel eng om die niet meer te krijgen, want het verdoofd wel lekker, maar het is beter om een 'natuurlijke stof' te nemen. Nou sorry dat ik je topic een beetje hijack maar ben benieuwd ook hoe het jou bevalt, als je melatonine gaat nemen.

Ninanina

Belezen gebruiker
Hoi allemaal,

Heeft er al iemand melatonine geprobeerd ondertussen? Die van 5 mg. Na weer eens een nacht draaien, zweten, "wiebelbenen"(zoals je dat zo mooi zegt Yore!) Ben ik het echt wel beu! Owel probeer ik nu op 4 weken tijd (rustig dus) zo van de laatste mg. Meth. af tekomen ofel toch maar Temgesic (of subutex)! 4t heeft hier lang genoeg geduurd! Ben het echt beu!! Al dat niet dramatisch maar toch vervelend genoeg, ziek zijn! Mischien moet ik nu maar eens gewoon doorbijten en ineens er mee stoppen! Met melatonine, valeriaan...
Liefs

Yoro

Bewuste gebruiker
Oké Lady, :wink: en het topic wordt niet gehijackt hoor,
ik zie het meer als een aansluiting erop.

Temazepam kreeg ik ook toen ik in de laatste periode van m'n afkick zat.
Zelfs dat in combi met allerlei andere benzo's hielpen weinig tot niets.
Maar dat was dan ook in een flink zieke periode.
Dat speelde toen ook erg mee in de beslissing om helemaal geen benzo's meer te nemen.
Het hielp niet om beter te slapen, en het had voor mij de vervelende bijwerking dat ik overdag bijzonder futloos was en totaal geen energie meer had.
Dat was niet echt handig, zeker niet omdat ik al weer terug aan het werk moest.

De eerste dagen was het wel extra pittig in de nachten, maar toen ging ik overdag toch weer meer energie en fut krijgen. Slapen deed ik nog steeds slecht, met of zonder de benzo's.
Dus dan maar zonder. Tenminste overdag een stuk minder brak.

Zo gaat het nu al een tijdje, overdag gaat het best goed. weinig last ergens van.
Enkel nog slapeloze /rusteloze nachtjes die vooral in de avond lichamelijk, en geestelijk afbreken.
Inslapen gaat me nog goed af, maar het doorslapen is meer het probleem.
Ik probeer volgende week een gaatje vrij te maken om naar de huisarts te gaan.
Kijken of die me de hogere dosering melatonine voor kan schrijven.
Nu ik niet meer ziek ben zal het misschien ook wat meer effect hebben.
We shall see.
Kan 't allicht proberen toch!
En als dat toch niet werkt kijk ik van daaruit wel weer verder.

@ Silverfish, voor mij was het altijd afhankelijk van hoe laat ik die methadon innam of dat ik wel of niet goed sliep.
Ik moest altijd net voor het slapen gaan nog minimaal 25mg innemen om goed te slapen.
Al had ik in de ochtend 75mg en net na 't werk nog 25mg ingenomen dan nog sliep ik slecht.
Net voor het slapen gaan moest ik dan nog eens extra 25mg innemen om wél goed te slapen.
Of natuurlijk nog even een flinke druppel op het folie roken, dat hielp er natuurlijk ook wel aan.

Zo is het jaren gegaan, dus was ik gewend geraakt om' s nachts in een diepe coma-slaap te liggen. Niet echt verwonderlijk dus dat ik er nu zo'n moeite mee heb om nuchter te slapen...

@ Nina, Als je nu het gevoel krijgt dat je gillend gek wordt en het zo niet veel langer trekt raad ik je aan om zsm langs je arts te gaan om het met hem/haar te bespreken.
Samen de mogelijkheden bespreken lijkt me verstandig.
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan om over te stappen naar temgesic, en die heel langzaam afbouwen.
Daar zou je een stuk minder last van moeten ondervinden.
Maar dat kan voor iedereen anders zijn. Leg je situatie zo duidelijk mogelijk uit aan je arts en maak samen een beslissing, zeg maar een strijdplan opstellen.
Gaf mij al een stuk meer rust door een schema opgesteld te hebben, iets om naar toe te werken.
Hoe je het ook aan gaat pakken wens ik je veel suc6!

groeten, Yoro :wave:

Ninanina

Belezen gebruiker
Txs Yoro!

