Het verschil in werking op je brein weet ik zo niet, maar ik meen me te herinneren dat mensen LSD weleens omschreven hebben als meer risicovol voor mensen met een mentale stoornis. Ik weet het, dat klinkt heel vaag en kun je niet echt iets uit concluderen. Maar gevoelsmatig kan ik me er best wel wat bij voorstellen. LSD is veel meer dan psilocybine, een mentaal tripmiddel. Denken, denken, denken... Gedachte objecten analyseren en ontleden, enzovoort. En dat gaat maar door en door. Ik kan mij goed voorstellen dat dat er in bepaalde zin meer op aan zou kunnen komen voor iemand met een mentale stoornis dan iets als psilocybine, wat voor veel mensen toch eerder een ervaring geeft die minder mentaal is en meer emotioneel en visueel. Iets als DMT/changa bijvoorbeeld leek hierin ook veel meer op psilocybine voor mij, dan op LSD. Weinig gedachten, maar heel sterke gevoelens en heel erg gericht op het visuele.
Maar dit is dus meer mijn gevoel erover, als ik mijn ervaringen ermee vergelijk. En ik hoor het weleens vaker, dat LSD mentaal best met je kan fucken als je mentaal wat minder sterk bent of een stoornis hebt. Psychedelica worden inderdaad al gauw helemaal afgeraden bij een stoornis, maar met name LSD geloof ik.
Misschien dat iemand anders hier meer feitelijke informatie over heeft. Of dit wellicht kan bevestigen/ontkrachten.