Als die "wiebelende
benen" niet zo vervelend zouden zijn lijkt het bijna grappig!!
Ook voor mij is het ofwel 'S ochtends 2 mg en de hele dag redelijk maar slapen niks! Ofwel slapen maar om 18h. (huiswerk helpen etn maken etc) niks!! Zoals ik zei, nog een keer proberen op een aantal weken tijd tot 0 of anders neem ik jou (trouwens kan ik dat op Excell copieren) schema mee en zeg dat ik het zo wil! Temgesic.
Liefs!

r@r@

Wijs gebruiker
Ninanina zei:
... anders neem ik jou (trouwens kan ik dat op Excell copieren) schema mee en zeg dat ik het zo wil! Temgesic.

Hoi Nina,

Ik zou gewoon een schema kiezen dat bij JOU past; waarbij je rekening kan houden met je werk, schoolvakanties etc.
Je kan alles in goed overleg met jouw (verslavings)arts kortsluiten.

Ik snap dat je nu alle kanten uit stuitert, maar het is nu echt zaak rust te nemen en langzaam af te bouwen, lijkt mij.
Vraag je af: "Waarom zou ik het snel willen, waardoor het ook moeilijker wordt?"
En vergeet die Melatonine (slaap) en Gabapentine (spier- en gewrichtspijn) niet; het heeft mij ook echt geholpen.

Ik wens je veel, heel veel suc6!

Liefs,
R@ :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Hé lieve Yoro :wink: ,

Hoe gaat het nu met jou? Nog steeds clean, maar depri?

Of weet je jezelf op de één of andere manier uit deze misère te trekken, al is het maar geestelijk?

Lieve groet,

Yoro

Bewuste gebruiker
Hello ladies,

Nog steeds volledig clean hoor.
Wel een paar keer bezopen geweest en wat geblowd, maar verders nada.
Echt depri ben ik niet, maar ik heb er wel nog steeds het balen van.
Slapen doe ik nog slecht, en boosheid, frustratie en onrust behoren nog tot de overheersende gevoelens. Het voelt nog steeds als doorbijten, volhouden, tijd uitzitten...

Ik weet dat het uiteindelijk beter zal gaan, maar niet van de ene op de andere dag.
Tot die tijd bekijk ik het gewoon nog van dag tot dag.
M'n doelen zijn in de verte al in zicht en daar houd ik me aan vast.

Het clean blijven gaat nog steeds goed, en de rest volgt wel.

Grtz Yo

r@r@

Wijs gebruiker
Yoro zei:
Het voelt nog steeds als doorbijten, volhouden, tijd uitzitten...

Tijd uitzitten tot wanneer? Of tot waar? Waar wacht je op?
Want als je dat weet, kan je er wellicht ook achter komen hoe je er kan komen... :wink:

Ninanina

Belezen gebruiker
Hoi,

Idd Yoro, wachten op wat en hoe lang en voor wat!!
Zoals ik ook al vroeg wat is "normaal" ? Kunnen wij verwachten om terug te "zijn " zoals voor een verslaving an opiaten of moeten we nu gewoon verder met wie we nu zijn! Ook al is dat niet altijd even leuk.
Evolutie in geest en lichaam denk ik!!
Sterkte!
Liefs,
Nina

Yoro

Bewuste gebruiker
Wachten tot ik weer enigszins normaal kan slapen.
Wachten tot ik eindelijk genoeg centen bij elkaar heb om terug op mezelf te kunnen.
Wachten tot ik dus eindelijk weg kan uit het gekkenhuis waar ik nu in zit

Dat zijn denk ik wel de dingen waar ik echt naar uitkijk, maar waar ik zelf helaas weinig aan kan verspoedigen. wat dat betreft dus een kwestie van volhouden.
Komt uiteindelijk wel goed, maar het heeft wel tijd nodig.
Neemt niet weg dat ik er van baal in deze sitautie te zitten.
Maar ja, that's life. Het gaat nou eenmaal niet altijd over rozen.

Grtz Yoro :wave:

Ninanina

Belezen gebruiker
Hoi Yoro!

Hou vol! Vooral onafhankelijk zijn!! Autonomie! Jij en je leven! Keuzes maken zonder te moeten nadenken over een of andere afhankelijkheid! Niet je ouders niet een of ander product dat je ook in de kling houdt! Jij en jij en jij! Keuzes maken voor je zelf (en ev. Je dierbaren als je wat ouder bent). Niet je ouders, niet je addiction!
Makkelijk praten natuurlijk! :flushed:
Ben zelf nog maar halfweg!
Maar toch,
:wave:
liefs.
Nina

mpl

Newbie
Wow, Yoro, ik heb je hele verhaal gelezen. Ontzettend dikke proficiat van mij.
Hoe gaat het nu?

Elfquest

Bewuste gebruiker
Yoro zei:
Hello ladies,

Nog steeds volledig clean hoor.
Wel een paar keer bezopen geweest en wat geblowd, maar verders nada.
Echt depri ben ik niet, maar ik heb er wel nog steeds het balen van.
Slapen doe ik nog slecht, en boosheid, frustratie en onrust behoren nog tot de overheersende gevoelens. Het voelt nog steeds als doorbijten, volhouden, tijd uitzitten...

Ik weet dat het uiteindelijk beter zal gaan, maar niet van de ene op de andere dag.
Tot die tijd bekijk ik het gewoon nog van dag tot dag.
M'n doelen zijn in de verte al in zicht en daar houd ik me aan vast.

Het clean blijven gaat nog steeds goed, en de rest volgt wel.

Grtz Yo

Virtuele knuffel! Kan me voorstellen hoe je je voelt hoor. Je hersenen moeten ook weer in balans komen. Opnieuw gaan genieten van het leven, maar wanneer dat gebeurt dat weet je niet, dus het voelt als wachten.. maar miss. dat je in de tussentijd toch wat dingen kunt doen waar je van kunt genieten? Ik weet niet wat je leuk vindt om te doen, maar ga erop uit met mensen, volg een cursus in iets wat je leuk vindt of spreek lekker af met vrienden. :) Misschien dat je dan wat minder gefocust bent op het wachten.

r@r@

Wijs gebruiker
Lieve Yoro,

Ik spreek het, na lang twijfelen, toch maar uit: ik denk dat je bent terugevallen en dat je het niet durft te posten.

Op 22 november voor het laatst ingelogd, zo zag ik.

Laat van je horen, alsjeblieft. Of anders via PM, mij een biet. Al ben je teruggevallen, mijn respect heb je nog steeds hoor!!!

Lieve groet, dikke knuffel,

Ninanina

Belezen gebruiker
Alles ok Yo,

Ook ik maakte me al zorgen!
Laat es weten hoe het gaat. En, zoals iedereen hierzoekt en bevestiging wil, als alles goed gaat vertel me dan nog eens dat het met temgesic niet zo erg was!
Of bestaat er geen wondermiddel? Ik ben nochthans het hele jaar door braaf geweest, de Sint heeft me geen wonderpil gebracht :(
Zoals ook Ra al zegt, zelfs al gaat het even minder goed, laat de moed nooit zakken! Respect van ons heb je sowieso!
Liefs,
Nina :wave:

Aricanary

Newbie
en de kanarie is ook weer terug van heel ver weggeweest :) weer met een andere naam, majah ... email wachtwoorden en ik gaan gewoon niet zo goed samen, dus creabea met nicknames maar weer :)

hoe is het yoro .. jij was / bent toch 1 van de mensen op dit forum die op een vage manier in mn hart zijn gekomen en ook ik krijg een beetje het gevoel dat het niet zo fijntjes gaat met je momenteel :wink:

verder heb ik weinig advies of commentaar aangezien ik echt nog geen hol gelezen heb nu, wilde je gewoon even een hart onder de riem steken :)

mocht je zijn teruggevallen en het niet durven melden :wink: kan me er wat bij voorstellen, aangezien ook ik weer voor de bruin duivel gevallen was/ben, iets dat ik een jaar terug nog absoluut niet voor kon stellen, majah shit happens .. ff slikken en weer doorgaan enzo :sunglasses:

zet hem op!!!

AkA
:wave:

fuller

Interssant. Als bij NA iemend een poos niet op komt dagen heb je ook altijd die gedachte, natuurlijk. Dat zijn de regels van het spel.
Vaak belt iemand dan en dan hoor je iets. Dit medium is van nature iets vrijblijvender.
ik denk -en dat heb ik ook wel eens geschreven- dat Yoro clean blijven onderschatte. Dat is ook logisch als je door zo'n hel moet om er uberhaubt te komen.

Ik ben inmiddels 8 maanden clean, ook alcohol. Maar ja, ik lul dan ook 2 keer per week met andere gasten die clean blijven, soms hebben ze 20 jaar, soms een week.
Na wat ik hoor zijn er twee terugvallen: of je zit heel snel weer op je oude nivo, je terug naar in de positie waar je het laatst was. Of je doet het een nacht, misschien 3 dagen en je meld je weer om clean te worden. Die laatste terugvallen (die heb ik ook gehad) kunnen behulpzaam zijn om je dieper te laten inzien dat je niet met dobe en alcohol om kan gaan. Te capituleren als het ware.

Ik hoop dat we iets horen. Ik heb bewondering voor die gozer gekregen.

speeseend

Wijs gebruiker
Eend moet toch even oprecht zijn. Het is een vertoning van ongezond gedrag, lurking op een drugsforum terwijl je clean bent. Wanneer Eend dit ook eindelijk doorheeft, zal hij dit forum (ook) uiteindelijk verlaten. En waarschijnlijk zonder kaartje..

r@r@

Wijs gebruiker
speeseend zei:
Eend moet toch even oprecht zijn. Het is een vertoning van ongezond gedrag, lurking op een drugsforum terwijl je clean bent. Wanneer Eend dit ook eindelijk doorheeft, zal hij dit forum (ook) uiteindelijk verlaten. En waarschijnlijk zonder kaartje..

Ben ik toch helemaal niet met je eens hoor, Eend. Ik ben nu bijna 8 maanden clean, maar ik heb toch veel aan dit forum. Alleen hier ken ik mensen die ook een verleden vol verslaving achter de rug hebben. Na clean worden begint het pas: kunnen afrekenen met schuldgevoelens, omgaan met trek, omgaan met allerlei kloterige situaties waarbij je in het verleden drugs als oplossing had.

Mijn vrienden en kennissen gebruiken niets. Ik praat met sommigen wel over mijn verleden, maar de echte herkenning (en soms dus ook erkenning) vind ik dan toch hier...

Opiaten hebben invloed op je hele gestel en het clean worden en weer beter worden, heeft dan dus automatisch ook hiermee te maken.

Ik denk dat als ik echt heb kunnen afrekenen met mijn verleden en mijn schuldgevoelens, gevoelens van spijt, schaamte etc., ik dan idd hier weinig meer te zoeken heb.

Maar vooralsnog is de herkenning gewoon erg fijn :wink:

p.s. Ik had alles ook veel bondiger kunnen formuleren: mijn topic "Clean blijven" past juist daarom zo goed bij het opiaten-forum. Ik zou niet weten in op welke andere site ik hem beter had kunnen plaatsen dan hier :)

speeseend

Wijs gebruiker
bij maatschappelijkwerk.nl :)

Het is zeker een nuttig onderdeel tijdens het afkicken gebleken. Maar bij een clean leven hoort geen forum zoals deze, uiteindelijk.

r@r@

Wijs gebruiker
speeseend zei:
Maar bij een clean leven hoort geen forum zoals deze, uiteindelijk.

Haha... zijn we het toch eens met elkaar; inderdaad: uiteindelijk niet.

Maar voor ik bij "uiteindelijk" ben, dat duurt nog wel even. Zal blij zijn als ik oprecht kan roepen: "Kijk allemaal, kijk mezelf: met zonder handen!" :wink:

Bovenaan